Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
In dit geval was de persoon die 80% werkt idd makkelijk 10-15 jaar ouder dan de andere.

Wel heerlijk cringe toen deze 2 personen samen met een secretariaatsmedewerkster (2.4K bruto) aan tafel zaten en luidop hun lonen moesten zeggen.
Secretariaatsmedewerker wss op niveau diploma middelbaar onderwijs.

FWIW, brutolonen uit "Wat verdient Vlaanderen" zodat ik jullie het leed bespaar. :laugh:
Veel variatie in de leeftijd en er zitten vrij veel jobs in die volgens barema werken ofc.
No surprises.
Ik zit in een vetbetaalde niche waar ze amper volk voor vinden en vind het helemaal OK dat ik niet vertegenwoordigd ben in de lijst.
Tof dat ze laten uitschijnen dat het bij 5k brut stopt.
Goed gedaan VTM. :feelsgood:

Het ding is natuurlijk wel: hoeveel mensen ga je bereid vinden om openlijk en volledig transparant over hun inkomen te praten op TV - het gros van de voorlopige lijst werkt met publieke loonschalen.

Men zou bvb. kunnen zoeken naar iemand die als starter werkzaam is bij een consultancy bedrijf waar de HR er alles aan doet om zoveel mogelijk netto te ontvangen, vervolgens kan de professor heel dat systeem eens ten goede uitleggen - als men dan nog eens iemand kan vinden die zo rond de 3500 € zit met geen van die zaken als tegenhanger: dat zou voor velen best verhelderend zijn. Leg meteen ook eens de promotieval uit en help het fabeltje van meer bruto / minder netto ook even de wereld uit.

Graag ook wat meer specifieke doelgroepen zoals een paar freelancers en landbouwers, dat zijn groepen waar het gros van de mensen totaal geen beeld van heeft.

Of mss aan Vlaanderen eens uitleggen hoe groot/klein de impact is van groepsverzekeringen en de meest gegeerde extra legale voordelen.

Graag ook wat meer specifieke doelgroepen zoals een paar freelancers en landbouwers, dat zijn groepen waar het gros van de mensen totaal geen beeld van heeft.

Ik denk niet dat de keuterboerkes in onze straat veel verdienen (ondanks dat ze van 's ochtends tot 's avonds werken, élke dag). Echter zijn hun landbouwgronden ondertussen meer waard dan wat ze ooit zullen verdienen met het effectieve boeren.
Inkomen <> vermogen

Wie van jullie zou het eigenlijk zien zitten om mee te doen aan dat programma?
Zien we iemand van jullie in de 2de aflevering?

Schrijnend voor de kinderverzorgsters/ers ... Zelf nog onder het loon van een huishoudhulp.
Kan ook wel wat anciënniteitsverschil zijn, al waren het twee jonge vrouwen. Het loon hangt ook af van het type crèche en ook (dacht ik) of je een relevant diploma hebt. https://www.aclvb.be/nl/pc-331-loon-en-arbeidsvoorwaarden
Allemaal nuances die niet aan bod kwamen in het programma natuurlijk...
Ik heb maar half gekeken dus die huishoudhulp heb ik al niet meer gezien. Maakt eigenlijk zelfs niet uit.

Laat ons die kinderverzorgster (21 dacht ik) gewoon al vergelijken met die belader van de vuilkar (25 of 26 denk ik). 1 job behandeld letterlijk het meest kostbare eigendom dan een ouder ooit gaat hebben en de andere rijdt de hele dag containers van en naar een camion en drukt op een knopje... hoezo verdien je met dat laatste €600/maand meer??? En dan bedoel ik vooral niet dat die laatste te veel verdient maar vooral die eerste véél maar dan ook véééél te weinig en dan begrijpen we collectief niet dat er onvoldoende opvangplaatsen zijn... :help: met het schaamrood op de wangen heb ik daar naar zitten kijken.

Wat mij ook opviel is dat de meeste mensen eigenlijk wel tevreden leken met hun loon. Het grappigste van al was die treinbestuurster (van 25? :unsure:) die met haar €4.3k echt zwaar bovengemiddelde verdient gezien haar leeftijd/anciënniteit eigenlijk de enige was om te zeggen dat het te weinig was (volgens haar blijkbaar compleet wereldvreemde moeder). :rofl:

Ik denk niet dat de keuterboerkes in onze straat veel verdienen (ondanks dat ze van 's ochtends tot 's avonds werken, élke dag). Echter zijn hun landbouwgronden ondertussen meer waard dan wat ze ooit zullen verdienen met het effectieve boeren.
Inkomen <> vermogen
Los van die gronden zou het mss verhelderend kunnen zijn bij die keuterboerkes, bijkomend zijn het niet allemaal keuterboerkes:

2 goed bevriende boeren:
  • de keuterboer: 25 koeien voor melk, 10 vleeskoeien, 1ha aardappelen - ik kan al zeggen dat die 1ha aardappelen 20-25k netto per jaar opleveren.
  • boerke 2 levert groenten aan de grote supermarkketens en werk met handvol mensen personeel, op papier is dat een boer maar dat is een deftig bedrijf hoor

Secretariaatsmedewerker wss op niveau diploma middelbaar onderwijs.
Is het eigenlijk nog wel van deze tijd om een hoger diploma automatisch te verbinden met een hoger loon? Zouden we niet beter de markt van vraag en aanbod wat meer laten spelen in deze?
Als ik op de VDAB kijk zie ik dadelijk een hoop vacatures voor zorgkundigen en schoonmakers, maar ondanks dat de vraag hiernaar zo groot is, ligt hun loon bedroevend laag.

