Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Was ik werkgever, ik deed het volgende.

Ik richt een nieuwe vennootschap op, en geef aan mijn beste werknemers een bijkomend contract (met vrijstelling van prestaties) op die andere vennootschap.
Geef u WN gewoon één of andere jolige extension op zijn bestaande functienaam.
Bij verandering van functie mag je gewoon opslag geven.

Zo heb ik al geweten dat:
Junior
Medior
Senior
Senior lead
Architect
Lead Architect

Daar kom je al even mee toe :)

Geef u WN gewoon één of andere jolige extension op zijn bestaande functienaam.
Bij verandering van functie mag je gewoon opslag geven.

Zo heb ik al geweten dat:
Junior
Medior
Senior
Senior lead
Architect
Lead Architect

Daar kom je al even mee toe :)
junior junior
junior
medior junior
senior junior
senior lead junior
architect junior
lead architect junior
junior medior
.
.
.

Elk jaar een nieuw titeltje voor de 43 jarige carrière.

Daarvoor hoeven we het warm water niet opnieuw uit te vinden, en kunnen we gewoon de mosterd halen bij de NMBS, waar dergelijke praktijken al decennia de norm zijn.

Zo is er een graadverschil tussen:

eerste adviseur, afdelingschef
eerste adviseur-afdelingschef

Waarbij die laatste (jawel, met het streepje) een hoger loon en pensioen geniet, en er op die manier dus tientallen graden uit de duim gezogen werden.

Bron: het boek "Dwarsligger".

Gohja, ik denk dat ik volgend jaar opnieuw niet veel moet verwachten, zoals de voorbije jaren het al heel magertjes was. Maar als men al afkomt met 4 EUR extra MC's + mijn IP regeling terug in voege laten treden. Da's al een goed begin.

Die laatste zal mij over 't algemeen veel meer opleveren dan een kleine bruto increase. Wat niet wil zeggen dat ik geen bruto increase wil hebben, but still. De IP regeling invoeren is de vorige keer ook aangekondigd als zijnde een 'opslag'.

'k Moet mij wel niet verwachten aan 7K, daarvoor moet ik naar de West-Vlaanders uitwijken blijkbaar. :devilish:

opnieuw: blijft verandering van functie (bij ons is dat promotietraject volgen)
Bij niet veranderen van functie is het dus verboden terwijl het met barema gewoon mag doorgaan -> discriminatie
Ik weet niet of dat zo officieel is. Je kan heel je leven "boekhouder" als officiële functietitel maar wel een groeiend takenpakket en verantwoordelijkheden. Het is niet omdat je werkgever daar geen expliciete benaming aan geeft dat dat niet het geval is. Dus moeilijk te controleren.

Daarvoor hoeven we het warm water niet opnieuw uit te vinden, en kunnen we gewoon de mosterd halen bij de NMBS, waar dergelijke praktijken al decennia de norm zijn.

Zo is er een graadverschil tussen:

eerste adviseur, afdelingschef
eerste adviseur-afdelingschef

Waarbij die laatste (jawel, met het streepje) een hoger loon en pensioen geniet, en er op die manier dus tientallen graden uit de duim gezogen werden.

Bron: het boek "Dwarsligger".
assistant-to-the.png

Bedanken jullie iemand wanneer je opslag krijgt?

Wij hebben geen evaluatiegesprekken o.i.d., indien opslag zie je dat gewoon plots. Is het dan done om een mailtje te sturen om toch uw appreciatie te tonen?

Wij hebben geen evaluatiegesprekken o.i.d., indien opslag zie je dat gewoon plots. Is het dan done om een mailtje te sturen om toch uw appreciatie te tonen?
Kan denk ik geen kwaad?
Wij krijgen dat altijd te horen in een 1-op-1 gesprek met onze line manager. Ik zeg altijd wel dank u, want dat betekent dat minstens die line manager jouw naam toch heeft doorgegeven ergens of random politiek spel heeft gespeeld om dat klaar te krijgen.

Kan denk ik geen kwaad?
Wij krijgen dat altijd te horen in een 1-op-1 gesprek met onze line manager. Ik zeg altijd wel dank u, want dat betekent dat minstens die line manager jouw naam toch heeft doorgegeven ergens of random politiek spel heeft gespeeld om dat klaar te krijgen.
Da's bij ons tegenwoordig in feite gene waar meer.

We hebben dit jaar enkel een loon 'aanzegging' gehad. E.g. Nen boodschapper die HR hun briefke voorlegt & waar ge noch merci, nog F-U kunt tegen zeggen.

Uwe werkgever bedanken, wie haalt het in zijn hoofd? Zooooooot. Diene mag al content zijn dat je voor hem wilt werken!
Gaan klagen dat je eens een jaar geen opslag gekregen hebt ja!

