Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
We "moeten" helemaal niets. Dat is hoogstens jouw overtuiging, weinig meer dan dat, laat staan dat het leidt tot een "plicht" voor wie dan ook.

6k-7k bruto per maand ging misschien richting toplonen zowat 10 jaar geleden (en was het zelfs toen al niet), het is vandaag zowat de harde ondergrens die je betaalt voor profielen met ervaring, kennis, kunde en the results to back them up.

Zoals mijn originele post zegt, een uitstekend loon (voor mijn verantwoordelijkheden), maar geen toploon.

Ik kom daar overigens vlot mee toe, ik spaar/beleg meer dan 50% van mijn netto inkomsten.

Is dat het % van je brutoloon naar je nettoloon?

Dat is allessinds na RSZ wat toch ook 13,07% is.

Laatst bewerkt:
Dat is allessinds na RSZ wat toch ook 13,07% is.

Maar dat "percentage" is op "netto belastbaar inkomen" dus na aftrek van je "forfaitaire beroepskosten".

Dat percentage op je aanslagbiljet dient niet om te vergelijken met andere landen gezien dat de berekeningswijze van dat percentage al land per land verschilt :p.

Beter om zelf uit te rekenen wat je netto krijgt ten opzichte van je bruto want er is heel wat "fiscale fictie" :p

Maar dat "percentage" is op "netto belastbaar inkomen" dus na aftrek van je "forfaitaire beroepskosten".

Dat percentage op je aanslagbiljet dient niet om te vergelijken met andere landen gezien dat de berekeningswijze van dat percentage al land per land verschilt :p.

Beter om zelf uit te rekenen wat je netto krijgt ten opzichte van je bruto want er is heel wat "fiscale fictie" :p

Nee, dat is op brutoloon en dat wordt het bruto belastbare toch. Daar gaat dan de beroepskosten en evt andere belastingsverminderingen zoals kinderen, hypotheek ed af of surplus zoals VAA bij. En daar betaal je belastingen over.

Nee, dat is op brutoloon en dat wordt het bruto belastbare toch. Daar gaat dan de beroepskosten en evt andere belastingsverminderingen zoals kinderen, hypotheek ed af of surplus zoals VAA bij. En daar betaal je belastingen over.

Dat percentage dat vermeld staat op je aanslagbiljet, wordt heel specifiek berekend:

Dat is:

(Federale belasting + gewestelijk belastingen)
---------------------------------------------------------------------
Gezamenlijk belastbaar inkomen (na aftrek van beroepskosten)

Simulator van vorig AJ:
Alleenstaande met code 1250=100.000 in Vlaams gewest.. Niks anders
-> gemiddeld aanslagvoet volgens je aanslagbiljet = 41,0%
Gezamenlijk belastbaar inkomsten = 94.480,00 (Forfaitere beroepskosten = 5.520,00)
Federale + gewestelijke belastingen = 38.756,52
38.756,52 / 94.480,00 = 41,0% (Afgerond op 1 cijfer na de komma.)

Dat is al een abstractie. (BBSZ zit hier niet in want BBSZ zou 731,28 euro zijn (Je percentage zou dan 41,8% zijn., gemeentebelastingen zit hier niet in, forfaitaire beroepskosten is ook een "abstract" iets,...
Daarmee dat je dat niet zomaar kan gebruiken om met andere landen te vergelijken. Het gemiddeld aanslagvoet vermeld op je aanslagbiljet dient niet om te vergelijken met andere systemen.

Dat is geen "effectieve tax rate".

We "moeten" helemaal niets. Dat is hoogstens jouw overtuiging, weinig meer dan dat, laat staan dat het leidt tot een "plicht" voor wie dan ook.

6k-7k bruto per maand ging misschien richting toplonen zowat 10 jaar geleden (en was het zelfs toen al niet), het is vandaag zowat de harde ondergrens die je betaalt voor profielen met ervaring, kennis, kunde en the results to back them up.

Not sure if serious?

Als er nog iemand een voorbeeld wilt van mensen die de grip met de realiteit verloren zijn.

Zoals mijn originele post zegt, een uitstekend loon (voor mijn verantwoordelijkheden), maar geen toploon.

Ik kom daar overigens vlot mee toe, ik spaar/beleg meer dan 50% van mijn netto inkomsten.

No worries, die specifieke reactie was niet op jou bedoeld. Je inschatting is/was correct, regardless wat ze hier zitten te verkondigen.

Not sure if serious?

Very

Als er nog iemand een voorbeeld wilt van mensen die de grip met de realiteit verloren zijn.

Sure...
Do tell, hoeveel van die profielen heb jij dit jaar alleen al aangeworven in België?

Sure...
Do tell, hoeveel van die profielen heb jij dit jaar alleen al aangeworven in België?
Ik heb nooit niemand meer dan 5k-6k (mogen) aanbieden. Onze warehouse manager had 10k bruto maar die had 20j ervaring.
Akkoord dat 6-7k niet uitzonderlijk is voor goeie profielen, maar harde ondergrens is toch stevige klap.

