Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wat mij ook opviel is dat de meeste mensen eigenlijk wel tevreden leken met hun loon. Het grappigste van al was die treinbestuurster (van 25? :unsure:) die met haar €4.3k echt zwaar bovengemiddelde verdient gezien haar leeftijd/anciënniteit eigenlijk de enige was om te zeggen dat het te weinig was (volgens haar blijkbaar compleet wereldvreemde moeder). :rofl:

treinbestuurders bij de NMBS zijn dan ook gewoon effectief zwaar onderbetaald t.o.v. hun collega's die in de private sector werken (goederenvervoer). Doe dat loon dan maar x 2.

treinbestuurders bij de NMBS zijn dan ook gewoon effectief zwaar onderbetaald t.o.v. hun collega's die in de private sector werken (goederenvervoer). Doe dat loon dan maar x 2.
Maar hun dure opleiding wordt door NMBS gefinancierd.

En is goederenvervoer ook niet vaker 's nachts?
En dan zit je ook nog eens met ander financiëringsmodel: privégeld vs subsidies. Of wil je de treintickets ook veel duurder maken?

(En eigenlijk kunnen treinen automatisch rijden als ze willen)

Klopt maar deze opleidingen kan je natuurlijk bij de private spelers ook krijgen.
Is dat zo? Betaald door hun of zelf te financieren? Want dat hoor je toch meestal: ze willen hun opleiding betaald hebben door NMBS om dan naar prive te gaan die meer betalen omdat ze die kost niet hebben
Deze vrouw bij de NMBS gaf ook wel aan regelmatig shifts te hebben vanaf 3u s nachts.
Dat is niet gans de nacht door
En wat ze aangaf als loon is wss haar basisloon dus zonder alle premies?

Het ding is natuurlijk wel: hoeveel mensen ga je bereid vinden om openlijk en volledig transparant over hun inkomen te praten op TV - het gros van de voorlopige lijst werkt met publieke loonschalen.

Men zou bvb. kunnen zoeken naar iemand die als starter werkzaam is bij een consultancy bedrijf waar de HR er alles aan doet om zoveel mogelijk netto te ontvangen, vervolgens kan de professor heel dat systeem eens ten goede uitleggen - als men dan nog eens iemand kan vinden die zo rond de 3500 € zit met geen van die zaken als tegenhanger: dat zou voor velen best verhelderend zijn. Leg meteen ook eens de promotieval uit en help het fabeltje van meer bruto / minder netto ook even de wereld uit.

Graag ook wat meer specifieke doelgroepen zoals een paar freelancers en landbouwers, dat zijn groepen waar het gros van de mensen totaal geen beeld van heeft.

Of mss aan Vlaanderen eens uitleggen hoe groot/klein de impact is van groepsverzekeringen en de meest gegeerde extra legale voordelen.
Volgens een interview met de presentatoren (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20250522_93146550) komen in het programma alleen mensen aan bod die vast in dienst werken. Volgens hen fluctueert het inkomen teveel bij zelfstandigen.

Is dat zo? Betaald door hun of zelf te financieren? Want dat hoor je toch meestal: ze willen hun opleiding betaald hebben door NMBS om dan naar prive te gaan die meer betalen omdat ze die kost niet hebben.
Ik ken 2 treinbestuurders die hun opleiding bij een private speler genoten hebben. Ze moeten dan wel een bepaalde periode blijven of bij vertrek nog een % van de opleiding betalen.

En die verdienden meteen 9k bruto basisloon (dus zonder premies)?
Nee, maar die zitten na een jaar of 5 toch aan een gemiddeld brutoloon (premies inbegrepen) rond de 10k. De exacte verhouding basisloon <> premies ken ik niet. Ik weet in ieder geval dat men bij dit soort firma's lacht met de "kneusjes" van de NMBS. Meteen ook de reden waarom die heel moeilijk personeel kunnen houden.

Edit: die 10k nog aan te vullen met een hele resem extralegale voordelen waaronder de obligate bedrijfswagen.

Nee, maar die zitten na een jaar of 5 toch aan een gemiddeld brutoloon (premies inbegrepen) rond de 10k. De exacte verhouding basisloon <> premies ken ik niet. Ik weet in ieder geval dat men bij dit soort firma's lacht met de "kneusjes" van de NMBS. Meteen ook de reden waarom die heel moeilijk personeel kunnen houden.

Edit: die 10k nog aan te vullen met een hele resem extralegale voordelen waaronder de obligate bedrijfswagen.
Bij Lineas start je aan 3.4k bruto, zou me straf lijken als je na 5j al aan 10k bruto zit want loon stijgt er om de ... 3 jaar

Gaat dus wss wel om andere profielen, met andere rijbewijzen (internationaal)

Hoe zou de productiviteit omhoog kunnen door vrouwen thuis te houden ? De vent 10% productiever en de vrouw 100% minder productief. Net negative.

