Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik krijg kant noch wal aan wat je nu eigenlijk wil zeggen en wat je hier allemaal bij betrekt.
De discussie is compleet off-topic hier dus ik ga het hier bij laten.

Of toch nog dit stukje leesvoer even achterlaten:
Het verhaal is veel complexer dan jij wilt doen uitschijnen (denk ik, want zoals gezegd kan ik niet volgen waar je allemaal naartoe wil met je betoog...)
Ik denk dat dat artikel mooi toont wat het probleem van Renegade is. Ze doen alsof ze uitleg geven over het waarom van de loonkloof in hun stukje "Waarom is er een loonkloof tussen mannen en vrouwen" maar er staat zelfs geen begin van een uitleg wat de oorzaak zou kunnen zijn, enkel een verdere uitsplitsing van de cijfers die op zich niets uitleggen over het waarom. Daarna een stukje over hoe de EU dit gaat wegwerken. Het is alsof het volstaat dat er een loonkloof is om hem te proberen wegwerken, de onderliggende oorzaken, die echt zouden verklaren of er nu al dan niet een probleem is en hoe groot dat probleem is interesseert hen blijkbaar zelfs niet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat dat artikel mooi toont wat het probleem van Renegade is. Ze doen alsof ze uitleg geven over het waarom van de loonkloof in hun stukje "Waarom is er een loonkloof tussen mannen en vrouwen" maar er staat zelfs geen begin van een uitleg wat de oorzaak zou kunnen zijn, enkel een verdere uitsplitsing van de cijfers die op zich niets uitleggen over het waarom. Daarna een stukje over hoe de EU dit gaat wegwerken. Het is alsof het volstaat dat er een loonkloof is om hem te proberen wegwerken, de onderliggende oorzaken, die echt zouden verklaren of er nu al dan niet een probleem is en hoe groot dat probleem is interesseert hen blijkbaar zelfs niet.
Het artikel linkt naar verschillende andere artikels en ook wetenschappelijke studies over het onderwerp die de brede waaier aan soms complexe en meerlagige oorzaken aanwijzen.

Beweringen van Renegadexxripxx dat daarin toch minstens sterk genuanceerd worden:
Die redenen hebben niet te maken met het feit of je man of vrouw bent.
En dat dan ook die lonen moeten verhoogd worden omdat je een vrouw bent.
Waar stelt iemand dit laatste voor? In tegendeel, de lonen voor dezelfde jobs liggen aantoonbaar lager als je een vrouw bent.

En waar dit ineens vandaan kwam weet ik nog altijd niet, lijkt me ervan uit te gaan dat vrouwelijke managers minder verdienen omdat ze kuisvrouwen en geen ingenieurs zijn?
Heb ik een probleem dat men de minimumlonen verhoogt. Neen. Juist omdat dit dan onafhankelijk is van of je man of vrouw bent. Maar aan de andere kant als je werkt als kuispersoon, ja dan moet je niet verwonderd zijn dat men u geen 100€ / uur gaat betalen zoals men het doet voor een ingenieur.
Over ingenieurs gesproken, heb je al eens nagedacht over het feit dat die studie (en dan vooral sommige van de studiegenoten, tot zelfs wat oude proffen toe) misschien niet het ideale klimaat kweken voor de paar geinteresseerde vrouwen die dan wel dachten er goed aan te doen ingenieur te worden? Om maar een voorbeeld te noemen, de (ingenieursgerichte) Tech wereld staat bol van (bewezen, met veroordelingen of tal van getuigenissen) misbruik van of een van de vele vormen van discriminatie tegenover vrouwelijke medewerkers.

En nu ben ik toch weer in deze off-topic discussie aan het voortgaan.
Even on-topic dan: voor vrouwen zal statistisch gezien de bruto/netto verhouding gunstiger uitdraaien, hoera. /s

Het artikel linkt naar verschillende andere artikels en ook wetenschappelijke studies over het onderwerp die de brede waaier aan soms complexe en meerlagige oorzaken aanwijzen.
Net zoals er ook complexe en meerlagige oorzaken zijn waarom piet als manager minder verdient als johan als manager. Desondanks is er ook geen enkele beweging die zegt van kijk elke manager moet evenveel verdienen. Waarom moet dit dan wel voor een vrouw zijn ? Waar haal je vandaan dat de oorzaak van het verschil komt uit het zijn van een vrouw. En niet gewoon vb het feit dat ze niet zo in the face zijn over het loon als de man? Of een andere reden.