Onze SC manager, HR manager, warehouse manager,.. hadden allemaal wel zo'n 5k-6k of meer. Zo gek is het bruto niet, maar geen ondergrens, imo.

Zal allemaal ook van sector afhangen. In sommige zit veel geld.

Bij ons worden ze ook goed betaald en veel die heel weinig werken. En dan zie je de divisie 32% netto marge draaien en cash printen in "tough macro" (En geen niche bedrijfje want >2 mrd revenue /y in onze divisie alleen)

Valt wel mee met die "tough macro" precies, denk ik dan.

Zal allemaal ook van sector afhangen. In sommige zit veel geld.

Bij ons worden ze ook goed betaald en veel die heel weinig werken. En dan zie je de divisie 32% netto marge draaien en cash printen in "tough macro" (En geen niche bedrijfje want >2 mrd revenue /y in onze divisie alleen)

Valt wel mee met die "tough macro" precies, denk ik dan.
(Die start-up is ook gestopt met operations in BE, grotendeels door loonkost lol.)

Ik bedoel in perspectief tegenover de rest van de maatschappij he
Dan is dat eerder objectief naar jouw omgeving, toch? Het gemiddelde loon in BE is ong 4300bruto (wat, imo, al meer de ondergrens is), dat wordt scheefgetrokken door extreem hoge en lonen maar het is niet super vergezocht.

Dan is dat eerder objectief naar jouw omgeving, toch? Het gemiddelde loon in BE is ong 4300bruto (wat, imo, al meer de ondergrens is), dat wordt scheefgetrokken door extreem hoge en lonen maar het is niet super vergezocht.

Je spreekt jezelf toch tegen door te zeggen dat het gemiddelde volgens jou de ondergrens is? Of begrijp ik je verkeerd?

Wow, je bent echt serieus. Kom eens buiten aub.

The early 2000s called, they want their reality back...

Mijn fout niet dat jij in het verleden wil blijven hangen en maatstaven van 10-20 jaar terug nog steeds als actuaal beschouwt. Of je dat doet uit ideologie of uit onwetendheid, dat laat ik maar aan je eigen oordeel over. Niet alles wat buiten je eigen ervaring valt, buiten je eigen inbeeldings/inleveingsvermogen valt, of buiten je eigen omgeving valt, is daarom buiten categorie, exceptioneel of hoort daarom tot de top.

6k-7k is een meer dan goed loon, maar ook niet meer of niet minder dan dat. Je overschat wat je met dat loon vandaag nog kan doen, en je onderschat hoeveel meer er daarboven nog zit.

Ik heb nooit niemand meer dan 5k-6k (mogen) aanbieden. Onze warehouse manager had 10k bruto maar die had 20j ervaring.
Akkoord dat 6-7k niet uitzonderlijk is voor goeie profielen, maar harde ondergrens is toch stevige klap.

Ik zag dan ook duidelijk: de ondergrens voor mensen met ervaring, kennis, skills & die de resultaten die dat bewijzen, ook kunnen ondersteunen. Dat hoeft daarom geen 20 jaar ervaring te zijn, dat zijn wel mensen die resultaten op de tafel kunnen leggen.

Dit jaar alleen al 5 profielen aangetrokken en aangeworven in België (regio Antwerpen/Kempen/West-Limburg/noorden Vlaams Brabant), voor verschillende functies (van lead planning tot lead aankoop, van Commercial excellence tot PMO). De laagste is daar begonnen aan 7200/maand, de hoogste zit aan 9200/maand. De kandidaten met de ervaring die we zochten, zaten vandaag allemaal al aan 7+, uitgezonderd diegene die aan 7200 begonnen is. Gelijkaardige functies in mijn peer netwerk (en daar zitten meerdere van de grootste bedrijven binnen België bij - excl Phama en excl Chemie) zitten in dezelfde vork, en in sommige gevallen zitten ze daar nog ferm boven. De meesten van hen hebben zelfs geen directe teams onder hen; elk van hun moet wel een globaal beleid gaan uittekenen en uitrollen, zonder daarbij aan het handje gehouden te moeten worden.

Dus zeker, het is zeker een stevige klap, maar voor profielen die resultaten kunnen neerzetten, die nieuwe dingen uit de grond kunnen stampen, die kunnen hervormen en/of die leadership aankunnen, is het wel een realiteit.

The early 2000s called, they want their reality back...

Mijn fout niet dat jij in het verleden wil blijven hangen en maatstaven van 10-20 jaar terug nog steeds als actuaal beschouwt. Of je dat doet uit ideologie of uit onwetendheid, dat laat ik maar aan je eigen oordeel over. Niet alles wat buiten je eigen ervaring valt, buiten je eigen inbeeldings/inleveingsvermogen valt, of buiten je eigen omgeving valt, is daarom buiten categorie, exceptioneel of hoort daarom tot de top.

