Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
10k alles in? Als dit serieus is mag je me de aannemer pm als je wil. Dan mag die hier is een offerte komen maken.
Sorry voor de off-topic!
Maar natuurlijk. We spreken over dakconstructie he. En deze was 7000 incl btw voor onze woning. 4,5m3 keperspanten, nog wa muurplaten en 22m afzelia boorplanken.
Misschien dat jullie afgewerkte daken bedoelen? Tel er dan maar 12000 voor de pannen en goten bij.

long story short,

Wordt geweldig goed in een bepaalde niche en je kan bakken met geld scheppen. De truuk is natuurlijk de niche te vinden waar je goed in bent :p
Het kan niet zijn dat hij de enigste draaier is, draaien is geen rocketscience. Het is een knelpuntberoep, net als dat er vele andere knelpuntberoepen zijn. De niche zit hem misschien in die legeringen, maar dan is het misschien ook het geluk dat toevallig hij bij die firma terecht gekomen is of omgekeerd en dat er sprake was van een dringende nood. Misschien woont er in de straal 10km nog iemand die hetzelfde werk kan doen.

Elektricien, loodgieter, schrijnwerker zijn de grote knelpuntberoepen in mijn regio. De lonen naar bv pakweg 25 bruto/uur brengen doen ze niet, dat zou al wat meer volk aantrekken....

Niet van mij maar wel interessant om te vergelijken:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Een dikke 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: /
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech ==> Chemie
Huidige functie: Fin. controller ==> Analyst
Anciënniteit: 1,5 jaar bij huidige werkgever ==> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-80, gemiddeld 50 ==> TBD

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4200 ==> 4500
Maand salaris(netto incl. nettovergoedingen): 2500 (excl. Km vergoeding) ==> +- 2750
Nettovergoedingen: 20 ==> 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% ==> TBD
Hospitalisatieverzekering: DKV ==> TBD
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus ~7% bruto jaarinkomen ==> min. ~6% bruto jaarinkomen afhankelijk van prestaties bedrijf

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: WFH
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: /
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: +- 90 ook tijdens corona ontvangen ==> TBD
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 ==> 18
Vakantiedagen (andere extra): / ==> 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja maar eigenlijk niet echt ==> TBD
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Veel ==> TBD
Hoe vaak overuren te presteren: soms piekmomenten, meestal wekelijks ==> TBD
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: /
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 3 dagen per week ==> TBD
Verantwoordelijkheid over personeel: Officieel niet, in praktijk 2 ==> Nee

Niet van mij maar wel interessant om te vergelijken:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Een dikke 3,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: /
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech ==> Chemie
Huidige functie: Fin. controller ==> Analyst
Anciënniteit: 1,5 jaar bij huidige werkgever ==> 0
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-80, gemiddeld 50 ==> TBD

Maand salaris (bruto): 4200 ==> 4500
Maand salaris(netto incl. nettovergoedingen): 2500 (excl. Km vergoeding) ==> +- 2750
Nettovergoedingen: 20 ==> 100
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% ==> TBD
Hospitalisatieverzekering: DKV ==> TBD
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus ~7% bruto jaarinkomen ==> min. ~6% bruto jaarinkomen afhankelijk van prestaties bedrijf

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: WFH
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: /
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: +- 90 ook tijdens corona ontvangen ==> TBD
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 ==> 18
Vakantiedagen (andere extra): / ==> 1
Vrijheid om verlof te nemen: Ja maar eigenlijk niet echt ==> TBD
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Veel ==> TBD
Hoe vaak overuren te presteren: soms piekmomenten, meestal wekelijks ==> TBD
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: /
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 3 dagen per week ==> TBD
Verantwoordelijkheid over personeel: Officieel niet, in praktijk 2 ==> Nee
Herken mezelf enorm hard in uw post! Hier ongeveer zelfde functie in zelfde sector en gelijkaardige verloning.. Immens veel stress en standaard werkdagen van +11h.. Vakantiedagen 2021 staan nog allemaal netjes geparkeerd wegens continue deadlines.
Wat was de reden van vertrek bij uw vorige werkgever na 1,5jr? Stress/uren? En bewust met volle overtuiging een gelijkaardige job bij nieuwe werkgever aangenomen?

Ik kom wekelijks bij hem en hij zal daar ongeveer 16h/week mee bezig zijn, in de winter wat meer/zomer wat minder. Is destijds gestart als draaier/frezer bij een multinational maar is al jaren soort van ploegbaas om alle machines te herstellen - nog een echte vakman, werkt 4/5 bij werkgever. Ook zijn afschrijvingen zijn laag - die draaibank kan makkelijk 30/40 jaar mee, koopt ook weinig aan want wij leveren de ruwe materialen. Wij vertegenwoordigen wel 99% van zijn orders :) .
Waarom zorgt het bedrijf er dan niet voor dat ze personeel hebben rondlopen die met dat werk uit de voeten kunnen ?

Dat is toch de eerste stap die je onderneemt indien dit belangrijk onderdeel is van uw business ? Desnoods intern 2 - 3 personen opleiden zodanig dat ze dat werk effectief kunnen doen binnen hun normale shift.

Herken mezelf enorm hard in uw post! Hier ongeveer zelfde functie in zelfde sector en gelijkaardige verloning.. Immens veel stress en standaard werkdagen van +11h.. Vakantiedagen 2021 staan nog allemaal netjes geparkeerd wegens continue deadlines.
Wat was de reden van vertrek bij uw vorige werkgever na 1,5jr? Stress/uren? En bewust met volle overtuiging een gelijkaardige job bij nieuwe werkgever aangenomen?
Inderdaad workload en stress. Geen beloning in lijn met de geleverde prestaties. Ook doorgroeien op KT niet mogelijk terwijl er genoeg incompetentie is bij de hogere profielen.

Nieuwe job was ook een opportuniteit aangezien zo’n plaatsen niet vaak vrijkomen in het betreffende bedrijf. Bedoeling is wel nog altijd door te kunnen groeien.

Waarom zorgt het bedrijf er dan niet voor dat ze personeel hebben rondlopen die met dat werk uit de voeten kunnen ?

Dat is toch de eerste stap die je onderneemt indien dit belangrijk onderdeel is van uw business ? Desnoods intern 2 - 3 personen opleiden zodanig dat ze dat werk effectief kunnen doen binnen hun normale shift.
De hoop opgegeven, vacature heeft meer dan 2 jaar uitgestaan en loon was bespreekbaar tot 30 €/h - wat gigantisch veel geld is voor een draaier, we hadden gehoopt zo de interesse te wekken voor echt ervaren draaiers want dat is wat we nodig hebben. Ook het opleiden is maar een half succes, de persoon die voor ons draait heeft de opleiding gegeven maar gaf aan dat de mogelijkheden te beperkt waren.

Ik geloof dat er momenteel een 8-tal toeleveranciers voor ons draaien maar voor de specials kunnen we maar terecht bij een 2 -tal (de overige hebben geen ervaring en ook geen interesse), in het buitenland zijn er meerdere maar omdat onze stukken in 3 fasen afgewerkt worden (waarbij er ook gelast wordt) is dat heel tijdrovend en logistiek niet evident. Dat illustreert ook dat het werk effectief niet eenvoudig is.

In bepaalde niche markten waar conventioneel draaiwerk vereist is, onderhoud, stilstand ... het aanbod is dermate klein dat je carte blanche hebt, combineer dat met hoogwaardige legeringen die moeilijk te verwerken zijn (nikkel, tantaal, duplex ...) en het hek is helemaal van de dam. Prijs is dan geen issue meer, enkel de mogelijkheid om uit te voeren op korte termijn. Wij werken bvb samen met een draaier in zelfstandig bijberoep waarbij we zelf alle materialen toeleveren - in 2020 hebben wij voor 76K facturen betaald en die mens heeft welgeteld 1 draaibank en een kleine pers in zijn garage staan.
Mijn schoonvader heeft de laatste paar jaren bij een bedrijf gewerkt dat metaal snijdt door van die machines die CNC's die met water/zand werken. Een deel van hun business waren de "gewone" klanten, maar het grootste deel was luchtvaart en ruimtevaart. Daar was dan ook plots "money no issue". Als er een extra machine moest worden aangekocht voor zo'n klant, dan kon alles plots :D

De hoop opgegeven, vacature heeft meer dan 2 jaar uitgestaan en loon was bespreekbaar tot 30 €/h - wat gigantisch veel geld is voor een draaier, we hadden gehoopt zo de interesse te wekken voor echt ervaren draaiers want dat is wat we nodig hebben. Ook het opleiden is maar een half succes, de persoon die voor ons draait heeft de opleiding gegeven maar gaf aan dat de mogelijkheden te beperkt waren.

Ik geloof dat er momenteel een 8-tal toeleveranciers voor ons draaien maar voor de specials kunnen we maar terecht bij een 2 -tal (de overige hebben geen ervaring en ook geen interesse), in het buitenland zijn er meerdere maar omdat onze stukken in 3 fasen afgewerkt worden (waarbij er ook gelast wordt) is dat heel tijdrovend en logistiek niet evident. Dat illustreert ook dat het werk effectief niet eenvoudig is.
30 euro "gigantisch veel geld voor een draaier", dat zeg jij, maar in realiteit blijkt het dus niet genoeg te zijn

30 euro "gigantisch veel geld voor een draaier", dat zeg jij, maar in realiteit blijkt het dus niet genoeg te zijn
Wij hebben best een aantal kandidaten mogen ontvangen, van 2 tot 20 jaar ervaring - loon tussen 17 en 24 €, echter haken de meeste af na een praktische proef. Het grootste probleem is wellicht dat wij iemand nodig hebben die het kan want intern geen mogelijkheden tot leren - enkel via externe opleiding bvb.

