Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462

Je moet al in percentiel 8 zitten om aan 5000€ te geraken. Er zullen zeker 35 jarige masters zijn met 5000€.

Maar dat is zeker niet de standaard. Je moet al goed zijn in je job, een goede werkgever hebben en in de juiste sector zitten om er aan te geraken.

Het opbruteren van extralegale voordelen moet hier niet want dat was de stelling niet. Want dan moet je ook al gaan verrekenen naar 12 maanden.

1) geen mediaan gegevens. Al zou je om de vergelijking te maken of dit gemiddeld of mediaan loon is (wat wil zeggen dat minstens 50% dit loon heeft ZONDER opbrutering van extralegale voordelen). Goed wetende dat de selectiegrenzen 12 jaar ervaring + masterdiploma. Waardoor de mediaan gegevens van de volledige populatie nonsens is. Als je leest dat bedienden tussen de 35 en de 39 op gegevens van 2022 voor bedienden (de hoogste kans om hier mensen te zien tewerkgesteld te worden met een master diploma) gemiddeld aan 4530€ bruto zit. Dan is die 5k toch echt niet zo ver meer weg? Al zouden de mediaan gegevens beter zijn.
2) Het feit dat je geen opbrutering doet is niet correct. Aangezien de realiteit is dat in de private sector men aan optimalisatie van het loon doet met extralegale voordelen juist om het bruto loon te beperken. Het is dan ook volstrekt oneerlijk om hier geen rekening mee te houden. Waarbij ik eerder verwijs naar deze : https://www.beyondgaming.be/threads/wat-is-uw-brutoloon.113/post-1437067, dan de ironische of sarcastische versie dat je kreeg van de uitlating dat je die kreeg bij de ontbijtgranen. Al parafraseer ik hier.
3) De cijfers in kwestie zijn van 2022. Met de cijfers van 2024 - https://www.jobat.be/nl/art/belg-verdient-gemiddeld-4318-euro (al is dit de versie van jobat en mogelijks minder uitgebreid) is daar al +/-500€ bruto bijgekomen. Desondanks dat het geen mediaan gegevens zijn.

Als je echter alles samen neemt. Dus:

a) indexatie sinds de cijfers van 2022 (5% indexatie zou dat gemiddelde al naar +/-4500 brengen)
b) juiste subgroep selecteren
c) opbrutering van de netto voordelen
d) gemakkelijk bereikt (zo vertaal ik dat ironische statement van te verkrijgen bij de ontbijtgranen) want 50% of 40% of whatever heeft het. NIet enkel het 8ste deciel. Want dat achtste deciel zoals geclaimd houdt rekening met ALLE lonen. En geen rekening met b).

Dan lijkt het mij gewoon correct om te claimen dat 5k bruto loon als loonpakket, voor een master met 12 jaar ervaring een goed te bereiken doel is. En dat dit echt niet een minderheid is die daaraan komt.

Als je natuurlijk de selectie limiteert tot enkel het pure bruto loonscompartiment. Ja dan beperk je eigenlijk uw selectie tot de entiteiten die vooral in brutoloon uitkeren. Ipv fiscaal optimaliseren. En die groep is tanende. Maar voor mij is rekening houdende met de opbrutering van de extralegale voordelen wel de juiste interpretatie. Om mee te zijn in de geest van het statement. Of zo interpreteerde ik die geest toch.

Beetje beter kijken...
Sorry, ik kijk er dan volledig naast. Ik zie geen mediaan gegevens voor de subset van leeftijd EN diploma. Noch voor die van diploma apart of leeftijd apart. Ik kwam enkel gemiddeld tegen. En gemiddeld zou verkeerd zijn om daaraan een percentiel te kunnen koppelen.

Want dat zou het volgende zijn dat erbij zou komen kijken. Om de kans te bepalen dat dit voorvalt. Wat in mijn ogen toch de discussie zoal was, niet ?

Sorry, ik kijk er dan volledig naast. Ik zie geen mediaan gegevens voor de subset van leeftijd EN diploma.
Omdat die er ook niet zijn en ik die ook niet gelinkt heb.

Maar de eerste grafiek geeft wel de decielen weer.
1734178689467.png

Hier kan je de dataset downloaden.

Dat wil dus zeggen dat er maar 20% van de mensen meer verdiende als 5000€ (in 2022).
Maar in deze subset zullen voornamelijk oudere werknemers zijn en ook werknemers zonder diploma.
Dus om te stellen dat je als master sowieso 5000€ hebt op je 35e is overdreven.
Zoals ik zei zal het afhangen waar en in welke sector je werkt en of je gedreven bent.

Interessant grafiekje (bron: vrt)
Ik moet zeggen dat mijn buikgevoel wel hogere cijfers had verwacht.

