Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
^ Alé man wat zegt gij nu, voor 300 bruto minder krijgt hij een auto erbij. Da's wel een interessante deal voor @NickVO28 en een no-brainer. Zo negatief over de werkgever weer.
Euuuuh ... nee toch. Denk dat er heel duidelijk vermeld is dat hij voor z'n 300 euro bruto net niets heeft & dat elke keuze die hij maakt nog met +100 EUR eigen inbreng komt.

^ Dit.

Is dit de gangbare regeling? Nee. Is dit nog altijd een heel goeie regeling? Absoluut.
Kan zijn eh, heb nooit gezegd dat het niet interessant kan zijn ... zoals ik zelf al aanhaalde, efkes rekenen om te zien of het interessant is.

Mijn bedrijf is een multinational, dus ik vermoed dat ze alles wel volgens het boekje zullen doen.

Tankkaart is ook inbegrepen.
Als je veel km doet & die is onbeperkt, dan is de tankkaart meestal al wel een mooi kadooke binnen uw budget.

Heb nooit gezegd dat het niet volgens 't boekje is eh. Ik heb hier nog gelezen dat er mensen zijn die bij hun bedrijf per default een eigen inbreng aan hun been hebben.
'k Ben weliswaar nog altijd van de mening dat je dan eigenlijk geen volledige wagen krijgt, want je hebt niets als je er privé eerst niet voor oplegt. Terwijl die eigen inbreng eerder iets optional zou moeten zijn voor als uw WG toe staat om over budget te gaan bv.

Nu, multinational ... jah ... dan mag je vrijwel zeker zijn dat het budget strikt genomen zal worden.
Hoe de regeling exact is & welk leasing bedrag je net krijgt voor die 300 EUR bruto, who knows ... maar 't ze zullen den overschot weliswaar tot op den euro uitrekenen en over hevelen naar het eigen inbreng gedeelte.

Wel even navragen hoe het precies zit hoor. Als die 300 bruto bvb. een maandelijkse afhouding is als bijdrage voor die wagen, dan zou het kunnen dat je VAA wegvalt omdat je eigen bijdrage hoger is dan VAA.
Dit klopt. We hebben bij ons een cafetariaplan. Ik wend dit bv aan voor een wagen. Op mijn loonbrief staat dit vermeld als "persoonlijke bijdrage mobiliteit" en aangezien deze persoonlijke bijdrage hoger is dan het VAA, wordt er geen VAA meer ingehouden.

Bij het kiezen van een bedrijfswagen wordt mijn loon verlaagd met 300 bruto. Nu is het mij niet helemaal duidelijk wat dit betekent voor mijn nettoloon.
Onafhankelijk van de wagen die ik kies is de bruto loonsverlaging dus 300 euro bruto. Komt dit sowieso al neer op een netto loonsverlaging van +-120 euro plus nog eens de netto kost van de wagen? Of gaat van mijn nettoloon enkel de nettokost van de wagen af?

Drie wagens waartussen ik nog twijfel momenteel:
1. Audi A3 30 TDI (A) business edition (nettokost 132 euro/m)
2. Mercedes A180d (A) business solution essential (nettokost 144 euro/m)
3. Volkswagen golf VIII life 2.0 TDI (A) ((nettokost 131 euro/m)

Rekenvoorbeeltje met wagen 1:
Stel ik verdien 3000 bruto = 2000 netto. Wordt mijn nettoloon dan 2000 - 120 (loonsverlaging 300 bruto) - 132 = 1748 of enkel 2000 - 132 = 1868?
Is het mogelijk dat die verschillende nettokost per wagen komt omdat de "prijs" niet exact €300 bruto is voor elke wagen? Het lijkt mij min of meer dat dit de verwachte daling is van je huidige nettoloon (gebaseerd op je huidige €3000 bruto). VAA zal daar niet meer bijkomend afgaan omdat die persoonlijke bijdrages voor die wagens volgens mij het eventuele VAA zullen overschrijden.

Maar best dus eens even dubbelchecken met je werkgever.

Wel even navragen hoe het precies zit hoor. Als die 300 bruto bvb. een maandelijkse afhouding is als bijdrage voor die wagen, dan zou het kunnen dat je VAA wegvalt omdat je eigen bijdrage hoger is dan VAA.

Als ze je contractueel 300 bruto minder geven om je die auto te geven, dan zal je nettoloon lager zijn door zowel je 300 bruto minder (dus pakweg 140 euro netto) EN je VAA (nog eens pakweg 75-100 euro netto, te berekenen via tools).
Is bij vele werkgever zo dat, wanneer je een wagen kan krijgen er een verlaging van het Brutoloon is. Indien je wagen krijgt zonder aanpassing brutoloon zorgt dit voor een extra kost voor de werkgever van vb 750 EUR/mnd (500 EUR Leasing + brandstof + CO² bijdrage +...) wat een leuke opslag is voor de werknemer, maar een aanzienlijke verhoging van jou loonkost voor de werkgever.

