Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het is nu eenmaal zo dat lonen voor schijnbaar gelijkaardige functies en ervaring enorm verschillen. Het is natuurlijk makkelijk om op een forum te schrijven dat iemand meer kan krijgen of maar zelfstandig/freelancer moet worden om meer te verdienen.

In het begin van mijn carrière heb ik snel hoge toppen kunnen scheren als vrijgezel, door een hop naar een abnormale job met afwijkende werkomstandigheden bij een goede firma. Een mooi Linkedin-Profiel en netwerk. Uiteindelijk krijg je kinderen en moet je toch zoeken naar een normale job. Als je dan zoals ik veel interesses hebt (die nogal eens veranderen) en een hobbelig cv, dan kan je het op den duur wel vergeten om hoge toppen te scheren.

Moest iedereen natuurlijk direct weten wat hij wilt, de juiste werkgevers kiezen en het juiste carrièrepad en de nodige inside info kennen, dan zou het inderdaad haalbaar moeten zijn om die 4000K als bachelor IT aan 26 jaar te halen en tegen de 30, 3000 netto te verdienen met BMW. Het probleem dat dan ontstaat is natuurlijk dat men in slecht betalende regio's zoals de Westhoek geen personeel meer zou vinden voor hogere functies.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Industrieel Ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : 8.5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hernieuwbare energie
Huidige functie: Project Manager (projecten 20 - 100 m€)
Anciënniteit: 8,5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: afhankelijk of project in uitvoering is of niet: 8-12u per dag (soms weekend, feestdag, etc)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 4500 -> geen loonsverhoging dit jaar , enkel index dit jaar bijgekregen
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2700 standaard
all in netto incl bonus, recuup, premies tijdens uitvoering, eindejaarspremie, vakantiegeld: €4600 (goed jaar).

Excl vakantiegeld/eindejaarspremie: €4100.
Ook nog excl bonus dan €3250; verschil met €2700 standard zit hem dan nog in allerlei premies tijdens uitvoering, weekend

Nettovergoedingen:
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: € 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): ja, bonus, vorige maand 9800 netto gekregen
-13e maand: ja
-14e maand: ja
-Eindejaarspremie: ja
-Vakantiegeld: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Afhankelijk van project
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee (tankkaart)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): totaal 33
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja soms, afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren : regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 5/5 nu
Verantwoordelijkheid over personeel: ja 10 direct; indirect piekt tot 200 tijdens uitvoering

Wat denken jullie?
Vooral de bonus / premies doet het netto loon hoog oplopen.
Doe mijn job nog altijd heel graag
Eens rond gehoord bij een aantal bedrijven en blijkbaar was mijn marktwaarde toch hoger zoals jullie zeiden
Heb dit voorgelegd aan huidige werkgever en zo van 4500 bruto naar 6000 bruto gegaan. 33 procent of 1500 bruto erbij, bijzonder blij hiermee! Mooi pakket op mijn 30ste.

De ene data scientist is de andere niet. En op je 30ste is dit gewoon een mooi pakket.
Niet vergeten dat hij bij verschillende werkgevers een voorstel heeft gekregen en dit was blijkbaar het beste.

Sommigen zijn blijkbaar de voeling met de realiteit kwijt. Niet iedereen zit aan zijn 25ste aan +4K bruto integendeel
Tgoh ja. Ik denk dat de meesten hier wel beseffen wat er zoal gebruikelijk is op de arbeidsmarkt.

4k+ bruto op je 25 is zeer uitzonderlijk. Op je 30 komt dat wel eens voor. Maar eens je richting de 40 gaat, is dit niet meer zo uitzonderlijk als enkele van volgende parameters goed zitten: diploma/industrie/bedrijf/functie/netwerk/expertise/verantwoordelijkheden.

Maar Ir. + master statistiek met 5j ervaring is best wel een gegeerde combinatie. In de juiste industrie/bedrijf en functie zal hij een stuk hoger uitkomen dan 2900 en nu 3300 bruto. Al zijn beide bedragen zeker geen straf en meer dan een heel deel van werkende vlamingen ;-)

Eens rond gehoord bij een aantal bedrijven en blijkbaar was mijn marktwaarde toch hoger zoals jullie zeiden
Heb dit voorgelegd aan huidige werkgever en zo van 4500 bruto naar 6000 bruto gegaan. 33 procent of 1500 bruto erbij, bijzonder blij hiermee! Mooi pakket op mijn 30ste.
Is dat offshore wind dan?

