Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hoe moet ik beide juist vergelijken
dagtarief gewoon x 220
welke kosten wagen (liefst zelfde klasse)
welke bijkomende kosten
welk bijkomende voordelen buiten 'zelfstandige' zijn
Dit is wel een leuke tool om in minder dan 5 min. een vergelijking te kunnen maken: https://www.xerius.be/bnc/app/nl/netto-inkomen/eenmanszaak. Een boekhouder (of zelf in Excel) kan het tot in detail uitrekenen.

Bij sommige (vnl. Cronos, want meestal jaarcontracten) bedrijven zie ik dat ze ook gewoon uw kost als werknemer uitrekenen (dus incl. groepsverzekering, auto, sociale bijdragen van werkgever ed.) en dit dan delen door bv. 200-220 dagen om aan uw dag rate te komen.

Ik snap niet hoe je aan factor 220 komt. 3500 bruto per maand geeft ongeveer 3500/20 = 175 euro per werkdag bruto. Dat is een factor 2,57. Dit is zonder dertiende/veertiende maand gerekend, en ook zonder enige vorm van bonus, groepsverzekering, hospitalisatieverzerkering, maaltijdcheques, bedrijfswagen, mogelijke copyrightrulings, etc.

Let wel dat dit geen werkgeversbijdrages bevat, en je werkgever nog meer kwijt is aan jou voordat jij ook maar die 3500 ziet verschijnen.
Als zelfstandige (eenmanszaak? BV?) ga je dus die kosten ook op een of andere manier betalen, en de sociale zekerheid is ook anders geregeld dan als werknemer.

Wat betreft je auto: de VAA die je betaalt zal hetzelfde blijven, maar je kan natuurlijk wel de autokosten fiscaal aftrekken (naar het percentage bekomen 120-(0.5*grammen CO2) voor 2021, verminderd met een factor 0.75 waarschijnlijk omdat je een personenwagen nooit 100% als bedrijfswagen/werkpaard kan aftrekken).

Bijkomende kosten zijn afhankelijk van je bedrijfsvorm. Ik denk aan oprichtingskosten, jaarlijkste boekhoudkosten, sociaal secretariaat (zeker nodig indien je jezelf bvb zelf ook maaltijdcheques wil geven).
Sociale zekerheid betaal je ook zelf.
De belastingen die je betaalt hangen af van wat je allemaal kan/gaat inbrengen als kosten, als "IT'er"/consultant zal dat eerder beperkt zijn lijkt me (je kan geen draagbaar RX-toestel van 30k+ gaan afschrijven tenzij je dierenarts bent bijvoorbeeld). Merk op dat iedere werknemer een forfaitair bedrag aan kosten kan aftrekken van zijn fiscaal inkomen (een dikke 4k als ik me niet vergis), en als je de belastingdruk vergelijkt kan je dat best niet vergeten mee te nemen.
Veel lange termijn / pensioenspaar fiscale mogelijkheden hangen af van je inkomen als zelfstandige, dus de eerste jaren is dat zeer beperkt (hoewel je dat wel post-factum zou kunnen aanvullen als ik me niet vergis, eens de cijfers exact bekend zijn).

Voordelen liggen dan in de aard van andere vormen van pensioensparen, ingeval van een BV kan je jezelf na enkele jaren dividend uitkeren (minder belast dan puur loon), je kan beperkt allerlei kosten inbrengen, je bent je "eigen baas".

Nadelen (die vraag slaag je precies over?) voor zover ik zie: als de zelfstandige samenwerking die je voor ogen hebt stopt, zit je zonder inkomen. Een werknemer is doorgaans beter beschermd tegen dit soort zaken dan een zelfstandige. Als je dan geen alternatieve inkomensstroom kan bedingen, moet je terug in loondienst werk zien te verkrijgen, en afhankelijk van de situatie heb je dan minder "relevante" ervaring als "zelfstandige" (let wel: dit hoeft zeker niet, en kan evengoed de andere kant uitgaan).

