scriptkiddie
Well-known member
Mentor van 2 andere developers bij de klant zijn terwijl je zelf 100% remote werkt én maar 1 jaar werkervaring hebt, nice! 

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Je moet het maar doen
Toch wel een rare manier van werken zo nooit op locatie. En dan nog 2 anderen onder uw vleugels hebben.
Maar mooi pakket desalniettemin.
Weliswaar toch een vraagje hier bij ... 't is zeker een mooi pakket voor een 26-jarige, met een omgerekend nettoloon van 2900 EUR/Mnd.1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: ongehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandige
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): N/A
Huidige functie: WordPress plugin developer (senior)
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
3. LOONVOORWAARDEN
Maandinkomsten (bruto): 6.000 (retainer)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1.500
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: 200
Ecocheques: 250
Groepsverzekering: VAPZ - 2.800 p.j.
Hospitalisatieverzekering: Ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
Dividend: 15.000 p.j.
Auteursvergoeding: 7.500 p.j.
Nettoloon + dividend/auteursvergoeding komt uit op +/- 2.900 netto per maand (over 14 maanden).
Ofwel 40.000 per jaar.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 100% remote
Verplaatsingsvergoedingen: N/A
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: Ongelimiteerd, maar in praktijk weinig![]()
Dit is gewoon schijnzelfstandige eh, heel duidelijk.Weliswaar toch een vraagje hier bij ... 't is zeker een mooi pakket voor een 26-jarige, met een omgerekend nettoloon van 2900 EUR/Mnd.
Dit zal je waarschijnlijk nog net niet hebben op 26 jarige leeftijd bij pakweg een Chronos.
Echter, 't is wel gerekend zonder enkele van de gangbare extralegale voordelen toegekend aan de gemiddelde software ontwikkelaar (aja, je moet het allemaal zelf doen e). De grootste wss dan de wagen.
Alsook, 7500 EUR/Jr auteursrechten die (waarschijnlijk althans) binnen dit & een paar jaar zullen komen te vervallen.
M'n vraagje hierbij is dan weliswaar ... is it worth it? (VS een gewone baan bij een WG natuurlijk)
Wat zie je zelf als voordeel dat je doet kiezen om de extra lasten/verplichtingen van de zelfstandigheid er bij te nemen?
Die wagen is voor hem niet nodig aangezien hij 100% van thuis werkt. Maar als hij wilt kan hij perfect van die 6000€ een wagen leasen. En nog altijd een nettoloon van 2900€ hebben.
Niet iedereen heeft een wagen nodig ehGaat niet echt over nodig hebben, maar wel over het feit dat een bedrijfswagen een (fiscaal) mooi voordeel is. Zelf de leasingkosten/verzekeringen/onderhoud/brandstof betalen, kost namelijk een aardige duit. Ik zie daarom niet meteen in hoe, wanneer men zelf een leasingwagen zou nemen, dat geen effect heeft op wat er netto overschiet?
Het bedrijf waarvoor ik werk is Amerikaans en volledig gedistribueerd. Dat wil zeggen dat iedereen remote werkt; nergens is er een kantoor. Nu met ongeveer 180 man (10 binnen ons team) en dat werkt niet slecht.Toch wel een rare manier van werken zo nooit op locatie.
Voor mij is dat ik 100% remote kan werken en dat doe wanneer ik wil. Ik moet quasi met niemand over iets afstemmen. Als ik geen goesting heb om te werken, werk ik niet. Als ik een afspraak heb, werk ik niet. Zin om even te gaan wandelen of te gaan lunchen met een maat? No problemo. Dat zorgt er voor dat er minder sleur is in mijn leven.vraagje hierbij is dan weliswaar ... is it worth it? (VS een gewone baan bij een WG natuurlijk)
Wat zie je zelf als voordeel dat je doet kiezen om de extra lasten/verplichtingen van de zelfstandigheid er bij te nemen?