Dat klopt niet, maar die discussies zullen wel volgens eens er iets aan die wetgeving verandert.

Ik vind uw pakket trouwens niet zo indrukwekkend. Ik werk als BI-developer/analist dus we zitten wat in dezelfde branche, maar met mijn bachelordiploma en een job die veel meer mensen zouden kunnen, zat ik qua loon wel een stuk hoger op jouw leeftijd.
Is dat iets dat algemeen zo is, dat data scientists minder worden betaald dan de technische profielen die de data aanleveren?

Van wat ik ondervind lijkt het inderdaad dat BI'ers minstens evenveel betaald worden. Veel heeft volgens mij simpelweg te maken met de vraag, voor elke opdracht genre machine learning e.d. zijn er immers 10 Tableau/PowerBI projecten voor handen.

De ene data scientist is de andere niet. En op je 30ste is dit gewoon een mooi pakket.
Niet vergeten dat hij bij verschillende werkgevers een voorstel heeft gekregen en dit was blijkbaar het beste.

Sommigen zijn blijkbaar de voeling met de realiteit kwijt. Niet iedereen zit aan zijn 25ste aan +4K bruto integendeel

Bedankt, ik heb uiteindelijk drie voorstellen kunnen vergelijken & laten uitspelen (2 consultancy, 1 interne functie) waarbij deze het dus geworden is. Als ik ook even heel naïef mag zijn is het zo dat dit huidig loon gebaseerd zou zijn op marktstudies in de sector.. Dus wel gezien kan worden als een conform gemiddelde.

Van wat ik ondervind lijkt het inderdaad dat BI'ers minstens evenveel betaald worden. Veel heeft volgens mij simpelweg te maken met de vraag, voor elke opdracht genre machine learning e.d. zijn er immers 10 Tableau/PowerBI projecten voor handen.

Bedankt, ik heb uiteindelijk drie voorstellen kunnen vergelijken & laten uitspelen (2 consultancy, 1 interne functie) waarbij deze het dus geworden is. Als ik ook even heel naïef mag zijn is het zo dat dit huidig loon gebaseerd zou zijn op marktstudies in de sector.. Dus wel gezien kan worden als een conform gemiddelde.
Op dat laatste punt: er zijn heel weinig bedrijven die hun lonen open op tafel leggen, dus neem dat maar niet te serieus.
Élk bedrijf dat ik ken zegt dat ze "marktconform" betalen. Dat kan per definitie niet, want de moment dat er een bedrijf meer betaalt, schuift dat gemiddelde mee op. En zouden ze dus iedereen opslag moeten geven.

Persoonlijk ben ik als net afgestudeerde ingenieur heel erg geinteresseerd in hernieuwbare energie. Echter heb ik nog niet meteen de sprong durven wagen in mijn eerste job.

Ik ben wel geinteresseerd in uw traject. In wat voor job bent u gestart?
In wat voor bedrijf werkt u momenteel? Welk soort hernieuwbare energie? Mag gerust in privé.

Persoonlijk ben ik als net afgestudeerde ingenieur heel erg geinteresseerd in hernieuwbare energie. Echter heb ik nog niet meteen de sprong durven wagen in mijn eerste job.

In wat voor bedrijf werkt u momenteel? Welk soort hernieuwbare energie? Mag gerust in privé.
Gestart als project engineer 9 jaar geleden. Offshore wind, maar ik zit nu niet (meer) offshore.

Ik heb het een aantal maanden terug geschreven in 1 van jouw topics om eens te polsen in Oostende bij de offshore-wind bedrijven. Je bent natuurlijk nog schoolverlater, maar er zijn wel interessante jobs voor mensen die geïnteresseerd zijn in offshore wind. Ik denk dat het zeker het proberen waard is, nu je jong bent en nog geen gezin hebt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor chemie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 207
Huidige functie: Laborant IPC
Anciënniteit: 3,5
Officiële aantal uren tewerkstelling:
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 4700/4900 -> afhankelijk hoe het schema is schommelt dit iet of wat
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2800/2900

Nettovergoedingen: Nee
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Maaltijdcheques: Ja, 2,5 euro/dag waarvan 1 euro eigen bijdrage (zitten ook met een bedrijfsrestaurant maar in de nachtshift of weekend uiteraard niet beschikbaar)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
Winstdeelname, ziekteverzuimpremie, vakantiegeld, 13de maand, fietslease mogelijk

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 12
Afstand woon/werk in tijd: <30 min met de fiets
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: 24 cent/km

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 20
Vakantiedagen (andere extra): Exacte aantal ken ik eerlijk gezegd niet goed maar in de zomer 3 weken collectief toe, een week collectief toe tussen kerst en nieuw en afhankelijk van het schema van de 5-ploegen kon ik dit jaar nog een 13-tal dagen vrij kiezen maar varieert jaarlijks + (zie onderstaand qua overuren). Genoeg om mee toe te komen.
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Ploegwerk (5-ploegen)
Glijdende werkuren: Neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren : Elke dag een kwartier om de overdracht tussen de ploegen om een vlotte wissel te waarborgen, per jaar loopt dat op tot 6/7 dagen extra verlof die opgebouwd kan worden door de jaren heen.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Niet
Telewerk (buiten corona-periode): Nooit
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : 4 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: ICT Medior Consultant Integration
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing 41

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 2200 => 2523
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €1750 => € 1900

Nettovergoedingen: Ja (€ 155)
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Ja, 8 euro/dag waarvan 1,03 euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
Winstdeelname 1100 netto per jaar + eindejaarspremie & vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen (Gent)
Afstand woon/werk in km's: 55
Afstand woon/werk in tijd: <50 min met de wagen
Bedrijfswagen: Ja, je mag zelf de wagen kiezen bij een aantal merken, zolang hij maar in je budget past (mijn budget is €550)
Aangezien de VW passat einde reeks was kon ik die nipt in mijn budget krijgen Sedan versie.

Verplaatsingsvergoedingen: Tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): 12 ADV dagen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: on-call systeem, wachtpremie per nacht € 25 brutto, in de weekends € 35 brutto.
Interventiepremie per uur € 15 brutto en in het weekend 25 brutto
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren : Hangt van de on-call af
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet

Ik heb het gevoel dat mijn loog wat aan de lage kant zit Ben gestart aan 2200 en na 4 jaar zit ik nu op 2523 euro brutto.
Ik heb na 2.5 jaar 150euro brutto ontvangen en de rest waren indexeringen. Kan iemand mij zeggen of dit een correct loon is?

Laatst bewerkt:
Ik heb het gevoel dat mijn loog wat aan de lage kant zit Ben gestart aan 2200 en na 4 jaar zit ik nu op 2523 euro brutto.
Ik heb na 2.5 jaar 150euro brutto ontvangen en de rest waren indexeringen. Kan iemand mij zeggen of dit een correct loon is?

Dat vind ik nu toch wel heel mager voor toch al een aantal jaar ervaring in IT. En dat is dan ook nog zonder wagen?
Heb je al eens ge job hopt?
Ken de prijzen niet in Oost-Vlaanderen maar zou denken dat 2800 + auto, zeker als "consultant"?, toch heel haalbaar moet zijn.
En alles tot 3500 zou ik niet vreemd vinden afhankelijk van wat je dan exact doet misschien;

Laatst bewerkt:
Dat vind ik nu toch wel heel mager voor toch al een aantal jaar ervaring in IT. En dat is dan ook nog zonder wagen?
Heb je al eens ge job hopt?
Ken de prijzen niet in Oost-Vlaanderen maar zou denken dat 2800 + auto, zeker als "consultant"?, toch heel haalbaar moet zijn.
Nee gelukkig heb ik ook nog een bedrijfswagen, heb het aangepast zodat het duidelijker is.

Kan je me zeggen voor welk bedrijf dit is via PM?
Ik kan je nu al zeggen dat je met jouw jaren ervaring onder je waarde wordt betaald. Bruto kan je er zeker nog 500 euro extra uithalen.
Informeer eens via een aantal vacatures en ga daar mee naar je werkgever.

Laatst bewerkt:
Goh, 2160 euro netto per maand (nettoloon + 1/12e jaarlijkse bonus + maaltijdcheques) + een VW Passat met tankkaart is voor een bachelor met 4 jaar ervaring niet mis.

Vergelijk eens met de verdienste van een (maatschappelijk uiterst belangrijke) job als deze: ICT-coördinator in 2 scholen.
Loon met 4 jaar anciënniteit: 2794,11 euro bruto per maand, ofwel 1900 euro netto per maand, zonder maaltijdcheques of andere extralegale voordelen.

Maar uiteraard kan je in de IT-sector (veel) meer verdienen als je dat wilt, en als je ook iets te bieden hebt :).

Terug
Bovenaan