Op zelfstandige basis wordt er met 90-100 €/h rekening gehouden. En als het onderdeel stuk gaat tijdens het bewerken dragen wij alle kosten voor aankoop nieuw materiaal. Voor grotere bedrijven kan dat oplopen tot 110-120 €/h.

Leuke voorwaarden maar zo werkt het nu eenmaal.

Haha, wordt dat nog zoveel gedaan? Die maakindustrie is toch allemaal aan het verdwijnen?

Whuuuut, geen week werken voor dat geld? Helaas heeft mij dat nooit geïnteresseerd. Liever wat draadjes aansluiten dan aan een draaibank staan.
Nog niet veel in de industrie geweest.
Het vervaardigen van stukken op maat is iets wat vaak gebeurt en waar een bom geld aan gegeven wordt.

Lassen is ook zoiets. Iedereen kan wel met de halfautomaat wat plakken. Maar een kwaliteitslas met een WPS uitvoeren is niet iedereen gegeven. En laat dat nu net heel veel lassen in de industrie zijn.

Nog niet veel in de industrie geweest.
Het vervaardigen van stukken op maat is iets wat vaak gebeurt en waar een bom geld aan gegeven wordt.

Lassen is ook zoiets. Iedereen kan wel met de halfautomaat wat plakken. Maar een kwaliteitslas met een WPS uitvoeren is niet iedereen gegeven. En laat dat nu net heel veel lassen in de industrie zijn.
I know, ik zat op de school van de lasingenieurs en maakte ooit een eindwerk over NDO van lasnaden. Echter niet veel in de industrie gewerkt...

Op zelfstandige basis wordt er met 90-100 €/h rekening gehouden. En als het onderdeel stuk gaat tijdens het bewerken dragen wij alle kosten voor aankoop nieuw materiaal. Voor grotere bedrijven kan dat oplopen tot 110-120 €/h.

Leuke voorwaarden maar zo werkt het nu eenmaal.
100/uur is leuk, maar is dit 220 dagen x 8uur factureerbaar?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Secundair onderwijs
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 maand in huidige job
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: Operations manager
Anciënniteit: 6 maand
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35/45

Maand salaris (bruto): 3750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 2400 (krijg ik gestort en dan nog +/- 160€ mc er bij)
Nettovergoedingen:165
BedrijfsGSM/laptop: ja maar gebruik deze niet privé wegens te hard dicht getimmerd
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3.5% betaal niks
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Cafetaria plan + bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 35 km
Afstand woon/werk in tijd: tussen 30 en 45 min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen VAA 188, Peugeot 508 SW goed uitgerust

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 15
Vakantiedagen (andere extra): x
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Persoonlijk geen stress, collega bv wel :p
Hoe vaak overuren te presteren: weinig tot geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja want eerste leidinggevende functie dus wel nodige training nodig en gekregen.
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, moet gewoon x aantal personen aanwezig zijn ter plaatse voor de dienst te laten draaien
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja team van 10

Ben van technieker naar leiding gevende functie gegaan. Ben blij met de loonsvoorwaarden omdat ik toe kom hiermee privé. Voor mij is momenteel belangrijker dat ik opleidingen krijg en kan volgen.
Loon zit waarschijnlijk beneden aan de vork voor mijn functie. Die stijgt dan wel makkelijk in de komende jaren.

Belangrijk is ook dat ik gewoon bijna totale vrijheid krijg. Deze week echt slecht geslapen dus vrijdag uitslapen en daarna dagje thuis werk. Allemaal geen probleem.
Als de job maar gedaan is op het einde van de rit.
Als het mij privé niet goed uit kom werk ik te weinig en haal dat wel volgende keer wel in. Het voelt echt niet aan als werken op dit moment en krijg er nog een mooi salaris voor op het einde van de maand!

Verder ben ik van te werken aan producten naar werken met mensen gegaan wat mij ook zeer goed bevalt.
Nu de corona pandemie achter ons begint te gaan kunnen we rustig beginnen uitbreiden en weer met een smile verder werken!

Zijn er nog recente loonstudies uitgevoerd ( a la salariskompas)? Kwestie van effectief te kunnen bench marken. Steeds als ik hier kijk voel ik mij slecht :)

Terug
Bovenaan