Omdat de werkgever vaak niet bereid is deze extra kost/grote sprong volledig zelf te dragen stellen ze vaak één (of combinatie)van onderstaande oplossingen voor:
-Ofwel een verlaging van jou brutoloon, in dit geval 300 EUR. Omdat dit ook op de RSZ bijdragen voor de werkgever, verzekering, arbeidsongevalen vakantiegeld,... een invloed heeft is er een daling van de loonkost van vb 400, maar extra kost wagen 750 EUR = extra kost van 350 EUR. In deze situatie is er nog steeds door de werknemer nog belasting op het VAA verschuldigd.
-Ofwel vragen zij een persoonlijke bijdrage van de werknemer van vb 300 EUR met behoud van bruto loon. Indien deze persoonlijke bijdrage groter is dan het VAA is er door de werknemer geen belasting meer verschuldigd op het VAA. Kost wagen 750 - 300 eigen bijdrage = extra kost van 450 EUR.

Voorgaande is uiteraard vereenvoudigd weergegeven voor de werkgever (o.a. nog invloed van fiscaliteit, BTW aftrek,...) en vereenvoudigd weergegeven zal dit voor we werknemer volgende gevolgen hebben:
-Eerste geval, daling brutoloon 300 EUR, netto -150 EUR? +belasting op VAA van Bruto 200 EUR = -100 EUR. Netto kost werknemer 250 EUR om over een wagen te beschikken waarvan alles is betaald met tankkaart,...
-Tweede geval: Bruto/netto identiek, maar -300 EUR eigen bijdrage = Netto kost werknemer 300 EUR

Onmogelijk zonder alle gegevens te bepalen welke optie het meest aangewezen is voor werkgever/werknemer aangezien er talloze varriabelen zijn (loonkost, daling bruto, kostprijs wagen, ...) maar meestal zal er door de werkgever (of HR dienst,...) een methode gekozen worden waarbinnen de hele organisatie valt.

Het is aan jou persoonlijk om dan te onderhandelen met je werkgever om binnen dit kader het beste voorstel te krijgen. Soms is er ruimte om (vb personeelstekort, goede prestaties, promotie,...) de daling van je brutoloon te voorkomen of beperken in de eerste situatie. Of om de persoonlijke bijdrage wat lager te krijgen...

Ik heb een document van mijn werkgever waarbij enkele configuraties staan voorgesteld met een VAA bedrag en eigen inbreng. Dit is verschillend van wagen tot wagen, maar het brutobedrag dat van mijn loon gaat zou steeds 300 bruto zijn, of ik nu een fiat 500 kies of een Audi A3. Het lijkt mij echter vreemd dat ik evenveel zou betalen voor beide keuzes. En indien ik dan nog eens extra opties kies zou er ook nog iets moeten veranderen, maar die 300 bruto blijft wel volgens mij.

Dus stel mijn loon is nu 3000 bruto, dan wordt deze 2700 op mijn nieuw contract + mijn wagen. Maar die wagen kan een goedkope wagen zijn, of een dure. Dus het lijkt mij ongewoon dat mijn nettoloon even hoog zal zijn voor een goedkopere wagen, dan voor een duurdere wagen.
Kan je geen goedkopere en ruimere wagen nemen?

Om toch nog eens een doorsnee profiel te posten tussen de grootverdieners hier ;)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40
Opleiding: secundair (KSO)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 21
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend (alleenstaand dus)
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42 (maar dat wordt niet verwacht, ik werk gewoon graag. Als ex-zelfstandige had ik werkdagen van 10 à 12 uur. Mijn huidige werkdagen lijken enorm kort)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2075 (moet eerste loon na opslag nog krijgen, maar zal zoiets zijn)
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement. Laptop is niet de bedoeling privé te gebruiken, maar kan in principe wel. Enkel VAA voor GSM + abo.
Maaltijdcheques: 8 euro waarvan 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee %
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstpremie. Klein percentage. Maar na een goed jaar een mooi extraatje.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 0,2
Afstand woon/werk in tijd: 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja, uitgezonderd de eerste week van elke maand (al komt die verplichting misschien meer vanuit mezelf 😊)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: helaas niet
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zie hoger "aantal uren aan het werk".
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, maar ik werk altijd op kantoor.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Hier ga ik niet rijk van worden. Maar ik doe mijn job graag.
Dankzij o.a. investeringen in vastgoed op jonge leeftijd, heb ik ook geen financiële druk en kan ik eigenlijk doen wat ik graag doe.
Recent meer verantwoordelijkheden gekregen. Ik zal wel zien waar het me brengt.

