Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hier ook even in vragen naast het sollicitatie -topic, maar zijn er hier mensen die onderhandeld hebben over meer verlofdagen? Ik ga hopelijk binnenkort een aanbod krijgen en ben er vrij zeker van dat het loon in lijn gaat liggen van wat ik verwacht, enkel ga ik van 33 naar 25 vakantiedagen en zou hier toch graag iéts meer hebben.
Is dit iets wat niet gedaan wordt of te onderhandelen?

Hier ook even in vragen naast het sollicitatie -topic, maar zijn er hier mensen die onderhandeld hebben over meer verlofdagen? Ik ga hopelijk binnenkort een aanbod krijgen en ben er vrij zeker van dat het loon in lijn gaat liggen van wat ik verwacht, enkel ga ik van 33 naar 25 vakantiedagen en zou hier toch graag iéts meer hebben.
Hier aan de andere kant. Net een werknemer 8 extra verlofdagen gegeven, dus het kan zeker. Vragen staat vrij.
Niet elke KMO zal slecht zijn, maar KMO's zijn wel gerund door een klein groepje eigenaars die hun winst willen maximaliseren en er geen baat bij hebben om dikke bonussen/lonen uit te betalen, of gewoon niet eens de mogelijkheid hebben om een werknemer veel verschillende kansen/verlof te geven. In een grootbank ga je dat bijv. niet hebben, daar zit je met duizenden collega's, een enorm wagenpark, dikke pensioenplannen voor quasi iedereen, ...
De grote spelers in onze sector staan er net voor bekend de slechtste betalers te zijn tov de KMO´s zowel in loon als voordelen, dus zo zie je maar weer.
De bonus van de aandeelhouders moet ook kloppen.

Niet elke KMO zal slecht zijn, maar KMO's zijn wel gerund door een klein groepje eigenaars die hun winst willen maximaliseren en er geen baat bij hebben om dikke bonussen/lonen uit te betalen, of gewoon niet eens de mogelijkheid hebben om een werknemer veel verschillende kansen/verlof te geven. In een grootbank ga je dat bijv. niet hebben, daar zit je met duizenden collega's, een enorm wagenpark, dikke pensioenplannen voor quasi iedereen, ...

Want multinationals zijn eigenlijk bijna vzw’s waar winst helemaal onderaan de prioriteitenlijst staat, nog onder zeehondjes redden en oude dames de straat overhelpen?

Qua schaalvoordelen, daar heb je wel gelijk in. Met drie leasewagens op de parking heb je weinig leverage, om maar iets te zeggen.

Want multinationals zijn eigenlijk bijna vzw’s waar winst helemaal onderaan de prioriteitenlijst staat, nog onder zeehondjes redden en oude dames de straat overhelpen?

Qua schaalvoordelen, daar heb je wel gelijk in. Met drie leasewagens op de parking heb je weinig leverage, om maar iets te zeggen.

Komaan dit is toch gewoon onfair?

De verloning is bij multinationals in veel gevallen gewoon beter omdat er enerzijds een georganiseerde structuur achter de verloningsstrategie zit, maar tegelijkertijd er ook druk is vanwege zoiets als de vakbonden.

Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook bij KMO's gewoon werkgevers zijn die hun personeel een goede verloning gunnen, of waar men hen naar waarde inschat.
Het is gewoon wel een feit dat de mogelijkheid om de kanten eraf te lopen bij KMO's nu eenmaal groter is. Juist door het ontbreken van die vakbond.

Dit is echter niet altijd het geval, omdat er ook bij KMO's gewoon werkgevers zijn die hun personeel een goede verloning gunnen, of waar men hen naar waarde inschat.

Daar zit je fout. Je denkt dat verloning bij een KMO te maken heeft met goodwill van de werkgever terwijl dat ook gewoon een proces van onderhandelen is. En als hooggeschoolde in een KMO heb je genoeg leverage in handen om aan die onderhandelingstafel te gaan zitten.

Voor laaggeschoolden ben ik trouwens wel overtuigd van het nut van vakbonden, want daar is er veel minder sprake van leverage aan werknemerskant omdat ze simpelweg makkelijker vervangbaar zijn.

Daar zit je fout. Je denkt dat verloning bij een KMO te maken heeft met goodwill van de werkgever terwijl dat ook gewoon een proces van onderhandelen is. En als hooggeschoolde in een KMO heb je genoeg leverage in handen om aan die onderhandelingstafel te gaan zitten.

Voor laaggeschoolden ben ik trouwens wel overtuigd van het nut van vakbonden, want daar is er veel minder sprake van leverage aan werknemerskant omdat ze simpelweg makkelijker vervangbaar zijn.
Er zijn ook gewoon zelfstandigen die graag hun personeel goed verlonen hoor. Niet iedereen is gedreven door geld.

