Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik moet het eerste zinvolle argument tegen een thuiswerkvergoeding (die in essentie niets anders is dan een onkostenvergoeding), nog lezen op dees bladzijde...
Thuiswerkvergoedingen zijn op zich niet onlogisch of ongewenst, wel de Belgische gewoonte om daar dan ook meteen weer een complex fiscaal systeem voor te maken. Belast die vergoeding gewoon als loon.

Thuiswerkvergoedingen zijn op zich niet onlogisch of ongewenst, wel de Belgische gewoonte om daar dan ook meteen weer een complex fiscaal systeem voor te maken. Belast die vergoeding gewoon als loon.

Het is geen loon maar een onkostenvergoeding, dus dat zou niet logisch zijn.

Fiscaal moet een netto-vergoeding in welke vorm dan ook trouwens zowat het minst complexe mogelijk zijn. Geen nood aan berekeningen, geen nood aan afhoudingen, doorstortingen, controles of wat dan ook in welke vorm dan ook. Gewoon een hoeveelheid cash van rekening A naar rekening B, easy as that.

Officieel zijn al die onkostenvergoedingen geen loon inderdaad,
In de realiteit zijn ze dit wel. En iedereen weet dit.

Zoals @beryl hieronder idd ook zegt. Thuiswerkvergoeding is in België eerder aan de hoge kant.
Hoera voor alweer een verkapte loonsverhoging! Maar dan netto.

Laatst bewerkt:

Fiscaal moet een netto-vergoeding in welke vorm dan ook trouwens zowat het minst complexe mogelijk zijn. Geen nood aan berekeningen, geen nood aan afhoudingen, doorstortingen, controles of wat dan ook in welke vorm dan ook. Gewoon een hoeveelheid cash van rekening A naar rekening B, easy as that.
Er moet bepaald worden hoeveel thuiswerk je precies doet, de fiscus moet dat dan controleren. Als je een maand ziek bent mag je het dan bvb niet meer krijgen. Er moet dus een soort van agendasysteem zijn waarop dat bijgehouden wordt wie wanneer op kantoor was zodat het controleerbaar is. De vergoeding is ook heel hoog in België, in andere landen die dat ook doen is dat meestal een paar tiental euro per maand waardoor het ook eerder een fiscaal voordeel wordt waaraan je kan winnen als werknemer dan een realistische weergave van de echte meerkost wat er ook weer voor zorgt dat er meer nood is om allerlei regels en controlemechanismen te ontwikkelen.

Ik moet het eerste zinvolle argument tegen een thuiswerkvergoeding (die in essentie niets anders is dan een onkostenvergoeding), nog lezen op dees bladzijde...
Ik maak juist winst door thuis te werken. Nooit opvang nodig voor en na school, geen dure broodjes op het werk kopen, wasmachine/droogkast overdag laten draaien icm zonnepanelen, mijn vriendin kan met mijn salariswagen rijden ipv dat ik er zelf mee naar het werk rijd. En vloerverwarming staat toch dag en nacht op dus dat is ook geen meerkost. Enkel wat extra verbruik om m'n laptop en beeldschermen te laten draaien. En dan zwijg ik nog over de extra kwaliteit van leven die thuiswerken voor mij persoonlijk met zich meebrengt, die is onbetaalbaar.

Laatst bewerkt:
Er moet bepaald worden hoeveel thuiswerk je precies doet, de fiscus moet dat dan controleren. Als je een maand ziek bent mag je het dan bvb niet meer krijgen. Er moet dus een soort van agendasysteem zijn waarop dat bijgehouden wordt wie wanneer op kantoor was zodat het controleerbaar is. De vergoeding is ook heel hoog in België, in andere landen die dat ook doen is dat meestal een paar tiental euro per maand waardoor het ook eerder een fiscaal voordeel wordt waaraan je kan winnen als werknemer dan een realistische weergave van de echte meerkost wat er ook weer voor zorgt dat er meer nood is om allerlei regels en controlemechanismen te ontwikkelen.

Net niet.

Er is maar één partij die "moet" gaan controleren (kan controleren als ze dat de moeite waarde vinden, dekt de lading beter), en dat is de werkgever zelf. En dat kunnen ze prima verder vereenvoudigen door naar een fixed fee/maand te gaan op basis van assumptie x, y en z.

Je moet er niet voor kiezen het complex te maken; de keuze om het eenvoudig te houden, is net zo valide.

Ik maak juist winst door thuis te werken.

Kijk, zo kan het dus ook. Prachtig toch?

Ik heb de laatste paar maanden/jaren bij de meeste zaken als het gaat over welke vorm van belasting/taksen dan ook dezelfde conclusie => We zijn gewoon niet efficiënt genoeg en zijn als land teveel geld overboord aan het smijten. Hoe op te lossen zou voor mij zijn dat er begonnen wordt om van bovenaan te beginnen om dat aan te pakken. Zes overheden voor 1 (klein maar complex) land krijg je in het buitenland gewoon niet uitgelegd, vorm dat terug naar 1 overheid en dan zou je al o zoveel kunnen besparen.

In de praktijk besef ik dat dit een onmogelijke taak is, we zitten met een gedrocht van een besturende macht en om dat te wijzigen zouden allen partijen dat moeten willen... Wat niet is.

Maar ja, ook onze belastingen op arbeidsinkomsten zit gewoon "niet goed" in elkaar.

Probleem in België is niet zozeer dat er te veel 'communautaire' besturen zijn (een unitaire staat zou ook gewoon niet meer werken en niemand wil dat nog), wel dat we een te sterke bureaucratie zijn. Overal hangt de overheid met z'n handen en vingers tussen en alles moet langs één of ander bureautje van een ambtenaar passeren, die dan op hun beurt ook nog eens alles volgens procedures uit de jaren stillekes moet doen. Daar zitten de grote efficiëntiewinsten, samen met eindelijk eens wat doen aan de 1001 heilige huisjes, koterijen en al lang vergeten subsidiepostjes. België het land van cliëntelisme en subsidies.

Net niet.

Er is maar één partij die "moet" gaan controleren (kan controleren als ze dat de moeite waarde vinden, dekt de lading beter), en dat is de werkgever zelf. En dat kunnen ze prima verder vereenvoudigen door naar een fixed fee/maand te gaan op basis van assumptie x, y en z.

Je moet er niet voor kiezen het complex te maken; de keuze om het eenvoudig te houden, is net zo valide.
Omdat het zo hoog willen de werkgevers en de werknemers zoveel mogelijk zo'n belastingvrije vergoeding geven. Het is de RSZ die meestal controleert of de werknemers niet meer kregen dan nodig. Hang daar realistischer bedragen aan en je hebt dat spanningsveld niet.

Andere kosten om te (gaan) werken worden ook vergoed he, deels meestal via forfaitaire onkostenvergoeding. Ook afschaffen?

Om eerlijk te zijn? Ja. De overheid heeft een forfait voorzien in de belastingsafrek die gebruikt wordt hiervoor. Ofwel verhogen/actualiseren we die. Ofwel behouden we die op het niveau dat die staat. https://financien.belgium.be/nl/par...astingtarieven-inkomen/inkomen/beroepsinkomen.

Al de andere forfaits, nettovergoedingen, bonnen, whatever mogen van mij volledig wegvallen. En terug verlonen in brutoloon. Een systeem dat zo KISS vriendelijk mogelijk is lijkt mij het beste. Uitzonderingen zo weinig mogelijk.

Maar eens we dat hebben, kunnen we kijken hoe we de belastingen op dat brutoloon kunnen structureel verlagen. In plaats van pleister op pleister met uitzondering op uitzondering te creëren.
Als er uitzonderingen zijn dan heb je die verwerkt in uw standaardformule van het belastingsysteem en met zo weinig mogelijk nood aan effectieve controle op het geheel zodanig dat je de overhead van uw systeem kan laag houden en dus ook het personeel ervoor niet nodig hebt.