Dalende vastgoedprijzen lijken me nu ook niet wenselijk. De kopers groep is klein vs de eigenaarsgroep. De ballon laten leeglopen treft 90% en helpt 10%. Om te zwijgen over al de banken die failliet draaien.

Productiviteit: ik zeg maar wat:
  • fileleed (al kan het ook dat er meer files zijn)
  • afwezigheid t.g.v. kinderen
  • ziekte door te drukke schema met kinderen i.c.m. werk
  • hoeveel jobs kan je niet schrappen t.g.v. gewaarborgde zorg voor kinderen door 1 van de ouders: weg kinderopvang, ik vermoed een deel artsen en psychologen
  • mss dat ook het onderwijs een stukje vlotter gaat omdat er mss minder kinderen met problemen zijn, wie weet heeft iedereen zelfs iets om te eten.
  • diegene die gaat werken moet mss wat minder aan de uitdagingen thuis denken en zal daardoor beter kunnen functioneren in zijn job
  • neem een bedrijf met 100 mensen die 100 zaken maken, ontsla vervolgens de helft - hoeveel zaken worden er nog gemaakt: 50, minder of meer dan 50, gemiddeld gezien en rekening houdend met bovenstaande.
vastgoed is vraag/aanbod: minder inkomen ter beschikking = kleinere afbetaling = dalende woningprijzen, een huis blijft even duur de grond kan halveren. Probleem kopers/eigenaars is er wel.

Maar puur hypothetisch en niet realistisch om over te schakelen - maar kijk naar de voorstellen voor de werkweek van 4 dagen, het zou me verbazen of alles daaraan slecht is - er zijn er wellicht veel die vandaag 5 dagen werken maar dat ook op 2 dagen kunnen.

Kijk naar Trump, die doet zijn goesting en is in zijn vrije tijd president van de VS en dat lukt ook, hoe laten we even buten beschouwing.

Het ding is natuurlijk wel: hoeveel mensen ga je bereid vinden om openlijk en volledig transparant over hun inkomen te praten op TV - het gros van de voorlopige lijst werkt met publieke loonschalen.
Exact. Je moet je ook de vraag stellen, wat heeft iemand erbij te winnen om zijn loon te zeggen?

Ik ben grote voorstander dat het helemaal publiek zou zijn, dan verlies je niets en weet bij welke bedrijven je lastig te vinden profielen kan wegkopen….

Komen er nog afleveringen?

Klopt om te relativeren, maar het is scheefgetrokken naar de lagere kant van de lonen. Ja, er zijn veel mensen met 3-5k euro lonen in Vlaanderen, maar je bent geen witte raaf omdat je 5100 euro bruto hebt op je 44ste. 20% van de werkende bevolking zat in 2022 al aan 5k euro bruto of meer, dus in dat programma is die groep wel ondergerepresenteerd.
Het is veel minder scheefgetrokken dan je denkt (of laat blijken) hoor. Het is 20% van de voltijds werkende bevolking die aan 5k of meer zat. Deeltijdse werknemers hebben, zelfs naar voltijdse lonen omgerekend, vaak een veel lager loon.
Bovendien negeert die studie enkele sectoren met vaak lagere lonen én kleinere bedrijven (ook met vaak lagere lonen).

Het is veel minder scheefgetrokken dan je denkt (of laat blijken) hoor. Het is 20% van de voltijds werkende bevolking die aan 5k of meer zat. Deeltijdse werknemers hebben, zelfs naar voltijdse lonen omgerekend, vaak een veel lager loon.
Bovendien negeert die studie enkele sectoren met vaak lagere lonen én kleinere bedrijven (ook met vaak lagere lonen).
In het lijstje vind je ook relatief weinig mensen met een masterdiploma, die natuurlijk ook een relatief groot deel van de 5k+ zullen uitmaken. In het lijstje zijn welgeteld 2 van de 25 personen universitair geschoold, dat lijkt me ondergerepresenteerd. Het zijn tevens de twee hoogste lonen.

(Opvallend: je vindt vrij makkelijk cijfers van het aantal mensen met een diploma hoger onderwijs maar het aandeel met een universitair/master diploma in België/Vlaanderen is niet zo op 123 de vinden.)

Edit: snel geteld ook maar 4/25 met vermoedelijk een bachelordiploma.

Laatst bewerkt:
In het lijstje vind je ook relatief weinig mensen met een masterdiploma, die natuurlijk ook een relatief groot deel van de 5k+ zullen uitmaken. In het lijstje zijn welgeteld 2 van de 25 personen universitair geschoold, dat lijkt me ondergerepresenteerd. Het zijn tevens de twee hoogste lonen.