Kan je geen goedkopere en ruimere wagen nemen?
Niet echt. Een Skoda of Opel of VW break maar is dezelfde nettokost.

Enkel elektrisch is goedkoper maar zijn maar modellen met een range van 250-300 km, dus niet zo interessant aangezien ik dagelijks 110 km doe.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Psychologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 IT
Huidige functie: HR Manager
Anciënniteit: 2 jaar in functie, 8 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 in piek

Maand salaris (bruto): 5725€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3350€
Nettovergoedingen: 200€
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% vh bruto
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur enkel
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, projectpieken met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 7 man

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3150€
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen.

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
damn

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3350€

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Dus pas aan je 25 beginnen werken? Ik denk dat menig van jouw studiegenoten het met een brutoloon moeten doen dat maar in de buurt komt van jouw nettoloon...

Ik denk dat zelf veel ir's nog niet aan dat pakket geraken aan 33 jaar....en de ing's al helemaal niet.

Laatst bewerkt:
Dus pas aan je 25 beginnen werken? Ik denk dat menig van jouw studiegenoten het met een brutoloon moeten doen dat maar in de buurt komt van jouw nettoloon...

Ik denk dat zelf veel ir's nog niet aan dat pakket geraken aan 33 jaar....en de ing's al helemaal niet.
Ik besef binnen mijn domein (en ook daarbuiten) dat ik een enorme goeie package heb.Als regel heb ik altijd mijn eigen carriere proberen af te dwingen door authentiek in een functie te staan. Nooit van mijn persoonlijkheid afgeweken en altijd proberen het werk op te pakken dat bleef liggen (moeilijke projecten).

Daardoor ben ik 3 jaar geleden in een operationele rol gestart als hr freelancer. Toen men mijn huidige functie werd voorgesteld (ik solliciteerde) was de voorwaarde dat ik dit onder vast dienstverband ging doen. Ik heb toen aangegeven dat ik dit niet voor minder dan deze package + 5,5k ging doen en we zijn uiteindelijk geland op 5350€.

Right place right time voor een groot deel.

Niet overdrijven eh, als ingenieur (ir. of ing. maakt in de praktijk vaak niet uit voor de functies) geraak je daar ook aan hoor. En dat zonder zotte dingen zoals shiften of offshore.

Het is geen standaardpakket, maar dat is dit pakket ook niet natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Niet overdrijven eh, als ingenieur (ir. of ing. maakt ik de praktijk vaak niet uit de functies) geraak je daar ook aan hoor. En dat zonder zotte dingen zoals shiften of offshore.

In mijn vriendenkring zitten enkele b.ir die zonder people management rond de 6k zitten. Ook een aantal mensen in de farma die rond de 6,5k€ zitten, zelfde leeftijd. Goed pakket dus absoluut, maar niet compleet ongezien. Wie meeleest: vergeet niet dat ik cherrypick hier hé. Een groot deel van m'n kennissen verdient pakken minder.

Laatst bewerkt:
Niet overdrijven eh, als ingenieur (ir. of ing. maakt ik de praktijk vaak niet uit de functies) geraak je daar ook aan hoor. En dat zonder zotte dingen zoals shiften of offshore.

Dan ga ik weer in herhaling vallen, niet in mijn regio. Zelf een offshore site manager van 35 jaar dieraakt maar aan de 5000 bruto, zonder wagen. Dat is een bureaujob met 2 dagen per jaar offshore en 20 travel days...en nog af en toe eens gebeld worden in het weekend door de supervisor.

Dan ga ik weer in herhaling vallen, niet in mijn regio. Zelf een offshore site manager van 35 jaar dieraakt maar aan de 5000 bruto, zonder wagen. Dat is een bureaujob met 2 dagen per jaar offshore en 20 travel days...en nog af en toe eens gebeld worden in het weekend door de supervisor.
Maar hoe lang is rij je naar Antwerpen, Mechelen of Brussel?
Niemand verplicht u om binnen west-Vlaanderen te blijven eh :p
Ik ken west-Vlaanderen niet zo goed. Maar ik kan mij toch echt niet voorstellen dat daar totaal geen bedrijven zouden zitten die goed betalen.

Ik ken nu toevallig twee kerels die bij fabricom windmolens zitten. Hebben toch een pakket van 4k+ en een wagen. Ik ken ook iemand die onderhoud doet op onshore windmolens en zit op 4,7k met kilometervergoeding erbovenop. Dat laatste is geen mis pakket omdat je kan rijden wat je wilt en je in principe winst kan maken door te rijden. Elia is ook zo een werkgever die een goed brutoloon aanbied en u goed vergoed voor de afgelegde kilometers. Die laatste twee zijn beide uitvoerende functies, werken ook gewoon ingenieurs in die functies. Ik ken er zelfs. Kijk je naar management-niveau dan is de mogelijkheid om meer te verdienen zeker aanwezig.