Zelfs werkgevers/leidinggevende zijn maar mensen en krijgen ook graag eens iets positief te horen. Dus korte mail ofzo kan geen kwaad.

Twee updates in één. Na het afgetrapt te zijn tijdens mijn postdoc aan de universiteit heb ik een tijdelijk contract aangenomen bij een hogeschool. Vandaag heb ik echter een vast contract getekend bij een nieuwe werkgever buiten academia :woohoo:. Ik geef een overzicht van postdoc naar hogeschool naar nieuwe werkgever.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32 -> 33 -> 34
Opleiding: MA Sociale & Culturele Antropologie & PhD Bedrijfseconomische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): Sinds 2017 afgestudeerd, daarna +- 2 jaar gewerkt in de privé, dan doctoraat, Hogeschool anciënniteit 6 jaar -> anciënniteit telt niet, enkel interne anciënniteit en die zal op 1 beginnen
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1, binnenkort 2 (al staat hij bij mijn vriendin ten laste, de jongste zal bij mij staan)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 0 Geen PC -> RC 587 -> 337
Huidige functie: Navorser - expert -> Researcher -> AI Business Analyst
Anciënniteit: 6 -> telt dus niet meer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Van veel overuren naar kantooruren -> te bezien

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5444 ->4838 ->5300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3229,39 -> 2984,86 -> 4299+- (hier moeten wel de kosten van NMBS 2daags abo van af getrokken worden)
Nettovergoedingen: Internet (20), digitaliseringsvergoeding (15) -> connectievergoeding (20) -> mobiliteitsbudget (810), thuiswerkvergoeding (165)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, gedeeltelijk -> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop -> laptop en GSM
Maaltijdcheques: 0 -> 8 EUR nominaal
Ecocheques: 204 EUR / jaar -> 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): nvt -> 4% werkgeversbijdrage, 1% persoonlijk
Hospitalisatieverzekering: nvt -> ja enkel voor mezelf
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis wetenschappelijke artikels downloaden? -> bonus 6,66% bij voldoende, 10% bij uitstekend + bedrijfsrestaurant dat blijkbaar goedkoop eten aanbiedt, pluspas, korting kinderopvang tijdens vakanties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt -> 3 dagen thuis, 2 dagen Brussel
Afstand woon/werk in km's: 1,70 km -> hetzelfde, doch andere locatie en instelling -> 82,7km naar BXL, maar 0 km naar thuis natuurlijk
Afstand woon/werk in tijd: 6 minuten met fiets -> Zal snel een uur tot anderhalf uur zijn wanneer ik naar BXL moet
Eigen auto nodig voor het werk: neen -> Niet echt
Verplaatsingsvergoedingen: 0 (al krijgen we openbaar vervoer terug)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 0,0 -> Mobiliteitsbudget van 810 EUR, maar dat steek ik in hyp. krediet en NMBS 2 daags abo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35 (al zijn die in praktijk moeilijk op te nemen door vele deadlines) -> 35 dagen collectief, 15 vrij, en dan nog de feestdagen -> 20 wettelijk, 8 extralegaal, 3 extra wettelijke feestdagen, sluiting tussen kerst en nieuw + dan 1 dag vanaf 3 jaar anciënniteit bij organisatie.
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Best in zomervakantie na examens, door vele deadlines zijn vakantiedagen moeilijk te nemen (al weigeren ze het niet) -> Vrijheid -> Hopelijk vrijheid?
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: hoog. Hoge werkdruk, hoge eisen, last-minute taken -> Chill vibes -> hopelijk ok al vermoed ik dat het niet zo chill zal zijn als de hogeschool
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer vaak, zeker als er deadlines zijn. -> Bijna nooit, soms bij indiening project -> nog geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Veelvuldig -> eig weinig tot geen -> 3K opleidingsbudget per jaar, op te sparen voor 2 jaar
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, nu is het bijna 100% telewerk -> 2 dagen in de week -> 3 dagen in de week
Verantwoordelijkheid over personeel: Als studenten tellen als personeel, dan stuk of 4 per jaar (MA-thesissen begeleiden) -> Geen -> geen

Een overstap waar ik zeer tevreden over ben. Na mijn vertrek bij de universiteit was het financieel een pak minder, maar het werkgeluk is wel sterk gestegen. Ik hoop dat deze nieuwe stap me op beide vlakken zal blij maken. Ik ga de hogeschool vibe wel missen though.