En neen die wetenschappelijke studies nemen bij mijn weten NOOIT een diepgaande analyse van het karakter en capaciteiten van de specifieke vrouw en leggen die langs het karakter en de capaciteiten van die specifieke man. Noch wordt er ook maar ergens een diepgaande studie daarover gedaan. Noch kun je uberhaupt een directe lijn trekken daarin voor de mannen. Zwijg dan stil dat je dat kunt voor het verschil mannen en vrouwen.

Want uiteindelijk voor het behalen van dat mooie loon, zit je nog altijd met de factor geluk. En die is enorm moeilijk te quantificeren.

Waar stelt iemand dit laatste voor? In tegendeel, de lonen voor dezelfde jobs liggen aantoonbaar lager als je een vrouw bent.
Dat onderzoek is al meermaals gepasseerd hier. En dat is al meermaals gefileerd dat als je de correctie maakt voor enerzijds de sector waarin ze werken en anderzijds de omstandigheden ( halftijds werken, het gebroken carrièrepad wegens kinderwens/bevallingsverlof,etc...) dat dat al enorm veel verklaart. En daar we een kapitalistische maatschappij zijn waar verloning vrij is, is dat perfect normaal. Het zou abnormaal zijn in een kapitalistische omgeving dat je verloning voor iedereen exact gelijk legt niet enkel binnen het bedrijf maar ook nog eens over de verschillende bedrijven heen.
Bij een overheidsector of een gesubsidieerde sector kan je dat perfect. In de privé waar er honderdtal redenen zijn om iemand een andere verloning te geven. Is dan ook besluiten dat dit gegarandeerd en alleen komt omdat ze vrouw zijn. Gewoon nonsens.
Wat niet wilt zeggen dat dat geen factor kan zijn. Maar de doorslaggevende factor... euhm neen, daar geloof ik niet in. En ik heb tot op heden ook nog geen enkele diepgaande wetenschappelijke studie gezien die uitsluitend elke andere parameter dit ook duidelijk kan bewijzen. En waarom niet : omdat dit juist onmogelijk is. Aangezien op geen enkele wijze elke parameter behalve het zijn van man of vrouw gelijk zijn.

En waar dit ineens vandaan kwam weet ik nog altijd niet, lijkt me ervan uit te gaan dat vrouwelijke managers minder verdienen omdat ze kuisvrouwen en geen ingenieurs zijn?
Neen het komt van het feit dat men in veel studies niet vergelijkt met waar de vrouwen werken. Maar wel gewoon algemeen de lonen van de vrouwen in voltijds statuut met elkaar over de sectoren heen vergelijkt. En dit hetzelfde doet voor de mannen. En dan deze gemiddelden met elkaar vergelijkt. En daaruit dan concludeert dat er een loonkloof is.

Wat gewoon nonsens statistiek is.
Over ingenieurs gesproken, heb je al eens nagedacht over het feit dat die studie (en dan vooral sommige van de studiegenoten, tot zelfs wat oude proffen toe) misschien niet het ideale klimaat kweken voor de paar geinteresseerde vrouwen die dan wel dachten er goed aan te doen ingenieur te worden?
Anekdotisch, maar al de vrouwen die bij ons gestart zijn, zijn door de opleiding gekomen. Ze hebben voor 80% wel gekozen voor de chemische sector. Op 3 na. Wetende dat we met 300 personen zijn gestart. En de chemische ingenieursrichting voor 60% vrouwelijk was. En we uiteindelijk met +/-100 afgestudeerde ingenieurs waren.

Daaruit kan ik enkel concluderen dat het klimaat niet echt aangepast was aan de mannen in die groep.
Ofwel, wat misschien logischer is, is die uitleg eerder een excuustruus en is het voor de meeste vrouwen gewoon eerder ongekend onbemind dan echt dat het komt door het klimaat. Leerkracht was initieel een mannenbastion net als dokter... ondertussen vervrouwelijkt dit met rasse schreden. Of gaan we ook claimen dat dit komt door het klimaat ?