Moeilijk besluiten uit te trekken (geen info over tewerkstellingsbreuken etc.), maar laten we zeggen dat die 5000 bruto alvast niet bij de cornflakes van de alleenstaande ouder (= typisch niet de net gestarte schoolverlater maar iemand met wel al wat jaren op de teller) zit, en ook niet bij het doorsnee koppel. Oh ja, en ook niet bij de oudere garde/gepensioneerden.

Waar dan wel, eigenlijk? Die fulltime werkende 35-jarige met masterdiploma zal dan toch niet zo wijdverspreid zijn? Of de 5000 bruto zit misschien toch niet bij de cornflakes?

2aa467ef-db4c-4a21-bfe9-2a2e47cf69ab.png

Edit: cijfers dateren wel van 2021 blijkbaar, dus zullen intussen wel een stuk hoger liggen. Toch een belangrijke nuance die mist in het VRT bericht...

Zijn ook relatief waardeloze cijfers zonder verdere context, want bij netto gezinsinkomen gaat men waarschijnlijk ook kindergeld meerekenen of toch minstens de betere netto/bruto verhouding die mensen met kinderen krijgen versus alleenstaanden zonder kinderen.
Héél die grafiek wordt dus omhoog gestuwd door extra sommen inkomen waar een deel van de samenleving geen recht op heeft die al snel enkele honderden euro's per maand vertegenwoordigen.

Zijn ook relatief waardeloze cijfers zonder verdere context, want bij netto gezinsinkomen gaat men waarschijnlijk ook kindergeld meerekenen of toch minstens de betere netto/bruto verhouding die mensen met kinderen krijgen versus alleenstaanden zonder kinderen.
Héél die grafiek wordt dus omhoog gestuwd door extra sommen inkomen waar een deel van de samenleving geen recht op heeft die al snel enkele honderden euro's per maand vertegenwoordigen.
Als je al die zaken weet, dan is dit toch nuttige info voor die subgroep van de bevoking? Meer gedetailleerde cijfers kan je ook terugvinden in het uitgebreide rapport waar er ook een onderscheid wordt gemaakt tussen bv. gezinnen met 1, 2 of 3 kinderen, wat voor eenzelfde bruto gezinsinkomen een ander netto gezinsinkomen geeft.

Ze bevat inderdaad geen info over het inkomen van kinderloze burgers, maar dat wordt nergens geclaimd. Al heb ik in een vorige post ook aangegeven dat de context wel wat beter kon geschetst worden door VRT, inderdaad.

Omdat die er ook niet zijn en ik die ook niet gelinkt heb.

Maar de eerste grafiek geeft wel de decielen weer.
Bekijk bijlage 36444

Hier kan je de dataset downloaden.

Dat wil dus zeggen dat er maar 20% van de mensen meer verdiende als 5000€ (in 2022).
Maar in deze subset zullen voornamelijk oudere werknemers zijn en ook werknemers zonder diploma.
Dus om te stellen dat je als master sowieso 5000€ hebt op je 35e is overdreven.
Zoals ik zei zal het afhangen waar en in welke sector je werkt en of je gedreven bent.

Dus jij neemt de selectie voor al de werknemers in België. Dus niet enkel degene met een masterdiploma en die 35j zijn. En jij concludeert hieruit dat door het feit dat die 5k bruto pas bij de laatste 20 procent voorvalt dat het niet aannemelijk is dat de verloning voor mensen met een master diploma en die rond de 35 jaar zijn rond de 5k bruto zou kunnen schommelen. Je kan uit die gegevens dit gewoonweg niet claimen.

Terwijl als je puur naar het gemiddelde kijkt voor de mensen in het bedienden statuut. Dat dit gemiddelde schommelt voor mensen ongeveer in die leeftijdscategorie rond de 4500€ in 2022.
Het is geen mediaan. Waardoor het moeilijk is om er effectief een percentage op te plakken.

Maar het feit dat we ondertussen 2 jaar later zijn dan de opsomming met de bedragen. Dat automatische indexen nog altijd een item zijn (en 0.5% op jaarbasis tegenwoordig niet meer normaal is). En het feit dat het logisch is om die extralegale voordelen te verdisconteren naar Bruto lijkt het mij gewoon een rationele conclusie om te stellen dat 5k bruto voor die specifieke subsectie een haalbare tot zelfs normaal aanvaardbare kaart is.

En dit zonder rekening te houden met de greep aan mensen die met hun master en een paar jaar ervaring als freelancer, advocaat, managementnv, whatever potentieel gewoon los doorheen deze verloning blazen.

Gaat dit het geval zijn voor ELKE master met die ervaring. Neen, tuurlijk niet. Maar dit als ruwe richting nemen, lijkt mij perfect aanvaardbaar. Wetende dat het misschien wat eronder kan zijn, maar dat je dan luxueus uitgerust bent met extralegale voordelen of dat je gewoon degene bent met pech onderweg. Die bestaan er nu ook eenmaal.