Dit is wat ik als werknemer kijk naar mijn zelfstandige vriendin.
De eerste jaren is het ook niet altijd eenvoudig om een deftig overzicht te hebben van je "prive-inkomen", mede omdat er deels voordelen in natura zijn (wederom afhankelijk van de aard van je job).

De 220 slaagt op factureerbare dagen, was een aantal dat ik hier geregeld zag terugkomen.
Zou inderdaad als consultant zijn zonder al te veel uitgaves.

Aan mogelijke nadelen had k zeker al gedacht, maar wou al even jullie gedachten horen.
Zelf voor werk zorgen is inderdaad iets wat ik nu zeker niet moet doen.

Ben geen expert op vlak van de fiscaliteit van BV’s.
Maar met een dayrate van 450€ zit je op een maandelijkse omzet van 9000€. Maar goed je moet dit op jaarbasis bekijken natuurlijk.

Momenteel zijn uw inkomsten als werknemer alles bij elkaar 3500x13,92= 48.720 (plat loon zonder extra’s).
Als je 220 billable bent dan draai je een omzet van 99.000. Substantieel meer dus. Maar je moet ook rekenen dat hier nog kosten voor verzekeringen, auto, sociale bijdragen en noem maar op moet bij optellen.
Uw nettoloon zit nu rond de 2200€, dat kan je ook uitkeren met die omzet. Maar de marge om meer uit te keren is toch niet zo gigantisch, en je verandert toch van statuut om financieel erop vooruit te gaan denk ik?
Dat terwijl het risico wel een stuk groter is. Ten eerste als je ziek bent ben je niet billable en heb je niks, al werknemer heb je behoud van loon of val je terug op een uitkering die zeker niet niks is.

Ik denk dat je financieel erop zal vooruitgaan. Maar of dit in verhouding staat met de risico’s is eng andere zaak. Ook niet onbelangrijk is wat je voor die dayrate moet doen. Is dat 9t05? Of zal het meer uren presteren zijn? Want zo een dayrate is fijn, maar als je meer uren doet is een uurprijs interessanter, elk uur dat je werkt kan je factureren.

Het is inderdaad de oefening van meer verdienen maar wat staat er tegenover. 9to5 zal het zeker niet zijn, dayrate was berekend ahv te factureren uren aan 60€/uur. Dus ik kan eventuele overuren extra factureren.

Mijn probleem voor ander werk is voornamelijk de work/life balans die ik nu goed vind, ik werk 3 dagen van 12 uur en de rest ben ik vrij, af en toe zondagwerk aan 300%. Deze regeling heeft me al vaak tegengehouden om ander werk te zoeken/ aan te nemen.
Maar deze nieuwe uitdaging lijkt me wel iets, zeker aangezien ik men vast werk wat beu begin te raken.

Maar ik wil er ook niet (teveel) voor inleveren.

"Zelfstandige" zijn en je dagtarief niet zelf kunnen bepalen of je werkdagen/tijden. Gekker moet het toch niet meer worden. Begint toch dringend tijd te worden dat ze "schijnzelfstandigheid" aanpakken of toch op zijn minst de creativiteit ervan wat aan banden leggen.

Ik werk voor een US company en die voeren de wet tot na de komma uit. Consultant is 6mnd en dan cooldown periode (buiten dus), daarna eventueel terugkeren. Geen bonussen, geen bedrijfsfeesten, geen leiding geven, niet in het organogram opgenomen, geen standard email adres etc.

Als ik dan hier soms "zelfstandigen" zie passeren of ook "zelfstandigen" die ik ken. Die draaien gewoon mee in het bedrijf, sommige zelfs 3d als werknemer en 2d als zelfstandige. Zelfde job, zelfde bureau, zelfde perks. Toch te gek om los te lopen ?