Los van die gronden zou het mss verhelderend kunnen zijn bij die keuterboerkes, bijkomend zijn het niet allemaal keuterboerkes:

2 goed bevriende boeren:
  • de keuterboer: 25 koeien voor melk, 10 vleeskoeien, 1ha aardappelen - ik kan al zeggen dat die 1ha aardappelen 20-25k netto per jaar opleveren.
  • boerke 2 levert groenten aan de grote supermarkketens en werk met handvol mensen personeel, op papier is dat een boer maar dat is een deftig bedrijf hoor
Ondertussen zit de boerenbond te roepen dat aan €10/m² landbouwgrond onbetaalbaar is geworden want dat het 40 jaar duurt om de investering terug te verdienen... minstens één van de 2 (of beiden) zit dus zwáár te liegen. Je moet niet sterk zijn in wiskunde om te beseffen dat zelfs met een aantal vreselijk slechte jaren tussen de terugverdientijd veel korter is.

Ik heb maar half gekeken dus die huishoudhulp heb ik al niet meer gezien. Maakt eigenlijk zelfs niet uit.

Laat ons die kinderverzorgster (21 dacht ik) gewoon al vergelijken met die belader van de vuilkar (25 of 26 denk ik). 1 job behandeld letterlijk het meest kostbare eigendom dan een ouder ooit gaat hebben en de andere rijdt de hele dag containers van en naar een camion en drukt op een knopje... hoezo verdien je met dat laatste €600/maand meer??? En dan bedoel ik vooral niet dat die laatste te veel verdient maar vooral die eerste véél maar dan ook véééél te weinig en dan begrijpen we collectief niet dat er onvoldoende opvangplaatsen zijn... :help: met het schaamrood op de wangen heb ik daar naar zitten kijken.

Wat mij ook opviel is dat de meeste mensen eigenlijk wel tevreden leken met hun loon. Het grappigste van al was die treinbestuurster (van 25? :unsure:) die met haar €4.3k echt zwaar bovengemiddelde verdient gezien haar leeftijd/anciënniteit eigenlijk de enige was om te zeggen dat het te weinig was (volgens haar blijkbaar compleet wereldvreemde moeder). :rofl:
Spijtig dat je de kinderverzorgster met de belader vergelijkt. Misschien eens bekijken wat er in andere landen gebeurd is wanneer de vuilnisophalers het werk neerleggen.

Is het eigenlijk nog wel van deze tijd om een hoger diploma automatisch te verbinden met een hoger loon? Zouden we niet beter de markt van vraag en aanbod wat meer laten spelen in deze?
Als ik op de VDAB kijk zie ik dadelijk een hoop vacatures voor zorgkundigen en schoonmakers, maar ondanks dat de vraag hiernaar zo groot is, ligt hun loon bedroevend laag.
Vraag en aanbod speelt ook gewoon... de vraag is hoog aan die prijzen, het aanbod is gewoon laag tot onbestaande. Zoek eens een schoonmaker aan een écht uurloon, je zal ze wel vinden: alleen wil niemand een huishoudhulp betalen aan €50/u. Aan €50/u zal er aanbod genoeg zijn... gewoon geen vraag meer.

Zorgkundigen is nog een ander verhaal, dat is niet echt vrije markt die speelt want die worden betaald met overheidsgeld.

Ondertussen zit de boerenbond te roepen dat aan €10/m² landbouwgrond onbetaalbaar is geworden want dat het 40 jaar duurt om de investering terug te verdienen... minstens één van de 2 (of beiden) zit dus zwáár te liegen. Je moet niet sterk zijn in wiskunde om te beseffen dat zelfs met een aantal vreselijk slechte jaren tussen de terugverdientijd veel korter is.

Beiden kunnen gelijk hebben:
  • keuterboer die ik ken verkoopt die 1ha aardappelen integraal aan particulieren die deze bij hem komen afhalen (boerderij is gunstig gelegen daarvoor.
  • een andere boer een andere business en zet niet 1ha maar 50ha aardappelen om aan bvb. Agristo te leveren (één van de Belgische bedrijven die niemand kent maar wel een omzet boven het miljard realiseert), als die boer 3 jaar na elkaar tegenslag heeft is het boeken toe. Bijkomend is er ook geen weg terug voor die boeren - eenmaal die keuze is gemaakt is omschakelen zo goed als onmogelijk.