Ik probeer momenteel te weten te komen of mijn loon nog ligt in de lijn van benchmarks en andere system engineers in de markt.
In ons bedrijf beheer ik onze volledige infrastructuur (Azure), dat gaat van projecten, migraties, onderhoud, support enzovoort. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor management en het bedrijf indien er vragen zijn omtrent onze IT omgeving. Aangezien wij een klein team zijn van 2 man (Ik en een junior) komt er heel veel op mijn schouders terecht.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Graduaat Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: 3,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2580
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 2%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 Bonus (niet altijd haalbaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 55km
Afstand woon/werk in tijd: 35min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + Tankkaart + Laadkaart (Hybride Premium wagen)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Niet verplicht, wel noodzakelijk voor bepaalde infra changes
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, trainingsbudget van 4500€/jaar
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij te kiezen wanneer we thuis werken.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Dacht van wel
Omdat thuiswerk de werknemer geld kost?
Ik denk dat mijn Zwitserse collega’s van hun stoel zouden vallen als ik hier een thuiswerkvergoeding zou voorstellen. Dat is de zoveelste Belgische koterij, waarom zou je bovenop een gunst nu ook nog eens vergoeding moeten betalen? Weiger de gunst dan gewoon als je vindt dat je ervoor vergoed moet worden.

Ik probeer momenteel te weten te komen of mijn loon nog ligt in de lijn van benchmarks en andere system engineers in de markt.
Als ik kijk naar mijn eigen loonverloop (bachelor toegepaste informatica) ook denk ik dat je met enkele 100'en euro's onder de lijn zit.
Je zou met +200€ elk jaar opslag moeten krijgen om evenveel als ik te hebben tegen dat je even oud bent.
Ik laat het aan jou om uit te maken of dat bij jouw WG haalbaar is.

In ons bedrijf beheer ik onze volledige infrastructuur (Azure), dat gaat van projecten, migraties, onderhoud, support enzovoort. Daarnaast ben ik het aanspreekpunt voor management en het bedrijf indien er vragen zijn omtrent onze IT omgeving. Aangezien wij een klein team zijn van 2 man (Ik en een junior) komt er heel veel op mijn schouders terecht.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Graduaat Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: 3,5

Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2580
Nettovergoedingen: 155
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 2%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 Bonus (niet altijd haalbaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 55km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + Tankkaart + Laadkaart (Hybride Premium wagen)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Niet verplicht, wel noodzakelijk voor bepaalde infra changes
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, trainingsbudget van 4500€/jaar
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, vrij te kiezen wanneer we thuis werken.

Als ik kijk naar mijn eigen loonverloop (bachelor toegepaste informatica) ook denk ik dat je met enkele 100'en euro's onder de lijn zit.
Je zou met +200€ elk jaar opslag moeten krijgen om evenveel als ik te hebben tegen dat je even oud bent.
Ik laat het aan jou om uit te maken of dat bij jouw WG haalbaar is.
Op zich is dat wel marktconformloon hoor
Maar als ik het zo zie zou dat bedrijf wel in de soep draaien qua IT als hij vertrekt dus dat is leverage om te gebruiken voor opslag te vragen :p

Op zich is dat wel marktconformloon hoor
Maar als ik het zo zie zou dat bedrijf wel in de soep draaien qua IT als hij vertrekt dus dat is leverage om te gebruiken voor opslag te vragen :p
Ik heb 4670 Bruto voor een gelijkaardige functie, bij mij is het wel "IT manager" omdat ik ook alles qua budgetering, en beleid doe en in het Management team zit. Ik doe het wel volledig alleen. Kan basically mijn werk rond krijgen in 25 uur per week.

Wel geen wagen. Wel een cafetariaplan om rommel mee te kopen ( maar 2K euro), en dubbel zoveel verlof, + groepsverzekering van 7% ( dat is in de 7j die ik er werk ook al rond de 20k... )

ook 7,5j ervaring. en hou de infrastructuur op voor ongeveer 100 man.

Dus ik denk dat hij zeker niet moet klagen :)

@Tkleinstrand hoeveel werknemers? complexe applicaties? Beheer je een budget/ kies je je zelf wat je koopt? zit je in het management team? of is het gewoon een office tenant draaiende houden en wat saas apps waar leveranciers verantwoordelijk voor zijn...

