Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Interessant grafiekje (bron: vrt)
Ik moet zeggen dat mijn buikgevoel wel hogere cijfers had verwacht.

Moeilijk besluiten uit te trekken (geen info over tewerkstellingsbreuken etc.), maar laten we zeggen dat die 5000 bruto alvast niet bij de cornflakes van de alleenstaande ouder (= typisch niet de net gestarte schoolverlater maar iemand met wel al wat jaren op de teller) zit, en ook niet bij het doorsnee koppel. Oh ja, en ook niet bij de oudere garde/gepensioneerden.

Waar dan wel, eigenlijk? Die fulltime werkende 35-jarige met masterdiploma zal dan toch niet zo wijdverspreid zijn? Of de 5000 bruto zit misschien toch niet bij de cornflakes?

2aa467ef-db4c-4a21-bfe9-2a2e47cf69ab.png

Edit: cijfers dateren wel van 2021 blijkbaar, dus zullen intussen wel een stuk hoger liggen. Toch een belangrijke nuance die mist in het VRT bericht...

Moeilijk besluiten uit te trekken (geen info over tewerkstellingsbreuken etc.), maar laten we zeggen dat die 5000 bruto alvast niet bij de cornflakes van de alleenstaande ouder (= typisch niet de net gestarte schoolverlater maar iemand met wel al wat jaren op de teller) zit, en ook niet bij het doorsnee koppel. Oh ja, en ook niet bij de oudere garde/gepensioneerden.

Waar dan wel, eigenlijk? Die fulltime werkende 35-jarige met masterdiploma zal dan toch niet zo wijdverspreid zijn? Of de 5000 bruto zit misschien toch niet bij de cornflakes?

Edit: cijfers dateren wel van 2021 blijkbaar, dus zullen intussen wel een stuk hoger liggen. Toch een belangrijke nuance die mist in het VRT bericht...
Dit is beschikbaar netto inkomen dus zonder leningen en dergelijke ?

Dit is beschikbaar netto inkomen dus zonder leningen en dergelijke ?
"Hoeveel bedraagt het totale beschikbare netto inkomen per maand van uw gezin? Het gaat zowel om de netto inkomens uit arbeid of uit uw bedrijf, als sociale uitkeringen (vervangingsinkomen, kinderbijslag, werkloosheidsuitkering, pensioenuitkering, tegemoetkoming personen met handicap) en andere uitkeringen (maaltijdcheques, interesten, mandaten e.d.). Let op: reken het inkomen van al uw gezinsleden mee en vergeet uzelf niet mee te tellen".

"Populatie: personen in het Vlaams Gewest met minstens één kind jonger dan 25 jaar"

Het verschil tussen kolom 1 en kolom 4 verbaast me wel.
Ik kan me wel inbeelden van de +-10% met >6000 in kolom 1, er ook wel een substantieel deel zullen zijn die kinderen in huis hebben die al werken. Dan schiet je natuurlijk snel van bv de groene naar de oranje kolom.

Klopt, en ik vind dat wij van onze overheden dezelfde budgettaire discipline mogen verwachten als wat bedrijven aan de dag moeten leggen om te overleven. Wat zeg ik? Minstens dezelfde budgettaire discipline, aangezien het om gemeenschapsgeld gaat.

Met andere woorden: als overheid-werkgever kun je al enorme troeven aanbieden aan uw werknemers-ambtenaren zodat ze niet snel naar een ander lopen:
  • Een ongekend grote jobzekerheid
  • Een ongekend hoog pensioen
  • En in veel gevallen een relatief lage werkdruk
Maar tóch vindt men dat men daarnaast ook nog eens in het loon hypercompetitief moet zijn met de privé. Ze spelen hun troeven dus niet uit om hun budget onder controle te krijgen, neen, ze moet in àlles beter zijn. Hoe zou het komen dat ze 13 à 14 kandidaten per vacature hebben?
En als ze geld tekort komen, leggen ze nog wat extra belastingen op aan hun concurrenten-werkgevers op de arbeidsmarkt. Leuk op die manier, als je zelf aan de knoppen zit van alles en er geen enkele instantie is die hen daarop kan terugfluiten.

Nothing to see here. Allemaal normaal.

JE globaal cijfer ontbreekt alle nuance. Er zijn gemiddeld 13 à 14 kandidaten per vacature gemiddeld maar er zijn veel vacaures die lang openstaan. Omdat die vacatures geen kandidaten krijgen. In werkelijkheid zijn er vacatures met 100 kandidaten per vacaturen en vacatures met 1 kandidaat per vacature.

