Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Brutogewijs en nettogewijs mogelijks niet. Maar je zit wel met zaken die je kan verbeteren.

1) het is niet omdat het nu lukt om bij wijze van spreken 4/5de te werken voor 5/5de loon (al klopt dat niet, zo zeg je zelf) dat dit in de toekomst zo gaat blijven.
2) Je zit op 45 minuten met de eigen wagen of 1h30 met het OV van het werk. Enkel lijkt mij dat. Er zijn omgevingen waar je wat minder verdient maar dit mogelijks 2--5 dagen telewerk is. Of dat je korter bij huis werkt en je potentieel zelfs met de fiets kan gaan werken (+ extralegale fietsvergoeding).
3) je hebt bij de overheid niet veel extralegale zaken. In de private sector kan dat gaan tot 160€ per maand netto onkostenvergoeding telewerk, maaltijdcheques van 8€, andere netto onkostenvergoedingen waardoor je bruto potentieel minder hebt maar dit minder zichtbaar is in de nettocomponent. En dan hebben we nog niet gesproken over de bedrijfswagen ipv dat je zelf vervoer moet subsidiëren.
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat als er hoge inflatie is dat uw bruto niet geweldig meestijgt en dat die extralegale voordelen ook niet meegaan.
4) Naast de extralegale component zijn er ook nog wat andere zaken die anders en potentieel beter kunnen in de private sector nog altijd loon gerelateerd (volwaardige vakantiegeld en eindejaarsgeld, bonus, warrants, etc...)
5) Geld is leuk en blijft belangrijk. Maar uiteindelijk moet je dat werk nog altijd 30+ jaar gaan doen. Er zijn dan ook redenen die niets te maken hebben met geld die ook ertoe doen. Sfeer, uitdaging, beu, beperkte toekomstverwachtingen (kan zowel voordeel als nadeel zijn ), gedetermineerd loonsverloop, etc...
6) Het hogere loon is gekoppeld aan shiften. Dat moet u liggen, nu maar ook in de toekomst. Ook met de gezinssituatie. Ik ken er waar dit allemaal geen probleem is of was, maar ook waar dit wel een probleem is en was. Al valt dit ook een stuk onder 4). Maar vond het belangrijk om het apart te vermelden aangezien de omstandigheid van die shiften zeer specifiek is. Dan denk ik al eerder aan een douane of zo. En dat moet u dan ook liggen.

Uiteindelijk heeft elke job zijn voor en nadelen. Maar het gras is niet noodzakelijk groener aan de andere zijde. Als je u goed voelt in uw job, het graag doet en er een fatsoenlijk leven mee kan leiden. Waarom zou je dan die wortel van "wat if" blijven najagen? Als je daar energie uit haalt geen probleem. Maar tevreden zijn met hetgeen je hebt is ook iets mooi.

Maar bon, jij moet dat voor uzelf uitmaken wat uw verwachtingen, wensen en noden zijn. En achteraf op de blaren gaan zitten indien je mis gekozen hebt of de voordelen rapen wanneer het beter uitdraait.
Merci voor je nuttige inzichten.

Nog een laatste keer extra luid voor de mensen achterin:
Index is de aanpassing van u loon naar de stijging van de prijzen in de indexkorf en dus geen opslag.

Ja u loon gaat omhoog maar gewoon omdat er toevallig wat dingen duurder zijn geworden. Opslag krijg je omdat je bedrijf / baas tevreden is over je prestaties en vind dat daar een extra verloning mag tegenover staan.
Nogmaals, ja u loon gaat omhoog met de index maar indexatie gebeurd gewoon omdat het moet en niet omdat ze tevreden zijn over u prestaties.
De mensen achteraan in uw cirkeltje van Belgen en Luxemburgers.
Stel je voor dat je een internationaal team hebt en de slechtst presterende is een Belg die afgelopen jaren met loonstoenames zit van o.a. 10%, terwijl je andere goed presterende mensen gemiddeld 7% kon geven omdat je de matig presteerders 5% gaf.
Een additionele individuele opslag krijgen omdat je goed presteert, is inderdaad leuker maar dat wil niet zeggen dat de indexering geen opslag is.