Om maar een voorbeeld te noemen, de (ingenieursgerichte) Tech wereld staat bol van (bewezen, met veroordelingen of tal van getuigenissen) misbruik van of een van de vele vormen van discriminatie tegenover vrouwelijke medewerkers.

Hmm, mij lijkt dat eerder te komen vanuit het principe van macht/ beslissingsbevoegdheid, vervaging van de normen (ach 2 personen met dezelfde capaciteiten, ik kies degene waarmee ik horizontaal/goede maatjes/... ben geweest), en het feit dat heteroseksualiteit nog altijd de norm is in de maatschappij. Indien het een matriarchaat was geweest, dan had in mijn ogen het omgekeerde even goed voorgevallen.
Om het dan ook te claimen dat dit enkel voorkomt bij de ingenieursgerichte tech wereld lijkt mij dan wel een beetje ugh... nooit geweten dat de modellenwereld of Hollywood behoorde tot een ingenieursgerichte wereld of een tech wereld.
Ik leer elke dag iets bij sé...

En nu ben ik toch weer in deze off-topic discussie aan het voortgaan.
Daarom dat ik initieel er niet meer op antwoordde... maar je bleef er over doorbomen. Wil je hierop antwoorden, doe het dan ook in privé of laat een mod dit overtransporteren naar de vrouwendiscriminatie thread.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Bijna 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: Bijna 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2400
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Weet niet exact
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, ~ 10% van jaarsalaris als bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, veel deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: Redelijk vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar wordt niet echt gebruik van gemaakt
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Wel tevreden over het algemeen. Enkel is de stressvolle omgeving niet haalbaar op langere termijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Bijna 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: Bijna 4
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~45

Maand salaris (bruto): 3700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2400
Nettovergoedingen: 150
Groepsverzekering (deel werkgever%): Weet niet exact
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, ~ 10% van jaarsalaris als bonus

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, veel deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: Redelijk vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar wordt niet echt gebruik van gemaakt
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag/week

Wel tevreden over het algemeen. Enkel is de stressvolle omgeving niet haalbaar op langere termijn.

Mooi pakket voor die ervaring. Wat die je net in je functie?

Mooi pakket voor die ervaring. Wat die je net in je functie?
Het is een redelijk gevarieerd takenpakket. Maar kan kort samengevat worden als het helpen opzetten van business cases waarbij data/machine learning kan helpen om waarde te creëren en dan de modellen te bouwen die deze waarde effectief kunnen creëren.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master rechten + LLM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandige (ahem)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Advocatuur
Huidige functie: Advocaat-stagiair
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling: Nvt
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50u give or take

Maand salaris (bruto): 5100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): geen idee
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: laptop, mogelijkheid tot aankopen gsm
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%): zelfstandige dus VAPZ en dergelijke meer
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 5 km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: /
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 3-4 weken jaarlijks
Vrijheid om verlof te nemen: onderling te regelen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja, veel keuzevrijheid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Regelmatig stress, oproepbaar indien heel dringend
Hoe vaak overuren te presteren: Nvt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, ruim aanbod
Telewerk (buiten corona-periode): ja, grote vrijheid
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Een lichte loonsverhoging sinds mijn vorige post omdat onze uurtarieven worden verhoogd.

Nieuwe job binnenkort:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor Elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: R&D electrical engineer
Anciënniteit: 4
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Nog te bepalen

Maand salaris (bruto): 4000, na 1 jaar 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Nog te bepalen
Nettovergoedingen: 75
Ecocheques: Weet ik niet
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, grootste deel is door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, aandelen

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 75 km
Afstand woon/werk in tijd: 60 min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Mercedes en tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nog te bepalen
Hoe vaak overuren te presteren: Nog te bepalen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog te bepalen
Telewerk (buiten corona-periode): ja maar nog te zien hoeveel

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Master rechten + LLM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandige (ahem)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Advocatuur
Huidige functie: Advocaat-stagiair
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling: Nvt
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50u give or take