Hier aan de andere kant. Net een werknemer 8 extra verlofdagen gegeven, dus het kan zeker. Vragen staat vrij.

En vrees je dan niet dat elke andere WN aan uw bureau gaat staan om ook extra verlof te vragen ?

Meer verlof is net zoals een grotere wagen nogal zichtbaar itt extra loon

De verloning is bij multinationals in veel gevallen gewoon beter omdat er enerzijds een georganiseerde structuur achter de verloningsstrategie zit, maar tegelijkertijd er ook druk is vanwege zoiets als de vakbonden.

De "macht" van vakbonden binnen multi's beperkt zich tot enkele specifieke landen en tot enkele specifieke profielen. Zelfs in BE betekent een vakbond niets wanneer het gaat over hogere bedienden en/of kaders (iets waar Mac zich maar al te graag toe lijkt te willen rekenen).

Multi's hebben structuur, dat klopt, en ze gebruiken die structuur om hun economies of scale/scope te maximaliseren, en zo hun winst te maximaliseren. Dat wil niet per definitie zeggen dat multi's goed betalen (er zijn er genoeg die dat niet doen) of dat KMO's slecht betalen (ook daar, er zijn er genoeg die dat wel doen). Maar een belangrijk deel van een KMO op weg naar een multi (of wat dan ook dat er tussenzit) is wel dat structureren én (zo mogelijk nog belangrijker) voor de familiale/historische aandeelhouders om uit het operationele weg te stappen en te beseffen dat "pay peanuts get monkeys" een realiteit is. (pro-opinion & statement: zij die dat niet kunnen, die mogen hun plannen opbergen om ooit van enige betekenis te zijn of te worden).

ex-collega van mij heeft onderhandeld om 10 onbetaalde vakantiedagen per jaar te mogen opnemen

Ik denk dat we daar niet flauw moeten over doen: multinationals betalen gemiddeld gewoon beter, veel meer verlof, meer opleidingen, minder werkdruk - dat is gewoon een feit. Velen hebben ook grote prijszettingskracht - dat helpt natuurlijk.

Laatst bewerkt:
En vrees je dan niet dat elke andere WN aan uw bureau gaat staan om ook extra verlof te vragen ?

Meer verlof is net zoals een grotere wagen nogal zichtbaar itt extra loon
Niet echt, we hebben een atypisch werk wat (veel) flexibiliteit vraagt van beide kanten.
We hebben veel late en nacht uren en sommige werknemers willen die werken en andere niet, ook hebben we hiervoor flexi-jobbers.
Iedereen staat vrij om zoveel uren te werken die ze willen om te laten uitbetalen via zeer voordelige regeling of op te nemen in recup.
Anderzijds hebben we een online agenda waar iedereen zijn afwezigheden zelf mag inzetten zo kort op als ze willen.
Ze zijn allemaal verstandig genoeg om te weten dat ze eerst naar de werkdruk moeten kijken.

Als je ons als werknemer zegt dat je altijd bereikbaar bent hebben we natuurlijk meer aan u en dit belonen we dan extra.
Het was trouwens 10 extra dagen (80 uur).
Iedereen heeft een zeer deftig loon, wagen, allerhande voordelen.

Niet echt, we hebben een atypisch werk wat (veel) flexibiliteit vraagt van beide kanten.
We hebben veel late en nacht uren en sommige werknemers willen die werken en andere niet, ook hebben we hiervoor flexi-jobbers.
Iedereen staat vrij om zoveel uren te werken die ze willen om te laten uitbetalen via zeer voordelige regeling of op te nemen in recup.
Anderzijds hebben we een online agenda waar iedereen zijn afwezigheden zelf mag inzetten zo kort op als ze willen.
Ze zijn allemaal verstandig genoeg om te weten dat ze eerst naar de werkdruk moeten kijken.

Als je ons als werknemer zegt dat je altijd bereikbaar bent hebben we natuurlijk meer aan u en dit belonen we dan extra.
Het was trouwens 10 extra dagen (80 uur).
Iedereen heeft een zeer deftig loon, wagen, allerhande voordelen.
Klinkt goed!

Wat een verschrikkelijk hoog loon voor een 32-jarige met een diploma Pol & Soc in een job zonder stress en met enorm veel verlof (nog niet eens in overweging genomen dat uw thuiswerkdag ook ongeveer een dag verlof is blijkbaar).

Hoe private werkgevers hun overheid niet dagvaarden voor valse concurrentie op de arbeidsmarkt moge een wonder heten. Daar kan toch geen enkele KMO (nog steeds de motor van onze economie) nog tegen opboksen?!
mac, ik zal de 100ste in de rij zijn om te stellen dat uw loon aan de onderkant ligt van de vork van uw leeftijd en diploma. Maar je blijft ook vastklampen aan een KMO in een regio van het land waar de lonen gemiddeld gezien lager liggen, in een sector (den bouw) waar de lonen (opnieuw) gemiddeld lager liggen.