Mijn facturen worden wel per klant uitgeschreven, weliswaar aan hun op voorhand vastgelegde tarieven. Dagen kan ik ook zelf kiezen, naargelang het werk natuurlijk.
Het eerste jaar zou ik gebruik maken van deze regeling, erna met de ervaring zou ik eventueel eigen klanten zoeken en aannemen.

Maar wel dubbel loon, dat op zich maakt het toch al interessant, of zie ik dat verkeerd? Mits wat optimalisatie natuurlijk, maar dat doet iedereen, je zou gek zijn het niet te doen.
Dacht ik ook, maar als je alles in rekening brengt is dit precies niet zo makkelijk.
Dit is wel een leuke tool om in minder dan 5 min. een vergelijking te kunnen maken: https://www.xerius.be/bnc/app/nl/netto-inkomen/eenmanszaak. Een boekhouder (of zelf in Excel) kan het tot in detail uitrekenen.

Bij sommige (vnl. Cronos, want meestal jaarcontracten) bedrijven zie ik dat ze ook gewoon uw kost als werknemer uitrekenen (dus incl. groepsverzekering, auto, sociale bijdragen van werkgever ed.) en dit dan delen door bv. 200-220 dagen om aan uw dag rate te komen.
Volgens deze tool kom ik +/- op 2750 netto als ik de rest ongeveer hetzelfde aanhoud. Is me het precies nog niet direct waard.

Ik zal toch maar eens een afspraak maken met een boekhouder precies :)

Merci alvast iedereen

Mijn snelle, kort door de bocht, absoluut door een boekhouder te verifiëren, berekening is dat 220 dagen aan 450€ u ~hetzelfde loon en voordelen (auto, verzekering, pensioen,...) zal geven als uw huidig loon in loondienst.
Voordelen/nadelen hebben @MrKend54l en @rubenvb al goed gegeven.

Maar dat wil dus zeggen dat die 150€ extra na een jaar u 33k extra omzet geven, en tussen de 15k en 23k netto extra geven, afhankelijk van hoe en wanneer ge ze uit uw vennootschap haalt en/of ge BV of eenmanszaak zijt.
Ook weer heel los door de bocht: Aan 450€ zou ik een eenmanszaak nemen, aan 600€ een BV.

Puur financieel: Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij uw start rate 500 wordt EN die jump naar 600 contractueel vast ligt.

Mijn snelle, kort door de bocht, absoluut door een boekhouder te verifiëren, berekening is dat 220 dagen aan 450€ u ~hetzelfde loon en voordelen (auto, verzekering, pensioen,...) zal geven als uw huidig loon in loondienst.
Voordelen/nadelen hebben @MrKend54l en @rubenvb al goed gegeven.

Maar dat wil dus zeggen dat die 150€ extra na een jaar u 33k extra omzet geven, en tussen de 15k en 23k netto extra geven, afhankelijk van hoe en wanneer ge ze uit uw vennootschap haalt en/of ge BV of eenmanszaak zijt.
Ook weer heel los door de bocht: Aan 450€ zou ik een eenmanszaak nemen, aan 600€ een BV.

Puur financieel: Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij uw start rate 500 wordt EN die jump naar 600 contractueel vast ligt.
Een consultant met een jaaromzet van bijna 100k (450 day rate) in een eenmanszaak laten, dat is inderdaad heel kort door de bocht :).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: TSO handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend dus alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 999 (hoger onderwijs)
Huidige functie: HR- assistent
Anciënniteit: 9 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~20 (als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat mijn werk perfect door een halftimer kan gedaan worden)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2188,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1719,98
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 781 (kan zijn dat dit niet 100% klopt, mijn loonbrief van vorig jaar is nogal ingewikkeld omdat ik overgegaan ben van contractueel naar statutair).
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 204
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 3,7 km
Afstand woon/werk in tijd: 13 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: 0,24€/km fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): Dies natalis als extra vrije dag + vrij tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 0 stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): ja 2-3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Ik ben vooral bij deze job terechtgekomen aangezien ik opnieuw aan het studeren ben. Kan ik meer verdienen? Zeker.
Maar ik wou vooral een job waarmee ik mijn studies (20-25 sp per semester) vlot mee kan combineren. Door het vele verlof en de lage werkdruk lukt dit best goed. Eens ik afgestudeerd ben is het tijd om terug wat uitdaging te zoeken en daaraan gekoppeld ook meer verloning 😃

