Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Allez kom, hoeveel mensen kunnen dergelijke studie aan?
Beetje serieus blijven, 5K bij de cornflakes als de mediaan een stuk lager is.....
Ik kon het, dus ik ga er vanuit veel mensen. :unsure:
Dus een ziekenhuis heeft geen publieke financiering? Kijk eens aan. Maar ik wil het niet begrijpen. :thumb:

Doet me denken aan die kerel die bij Lantis werkte, die de rol van Bouwheer van Oosterweel op zich neemt. Het vroegere BAM. Volledig publiek gefinancierd. Maar hey, officieel staan ze niet op de loonlijst van een overheid maar wel van "Lantis". Kerel beweerde van zichzelf dat hij dan ook geen ambtenaar is. Tja, strikt genomen niet neen. Maar voor de rest is het exact hetzelfde natuurlijk. Laat ons een koe een koe noemen.

Wie het ambtenarentopic volgt zal dit herkennen: daar is ook het verschil duidelijk geworden tussen de 100K officiële ambtenaren (bij FO en VO) en de 1,6 miljoen overheidsjobs. De gap tussen de twee bestaat allemaal uit bovenstaande soort jobs: Onderwijs, Ziekenhuizen, VZW's, ... die allemaal publiek gefinancierd zijn.
Er zijn ook nog de dekselse supplementen voor die rijke profiteurs van dokters!

Bij een promotie kan je niet eindigen in een lager loon. Normaliter moet er een minimaal verschil zijn tov uw vorige loonpakket. En men zal u dan inschalen in de A1.x met x 1 -> 6 in functie van hetgeen noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat je met dezelfde anciënniteit minstens y bedrag meer hebt.

Ik kan niet direct terugvinden wat y is.
Ik ben op die manier van A12 naar NA23 destijds overgegaan.

OPGELET : een promotie is volledig anders van een vacante functie. Bij een vacante functie stel je u kandidaat aan het loon dat bij de functie hoort. Ongeacht van wat uw voorgeschiedenis is.

Betreft effectief een bevordering. Al moet je natuurlijk ook postuleren voor een job/functie.

Zal ze aanraden eens een mailtje naar P&O te sturen.
Ene zegt +-150€ netto, andere zeggen bijna 300€ netto verschil dus t scheelt wel 😅

Betreft effectief een bevordering. Al moet je natuurlijk ook postuleren voor een job/functie.

Zal ze aanraden eens een mailtje naar P&O te sturen.
Ene zegt +-150€ netto, andere zeggen bijna 300€ netto verschil dus t scheelt wel 😅
Minstens 3000 bruto per jaar x index, dus x2 ongeveer. /12 is dus minstens 500 bruto/maand. Maar als je dan wat gelukt hebt zit je nipt boven een loonschaal waardoor je in een hogere schaal terechtkomt. Bij mij zou het momenteel 700bruto opslag zijn als ik goed heb gerekend.

Ah zo, € 5000 bruto krijg je bij de cornflakes. Kijk eens aan.
5k is echt niet zo extreem zot, zelfs voor middelmatige profielen. Heb gesolliciteerd voor een TL functie in de nacht en dat was 5K bruto, toen niet aangenomen omdat een andere kandidaat verstand had van Manhattan en SAP maar ik zat wel in de laatste ronde. Ik heb geen diploma’s of zo hoor.

5k is echt niet zo extreem zot, zelfs voor middelmatige profielen. Heb gesolliciteerd voor een TL functie in de nacht en dat was 5K bruto, toen niet aangenomen omdat een andere kandidaat verstand had van Manhattan en SAP maar ik zat wel in de laatste ronde. Ik heb geen diploma’s of zo hoor.
Bij een handvol werkgevers en functies mss wel, maar gezien mediaan … zot is nog iets anders, en de echt zotte dingen zie je zelden in loon. Buurman zit op een redelijk fabelachtige 8k/dag momenteel dus ja.

Dat speelt natuurlijk een grote rol

QED. Dit is de privé. Burgerlijk ingenieur met minimum 8 jaar ervaring en een lager loon dan ikzelf met een lager diploma.

Maar ach, €5000 bruto krijg je bij de cornflakes zeker? Dan toch enkel bij de overheids-cornflakes precies.
Een bedrijf betaalt net genoeg zodat je niet vertrekt, want het heeft als doel de winst te maximaliseren. Iemand die vertrekt en iemand nieuw aanwerven en opleiden kost geld, maar een loonsverhoging draag je ook jaren mee als extra kost.
De overheid heeft op per definitie een iets andere incentive.

Maar iemand die een beetje loonstatistiek kent weet dat het mediaanloon lager ligt dan het gemiddelde, maar stel toch een standaardnormaal verdeling ga je zien dat een gigantisch grote groep onder 5K loon zit.

Exact dit eh. Het moet een beetje van twee kanten komen. Je kan niet verwachten dat een bedrijf meegaat met elk getal dat jij in u hoofd hebt.

Bij mijn laatste wissel had de hiring manager in een Excel mijn nieuw loonpakket en dat van de toenmalige WG naast elkaar gezet. Wat enorm heeft geholpen. Gezien er een aantal nettovergoedingen wegvielen bij de overstap kwam ik onderaan de streep toch beduidend hoger uit.