Jamaja, Ik vind het hier altijd verrassend om hoe sommige een hoog loon krijgen zonder verantwoordelijkheid over anderen. :p
Terwijl die persoon heeft een team van 7 man onder met projecten en deadlines en...

Maar hoe lang is rij je naar Antwerpen, Mechelen of Brussel?

2u enkel, dus 4u per dag. Paar maanden terug mooie functie aangeboden gekregen van ketelfabrikant in Wommelgem. 3 dagen aanwezigheid , 2 dagen home office. Toch bedankt.
Niemand verplicht u om binnen west-Vlaanderen te blijven eh :p
Ik ken west-Vlaanderen niet zo goed. Maar ik kan mij toch echt niet voorstellen dat daar totaal geen bedrijven zouden zitten die goed betalen.
Die zijn er wel, maar misschien eerder in het Kortrijkse
Ik ken nu toevallig twee kerels die bij fabricom windmolens zitten. Hebben toch een pakket van 4k+ en een wagen. Ik ken ook iemand die onderhoud doet op onshore windmolens en zit op 4,7k met kilometervergoeding erbovenop. Dat laatste is geen mis pakket omdat je kan rijden wat je wilt en je in principe winst kan maken door te rijden.
Ok, maar dat zal niet zonder weekendwerk zijn, plus windmolens is geen doorsnee job. Ik heb het 4 jaar gedaan. De temperatuur is daar boven in de Nacel (gondel) rond de 35 graden of meer. In de kleinere modellen kan je soms moeilijk rechtstaan. Het is vergelijkbaar met herstellingen doen op constant dezelfde wagen. Achter 4 jaar heb je het ook wel gezien hoor. Velen verleggen zich intern naar supervisor of manager.
Eliaiaia is ook zo een werkgever die een goed brutoloon aanbied en u goed vergoed voor de afgelegde kilometers. Die laatste twee zijn beide uitvoerende functies, werken ook gewoon ingenieurs in die functies. Ik ken er zelfs. Kijk je naar management-niveau dan is de mogelijkheid om meer te verdienen zeker aanwezig.

Elia betaalt inderdaad goed, maar de topjobs zullen zich niet in the field situeren, maar eerder in Brussel...

Jamaja, Ik vind het hier altijd verrassend om hoe sommige een hoog loon krijgen zonder verantwoordelijkheid over anderen. :p
Terwijl die persoon heeft een team van 7 man onder met projecten en deadlines en...

Omdat iemand met een "customer facing" rol meer directe impact kan hebben op het zakencijfer dan een HR manager?
Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?

Omdat iemand met een "customer facing" rol meer directe impact kan hebben op het zakencijfer dan een HR manager?
Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?

Voor die groep snap ik dat nog maar ik zie hier soms van die profielen zonder verantwoordelijkheid van personeel en hun projecten (ergo: krijg alle bagger over je bij problemen) of zonder sales of zonder een uitzonderlijk profiel. Dan vraag ik mij toch af: hoe doen ze het?

Een ingenieur is "verrast" dat iemand met een psychologiediploma een hoog loon heeft. Ja, omdat hij verantwoordelijkheid over personeel en projecten heeft in het centrum van het land (ergo, krijg alle zever en klachten over je heen.)

Als je enkel uitvoerend werk wilt doen, liefst niet te veel contact met andere mensen en het moet nog in een straal van 30minuten in het uithoekje van het land: Ik wil 3.000 netto per maand. Ja dat is moeilijk. :p

Zie hier soms dat er over certificaten wordt gesproken in de IT. Zijn er mensen hier de weten of er bepaalde certificaten zeer waardevol zijn om te halen in België? Hoor soms als meerwaarde van bij een consultancy te gaan werken dat je daar zo'n certificaten kan halen met hun hulp.

Onlangs 5% increase gekregen m.b.t performance review bij huidige werkgever (maximum dat ze konden geven, ookal beste evaluatie van het team).

Nu, ik zal eerstdaags een voorstel krijgen van een ander bedrijf (zelfde positie; Fin.Controller). Er is standaard een bedrijfswagen (type A, 1-serie, A3; niet veel opties)+ tankkaart voorzien in hun pakket.

Huidig pakket, €3.800 bruto + sociaal abo + hosp/groep verzekering.

Wat is het minimum dat ik zou aanvaarden bij een nieuw voorstel? Alsook zou ik mijn huidig werkgever hiermee confronteren desondanks al aangeven dat ik de max. opslag heb gekregen?

Terug
Bovenaan