Een consultant met een jaaromzet van bijna 100k (450 day rate) in een eenmanszaak laten, dat is inderdaad heel kort door de bocht :).
Wel, exact zoals ik zei dus ...
Maar 100k is voor mij +/- het tipping point tussen 1man & BV inderdaad. En 450 aan 220 dagen is 99k ... maar wij (en hij) kan niet garanderen dat hij jaar 1 220 dagen haalt of niet, noch of hij een volledig/verkort/verlengd boekjaar zal hebben, noch of het uberhaupt zal lukken, noch ... .

Dus ja ... ondanks dat het kort door de bocht is, zou ik effectief starten in een 1manszaak en eventueel na een jaar omzetten naar BV.

Hopelijk mag de vraag hier ivm nieuw voorstel.

Voorlopig heb ik
3500 bruto, jaarlijks kleine opslag, alle overuren die ik doe worden uitbetaald sommige aan 300% wat maakt dat ik elke maand bijna 2700 - 2800. Heb een wagen type BMW 3gt deftig uitgerust
gsm, onbeperkt abonnement
maaltijdcheques.

Nu heb ik een (voorlopig) voorstel gekregen, in een heel andere branche om zelfstandige te worden aan beginnend dagtarief van
450 euro welk na 6 maand ervaring 500 euro en na een jaar 600 euro zou worden.

Hoe moet ik beide juist vergelijken
dagtarief gewoon x 220
welke kosten wagen (liefst zelfde klasse)
welke bijkomende kosten
welk bijkomende voordelen buiten 'zelfstandige' zijn
Ik kwam van 4000 bruto + alle extra's en ben begonnen aan 500 en dat was het zeker waard. Als ik u was zou ik gewoon eens gaan praten met een boekhouder.

Altijd gedacht dat ik in een gouden kooitje zat, maar nu blijkt uit verkennende gesprekken dat dit misschien toch niet zo is :D
Enfin, we zien wel waar het ons brengt.

Dat men al niet afgehaakt heeft toen ik mijn huidig pakket deelde was al positief. Nog beter is dat men ook bereid zou zijn om het verlies van langetermijns incentives (aandelen) te compenseren met een sign-on bonus. Dus ja :)

De 220 slaagt op factureerbare dagen, was een aantal dat ik hier geregeld zag terugkomen.
Zou inderdaad als consultant zijn zonder al te veel uitgaves.

Aan mogelijke nadelen had k zeker al gedacht, maar wou al even jullie gedachten horen.
Zelf voor werk zorgen is inderdaad iets wat ik nu zeker niet moet doen.

Het is inderdaad de oefening van meer verdienen maar wat staat er tegenover. 9to5 zal het zeker niet zijn, dayrate was berekend ahv te factureren uren aan 60€/uur. Dus ik kan eventuele overuren extra factureren.

Mijn probleem voor ander werk is voornamelijk de work/life balans die ik nu goed vind, ik werk 3 dagen van 12 uur en de rest ben ik vrij, af en toe zondagwerk aan 300%. Deze regeling heeft me al vaak tegengehouden om ander werk te zoeken/ aan te nemen.

Over welke job spreken we dan? 3 dagen van 12u, welke sector? Lijkt me wel luxe om bij te werken op die andere 2 dagen

Over welke job spreken we dan? 3 dagen van 12u, welke sector? Lijkt me wel luxe om bij te werken op die andere 2 dagen
Uitvaartonderneming, is zeker een grote luxe, veel vrije tijd die jezelf kan invullen.
Maar een luxe/vrije tijd die je niet makkelijk wilt opgeven op zoek naar andere uitdagingen.