Stel je eens voor de je in zo’n concurrentiele markt zit waar je de gestegen loonkosten niet zomaar kan doorrekenen en dat je goed presterende arbeidskrachten ook nog komen
klagen

De mensen achteraan in uw cirkeltje van Belgen en Luxemburgers.
Stel je voor dat je een internationaal team hebt en de slechtst presterende is een Belg die afgelopen jaren met loonstoenames zit van o.a. 10%, terwijl je andere goed presterende mensen gemiddeld 7% kon geven omdat je de matig presteerders 5% gaf.
Een additionele individuele opslag krijgen omdat je goed presteert, is inderdaad leuker maar dat wil niet zeggen dat de indexering geen opslag is.

Stel je eens voor de je in zo’n concurrentiele markt zit waar je de gestegen loonkosten niet zomaar kan doorrekenen en dat je goed presterende arbeidskrachten ook nog komen
klagen
Ik ken dat effect maar al te goed, ik heb zelf lang bij een internationale groep gewerkt waar ze vanuit het hoofdkantoor zeiden "opslag, jullie hebben vorig jaar 12% index gekregen, houd u maar kalm".

Mij draait het vooral om terminologie (en dat was uit mijn eerdere post mss niet duidelijk).
Ja, u loon stijgt met de index. En hoewel een indexering en opslag beide dezelfde uitkomst hebben zijn ze voor mij niet hetzelfde.

Tevens, dat van "we hebben die zoveel moeten geven dus er schiet niets meer over voor jou" is een riedeltje waar elke WG zich graag achter weg steekt. Als ze echt willen kunnen ze u altijd meer geven.
Kom maar is af met een aanbod van een ander bedrijf, ge zult zien hoe hard ze hun haasten "om dat uitzonderlijke bod toch te matchen om jou de appreciatie te tonen die je verdient."
Ik had opgevangen bij mijn vorige WG dat het potje om potentiële vertrekkers te overtuigen groter was dan het potje voor opslag. Dan weet je genoeg...

Als terminologie belangrijk is zou ik spreken over collectieve opslag (index - zoals JPV zegt ook cao gedreven - en cao onderhandelingen) en individuele

Ik heb me altijd laten vertellen dat de totale loonmassa meer toeneemt in landen met automatisch indexering, dus het is volgens mij het ontbreken van onderscheid dat je echte probleem is

Interessant om die data eens te zien, wel pijnlijke vaststelling dat als het lagging is Belgische bedrijven steeds een beetje achterstand hebben op kostenvlak.

Over individuele toename van het loon: ik probeer het op de momenten van verandering/onderhandeling er het maximale uit te halen.

Ik heb niet te klagen over mijn job, maar de laatste tijd voel ik dat ik niet meer groei in mijn functie.
Hiërarchisch zijn er binnen mijn huidige (kleine) overheidsorganisatie ook geen mogelijkheden meer om hogerop te geraken, tenzij ik de plaats van mijn chef inneem, maar de inhoud van zijn job spreekt me veel minder aan.
Ik ben goed in mijn job en mijn chef is zeer content, maar de motivatie is aan het wegkwijnen.
Jammer, want ik heb echt een heel erg goeie work-life balance op dit moment, want tijdens de week werk ik goed door zodat ik op mijn telewerkdag zo goed als "vrijaf" heb (ik blijf gewoon contacteerbaar en heb een meeting hier en daar, al probeer ik die op andere dagen in te plannen). Ik heb ook 38 dagen verlof. Het pendelen met de trein vind ik wel enorm kak, zeker sinds de geboorte van mijn eerste kindje.