Kijk eens verder dan een kmo, solliciteer eens op een paar functies en vergelijk de aanbiedingen, verlaat eens die notoir onderbetaalde sector.
Als construction manager van projecten in de industrie (hetzij als loontrekkende in een consultancy-boite die EPC-projecten doet, hetzij als freelancer) vang je 20 tot 30% meer en ik denk niet dat ge zo zot verschillend werk aan het doen zou zijn als nu, behalve dan met een duizend maal betere omkadering.

Verder reply je ook op iemand met een gedeeltelijke 13de maand, geen bonussen, geen auto (een voordeel dat al snel op bijna 1000€ bruto neerkomt om het privé te bekostigen).

Laatst bewerkt:
Ik heb met 2 woensdag 2 contractonderhandelingen bij 2 verschillende bedrijven. Over het loon zal niet al te veel te discussiëren vallen want baremas en banden etc en ik zou al @ 120% zitten. En dat is 10 15% minder dan nu. Maar ik ga ook proberen om een karrevracht verlof, signing bonus, gegarandeerde indexatie ook al start ik wsch pas 1 Jan (contract op 31 dec zetten) netto vergoeding en wat andere freebies binnen te harken (geen idee wat ze er nog kunnen bij gooien).

Dat zijn geen vzw's, maar bij de grootbank waar ik bijv. startte in 2010 was er een royaal pensioensprogramma voor elk (midden)kaderlid met een gegarandeerde interestvoet, maandelijkse stortingen van de werkgever erin, een dik hospitalisatieplan waarbij het remgeld werd terugbetaald, ... Dit was standaard zo voor duizenden werknemers en dat was qua kosten gewoon een klein onderdeel van het totale kostenplaatje voor de bank (en hun competitors). Bij die KMO waar ik daarvoor zat was het ondenkbaar geweest dat ze dat ook maar zouden overwogen hebben, daar was ik een nummer dat zoveel mogelijk uren moest draaien en factureren om hun winst/vennoot zo hoog mogelijk te krijgen. In een grootbank/multinational zien ze het niet zo.
Indertijd hebben ze daar toen nog een 13e maand niet uitbetaald, omdat hun jaarresultaat te laag lag ... Dat zou ondenkbaar zijn geweest in een grote firma.

Met 3 leasewagen, 5 vennoten en 35 werknemers en een hoop fixed kosten zijn er gewoon weinig opties om iets te doen.
Als werknemer is dat doorgaans per definitie een slechtere plaats om te zitten qua compensatie als je het vergelijkt met een enorm bedrijf.

Sorry, maar dit is onzin. In veel KMO's zijn er gewoon minder middelen en ook minder budget om te besteden aan loonkosten.
Ik ben (voordat ik verhuisde naar Zwitserland) van ongeveer 2k€ bruto naar +8k€ gestegen, dat zou onmogelijk zijn geweest mocht ik in de kmo wereld zijn blijven hangen, laat staan dat een kmo zo'n brutoloon kan bieden + auto + bonus + 13e maand + dikke groepsverzekering + maaltijdcheques + hopsitalisatie/groepsverzekering + 35 dagen verlof + ....
Ik ken echt niemand uit mijn kennissenkring die meer verdient in een kmo dan wat de gemiddelde multinational biedt.

Ik ben (voordat ik verhuisde naar Zwitserland) van ongeveer 2k€ bruto naar +8k€ gestegen, dat zou onmogelijk zijn geweest mocht ik in de kmo wereld zijn blijven hangen, laat staan dat een kmo zo'n brutoloon kan bieden + auto + bonus + 13e maand + dikke groepsverzekering + maaltijdcheques + hopsitalisatie/groepsverzekering + 35 dagen verlof + ....

Tsjah, ik ga hier mijn loonpakket niet posten maar als je denkt dat dat onmogelijk is bij een KMO ben je gewoon mis.

Tsjah, ik ga hier mijn loonpakket niet posten
Dat is nu net de bedoeling van deze thread, maar goed.

maar als je denkt dat dat onmogelijk is bij een KMO ben je gewoon mis.
Het gaat hier over de gemiddelde situatie, maar voor die enkele gevallen apart waar een KMO wel goed zou betalen kan je imo nog moeilijk verwachten dat je een bovengemiddelde groepsverzekering + hospitalisatieverzekering, goede bedrijfswagen, ecocheques+maaltijdcheques+kadocheques, +25% bonus percentages + tal van carrièremogelijkheden + 35 dagen vrij verlof, ... kan verwachten. Bij veel multinationals, grootbanken of grote farmaceutische firma's is dat goed haalbaar.

Terug
Bovenaan