Dus verandering moet al zeer de moeite zijn.

@Castil Als die 600 op papier staat en je onkosten laag liggen, dan betekent dat wel een serieuze stap omhoog qua inkomsten. Zeker wanneer je werkzekerheid dan ook nog eens snor zit, niet twijfelen.

Uitvaartonderneming, is zeker een grote luxe, veel vrije tijd die jezelf kan invullen.
Maar een luxe/vrije tijd die je niet makkelijk wilt opgeven op zoek naar andere uitdagingen.

Dus verandering moet al zeer de moeite zijn.
En moet je dan lijken wassen of eerder organiseren of de kist dragen? Welke soort job zou je dan nu gaan doen freelance?

En moet je dan lijken wassen of eerder organiseren of de kist dragen? Welke soort job zou je dan nu gaan doen freelance?
Lijktooi en uitvaarten verzorgen was jaren geleden mijn hoofdbezigheid.
Nu vooral leidinggevende functie in de onderneming en administratief werk, af en toe nog eens een viering verzorgen.

Freelancevoorstel is in de bouwsector. Daarmee zeker geen 9to5 en aan het bekijken of het me allemaal waard zou zijn.

Lijktooi en uitvaarten verzorgen was jaren geleden mijn hoofdbezigheid.
Nu vooral leidinggevende functie in de onderneming en administratief werk, af en toe nog eens een viering verzorgen.

Freelancevoorstel is in de bouwsector. Daarmee zeker geen 9to5 en aan het bekijken of het me allemaal waard zou zijn.
Amai, dat is ook een heel andere sector, heb je dan ervaring met iets bouwtechnisch? Is het om leiding te geven of eerder operationeel

Amai, dat is ook een heel andere sector, heb je dan ervaring met iets bouwtechnisch? Is het om leiding te geven of eerder operationeel
Ook meer (bege)leiding.
Bouwtechnisch ben ik niet geschoold maar interne opleiding zit erbij.

We zien wel wat het geeft, heb men cv naar nog enkele andere opgestuurd ook.

Dayrate van €600 is zeker en vast heel mooi! 52 weken * 5 dagen per week = 260 dagen MIN 10 wettelijke feestdagen - 30 verlofdagen (of 20 + 10 ziektedagen, gewoon om ruim te rekenen). Kom je op 220 dagen * 600 = 132K omzet.
Met die omzet is het meteen een no brainer om een BV op te richten. Loon beperkt houden om van te leven en ieder jaar liquidatiereserves oppotten. Wat heb je van kosten:
- wagen: afschrijvingen, onderhoud, verkeersbelasting, verzekering, intrestlast op financiering, brandstof
- sociale bijdragen (verplicht) berekend op je netto belastbaar inkomen. Vandaar ook je loon laag houden
- eventueel meteen VAPZ en IPT opstarten. Dat is sparen voor je pensioen met geld van de vennootschap. VAPZ door de firma betaald —> VAA te rekenen en IPT niet!
- forfaitaire kosten
- eventueel bemeubelde verhuur om verder te optimaliseren. Deel roerend (40%) is maar belast aan 30% na kostenaftrek van 50%
- vennootschapsbijdrage €347,50
- provinciebelasting €109-€145
- eventueel elektriciteit en gas in kosten met bijhorend VAA
- smartphone + abbo met bijhorend VAA
- aankoop laptop en IT-materiaal?

voor de rest heeft een IT’er niet super veel kosten lijkt me?
Contacteer me zeker als je meer info wilt

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 30-35j
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: married
Aantal kinderen ten laste: zero

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): faamg
Huidige functie: Sales
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 130k euro gross per jaar
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): nvt
Nettovergoedingen: nvt
13e maand (volledig/gedeeltelijk): nvt
BedrijfsGSM/laptop: y
Maaltijdcheques: y
Ecocheques: y
Groepsverzekering (deel werkgever%): y
Hospitalisatieverzekering: y
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): stock

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: wfh of bxl regio