201720182019202020
Aantal vacatures4.6965.4157.6126.0147.308
Aantal sollicitanten89.872 87.463 93.584 102.432 104.163
Aantal geteste kandidaten47.94946.15347.22654.87462.764
Aantal geslaagde kandidaten 6.0038.4559.21216.35918.011
Slaagpercentage13%18%20%30%29%

14 sollicitanten per vacature maar 38% wordt niet eens getest (Lees, voldoen niet aan basisvoorwaarden of dagen niet op voor "testen".)
Dus eigenlijk zijn het er eigenlijk al maar 8,5

Maar gros slaagt niet eens. Moet je mensen die niet slagen voor een PC-test meetellen of die gewoon voor de lol meedoen meetellen of die een keer meedoen zodat ze hun werkloosheidsuitkeringen kunnen behouden want ze moeten tonen aan de VDAB dat ze actief om werk zoeken :p?
Deel gaat geen voldoende score hebben maar een deel ging ook nog nooit geslaagd geraken :p.

Geslaagde kandidaten is dan 2,5 per vacature.
Of waarom vacatures dan uiteindelijk toch niet ingevuld geraken bij de overheid.

Klopt, en ik vind dat wij van onze overheden dezelfde budgettaire discipline mogen verwachten als wat bedrijven aan de dag moeten leggen om te overleven. Wat zeg ik? Minstens dezelfde budgettaire discipline, aangezien het om gemeenschapsgeld gaat.

Met andere woorden: als overheid-werkgever kun je al enorme troeven aanbieden aan uw werknemers-ambtenaren zodat ze niet snel naar een ander lopen:
Maar tóch vindt men dat men daarnaast ook nog eens in het loon hypercompetitief moet zijn met de privé. Ze spelen hun troeven dus niet uit om hun budget onder controle te krijgen, neen, ze moet in àlles beter zijn. Hoe zou het komen dat ze 13 à 14 kandidaten per vacature hebben?
En als ze geld tekort komen, leggen ze nog wat extra belastingen op aan hun concurrenten-werkgevers op de arbeidsmarkt. Leuk op die manier, als je zelf aan de knoppen zit van alles en er geen enkele instantie is die hen daarop kan terugfluiten.

Nothing to see here. Allemaal normaal.
Dus jij hebt liever een overheid met een loon- en werkbeleid van "ach, we moeten zo veel niet betalen aan onze ambtenaren... gewoon pakken wat we kunnen pakken met een kutloon"? Goed dat we niet in jouw land wonen dan.

Ik wil mijn loon hier wel eens posten (A3 fed), maar nu durf ik al niet meer met mac-bc. Kan je een post voor een user afschermen?

Altijd oppassen met dergelijke statistieken: bij veel van die ingenieursverenigingen zitten de hogere profielen, 60 respondenten per klasse is een héél lage respons om zo'n statistieken over te maken en het gaat niet over de ingenieurs, maar wss over ingenieurs die ook als ingenieur werken, nog weer een subklasse.
Die statistieken zijn skewed naar de lage kant, want dat zijn diegenen die zich nog bezighouden met het invullen van dat soort enquetes.

Source: zelf burgie, 33j & met 6k brut + alle mogelijke voordelen het kneusje vd vriendengroep (waar de helft zelfs niet vh bestaan van die enquete weet).

Die statistieken zijn skewed naar de lage kant, want dat zijn diegenen die zich nog bezighouden met het invullen van dat soort enquetes.

Source: zelf burgie, 33j & met 6k brut + alle mogelijke voordelen het kneusje vd vriendengroep (waar de helft zelfs niet vh bestaan van die enquete weet).
Dit vind ik wel eens een belangrijke opmerking. Zou toch ook altijd in het achterhoofd houden dat zij die het goed hebben vaak minder de behoefte hebben om het aan de grote klok te hangen / dit te laten reflecteren in surveys

Ik weet niet of winstmaximalisatie (dus kostreductie van personeel) het hoofddoel moet zijn voor een overheid. Ik denk wel dat we eens zijn over het efficiënt gebruiken van de gegeven middelen; maar die controle is er maar 1x per 4 jaar bij de verkiezingen en ik betwijfel of mensen dit als prio zien bij hun stemkeuze.
Ik denk dat werkdruk ook een relatief gegeven is en ik zou zeker niet veralgemenen tenzij je parameters die je objectief kan staven. Dus daar volg ik niet in mee en zonder die data kan je ook stellen dat mensen zoals mezelf die houden van uitdaging je bewering als nadelig zien.