In feite ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar momenteel overtuig ik mezelf er van dat ik die ook buiten het werk kan vinden.
Toch kijk ik ook uit naar andere jobs binnen de overheid. Wat ik enorm vervelend vind bij de overheid is het feit dat bepaalde vacatures gereserveerd zijn. Ik zag vorig jaar een enorm interessante A2 functie die op mijn lijf geschreven was, en na 9 maanden (zucht) studeren, voorbereiden en sollicitatieprocedures met glans doorlopen te hebben, was het toch een njet. Vorige week via via kunnen vernemen dat het om A2 postjes ging die 'voorbehouden' waren voor de A1 werknemers in dat specifiek overheidsorgaan (ttz slaagkansen voor externen waren nooit serieus te nemen). Over de sollicatieprocedures bij de overheid moet je mij uberhaupt de bek niet openbreken, ik heb ook al aan de andere kant van de tafel gezeten en het is soms triestig.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master talen, master pol & soc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar A1
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: analist
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4738
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3310
Nettovergoedingen: zitten er mee in hierboven, taalpremie etc
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, geen gsm
Maaltijdcheques: €6 / dag, eigen inleg 1.09
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: aan verminderd tarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): treinabonnement woon-werktraject

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 45 min auto, 1.5 uur OV
Eigen auto nodig voor het werk: Soms
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): brugdagen, tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: soms shiften, soms 9-5, soms weekendwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zeer zelden
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: ik sta in voor de opleiding van nieuwe collega's

Wat een verschrikkelijk hoog loon voor een 32-jarige met een diploma Pol & Soc in een job zonder stress en met enorm veel verlof (nog niet eens in overweging genomen dat uw thuiswerkdag ook ongeveer een dag verlof is blijkbaar).

Hoe private werkgevers hun overheid niet dagvaarden voor valse concurrentie op de arbeidsmarkt moge een wonder heten. Daar kan toch geen enkele KMO (nog steeds de motor van onze economie) nog tegen opboksen?!

Wat een verschrikkelijk hoog loon voor een 32-jarige met een diploma Pol & Soc in een job zonder stress en met enorm veel verlof (nog niet eens in overweging genomen dat uw thuiswerkdag ook ongeveer een dag verlof is blijkbaar).

Hoe private werkgevers hun overheid niet dagvaarden voor valse concurrentie op de arbeidsmarkt moge een wonder heten. Daar kan toch geen enkele KMO (nog steeds de motor van onze economie) tegen opboksen?!
Zijn loon is zeker bovengemiddeld, maar ik denk dat je te veel vergelijkt met jouw loon (zwaar onderbetaald).

Kom maar is af met een aanbod van een ander bedrijf, ge zult zien hoe hard ze hun haasten "om dat uitzonderlijke bod toch te matchen om jou de appreciatie te tonen die je verdient."
Niet altijd. Ik ben lang geleden bij mijn toenmalige firma met een aanbod afgekomen van een ander bedrijf (waar ik anno 2024 nog steeds werk) en mijn manager zei gewoon doodleuk: Ok veel succes! En voor ik het wist stond ik terug aan de andere zijde van de deur en ging zijn deurreke gewoon terug toe.

Andere collega's hadden net daarvoor toen wel een tegenaanbod verkregen (want ik was niet de enige die elders was gaan kijken) dus ik was een beetje verbaasd. Ik was het blijkbaar niet waard (of het potje van de maand was nét leeg? :unsure:)

Maar goed dan was voor mij de beslissing snel gemaakt hé :D

Hoe private werkgevers hun overheid niet dagvaarden voor valse concurrentie op de arbeidsmarkt moge een wonder heten. Daar kan toch geen enkele KMO (nog steeds de motor van onze economie) nog tegen opboksen?!

Je bent een zagevent. In plaats van in je onderbetaalde kut situatie te blijven en te kakken op iedereen met een normaal loon, verander zelf eens naar een job met een deftig loon.

Hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit en wie waar problemen heeft, dat is toch het probleem niet van de werknemer ? Als je de wereld wil veranderen, word je maar zelfstandige of zoiets. Zolang je werknemer bent, is het zoveel mogelijk uit de zak trekken met zo weinig mogelijk inspanning.

Ongeveer elke job waar je ~10y ervaring hebt en een basic diploma zal rond de 4000 hangen. Met wat chance nog een auto. Dat jij met een 'top diploma' en van s morgens tot s avonds stress voor dergelijk loon werkt, dat is je eigen keuze.

Er zijn bepaalde werkgevers in Belgie, grootbanken zonder een naam te noemen, die puur op barema's van diploma, ervaring, leeftijd je 6000-7000 zouden geven en waar je geen specifieke technische vereisten voor moet voldoen. Heck, zelfs in het onderwijs zou je met 15y zij instroom ervaring 5500 per maand hebben. Ja, geen auto en bonus en zo, maar als noeste werker kun je in de zomer/weekends/verlof 5-10k als flexi binnenharken.

Ingevoerde gegevens​

• Onderwijsniveau: Secundair onderwijs
  • Functie: Leraar algemeen vak
  • Diplomaniveau: Ten minste een diploma van masterniveau + bewijs van pedagogische bekwaamheid
  • Salarisschaal: 501
  • Anciënniteit: 15 jaar
  • Tijdelijk/vastbenoemd: vastbenoemd
  • Status: Gehuwde of wettelijk samenwonende partner heeft beroepsinkomsten
  • Werkregime: 100 %

Detail van de simulatie​

Niet geindexeerd jaarsalaris32.081,72 euro
Brutomaand (100%)5.562,70 euro

@mac-bc zeker het telewerkdagje dat eigenlijk een verlofdag is, heb ik al eerder gehoord.
Blijkbaar ligt de werkdruk niet zo hoog denk ik dan als men zijn werk van 5d op 4d kan plannen.

Telewerk = verlof.

Heck, zelfs in het onderwijs zou je met 15y zij instroom ervaring 5500 per maand hebben.

In bepaalde gevallen loopt dat zelfs op tot 25 jaar als zij instromer: 15 jaar ervaring aangevuld met 10 jaar nuttige ervaring (in dat laatste kan men vrij creatief zijn).

Edit: een collega op het werk is letterlijk net gestart en verkeerd in die situatie: 25 jaar anciënniteit als bachelor: ik geloof +/- 5300 € bruto

Laatst bewerkt:
Je bent een zagevent. In plaats van in je onderbetaalde kut situatie te blijven en te kakken op iedereen met een normaal loon, verander zelf eens naar een job met een deftig loon.

Hoe de arbeidsmarkt in elkaar zit en wie waar problemen heeft, dat is toch het probleem niet van de werknemer ? Als je de wereld wil veranderen, word je maar zelfstandige of zoiets. Zolang je werknemer bent, is het zoveel mogelijk uit de zak trekken met zo weinig mogelijk inspanning.

Ongeveer elke job waar je ~10y ervaring hebt en een basic diploma zal rond de 4000 hangen. Met wat chance nog een auto. Dat jij met een 'top diploma' en van s morgens tot s avonds stress voor dergelijk loon werkt, dat is je eigen keuze.

Je hebt deels gelijk dat ik kan verleggen. Maar bon, het zal vast wel toeval zijn dat dit al mijn tweede job is bij een KMO waar ik zogezegd "zwaar onderbetaald" word. Want dan ken ik nog wel wat mensen die "zwaar onderbetaald" worden. Namelijk al mijn (toenmalige) collega's, met wie ik na verloop van tijd wel ongeveer weet wat ze verdienen.
Ofwel is mijn loon een gangbaar loon in een KMO, maar kunnen die laatsten niet langer concurreren met multinationals en overheden die het geld door ramen en deuren gooien?

Er zijn bepaalde werkgevers in Belgie, grootbanken zonder een naam te noemen, die puur op barema's van diploma, ervaring, leeftijd je 6000-7000 zouden geven en waar je geen specifieke technische vereisten voor moet voldoen. Heck, zelfs in het onderwijs zou je met 15y zij instroom ervaring 5500 per maand hebben. Ja, geen auto en bonus en zo, maar als noeste werker kun je in de zomer/weekends/verlof 5-10k als flexi binnenharken.