Ik heb inderdaad geen wagen, maar doordat ik 100% remote werk, heb ik daar persoonlijk geen nood aan. Ik woon tegen Brugge, heb een Vespa om lokaal mee rond te rijden. Als ik eens naar Gent, Brussel of Antwerpen ga, pak ik de trein of worst case de bestelwagen van mijn ouders.Echter, 't is wel gerekend zonder enkele van de gangbare extralegale voordelen toegekend aan de gemiddelde software ontwikkelaar (aja, je moet het allemaal zelf doen e). De grootste wss dan de wagen.
Ik heb dat net eens gesimuleerd. Mocht dat nu wegvallen, verlies ik 220 netto per maand. Wanneer ik binnen paar jaar dividend kan uitkeren aan 15% i.p.v. 30% roerende voorheffing, is het ongeveer 150€ per maand minder. Dat is niet niets inderdaad.Alsook, 7500 EUR/Jr auteursrechten die (waarschijnlijk althans) binnen dit & een paar jaar zullen komen te vervallen.
Mocht ik later een leasingauto willen (pakweg 500€ per maand), dan heeft dat ongeveer een impact van 300 euro op nettoloon. Ik zou inderdaad niet weten hoe ik 2.900€ zou kunnen behouden.Ik zie daarom niet meteen in hoe, wanneer men zelf een leasingwagen zou nemen, dat geen effect heeft op wat er netto overschiet?

(Schijn)zelfstandigheid is gebaseerd op meer dan alleen hoe de verloning loopt en wat het aantal klanten is. Bijvoorbeeld, welke vrijheid je hebt om zelf je uren in te richten, hoeveel hiërarchische controle er is, hoeveel vrijheid je hebt om je werk in te delen, of je al dan niet met je eigen bedrijfsmiddelen werkt, of je al dan niet zelf beslist hoe financiële middelen worden besteed, etc. De meeste mensen zouden inderdaad denken dat ik schijnzelfstandig ben, maar volgens de letter van de wet ben ik dat niet.Dit is gewoon schijnzelfstandige eh, heel duidelijk.
Retainer is niet meer en niet minder dan een vast overeengekomen verloning. Net zoals jij ook een vast overeengekomen verloning krijgt.
In welke mate ben je nu tevreden over je verloning? Zie je dit als een begin, is er groepotentieel, of is dit het gewoon?Bedankt iedereen voor de reacties so far!
Het bedrijf waarvoor ik werk is Amerikaans en volledig gedistribueerd. Dat wil zeggen dat iedereen remote werkt; nergens is er een kantoor. Nu met ongeveer 180 man (10 binnen ons team) en dat werkt niet slecht.
Voor mij is dat ik 100% remote kan werken en dat doe wanneer ik wil. Ik moet quasi met niemand over iets afstemmen. Als ik geen goesting heb om te werken, werk ik niet. Als ik een afspraak heb, werk ik niet. Zin om even te gaan wandelen of te gaan lunchen met een maat? No problemo. Dat zorgt er voor dat er minder sleur is in mijn leven.
Eerlijk gezegd is zelfstandig zijn geen zware last; ik spendeer misschien 2 uur per week aan administratie et al.
Een ander voordeel van mijn klant is dat ik vanaf COVID gepasseerd is 1 week per jaar op bedrijfsvakantie kan in de VS.
Ik heb inderdaad geen wagen, maar doordat ik 100% remote werk, heb ik daar persoonlijk geen nood aan. Ik woon tegen Brugge, heb een Vespa om lokaal mee rond te rijden. Als ik eens naar Gent, Brussel of Antwerpen ga, pak ik de trein of worst case de bestelwagen van mijn ouders.
Ik heb dat net eens gesimuleerd. Mocht dat nu wegvallen, verlies ik 220 netto per maand. Wanneer ik binnen paar jaar dividend kan uitkeren aan 15% i.p.v. 30% roerende voorheffing, is het ongeveer 150€ per maand minder. Dat is niet niets inderdaad.
Mocht ik later een leasingauto willen (pakweg 500€ per maand), dan heeft dat ongeveer een impact van 300 euro op nettoloon. Ik zou inderdaad niet weten hoe ik 2.900€ zou kunnen behouden.