Want als het enkel een office365 tenant managen is, dat is peanuts natuurlijk. Ik spreek uit ervaring.... Ben hier toegekomen als het een zinkend schip was. Alles gemigreerd/gemoderniseerd/ geautomatiseerd en ik zou in principe nu half tijds als zelfstandige kunnen beginnen en de boel draaiende houden zonder dat ze het doorhebben van hogerop.

also op basis van je job beschrijving zou ik zeggen Sysadmin. Een system engineer is iemand die fulltime bezig is met migraties en vernieuwing. Sysadmins zijn degene die het managen hé. Die verdienen net iets minder dan engineers.

Ik heb 4670 Bruto voor een gelijkaardige functie, bij mij is het wel "IT manager" omdat ik ook alles qua budgetering, en beleid doe en in het Management team zit. Ik doe het wel volledig alleen. Kan basically mijn werk rond krijgen in 25 uur per week.

Wel geen wagen. Wel een cafetariaplan om rommel mee te kopen ( maar 2K euro), en dubbel zoveel verlof, + groepsverzekering van 7% ( dat is in de 7j die ik er werk ook al rond de 20k... )

ook 7,5j ervaring. en hou de infrastructuur op voor ongeveer 100 man.

Dus ik denk dat hij zeker niet moet klagen :)

@Tkleinstrand hoeveel werknemers? complexe applicaties? Beheer je een budget/ kies je je zelf wat je koopt? zit je in het management team? of is het gewoon een office tenant draaiende houden en wat saas apps waar leveranciers verantwoordelijk voor zijn...

Want als het enkel een office365 tenant managen is, dat is peanuts natuurlijk. Ik spreek uit ervaring.... Ben hier toegekomen als het een zinkend schip was. Alles gemigreerd/gemoderniseerd/ geautomatiseerd en ik zou in principe nu half tijds als zelfstandige kunnen beginnen en de boel draaiende houden zonder dat ze het doorhebben van hogerop.

also op basis van je job beschrijving zou ik zeggen Sysadmin. Een system engineer is iemand die fulltime bezig is met migraties en vernieuwing. Sysadmins zijn degene die het managen hé. Die verdienen net iets minder dan engineers.

* 200 werknemers in verschillende Europese landen
* Ik beheer budget, licenties, hardware, ale zo een beetje alles eigenlijk.
* Ik manage O365 en onze Azure omgeving (wij zijn full cloud dus alle infra is ook in beheer door mij)
* Ik geef advies omtrent technische implementaties infra & security en voer deze ook uit.
* Ik manage alle projecten binnen onze interne IT omgeving.

Ik heb 1 junior collega die meehelpt met support en beheer van O365. Mijn collega heeft momenteel nog onvoldoende kennis van Azure dus daar sta ik volledig alleen in, en inderdaad als ik vertrek is daar wel een probleem voor hen, al probeer ik te documenteren, er is daar niet genoeg tijd voor door ons beperkte team.

Binnen ons bedrijf was de functie inderdaad origineel sysadmin maar ik heb een beetje zoals jouw situatie alles up-to-standards gebracht en voer veel infra werk uit.

Ik denk dat mijn Zwitserse collega’s van hun stoel zouden vallen als ik hier een thuiswerkvergoeding zou voorstellen. Dat is de zoveelste Belgische koterij, waarom zou je bovenop een gunst nu ook nog eens vergoeding moeten betalen? Weiger de gunst dan gewoon als je vindt dat je ervoor vergoed moet worden.

Telewerkvergoeding is nu niet uniek aan België (Belgen laten wel een veel hoger bedrag toe.)

Frankrijk: Le montant versé est forfaitaire et journalier : 2 ,88 euros par jour de télétravail dans la limite de 253,44 euros par an.

UK:
Some companies offer more to their remote workers, some offer less. However, as a bare minimum, HMRC states that your employer can pay you up to £6 a week (£26 a month) to cover your additional costs if you have to work from home. This allowance is free from tax, so you will receive the full sum.

Duitsland:
Die Pauschale beläuft sich aktuell auf 6 Euro pro Tag (bis 2022: 5 Euro). Der Höchstbetrag liegt bei 1.260 Euro im Jahr (bis 2022: 600 Euro). Er wird beim Ansatz der Pauschale für 210 Tage erreicht.
(Maar is eerder een extra forfait dat je krijgt van de belastingen, niet van je werkgever.)