Ingevoerde gegevens​

• Onderwijsniveau: Secundair onderwijs
  • Functie: Leraar algemeen vak
  • Diplomaniveau: Ten minste een diploma van masterniveau + bewijs van pedagogische bekwaamheid
  • Salarisschaal: 501
  • Anciënniteit: 15 jaar
  • Tijdelijk/vastbenoemd: vastbenoemd
  • Status: Gehuwde of wettelijk samenwonende partner heeft beroepsinkomsten
  • Werkregime: 100 %

Detail van de simulatie​

Niet geindexeerd jaarsalaris32.081,72 euro
Brutomaand (100%)5.562,70 euro

:wtf: Wat zitten die leerkrachten eigenlijk te zagen man? Eigenlijk zijn die niet alleen overbedeeld qua verlof maar blijkbaar ook nog eens qua loon.

Maar opnieuw zijn uw referentiepunten: banken en overheden. Wat mijn punt kan staven m.b.t. KMO's.

In ieder geval bedankt voor die simulatie. Kan ik die simulatie ook zelf ergens doen?

Maar bon, het zal vast wel toeval zijn dat dit al mijn tweede job is bij een KMO waar ik zogezegd "zwaar onderbetaald" word. Want dan ken ik nog wel wat mensen die "zwaar onderbetaald" worden. Namelijk al mijn (toenmalige) collega's, met wie ik na verloop van tijd wel ongeveer weet wat ze verdienen.

Fantastische steekproef: twéé bedrijven. Er is niet zoiets als "de KMO" en er zijn er genoeg die wel marktconform betalen. Enkel niet diegene waarvoor jij gekozen hebt te werken.

Je hebt deels gelijk dat ik kan verleggen. Maar bon, het zal vast wel toeval zijn dat dit al mijn tweede job is bij een KMO waar ik zogezegd "zwaar onderbetaald" word. Want dan ken ik nog wel wat mensen die "zwaar onderbetaald" worden. Namelijk al mijn (toenmalige) collega's, met wie ik na verloop van tijd wel ongeveer weet wat ze verdienen.
Ofwel is mijn loon een gangbaar loon in een KMO, maar kunnen die laatsten niet langer concurreren met multinationals en overheden die het geld door ramen en deuren gooien?

Aangezien je de laatste mohikaan bent zal dat wel niet nieuw zijn dat er een probleem qua loon is. En dit heeft niet noodzakelijk te maken met KMO of mulitnational. Ik ken multinationals waar die voor uw functie, maar aan zijde Aannemer, aan 3.5-4k bruto zitten met bedrijfwagen voor officieel 38h werkweken, maar in realiteit eerder tegen de 50 - 60h per week zitten.

Ik heb bij veel bedrijven mensen zien vertrekken naar andere omgevingen die beter betaalden onder de noemer van war on talent. Sommigen zijn daarin mee gegaan. Anderen niet. Waarbij er zelfs sommigen waren die letterlijk melden wij gaan niet mee... het gaat wel nog eens onderaf en dan zullen wij wel opnieuw terug uitbreiden. De rest moet dan maar een tandje bijsteken voor die tijd.

En dat kan werken, totdat er te veel personeel zijn schup afkuist. Elk voordeel heb zijn nadeel.

:wtf: Wat zitten die leerkrachten eigenlijk te zagen man? Eigenlijk zijn die niet alleen overbedeeld qua verlof maar blijkbaar ook nog eens qua loon.
Ervaring of anciënniteit laten meetellen voor een periode tot 20j is een recente aanpassing. Door die ervaring nu te laten meetellen, en daar tgv de druk op het vinden van leerkrachten makkelijker in te zijn is dat loon ok. Maar bij mijn weten had de kritiek niet noodzakelijk te maken met zwaar onderbetaaldheid maar enerzijds de onzekerheid en anderzijds de omstandigheden van het werk (administratief - of de indekkingsmechanismen die men ontwikkeld heeft, onzekerheid van welke uren, waar, etc...). Wat bij mijn weten nog altijd niet weg is. Maar men gewoon dat loon wat verhoogd heeft. Desondanks zou ik ook niet echt staan te springen om les te gaan geven in de huidige scholen en zouden zij ook niet staan te springen om mij te ontvangen. Maar ik ben dan ook redelijk van de oude stempel op dat vlak (ergo ik leg 1 keer iets uit, ik zal mijn goed hart tonen en een 2de keer de uitleg geven maar voor de rest ik denk het niet).