Veel mensen weten dat ze 2.5k netto per maand op hun rekening willen. Maar of ze daarvoor nu 3 of 3.5k bruto moeten krijgen weten ze niet...

En bedroevend dat een bedrijf dat goed weet hoe elk achterpoortje open te zetten een voordeel heeft op een ander

Dat speelt natuurlijk een grote rol
21%

Maar iemand die een beetje loonstatistiek kent weet dat het mediaanloon lager ligt dan het gemiddelde, maar stel toch een standaardnormaal verdeling ga je zien dat een gigantisch grote groep onder 5K loon zit.
Goh, gigantisch?
Uit de salarisenquete 2024 van ie-net (industrieel, burg en bio-ingenieurs): https://ibb.co/xLb6Hfk
Bij een burgie/bio met 8-9 jaar ervaring, zit het 10%-fractiel op 4700-4800€ (vermoedelijk nog iets meer voor burgie).
Het 90% fractiel maakt rare sprongen rond die periode, en springt dan boven de 8000€ bruto.

Dit klinkt als een mediaan
Mja,

Dan heb je nood aan cijfers die worden bijgehouden van enkel de mensen met een masterdiploma. Of enkel die met een bepaalde set van masterdiploma's. En niet die van de volledige werkende bevolking, waar de mediaan ergens rond 4100€ bruto uitkomt.

Voor ingenieurs gebeuren die onderzoeken door de ingenieursvereniging. Maar, de kritiek van Mac blijft dan dezelfde, aangezien daar ambtenaren worden bijgenomen, die met een hoger bruto loon zitten. En dan moet je die er al uit vissen. Daarna moet je nog een correctie maken voor het feit dat er beperkte input is aan lonen. Want vrijwillige deelname om dat salariskompas op te stellen.

Daarna moet je ook nog een opbrutering doen volgens een bepaald overeengekomen stramien van de netto voordelen van elkeen. Wat ook niet evident gaat zijn, want er zullen altijd mensen zeggen van jamaar die bedrijfswagen wordt gerekend aan 3* de leasekost. Maar dat kost het ons niet, en als we het normale bruto wilden geven hadden we dat wel gedaan. En tegelijkertijd moet er ook het VAA er nog af want dat betalen we van ons nettoloon.

Persoonlijk denk ik wel dat door de concurrentie van de verloning van de publieke sector dat de private sector meegaat. Al komt die concurrentie er eerder van de automatische indexering.
Uiteindelijk is de verloning van vb de Federale ambtenaar +/20 jaar geleden opgezet met uitzondering van de maaltijdcheques die Petra er heeft ingevoerd dit jaar.

Met dit soort opmerkingen heb ik wel moeite.

In mijn professionele omgeving zal je mediaan wel uitkomen rond 5k, maar middelmatige profielen zijn dat niet - en als ze er zouden zijn dan blijven ze niet lang in dienst.

Goh, gigantisch?
Uit de salarisenquete 2024 van ie-net (industrieel, burg en bio-ingenieurs): https://ibb.co/xLb6Hfk
Bij een burgie/bio met 8-9 jaar ervaring, zit het 10%-fractiel op 4700-4800€ (vermoedelijk nog iets meer voor burgie).
Het 90% fractiel maakt rare sprongen rond die periode, en springt dan boven de 8000€ bruto.
Altijd oppassen met dergelijke statistieken: bij veel van die ingenieursverenigingen zitten de hogere profielen, 60 respondenten per klasse is een héél lage respons om zo'n statistieken over te maken en het gaat niet over de ingenieurs, maar wss over ingenieurs die ook als ingenieur werken, nog weer een subklasse.

Een bedrijf betaalt net genoeg zodat je niet vertrekt, want het heeft als doel de winst te maximaliseren. Iemand die vertrekt en iemand nieuw aanwerven en opleiden kost geld, maar een loonsverhoging draag je ook jaren mee als extra kost.

Klopt, en ik vind dat wij van onze overheden dezelfde budgettaire discipline mogen verwachten als wat bedrijven aan de dag moeten leggen om te overleven. Wat zeg ik? Minstens dezelfde budgettaire discipline, aangezien het om gemeenschapsgeld gaat.

Met andere woorden: als overheid-werkgever kun je al enorme troeven aanbieden aan uw werknemers-ambtenaren zodat ze niet snel naar een ander lopen:
  • Een ongekend grote jobzekerheid
  • Een ongekend hoog pensioen
  • En in veel gevallen een relatief lage werkdruk
Maar tóch vindt men dat men daarnaast ook nog eens in het loon hypercompetitief moet zijn met de privé. Ze spelen hun troeven dus niet uit om hun budget onder controle te krijgen, neen, ze moet in àlles beter zijn. Hoe zou het komen dat ze 13 à 14 kandidaten per vacature hebben?
En als ze geld tekort komen, leggen ze nog wat extra belastingen op aan hun concurrenten-werkgevers op de arbeidsmarkt. Leuk op die manier, als je zelf aan de knoppen zit van alles en er geen enkele instantie is die hen daarop kan terugfluiten.

Nothing to see here. Allemaal normaal.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan