Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Handelswetenschappen - Finance & Risk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankwezen
Huidige functie: Kaderfunctie
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3812 (op loonbrief 3258,67 door flexbudget dus vermoed dat dit relevanter is)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2113
Nettovergoedingen: 20€ door thuiswerk.
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM via flexbudget
Maaltijdcheques: 170 euro
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ik vermoed dat pensioenplan hieronder valt. Dit is op dit moment 9K waard en zal naar schatting 200K zijn op pensioenleeftijd.
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 5.5K netto vaste bonus / jaar.
Mogelijkheid tot aankopen aandelen (max van Ca. 3K EUR/jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
Via flexbudget een auto gekozen BMW 1 inclusief tankkaart.
Er is een flexbudget en daar kan je extreem mee gaan. Een auto kiezen van 70-80K kan dus.
Koersfiets geleased twv. 3,6K. Na 3j optie tot aankoop.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Bankwerkdagen en dergelijke, in totaal kom ik aan een 40 dagen vakantie.
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: wisselend
Hoe vaak overuren te presteren: bijna niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50% telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

553 euro gaat van mijn brutoloon af door aankoop fiets, auto, gsm, gsmabonnement
3812 -> 3258

Ben eens benieuwd naar de reacties.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat ik minder betaald wordt dan leeftijdsgenoten met een masterdiploma.
Goh, zelfde diploma, 10j anciënniteit en werk als ambtenaar.

2,6 netto zonder gsm, tankkaart, auto, fiets, MC, ecocheques, telewerkvergoeding,... Wel 50d verlof.

Pensioenplan is bij mij het ambtenarenpensioen, dat (extreem) hoog is.

3 goeie maten (zelfde leeftijd, zelfde diploma) verdienen minder dan mij. Dus denk niet dat je pakket zo slecht is.

2,6 netto zonder gsm, tankkaart, auto, fiets, MC, ecocheques, telewerkvergoeding,... Wel 50d verlof.

3 goeie maten (zelfde leeftijd, zelfde diploma) verdienen minder dan mij. Dus denk niet dat je pakket zo slecht is.
Nmbs dan of onderwijs?

Nmbs dan of onderwijs?
Federale overheid kom je daaraan bij normale progressie.

geeft als resultaat :

Bij 10 j ervaring als alleenstaande en normale progressie (dus NA13 schaalanciënniteit)
Bruto Netto
Wedde Per maand 4.419,09 euro 2.656,42 euro
Vakantiegeld Uitbetaald in mei 4.065,57 euro 1.857,57 euro
Eindejaarstoelage Uitbetaald in december 2.396,28 euro 1.102,50 euro

Bedankt voor je antwoord.

In welke sector zitten die 3 goeie maten met hetzelfde diploma als ik vragen mag ?

Welke job/sector is dit? Ik zou toch nog een tegenbod doen. Proberen is gratis he.
PC200 producent van bouw- en decoratiematerialen. Ik ben een industrieel ingenieur elektromechanica.

Ik had eerst 2900 startersloon zonder wagen en nu 2600+ wagen. Wat is het voordeligst denkt u?
Op beide contracten heb ik al een loonsverhoging van 300 bruto laten zetten na 6 maand.

Die 4,7k (bij benadering eh, dat was wat hij mij zei dus ik ken ook zijn exacte anciënniteit niet. zie gelinkt barema.) waar ik over spreek is normaal loon voor een 38u week. Weekendwerk + wachten komt daar nog bovenop.
Is een expert technician waar ik over spreek, klasse 4 met ik vermoed dus jaar anciënniteit, kan ook meer zijn en dus hoger loon. Een normale technian is klasse 6.
Ok, misschien mogelijk, maar het moet je natuurlijk interesseren om bij Elia te werken. Wat mij daar zou interesseren is the balance of grid, maar onrealistisch om daar terecht te komen, plus weer veel te ver voor mij.

Maar goed niks krijg je voor niks natuurlijk. Je moet keuzes maken in het leven. Er is ook niks mis met op safe spelen en kiezen voor een job die vlakbij huis en met vaste uren en niks van verantwoordelijkheid.
Dicht bij huis is makkelijk voor de kinderen. Wij verdelen de taken. Het zou mij al niet of moeilijk uitkomen om voor 8u te beginnen op een plaats die verder dan 5 km ligt. Eigenlijk is een half u echt wel het maximum enkel. Voor mij is dat dus Brugge of Oostende.
Maarar als ik uw situatie goed op heb hou jij de boel draaiende, is uw baas weinig waard en krijg je in verhouding te weinig betaald. In uw geval had in al lang een eigen BTW nummer en eigen camionet. Als man met de brains en de wil en de handen om te werken ben je goed gek om het niet te doen. Maar volgens mij heb ik en anderen dat nogal gezegd :p
Mijn baas heeft vooral een groot ego. Ok hij kan lood solderen, maar wat heb je daar anno 2021 nog aan? Iets van leidingen in opbouw of zelf leidingen op de betonplaat, dat is er altijd in gesmeten, met onnodig kruisen of op de verkeerde hoogte en nooit recht. Mijn collega en ik hebben nu ons ontslag gegeven. Mijn collega gaat volledig zelfstandig worden, maar eerst nog een maand op reis. Ik niet, eerst een maand op reis en dan gewoon bijberoep en lesgeven in hoofdberoep. Valt het echt tegen in het onderwijs,dan zien we weer wel. Je moet volledig zelfstandig zijn niet onderschatten. Je mag dat niet vergelijken met een Freelancer, die buiten zijn wagen, geen kosten heeft en gewoon naar de werkplek rijdt en zijn uurtjes doet. Ik ben redelijk stressgevoelig en ik denk dat het bijkomende werk ( materiaal voorzien, offertes maken voor de drol, werken gaan bekijken en ze toch niet hebben, materiaal te kort hebben en er moeten achter rijden etc....) mij te veel stress zou geven.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er niet een karrevracht aan ervaren ingenieurs gevraagd wordt in Oostende of Zeebrugge. Ik ken een bedrijf in die omstreken en die publiceren hun vacatures internationaal op zoek naar ingenieurs om er één naar hier te lokken. Waren bezig met één uit Zuid-Amerika te halen naar hier.

Wel een job waar je je liefst attesten en licenties moet behaald hebben en die zijn dun bezaaid. Wel een heel bureaucratische sector.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat er niet een karrevracht aan ervaren ingenieurs gevraagd wordt in Oostende of Zeebrugge. Ik ken een bedrijf in die omstreken en die publiceren hun vacatures internationaal op zoek naar ingenieurs om er één naar hier te lokken. Waren bezig met één uit Zuid-Amerika te halen naar hier.

Wel een job waar je je liefst attesten en licenties moet behaald hebben en die zijn dun bezaaid. Wel een heel bureaucratische sector.
Firma?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bio-Ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Consulting
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

Maand salaris (bruto): €3400 €3550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2200 €2250
Nettovergoedingen: €200
BedrijfsGSM/laptop: GSM abonnement + laptop, geen VAA
Maaltijdcheques: Ja, €7
Ecocheques: Ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (2%WG, 1%WN)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus tussen €2000 en €5000 bruto --> dit jaar €4000 bruto via Warrants.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 45km
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen, firmawagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, €150 vaste maandelijkse bijdrage

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 anciënniteitsdag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: van nature niet gevoelig aan stress
Hoe vaak overuren te presteren: geen plicht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Afh. van projecten
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 10tal consultants

