Renegadexxripxx
Well-known member
Gemiddelde bruto maandlonen | Statbel
statbel.fgov.be
Je moet al in percentiel 8 zitten om aan 5000€ te geraken. Er zullen zeker 35 jarige masters zijn met 5000€.
Maar dat is zeker niet de standaard. Je moet al goed zijn in je job, een goede werkgever hebben en in de juiste sector zitten om er aan te geraken.
Het opbruteren van extralegale voordelen moet hier niet want dat was de stelling niet. Want dan moet je ook al gaan verrekenen naar 12 maanden.
1) geen mediaan gegevens. Al zou je om de vergelijking te maken of dit gemiddeld of mediaan loon is (wat wil zeggen dat minstens 50% dit loon heeft ZONDER opbrutering van extralegale voordelen). Goed wetende dat de selectiegrenzen 12 jaar ervaring + masterdiploma. Waardoor de mediaan gegevens van de volledige populatie nonsens is. Als je leest dat bedienden tussen de 35 en de 39 op gegevens van 2022 voor bedienden (de hoogste kans om hier mensen te zien tewerkgesteld te worden met een master diploma) gemiddeld aan 4530€ bruto zit. Dan is die 5k toch echt niet zo ver meer weg? Al zouden de mediaan gegevens beter zijn.
2) Het feit dat je geen opbrutering doet is niet correct. Aangezien de realiteit is dat in de private sector men aan optimalisatie van het loon doet met extralegale voordelen juist om het bruto loon te beperken. Het is dan ook volstrekt oneerlijk om hier geen rekening mee te houden. Waarbij ik eerder verwijs naar deze : https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-uw-brutoloon.113/post-1437067, dan de ironische of sarcastische versie dat je kreeg van de uitlating dat je die kreeg bij de ontbijtgranen. Al parafraseer ik hier.
3) De cijfers in kwestie zijn van 2022. Met de cijfers van 2024 - https://www.jobat.be/nl/art/belg-verdient-gemiddeld-4318-euro (al is dit de versie van jobat en mogelijks minder uitgebreid) is daar al +/-500€ bruto bijgekomen. Desondanks dat het geen mediaan gegevens zijn.
Als je echter alles samen neemt. Dus:
a) indexatie sinds de cijfers van 2022 (5% indexatie zou dat gemiddelde al naar +/-4500 brengen)
b) juiste subgroep selecteren
c) opbrutering van de netto voordelen
d) gemakkelijk bereikt (zo vertaal ik dat ironische statement van te verkrijgen bij de ontbijtgranen) want 50% of 40% of whatever heeft het. NIet enkel het 8ste deciel. Want dat achtste deciel zoals geclaimd houdt rekening met ALLE lonen. En geen rekening met b).
Dan lijkt het mij gewoon correct om te claimen dat 5k bruto loon als loonpakket, voor een master met 12 jaar ervaring een goed te bereiken doel is. En dat dit echt niet een minderheid is die daaraan komt.
Als je natuurlijk de selectie limiteert tot enkel het pure bruto loonscompartiment. Ja dan beperk je eigenlijk uw selectie tot de entiteiten die vooral in brutoloon uitkeren. Ipv fiscaal optimaliseren. En die groep is tanende. Maar voor mij is rekening houdende met de opbrutering van de extralegale voordelen wel de juiste interpretatie. Om mee te zijn in de geest van het statement. Of zo interpreteerde ik die geest toch.