6k-7k is een meer dan goed loon, maar ook niet meer of niet minder dan dat. Je overschat wat je met dat loon vandaag nog kan doen, en je onderschat hoeveel meer er daarboven nog zit.

Ik zag dan ook duidelijk: de ondergrens voor mensen met ervaring, kennis, skills & die de resultaten die dat bewijzen, ook kunnen ondersteunen. Dat hoeft daarom geen 20 jaar ervaring te zijn, dat zijn wel mensen die resultaten op de tafel kunnen leggen.

Dit jaar alleen al 5 profielen aangetrokken en aangeworven in België (regio Antwerpen/Kempen/West-Limburg/noorden Vlaams Brabant), voor verschillende functies (van lead planning tot lead aankoop, van Commercial excellence tot PMO). De laagste is daar begonnen aan 7200/maand, de hoogste zit aan 9200/maand. De kandidaten met de ervaring die we zochten, zaten vandaag allemaal al aan 7+, uitgezonderd diegene die aan 7200 begonnen is. Gelijkaardige functies in mijn peer netwerk (en daar zitten meerdere van de grootste bedrijven binnen België bij - excl Phama en excl Chemie) zitten in dezelfde vork, en in sommige gevallen zitten ze daar nog ferm boven. De meesten van hen hebben zelfs geen directe teams onder hen; elk van hun moet wel een globaal beleid gaan uittekenen en uitrollen, zonder daarbij aan het handje gehouden te moeten worden.

Dus zeker, het is zeker een stevige klap, maar voor profielen die resultaten kunnen neerzetten, die nieuwe dingen uit de grond kunnen stampen, die kunnen hervormen en/of die leadership aankunnen, is het wel een realiteit.

Maar als we kijken naar de hele bevolking liggen die lonen toch ver boven de gemiddeldes/medianen? Dit is net mijn punt. Als je dit vergelijkt inderdaad met een groep van gelijkgeschoolde profielen is dit iets anders, maar ik zie de dataset als de hele bevolking.

Maar als we kijken naar de hele bevolking liggen die lonen toch ver boven de gemiddeldes/medianen? Dit is net mijn punt. Als je dit vergelijkt inderdaad met een groep van gelijkgeschoolde profielen is dit iets anders, maar ik zie de dataset als de hele bevolking.

Dataset van de hele bevolking doet er niet toe.
Aangezien die dataset in basis ook al gewoon flawed is (cijfers van zelfstandigen worden niet meegeteld).
Naast het feit dat ook een stuk van die profielen, meer dan vroeger, tegenwoordig betaald worden als (schijn)zelfstandige of...

Met dit type profielen wordt de straat ook niet mee geplaveid. Daarnaast was als ik het mij goed herinner een brutoloon boven de 6k bruto (afgerond) volgens de mediaan verdeling ongeveer het 10% percentiel.
Of 1 in de 10 heeft een loon gelijk aan of hierboven.

De verdeling van die mensen binnen de bevolking is ook niet gewoon 1/10. Bij sommigen zit dat profiel geconcentreerd (dus meerderen), bij anderen weinig geconcentreerd.

Na een slechte periode bij mijn huidige werkgever lang gezocht om iets anders te doen als wat ik nu doe (productie omgevingen). Na lang en veel solliciteren toch een leuke job gevonden met goede voorwaarden. Ikzelf lever loon in, maar ik ben nog steeds tevreden met dit pakket.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 18 jaar in de chemie sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 326
Huidige functie: Technical Trainer
Anciënniteit: 18
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Alles wat te maken heeft rond opleidingen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): weet ik nog niet exact, 1ste loonbrief moet nog komen
Nettovergoedingen: 130€ onkostenvergoeding per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja 8€€
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, zit ingewikkeld in elkaar
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, korting energiefactuur, terugbetalen internet

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 30 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen , 1100 euro TCO, onbeperkte europese tankkaart/laadkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 26
Vakantiedagen (andere extra): 4
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 4 dagen / week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Na een slechte periode bij mijn huidige werkgever lang gezocht om iets anders te doen als wat ik nu doe (productie omgevingen). Na lang en veel solliciteren toch een leuke job gevonden met goede voorwaarden. Ikzelf lever loon in, maar ik ben nog steeds tevreden met dit pakket.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 18 jaar in de chemie sector
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 326
Huidige functie: Technical Trainer
Anciënniteit: 18
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Alles wat te maken heeft rond opleidingen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): weet ik nog niet exact, 1ste loonbrief moet nog komen
Nettovergoedingen: 130€ onkostenvergoeding per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja 8€€
Ecocheques: Neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, zit ingewikkeld in elkaar
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, korting energiefactuur, terugbetalen internet

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 30 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen , 1100 euro TCO, onbeperkte europese tankkaart/laadkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 26
Vakantiedagen (andere extra): 4
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 4 dagen / week
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Training geven met 4 dagen telewerk? Grotendeels in calls dan?

Wat schat je netto?

Terug
Bovenaan