Ik ga dit nog zeker een jaartje (of 2) doen en dan eens kijken of ik een stap ga zetten.
Update - naast de opslag begin dit jaar, heb ik er nu in de zomer nog eens €150 bijgekregen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Ir + master statistiek
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: data scientist
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 2900 3300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2050 (inclu nettovergoedingen) 2300 inclu vergoedingen
Nettovergoedingen: 160 180 + auteursrechten
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: nee ja, 8eu
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, tandzorg, jaarlijkse bonus twv zo'n 3k netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 70 enkel
Afstand woon/werk in tijd: 1u enkel
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Golf/A3/1-serie/A-klasse + tankkaart, A4/3-serie/C-klasse + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt 32
Vakantiedagen (andere extra): 8 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: varieert van periode, weinig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2d/week valt nog af te wachten
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Mijn brutoloon is de laatste 5j met 300eu gestegen, wat samen met extra nettovergoeding neerkomt op 200euro netto. Qua loon weet ik dat de toekomst er niet meteen beter uitziet (opslagen gaan er al niet zijn dit jaar). Het takenpakket waar ik me wat te comfortabel in begin te voelen samen met wat andere frustraties maakt dat ik toch al eens aan het rondkijken ben voor iets anders.

Ik ben (mede door de eensgezinde feedback op dit forum, waarvoor dank) recent veranderd van werkgever en ben er financieel gezien toch mooi op vooruit gegaan. Van enkele sollicitaties bij verschillende bedrijven (consultancy & interne functies) leek dit het beste en meest volledige pakket. Ik had graag wat minder nettovergoedingen en meer bruto gezien, maar daar was weinig mogelijk qua onderhandeling. Verder lijkt er ook wel meer transparantie rond evaluatierondes & opslagen, maar dat zullen we nog wel zien.

Ik ben (mede door de eensgezinde feedback op dit forum, waarvoor dank) recent veranderd van werkgever en ben er financieel gezien toch mooi op vooruit gegaan. Van enkele sollicitaties bij verschillende bedrijven (consultancy & interne functies) leek dit het beste en meest volledige pakket. Ik had graag wat minder nettovergoedingen en meer bruto gezien, maar daar was weinig mogelijk qua onderhandeling. Verder lijkt er ook wel meer transparantie rond evaluatierondes & opslagen, maar dat zullen we nog wel zien.
Heb je al nagedacht wat je gaat doen eens de auteursrechten wegvallen?

Intern volgen ze goed op wat daarrond beslist wordt. Van wat ik ervan versta is dat obv de ruling die mijn bedrijf op dit moment heeft met de fiscus, we ons niet meteen grote zorgen moeten maken.
Dat klopt niet, maar die discussies zullen wel volgens eens er iets aan die wetgeving verandert.

Ik vind uw pakket trouwens niet zo indrukwekkend. Ik werk als BI-developer/analist dus we zitten wat in dezelfde branche, maar met mijn bachelordiploma en een job die veel meer mensen zouden kunnen, zat ik qua loon wel een stuk hoger op jouw leeftijd.
Is dat iets dat algemeen zo is, dat data scientists minder worden betaald dan de technische profielen die de data aanleveren?

Ik vind het een triestig loon om eerlijk te zijn. Ik heb bachelors zien passeren die apenwerk doen met "data scientist" sticker die 4000 halen.

Is toch een mooi pakket en een mooie sprong vooruit.
Dat is hoogstens een redelijk pakket. Maar ik ging toen bvb naar 4000 bruto gaan. En data scientists hebben nu eenmaal een heel specifieke skillset nodig die je enkel haalt door de goede opleiding te volgen. Dan zou daar ook een deftige vergoeding tegenover mogen staan.
Zo'n profiel bij een klant zit vrij vlot boven de 1000€ per dag, dus 200k omzet. Dat is echt een enorme winst voor de werkgever he...

De ene data scientist is de andere niet. En op je 30ste is dit gewoon een mooi pakket.
Niet vergeten dat hij bij verschillende werkgevers een voorstel heeft gekregen en dit was blijkbaar het beste.

Sommigen zijn blijkbaar de voeling met de realiteit kwijt. Niet iedereen zit aan zijn 25ste aan +4K bruto integendeel

Terug
Bovenaan