In ieder geval bedankt voor die simulatie. Kan ik die simulatie ook zelf ergens doen?
google is uw vriend.

Je eigen selectiviteit in werkgevers extrapoleren naar alle bedrijven om dan te besluiten dat elk ander bedrijf ook zo kut betaalt. Nee hoor, je huidige en vorige werknemer betaalden gewoon heel erg slecht en je handicapt je carrière door daar een seconde langer te blijven en jezelf te laten cucken. Die moeten goed lachen daar bij je management.

Snapt nu niemand dat die mac-bc gewoon de grootste troll is van het forum? Heeft al jaar en dag hetzelfde probleem en er heeft inmiddels al een BG lid of 50 gezegd dat hij daar moet oprotten. Dan gaat hij daar oprotten maar duurt het nog ettelijke jaren voordat hij dat doet.

Gebruik dan toch gewoon die negeerknop bij die persoon...

Verlaat gewoon eender welke KMO asap, de lonen (en voorwaarden) liggen daar doorgaans een pak slechter dan bij grote ondernemingen, multinationals, grootbanken of overheidsinstellingen.
Ik ben indertijd na mijn studies nog gestart voor een KMO in een financiële (junior) functie tegen 2.000€ bruto en niets van bonus, onkostenvergoedingen, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, ... Verschillende collega's die daar 10 jaar zaten vertelden me toen dat het er niet beter op ging worden na een paar jaar anciënniteit. Ik ben het dan na 1 jaar afgebold naar een grootbank voor een pak meer loon, bonus, groepsverzekering, +50% meer verlof, betaalde overuren, geen stress en een waaier aan echte carrièrekansen. Om er dan nog maar van te zwijgen dat die werkdruk in die KMO een pak hoger lag dan dat ik ooit daarna nog heb meegemaakt, om er dan de slechtste vergoeding ooit voor te krijgen.
Dat is mss goed als starter om eens mee te maken, maar zeker niet als carrièreplan nadat je de 30 bent gepasseerd.

Verlaat gewoon eender welke KMO asap, de lonen (en voorwaarden) liggen daar doorgaans een pak slechter dan bij grote ondernemingen, multinationals, grootbanken of overheidsinstellingen.
Ik ben indertijd na mijn studies nog gestart voor een KMO in een financiële (junior) functie tegen 2.000€ bruto en niets van bonus, onkostenvergoedingen, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, ... Verschillende collega's die daar 10 jaar zaten vertelden me toen dat het er niet beter op ging worden na een paar jaar anciënniteit. Ik ben het dan na 1 jaar afgebold naar een grootbank voor een pak meer loon, bonus, groepsverzekering, +50% meer verlof, betaalde overuren, geen stress en een waaier aan echte carrièrekansen. Om er dan nog maar van te zwijgen dat die werkdruk in die KMO een pak hoger lag dan dat ik ooit daarna nog heb meegemaakt, om er dan de slechtste vergoeding ooit voor te krijgen.
Dat is mss goed als starter om eens mee te maken, maar zeker niet als carrièreplan nadat je de 30 bent gepasseerd.
Of hoe uw eigen situatie door te trekken naar gans de wereld. Ik bij KMO slecht, iedereen bij KMO slecht!

Of hoe uw eigen situatie door te trekken naar gans de wereld. Ik bij KMO slecht, iedereen bij KMO slecht!
Niet elke KMO zal slecht zijn, maar KMO's zijn wel gerund door een klein groepje eigenaars die hun winst willen maximaliseren en er geen baat bij hebben om dikke bonussen/lonen uit te betalen, of gewoon niet eens de mogelijkheid hebben om een werknemer veel verschillende kansen/verlof te geven. In een grootbank ga je dat bijv. niet hebben, daar zit je met duizenden collega's, een enorm wagenpark, dikke pensioenplannen voor quasi iedereen, ...

Terug
Bovenaan