(Opvallend: je vindt vrij makkelijk cijfers van het aantal mensen met een diploma hoger onderwijs maar het aandeel met een universitair/master diploma in België/Vlaanderen is niet zo op 123 de vinden.)

Edit: snel geteld ook maar 4/25 met vermoedelijk een bachelordiploma.
klopt hoor, het is sowieso niet 100% representatief.

Langs de andere kant zal je ook met dat diploma niet veel weten, want ik vermoed dat er meer mensen mét een diploma een "lager" niveau van job doen dan dat er mensen zonder diploma een "hogere" job doen.

Behaald diploma19901995200020052010201520202021202220232024
Totaal100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%
Lager onderwijs of geen diploma35,9%30,7%26,3%22,9%19,2%14,4%10,8%10,1%9,6%10,0%9,8%
Lager secundair onderwijs29,3%24,8%23,2%21,1%20,2%20,8%19,4%17,9%17,5%17,5%17,5%
Hoger secundair onderwijs21,0%27,1%29,9%32,4%33,2%35,3%35,7%35,9%36,3%36,9%37,2%
Hoger niet-universitair onderwijs korte type / Professionele Bachelor7,3%9,6%11,4%13,3%14,0%15,0%16,6%17,8%18,8%18,5%18,5%
Hoger niet-universitair onderwijs lange type / Universitair onderwijs / Academische Bachelor of Master6,4%7,8%9,2%10,3%13,4%14,5%17,5%18,3%17,8%17,1%17,1%

Bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/opleidingen-en-onderwijs/onderwijsniveau#panel-12 (downloads)

Ik ben grote voorstander dat het helemaal publiek zou zijn, dan verlies je niets en weet bij welke bedrijven je lastig te vinden profielen kan wegkopen….
Is het sinds 1 januari van dit jaar ook niet verplicht voor grote bedrijven in België om die info publiek te maken? Niet op individueel niveau maar wel per functietitel in de trend van "onze gemiddelde Project Engineer verdient €x.xxx". Daar weet je dan uiteindelijk nog niet alles mee maar dan krijg je toch al indicaties...

EDIT: net even opgezocht en regeling gaat blijkbaar pas in vanaf juni 2026 met eerste rapportage pas in juni 2027 voor bedrijven vanaf 150 werknemers. Bedrijven onder de 100 zijn vrijgesteld, bedrijven tussen 100 & 150 krijgen nog tot 2031 voor de eerste rapportage.
We zijn dus nog lang niet aan de nieuw patatten.

Brutolonen zeggen toch niets.
Mijn werkgever heeft een tool waar al je verloning inkomt (ook groepsverzekering etc) en geeft een mooi overzicht van wat dat aan netto koopkracht oplevert.
Maar helaas is dat ook niet 100% accuraat, mijn bedrag is mijn nettoloon + MC's x 12, maar ik heb ook bonussen, groepsverzekering etc. Geeft wel een redelijke indicatie van wat je spendeerbaar inkomen is.

Zoiets dus:
54539472770_af67cde7f5_c.jpg

Laatst bewerkt:
Brutolonen zeggen toch niets.
Mijn werkgever heeft een tool waar al je verloning inkomt (ook groepsverzekering etc) en geeft een mooi overzicht van wat dat aan netto koopkracht oplevert.
Maar helaas is dat ook niet 100% accuraat, mijn bedrag is mijn nettoloon + MC's x 12, maar ik heb ook bonussen, groepsverzekering etc. Geeft wel een redelijke indicatie van wat je spendeerbaar inkomen is.
Ik snap u maar uw eerste zin is toch ook niet helemaal correct.
Brutoloon blijft de basis van alles, van u vakantiegeld, van u groepsverzekering, van u 13de maand/bonussen, van u pensioen, etc
Daar begint het bij, al de rest is extra maar uiteraard niet onbelangrijk in een totaalplaatje al je vergelijkingen wilt maken.

Ik snap u maar uw eerste zin is toch ook niet helemaal correct.
Brutoloon blijft de basis van alles, van u vakantiegeld, van u groepsverzekering, van u 13de maand/bonussen, van u pensioen, etc
Daar begint het bij, al de rest is extra maar uiteraard niet onbelangrijk in een totaalplaatje al je vergelijkingen wilt maken.

Ja klopt, maar als je zoals op TV bvb dat niet meedeelt zegt toch niets...
Je ontvangt toch liever 4000 euro bruto met alle voordelen dan 5000 euro bruto zonder iets.

*alhoewel, denk dat 4000 bruto niet genoeg is om boven de max RSZ drempel te zitten. Je wil daar wel boven zitten als dat kan.

Terug
Bovenaan