Naar brutoloon is de overheid competitiever geworden, maar zo ver ik begrijp zijn ook diverse diensten ook kleiner geworden.

En net zoals met gemiddelde lonen zijn een gemiddeld aantal kandidaten gewoon een referentie hoe goed je branding is van je bedrijf. En afhankelijk van de functie zijn er meer of minder mensen die in aanmerking komen.

Ik vind het bijzonder voor iemand die zo het winstbejag (door onderbezetting) zijn eigen bedrijf hekelt en zo lyrisch is over de lonen in de overheid, zo een liberaal standpunt inneemt, terwijl hij er zelf het slachtoffer van is. Ik zou verwachten dat iemand pleit voor meer transparantie en barema’s zoals in de overheid…

Als de helft het bestaan van de enquête zou weten, en gezien het lage aantal respondenten, lijkt het me eerder dat je oververtegenwoordigd bent.

Ook jobat salaris kompas, die hogere lonen geeft dan statbel, toont aan dat enquêtes miss eerder overschatten dan onderschatten.

Ik veronderstel even dat jullie niet met de loonbrieven naast elkaar zitten: ik wil de mensen die hun loon publiekelijk mooier voorstellen dan dat het is (“ik heb toch al een privé wagen”,”aja maar ik tel daar mijn maaltijdcheques bij”,”maar dat is met alles in e”) niet de kost geven. Ik wil wedden dat jij het kneusje bent omdat je goedgelovig bent. (Of je zit in zo een vriendengroep van high performers)

Dat die tabel niet heel 100% accuraat is, zoals @JPV zegt is af te leiden uit de variatie bij die cijfers in de verschillende percentielen. In die tabel zou ik mij voor nauwkeurigheid focussen op het 50% percentiel (want outliers gaan dit cijfer sterk beïnvloeden) en je ziet daar ook een logica over de jaren terugkomen en daar zit je zelf in de buurt van de 50% mediaan, wat statisch ook de grootste kans was. Dus als je concludeert dat je ipv boven de mediaan, onder mediaan zou vallen, is de kans groot dat je; in een statisch gezien laag betaalde sector werkt, je een matige presteerder bent etc en ik durf te wedden dat dat niet is.

Dat die tabel niet heel 100% accuraat is, zoals @JPV zegt is af te leiden uit de variatie bij die cijfers in de verschillende percentielen. In die tabel zou ik mij voor nauwkeurigheid focussen op het 50% percentiel (want outliers gaan dit cijfer sterk beïnvloeden) en je ziet daar ook een logica over de jaren terugkomen en daar zit je zelf in de buurt van de 50% mediaan, wat statisch ook de grootste kans was. .
Zeker in een tabel van hoger opgeleiden vraag ik me soms af of die bedragen niet veel te laag zijn bij dergelijke onderzoeken, ik veronderstel dat in deze groep % meer goed betaalde freelancers, zelfstandigen en mgmt vennootschappen aanwezig zijn dan bij de standaard bevolking. Veel van deze groepen hebben een loon/winst dat een veelvoud is van de toplonen in loondienst.

Ook wat top - performers aan gaat, eigenlijk zijn er die bitter weinig in loondienst, om diverse redenen. Die zijn er trouwens meer dan men zou denken.

Laatst bewerkt:
@Renegadexxripxx

Geen zin om het pensioen spaar topic verder te gebruiken.

Je moet al in percentiel 8 zitten om aan 5000€ te geraken. Er zullen zeker 35 jarige masters zijn met 5000€.

Maar dat is zeker niet de standaard. Je moet al goed zijn in je job, een goede werkgever hebben en in de juiste sector zitten om er aan te geraken.

Het opbruteren van extralegale voordelen moet hier niet want dat was de stelling niet. Want dan moet je ook al gaan verrekenen naar 12 maanden.

Reality check: moest je een toppresteerder zijn zouden andere bedrijven constant aan je mouw hangen met die veel betere voorwaarden die je waard zou moeten zijn.

Één bedrijf kan fout zijn maar een hele sector kan niet fout zijn.
Hoe zouden andere bedrijven van zijn bestaan of productiviteit afweten?
Ik vermoed dat dat in sommige sectoren, en dan op bepaalde niveaus, wel kan rondgaan, maar toch niet standaard

Terug
Bovenaan