Het had gerust wat tactvoller kunnen vermeld worden. En ik zou het zo niet verwoorden om eerlijk te zijn. Maar als we puur rationeel ernaar kijken dan zit het er niet zo ver vanaf.

Vandaag kwam mijn baas (kmo) af met het idee dat we een groepsverzekering krijgen. Mijn collega was wat sceptisch en reageerde niet echt met dank u. Ikzelf hield me afzijdig omdat ik gewoon denk “thx voor het extraatje”.
Maar heb ik de bedenking: is dit wel iets supplement, of wordt ik hier vaa en dergelijke van afgehouden? In de folder staat “de vaste bijdragen in het plan worden enkel gefinancierd met werkgeversbijdragen, waarbij de premie als percentage van het loon bepaald wordt (min 3%-max12%)”

Ons bruto/netto loon blijft toch ongewijzigd, en er is enkel een verschuiving van patronale kosten naar die groepsverzekering voor de werkgever?

Vandaag kwam mijn baas (kmo) af met het idee dat we een groepsverzekering krijgen. Mijn collega was wat sceptisch en reageerde niet echt met dank u. Ikzelf hield me afzijdig omdat ik gewoon denk “thx voor het extraatje”.
Maar heb ik de bedenking: is dit wel iets supplement, of wordt ik hier vaa en dergelijke van afgehouden? In de folder staat “de vaste bijdragen in het plan worden enkel gefinancierd met werkgeversbijdragen, waarbij de premie als percentage van het loon bepaald wordt (min 3%-max12%)”

Ons bruto/netto loon blijft toch ongewijzigd, en er is enkel een verschuiving van patronale kosten naar die groepsverzekering voor de werkgever?

0 impact.

Maar ze gaan het wsch wel verpakken als 'je krijgt opslag in de vorm van een groepsverzekering'

0 impact.

Maar ze gaan het wsch wel verpakken als 'je krijgt opslag in de vorm van een groepsverzekering'
Ok thx! En nee, want we kwamen overeen om nog dit jaar ons loon te herzien. Het is terug 2a3 jaar geleden en het is niet meer in verhouding met onze prestaties. Het is ook de eerste keer dat ik zin heb om door te vragen… ik heb altijd werk op de eerste plaats gezet en geleefd voor de firma. Maar nu ik zie dat m’n baas de laatste 2 jaar ook aan de kassa passeert ga ik proberen mee aan te schuiven ;-) zonder schaamte durf ik te zeggen dat hij grotendeels door mijn toedoen staat waar hij nu staat.

Is er een gemakkelijke rekensom om in grootorde te bepalen hoeveel die groepsverzekering kost aan het bedrijf?

Ok thx! En nee, want we kwamen overeen om nog dit jaar ons loon te herzien. Het is terug 2a3 jaar geleden en het is niet meer in verhouding met onze prestaties. Het is ook de eerste keer dat ik zin heb om door te vragen… ik heb altijd werk op de eerste plaats gezet en geleefd voor de firma. Maar nu ik zie dat m’n baas de laatste 2 jaar ook aan de kassa passeert ga ik proberen mee aan te schuiven ;-) zonder schaamte durf ik te zeggen dat hij grotendeels door mijn toedoen staat waar hij nu staat.

Is er een gemakkelijke rekensom om in grootorde te bepalen hoeveel die groepsverzekering kost aan het bedrijf?

Geen idee. Denk dat dat gewoon zonder extra kosten is. Anderen zullen het wel beter weten.

0 impact.

Is wel geen "verpakking".
Een groepsverzekering krijgen bovenop loon is wel degelijk een opslag. Kost de werkgever toch ettelijke duizenden per jaar.
Is uiteraard geen extra loon vandaag, maar wel een spaarpotje voor later (als ge later haalt uiteraard).

Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
  1. Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
  2. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
  3. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Dat zijn heel veel voorwaarden.

Zal ik je even de "fast track" loonsverhoging schetsen die ik heb meegemaakt? Hou je goed vast:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
  • Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.

Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
  • Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Dat is gewoon een totale abberatie.
Ervaringen verschillen dan toch.
Ik heb vrij lang aan de overheid gewerkt (18j) en ben daar geëindigd aan 4,5k.
Overstap naar privé gemaakt +/-7 jaar geleden en zit nu reeds aan het dubbele (indexeringen inbegrepen uiteraard)., maar misschien dan ook weer niet want ik draai uiteraard wel meer uren.
Had ik het op voorhand geweten, had ik veel vroeger de switch gemaakt.

Jaarlijks dilemma: bonus en 13e maand in warrants laten uitbetalen (53,5% belast) of in LT+ opties (+- 30% belast) maar je kan ze pas na één jaar cashen en je bent ze kwijt indien je ontslag neemt.

Terug
Bovenaan