Spijtig dat je de kinderverzorgster met de belader vergelijkt. Misschien eens bekijken wat er in andere landen gebeurd is wanneer de vuilnisophalers het werk neerleggen.
Lees mijn post VOLLEDIG en reageer dan. En gaan we aub ook niet de moraalridder uithangen van "oooh, schaam je om op dat soort beroepen te schieten"? Want dat is een beetje de ondertoon die ik hier voel... Ik zeg letterlijk nog dat er niks mis is met het loon van die vuilnisophaler, of toch zeker niet te hoog.

Het FEIT is dat wat die vuilnisbelader doet door quasi letterlijk iedereen kan gedaan worden en dat wat die kinderverzorgster doet niet + als die belader een foutje maakt er misschien hooguit de inhoud van een container op straat beland of iets dergelijks. Die kinderverzorgster heeft letterlijk het leven van 8-9 kinderen in haar handen... ik hoop dat je dat verschil apprecieert. Verantwoordelijkheid is iets wat zich in principe vertaald in verloning. Ok, die belader kan een arbeidsongeval tegenkomen (container in zijn gezicht krijgen, aangereden worden)... die kinderverzorgster kan ook van de trap vallen met van alles en nog wat in haar handen.

Nee, ik denk dat we niet moeten afstrijden dat die kinderverzorgster veel te weinig verdient in vergelijking met meer beroepen dan alleen maar een huishoudhulp :unsure:

Ik wist al dat kinderverzorger steevast laatst op de lijst van lonen staat en dat is inderdaad frappant als je kijkt naar hun verantwoordelijkheid.

Ik weet niet hoe dat komt en wat er aan te doen?
Hoe komt het? Geen groot bedrijf erachter dat het op een lucratieve manier organiseert? Overheidsinmenging?
Zou ik zelf bereid zijn om meer te betalen zodat ze beter verloond kunnen worden? Een beetje wel, maar veel hoger kun je al niet meer gaan of je zou gaan werken louter om de crèche te betalen. Zeker met ons interessant deeltijds werken in België zou de balans rap doorslaan naar een van beide ouders meer thuis te laten.

Vraag en aanbod betekent dat alle subsidies geschrapt worden. Iedereen volle pot betalen voor zorgkundige en schoonmakers!

Maar dat iemand die 8 baby's/peuters elke dag opvangt 1/3 minder brutoloon krijgt dan iemand die wat jeu de boules speelt met bejaarden is idd wel frappant

Vraag en aanbod betekent dat alle subsidies geschrapt worden. Iedereen volle pot betalen voor zorgkundige en schoonmakers!
En dan gaan we terug naar de tijd dat de man des huizes brood op de plank brengt en het vrouwtje het huishouden moet doen.
= minder inkomsten in Brussel = no go

En dan gaan we terug naar de tijd dat de man des huizes brood op de plank brengt en het vrouwtje het huishouden moet doen.

Ben je daar zeker van? Er zijn veel factoren die dat beïnvloeden - productiviteit kan omhoog, minder zieken, minder problemen met kinderen, minder files, dalende vastgoedprijzen, minder werklozen, minder uitkeringen ....

zou een mooi maar puur hypothetische denkoefening zijn

Akkoord. "Wat verdient Vlaanderen", en dan amper iemand te pakken krijgen die meer dan 5k euro bruto verdient om toch maar het beeld te houden dat 5k euro bruto zot veel is, terwijl bij wijze van spreken elke random bank hoofdkantoor medewerker dat heeft.

Die zijn natuurlijk verstandig genoeg om niet met hun kop op tv te komen en zakken HLN bagger over zich te krijgen.

En veel van de bovengemiddeld verdieners hebben ergens wel een confidentialiteit clausule in hun contract staan.

Ik ga ook niet met mijn kop en naam op tv lopen toeteren hoeveel ik verdien. Mijn schoonouders - met wie ik goed overeen kom - weten ook niet hoeveel ik exact verdien en ik mag nu al 20 "moppen" per dag aanhoren van 'rare mensen die rijke mensen'. Als ik een nieuw hegschaar of iets anders voor de tuin koop dat mijn schoonpa nog 1j zou kunnen rekken met wat met draadjes te prutsen of weet ik veel welk geknoei.

Ben je daar zeker van? Er zijn veel factoren die dat beïnvloeden - productiviteit kan omhoog, minder zieken, minder problemen met kinderen, minder files, dalende vastgoedprijzen, minder werklozen, minder uitkeringen ....

zou een mooi maar puur hypothetische denkoefening zijn

Hoe zou de productiviteit omhoog kunnen door vrouwen thuis te houden ? De vent 10% productiever en de vrouw 100% minder productief. Net negative.

Dalende vastgoedprijzen lijken me nu ook niet wenselijk. De kopers groep is klein vs de eigenaarsgroep. De ballon laten leeglopen treft 90% en helpt 10%. Om te zwijgen over al de banken die failliet draaien.

Dan moeten ze in Brussel maar minder uitgeven.
Wij werken voltijds, hebben geen gesubsidieerd poetshulp en betalen dus voor een ander zijn poetshulp. Iets dat je dus in uw vrije tijd kan doen want naast 38u werken heb je 130u vrije tijd per week

Terug
Bovenaan