Twee updates in één. Na het afgetrapt te zijn tijdens mijn postdoc aan de universiteit heb ik een tijdelijk contract aangenomen bij een hogeschool. Vandaag heb ik echter een vast contract getekend bij een nieuwe werkgever buiten academia :woohoo:. Ik geef een overzicht van postdoc naar hogeschool naar nieuwe werkgever.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32 -> 33 -> 34
Opleiding: MA Sociale & Culturele Antropologie & PhD Bedrijfseconomische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): Sinds 2017 afgestudeerd, daarna +- 2 jaar gewerkt in de privé, dan doctoraat, Hogeschool anciënniteit 6 jaar -> anciënniteit telt niet, enkel interne anciënniteit en die zal op 1 beginnen
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1, binnenkort 2 (al staat hij bij mijn vriendin ten laste, de jongste zal bij mij staan)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 0 Geen PC -> RC 587 -> 337
Huidige functie: Navorser - expert -> Researcher -> AI Business Analyst
Anciënniteit: 6 -> telt dus niet meer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Van veel overuren naar kantooruren -> te bezien

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5444 ->4838 ->5300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3229,39 -> 2984,86 -> 4299+- (hier moeten wel de kosten van NMBS 2daags abo van af getrokken worden)
Nettovergoedingen: Internet (20), digitaliseringsvergoeding (15) -> connectievergoeding (20) -> mobiliteitsbudget (810), thuiswerkvergoeding (165)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, gedeeltelijk -> Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop -> laptop en GSM
Maaltijdcheques: 0 -> 8 EUR nominaal
Ecocheques: 204 EUR / jaar -> 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): nvt -> 4% werkgeversbijdrage, 1% persoonlijk
Hospitalisatieverzekering: nvt -> ja enkel voor mezelf
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis wetenschappelijke artikels downloaden? -> bonus 6,66% bij voldoende, 10% bij uitstekend + bedrijfsrestaurant dat blijkbaar goedkoop eten aanbiedt, pluspas, korting kinderopvang tijdens vakanties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Hasselt -> 3 dagen thuis, 2 dagen Brussel
Afstand woon/werk in km's: 1,70 km -> hetzelfde, doch andere locatie en instelling -> 82,7km naar BXL, maar 0 km naar thuis natuurlijk
Afstand woon/werk in tijd: 6 minuten met fiets -> Zal snel een uur tot anderhalf uur zijn wanneer ik naar BXL moet
Eigen auto nodig voor het werk: neen -> Niet echt
Verplaatsingsvergoedingen: 0 (al krijgen we openbaar vervoer terug)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 0,0 -> Mobiliteitsbudget van 810 EUR, maar dat steek ik in hyp. krediet en NMBS 2 daags abo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35 (al zijn die in praktijk moeilijk op te nemen door vele deadlines) -> 35 dagen collectief, 15 vrij, en dan nog de feestdagen -> 20 wettelijk, 8 extralegaal, 3 extra wettelijke feestdagen, sluiting tussen kerst en nieuw + dan 1 dag vanaf 3 jaar anciënniteit bij organisatie.
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Best in zomervakantie na examens, door vele deadlines zijn vakantiedagen moeilijk te nemen (al weigeren ze het niet) -> Vrijheid -> Hopelijk vrijheid?
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: hoog. Hoge werkdruk, hoge eisen, last-minute taken -> Chill vibes -> hopelijk ok al vermoed ik dat het niet zo chill zal zijn als de hogeschool
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer vaak, zeker als er deadlines zijn. -> Bijna nooit, soms bij indiening project -> nog geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Veelvuldig -> eig weinig tot geen -> 3K opleidingsbudget per jaar, op te sparen voor 2 jaar
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, nu is het bijna 100% telewerk -> 2 dagen in de week -> 3 dagen in de week
Verantwoordelijkheid over personeel: Als studenten tellen als personeel, dan stuk of 4 per jaar (MA-thesissen begeleiden) -> Geen -> geen

Een overstap waar ik zeer tevreden over ben. Na mijn vertrek bij de universiteit was het financieel een pak minder, maar het werkgeluk is wel sterk gestegen. Ik hoop dat deze nieuwe stap me op beide vlakken zal blij maken. Ik ga de hogeschool vibe wel missen though.
Héél mooi pakket en randvoorwaarden - best benieuwd naar de werkgever gezien de wat vreemde doch uitstekende randvoorwaarden, een beetje overheidsvoorwaarden op steroïden- toevallig een semi -overheidsbedrijf?

Héél mooi pakket en randvoorwaarden - best benieuwd naar de werkgever gezien de wat vreemde doch uitstekende randvoorwaarden, een beetje overheidsvoorwaarden op steroïden- toevallig een semi -overheidsbedrijf?
Nog niet gehoord van een semi-overheidsbedrijf die :

1) mobiliteitsbudget en maximale thuiswerkvergoeding geeft
2) geen adv mogelijkheid voorziet.

Hij heeft gelijk, het is een heel bekende overheidsorganisatie die it profielen inhuurt via een constructie a la smalls. Ik werk dus eig niet echt voor deze organisatie maar ben gedetacheerd voor lange termijn. In de praktijk werk ik dus wel gewoon voor hen.

Terug
Bovenaan