Zonder auteursvergoeding en mét wagen zou ik 2.500€ per maand hebben.
(Schijn)zelfstandigheid is gebaseerd op meer dan alleen hoe de verloning loopt en wat het aantal klanten is. Bijvoorbeeld, welke vrijheid je hebt om zelf je uren in te richten, hoeveel hiërarchische controle er is, hoeveel vrijheid je hebt om je werk in te delen, of je al dan niet met je eigen bedrijfsmiddelen werkt, of je al dan niet zelf beslist hoe financiële middelen worden besteed, etc. De meeste mensen zouden inderdaad denken dat ik schijnzelfstandig ben, maar volgens de letter van de wet ben ik dat niet.
Bovendien is mijn situatie ook wat eenvoudiger doordat ik voor een Amerikaanse (buitenlandse) firma werk die geen vestiging heeft in de Europese Unie.
Doe eens normaal jong, kerel is 26 jaar en heeft een prachtloon. Dat er ruimte voor groei is, is zeker. Maar kom niet af met dat loon is "magertjes". Een beetje realiteitsbesef mag wel.In welke mate ben je nu tevreden over je verloning? Zie je dit als een begin, is er groepotentieel, of is dit het gewoon?
Het is niet mis, maar misschien toch nog wat magertjes voor een zelfstandige
Doe eens normaal jong, kerel is 26 jaar en heeft een prachtloon. Dat er ruimte voor groei is, is zeker. Maar kom niet af met dat loon is "magertjes". Een beetje realiteitsbesef mag wel.
Welja, vandaar mijn vraag, hoe ziet hij dit evolueren. Want nu is dat veel geregel om toch maar een nettoloon te hebben dat overeenkomt met dat ben een werknemer, zonder de zekerheden en gemakken die een werknemer heeft.Ok en zet dat in eens context van amper 26 jaar en 1 jaar werkervaring? Ben er zeker van dat, als hij het goed aanpakt, zijn groeicurve een pak steiler zal zijn dan menig leeftijdsgenoot.
Maar niets houdt hem tegen om binnen dit en twee jaar een andere klant te zoeken en het dubbele te vragen. En je vergeet dat de kennis en ervaring die hij nu opdoet goud waard is, veel meer dan de verloning.Welja, vandaar mijn vraag, hoe ziet hij dit evolueren. Want nu is dat veel geregel om toch maar een nettoloon te hebben dat overeenkomt met dat ben een werknemer, zonder de zekerheden en gemakken die een werknemer heeft.
Hij haalde zelf al aan, dat het verlies van auteursrechten pijn zou doen.
De grote winnaar is de Amerikaanse firma, want die kunnen niemand vinden die goedkoper dan dit wilt werken.
Qua groeipotentieel in de ladder geen. De klant waarvoor ik werk heeft een redelijk vlakke hiërarchie. Je hebt simpelweg developers, senior developers (ik), partners (hebben aandelen denk ik) en dan de CEO/hoofdeigenaar.In welke mate ben je nu tevreden over je verloning? Zie je dit als een begin, is er groepotentieel, of is dit het gewoon?
Het is niet mis, maar misschien toch nog wat magertjes voor een zelfstandige
Klopt, als je het omrekent is mijn dagtarief niet hoger dan dat.Ik dacht mij te herinneren dat op 9lives men sprak over interessant om zelfstandige te worden vanaf 400- 500€ aan dagtarief. Als je 6000€ bruto neemt dan is dat crue gezegd 300€ als dagtarief (6000/20). Dat is aan de lagere vork. Het is enkel tengevolge van de truken van lage verloning uitkeren en dividenden en auteursvergoeding dat het op 2900€ netto uitkomt als je die bedragen dan erbij verdisconteert. En die dividenden en auteursvergoeding die hij zichzelf uitkeert komen van die 300€ aan dagtarief hé..