Maand salaris (bruto): 5100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): geen idee
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: laptop, mogelijkheid tot aankopen gsm
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%): zelfstandige dus VAPZ en dergelijke meer
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 5 km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: /
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 3-4 weken jaarlijks
Vrijheid om verlof te nemen: onderling te regelen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja, veel keuzevrijheid
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Regelmatig stress, oproepbaar indien heel dringend
Hoe vaak overuren te presteren: Nvt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, ruim aanbod
Telewerk (buiten corona-periode): ja, grote vrijheid
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Een lichte loonsverhoging sinds mijn vorige post omdat onze uurtarieven worden verhoogd.

Hoe moeten we het loon dan interpreteren? Komt er jaarlijks 5100*12 = 61200 binnen in je vennootschap?
50 uur in de week valt beter mee dan ik eigenlijk gedacht had voor advocaat-stagiair!

Er komt jaarlijks 61200 euro binnen in de eenmanszaak.
Waar ik me over verbaas is hoeveel ze dan netto overhouden. Ik ken zo iemand die 3300 bruto verdient als advocaat, en die houdt 1800 netto over (zegt ze zelf). Ik snap niet goed hoe dat kan, ik ben zelf zelfstandige en zie toch andere cijfers.

Er komt jaarlijks 61200 euro binnen in de eenmanszaak.
Waar ik me over verbaas is hoeveel ze dan netto overhouden. Ik ken zo iemand die 3300 bruto verdient als advocaat, en die houdt 1800 netto over (zegt ze zelf). Ik snap niet goed hoe dat kan, ik ben zelf zelfstandige en zie toch andere cijfers.
Van zijn 61200 ongeveer de helft netto zou ik denken, hangt wat van zijn onkosten af uiteraard.
Van 3300 bruto naar 1800 netto als eenmanszaak, zou kunnen als ze minder dan 5000 EUR onkosten heeft (balie, verzekeringen, boekhouder, telefoon, auto, ...)

Nieuwe job binnenkort:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor Elektromechanica

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: R&D electrical engineer
Anciënniteit: 4
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Nog te bepalen

Maand salaris (bruto): 4000, na 1 jaar 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Nog te bepalen
Nettovergoedingen: 75
Ecocheques: Weet ik niet
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, grootste deel is door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, aandelen

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 75 km
Afstand woon/werk in tijd: 60 min
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Mercedes en tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nog te bepalen
Hoe vaak overuren te presteren: Nog te bepalen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog te bepalen
Telewerk (buiten corona-periode): ja maar nog te zien hoeveel
Care to share in privé waar dit juist is? Ben wel eens benieuwd!

Hoe moeten we het loon dan interpreteren? Komt er jaarlijks 5100*12 = 61200 binnen in je vennootschap?
50 uur in de week valt beter mee dan ik eigenlijk gedacht had voor advocaat-stagiair!

Klopt, behalve dat ik een eenmanszaak heb. Daar zullen dus nog allerlei onkosten van af gaan, maar dat staat dus nog niet vast. Voor mij zal de auto wel een grote kostenpost zijn denk ik.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master Geschiedenis + Master Bedrijfseconomie
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Huidige functie: Functioneel Analist
Anciënniteit: 3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~44u

Maand salaris (bruto): €3000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€2200
Nettovergoedingen: ~€325
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Nope, maakt deel uit van nettovergoeding (vast bedrag per gewerkte dag)
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Beperkte CAO90 bonus (€200), gsm abonnement

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Omgeving Brussel
Afstand woon/werk in km's: 55km enkel (huidige klant)
Afstand woon/werk in tijd: 45-70min, afhankelijk van het verkeer
Eigen auto nodig voor het werk: Ja (buiten corona-periode)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mercedes A 180D, VAA €169, budget €760/maand (inclus. brandstof), tankkaart onbeperkt in België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Glijdende werkuren: Beperkt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Periodiek
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Hangt af van de klant

Eerste post op Beyond Gaming! Ben mee gemigreerd vanop 9lives, lurk hier wel al een tijdje. :)

Terug
Bovenaan