En zelfs Zwitserland kent "kosten eigen aan de werkgever" (Maar in Zwitserland heeft ieder kanton zijn eigen regels precies?)

Les personnes qui ont effectué du télétravail de manière régulière durant l’année 2023 doivent donc en tenir compte dans la revendication de leurs frais professionnels, mais peuvent en complément faire valoir une déduction pour les jours effectués en télétravail.

Cette déduction est accordée de manière forfaitaire. Elle vient s’ajouter à la déduction ordinaire pour autres frais professionnels (3% du salaire net, mais au minimum 2'000 francs et au maximum 4'000 francs). Elle est calculée à hauteur de 10% du salaire net, mais est limitée au maximum à 4'000 francs par année. Elle est ensuite proratisée en fonction du nombre de jour(s) par semaine effectué(s) en télétravail.
Cette déduction supplémentaire couvre tous les frais divers que le/la contribuable peut supporter dans le cadre de l’exercice de l’activité à son domicile (utilisation d’une pièce, frais d’électricité, de connexion Internet, de petit matériel, etc.).
Les personnes bénéficiant d’une indemnité de frais de la part de l’employeur ne peuvent pas faire valoir cette déduction.

Kanton Neuchatel

Dus doen alsof België de enige is die zoiets uitdeelt, klopt niet.

* 200 werknemers in verschillende Europese landen
* Ik beheer budget, licenties, hardware, ale zo een beetje alles eigenlijk.
* Ik manage O365 en onze Azure omgeving (wij zijn full cloud dus alle infra is ook in beheer door mij)
* Ik geef advies omtrent technische implementaties infra & security en voer deze ook uit.
* Ik manage alle projecten binnen onze interne IT omgeving.

Ik heb 1 junior collega die meehelpt met support en beheer van O365. Mijn collega heeft momenteel nog onvoldoende kennis van Azure dus daar sta ik volledig alleen in, en inderdaad als ik vertrek is daar wel een probleem voor hen, al probeer ik te documenteren, er is daar niet genoeg tijd voor door ons beperkte team.

Binnen ons bedrijf was de functie inderdaad origineel sysadmin maar ik heb een beetje zoals jouw situatie alles up-to-standards gebracht en voer veel infra werk uit.
met 2 keer zoveel werknemers zit er misschien wel wat rek in. denk wel dat je er tussen de 4k en 4500 kan uithalen...

Ik werk momenteel al 5 jaar in consulting, en verwacht in Januari promotie te maken naar manager niveau. Hieronder mijn huidig loonpakket. Met de promotie had ik een opslag naar 5200€ in gedachten (netto gaat ook 50€ omhoog en bonus stijgt ook TBD) . Is dit realistisch? Hoe langer hoe minder ik informatie vind over verwachte loonevolutie binnen consulting, dus iemand die hier wat extra info over kan geven altijd welkom!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Engineering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Senior Consultant in consulting (geen big four)
Anciënniteit: 5

Maand salaris (bruto): 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2910
Nettovergoedingen: 200
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 3%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 Bonus - vorig jaar 7000€

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 25km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Premium Elektrische Wagen + Laadkaart + Laadpaal

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 5
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja (50/50)
Je bent consultant in consulting? Dat is nu wel echt de vaagste omschrijving ooit :D

Ik werk momenteel al 5 jaar in consulting, en verwacht in Januari promotie te maken naar manager niveau. Hieronder mijn huidig loonpakket. Met de promotie had ik een opslag naar 5200€ in gedachten (netto gaat ook 50€ omhoog en bonus stijgt ook TBD) . Is dit realistisch? Hoe langer hoe minder ik informatie vind over verwachte loonevolutie binnen consulting, dus iemand die hier wat extra info over kan geven altijd welkom!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Engineering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Zeer deftig pakket. Een stijging van +15% lijkt mij hoog binnen een zelfde bedrijf, maar lijkt me ook afhankelijk van de verloningsstrategie.
Bij een consultant is het verdienmodel steeds hetzelfde, als je billable bent en er is voldoende marge en het is niet makkelijk je te vervangen, is dat mogelijk.

Terug
Bovenaan