Nee, want zij nemen internationaal mensen aan. Een Braziliaan is vele malen goedkoper dan mij. Mijn kost voor hen ligt rond de 100K USD.De grote winnaar is de Amerikaanse firma, want die kunnen niemand vinden die goedkoper dan dit wilt werken.
Het enige waar ik me wat zorgen over maak is de niche waarin ik werk - WordPress plugin development (PHP/Vue.js). PHP heeft al geen goede naam in België, WordPress is voor de meesten een simpele CMS, maar wat wij doen is toch deftig denk ik. De plugin waaraan ik werk draait op 3 miljoen websites.Maar niets houdt hem tegen om binnen dit en twee jaar een andere klant te zoeken en het dubbele te vragen. En je vergeet dat de kennis en ervaring die hij nu opdoet goud waard is, veel meer dan de verloning.
En ik dacht dat meeste bachelor TI rond de 2500 + wagen starten, dan zit hij daar toch niet onder.
Voor de rest vergeet je de voordelen van zijn zelfstandigheid, die eerder door hem aangehaald werden: uw zin doen en full-time remote.
Qua werkzekerheid moet je noch als zelfstandige TI noch als vaste werknemer echt vrezen om zonder werk te zitten, dus dat is niet echt een goed argument.
Klopt, als je het omrekent is mijn dagtarief niet hoger dan dat.
EDIT: het verschil is wel dat, als ik besluit om twee weken verlof te nemen, ik door hen doorbetaald wordt.
Zeg, hoe ga je ermee om dat je slechts het loon van een werknemer hebt, maar toch zelfstandige bent? Sorry, schijnzelfstandige!
"Ik begrijp dat dit zo lijkt hoor.Met alle respect maar dat is wel op en top schijnzelfstandigheid eh
Pas op ik vel daar geen waardeoordeel over. Ik benoem de zaken zoals ze zijn. Die loophole bestaat dus ja deze wordt uiteraard gebruikt. Daar kan jij persoonlijk weinig aan doen.
Ik vind inderdaad dat ik niet mag klagen. Een vriend van me met een master in de letterkunde en postgraduaat verdient 1.750€ netto met maaltijdcheques na 3 jaar anciënniteit. Verdienen IT'ers dan echt zo veel geld in België? Iemand zei hier "Ik dacht dat meeste bachelors TI rond de 2.500€ + wagen starten,". Ik veronderstel dat hij bruto bedoelde, want ik ken niemand die daarmee netto start.Reality check: hij verdient na 1 jaar wat zijn lectors op de hogeschool pas na 15 à 20 jaar anciënniteit verdienden, als universitaire informatici. Bovendien werkt hij 100% van thuis uit en op zijn eigen ritme en kan hij blijkbaar verlof pakken wanneer hij wil. Een auto heeft hij geen behoefte aan, en als dat wel het geval was kan hij er toch gewoon 1 kopen (zelfs fiscaal voordelig).
Wat een trieste situatie... Not.
Ik ga niet beweren dat je een schijnzelfstandige bent maar er zijn blijkbaar toch wel wat elementen die je meer richting schijnzelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant, die meestal zo al op het randje balanceert. Een maandelijkse retainer die doorbetaald wordt als je verlof neemt is wel een belangrijke factor richting schijnzelfstandigheid. Het feit dat je als mentor ingeschakeld wordt en verantwoordelijkheid hebt over andere mensen van de opdrachtgever helpt ook niet. Je advocaat zal het wel al uitgelegd hebben maar inschatten of je schijnzelfstandige bent is nogal vaag, behalve als er andere elementen zijn die je veel meer richting zelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant zou ik er in jouw geval toch niet te zeker van zijn, want je hebt al wat strikes.Ik vind inderdaad dat ik niet mag klagen. Een vriend van me met een master in de letterkunde en postgraduaat verdient 1.750€ netto met maaltijdcheques na 3 jaar anciënniteit. Verdienen IT'ers dan echt zo veel geld in België? Iemand zei hier "Ik dacht dat meeste bachelors TI rond de 2.500€ + wagen starten,". Ik veronderstel dat hij bruto bedoelde, want ik ken niemand die daarmee netto start.