Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Goh, bij ons is het al sinds de corona héééééél beperkt gebleven. Pretty much enkel index & vorig jaar of 2j terug dacht ik wat afronding naar boven.
tegenover 4,06% in 2023 en 9,59% in 2022.

Dus ik zou iets verwachten in die categorie. Bij ons is dat afgerond in functie van stappen van 2% (ambtenaar). Bij anderen is dat gewoon de effectieve index op dat moment. Elke heeft zijn voor en zijn nadeel.
Je kan moeilijk zeggen dat je geen opslag gehad hebt als uw loon met 10 en 4% is omhoog gegaan op die 2 jaar. Al begrijp ik wel dat het zo aanvoelt. Bij mij heb ik jaarlijks +/- 0.6% opslag (ambtenaar) voor 25 jaar tgv anciënniteit met om de +/- 6 jaar een significante stap. De index is dan vooral degene die jaarlijks het grote verschil maakt. Maar ik ben niet zeker of veel mensen in de private sector tevreden zijn als hun baas hen jaarlijks zegt van ok uw opslag is 50 - 60€ bruto. Daar is de deur.

Om de 2 jaar verwachten dat je 250-500€ krijgt is maar weinig werknemers gegeven. Waarbij je vooral in de eerste jaren die grote stijgingen wel gaat tegenkomen en dan hier en daar eens. Of je moet een sprong in het ongewisse maken of een dusdanige exceptionele omstandigheid zijn dat het toch kan.

Nu bon, hij heeft de index gehad. Het enige dat waar hij nu een boodschap aan heeft is ofdat zijn loon met zijn werkervaring als marktconform kan geacht worden. En daar heb ik geen informatie over. Misschien dat @iamhollywood of een paar anderen daar hun licht op kunnen laten schijnen. Je hoort toch van vele kanten dat er wel wat tekorten zijn in die sector (maar dat het er ook geen vetpot is)

Loonnormwet zorgt er ook voor dat individuele opslagen (zonder veranderen van functie) beperkt is
Prognose indexatie PC 200 januari is 3.5%
Die uitspraak heb ik al vaker voorbij zien komen maar ik heb die nooit begrepen.
Ikzelf en anderen die ik ken hebben in het verleden reële opslagen gehad van meerdere keren 5-10% over periodes van 5-7 jaar, en dat was telkens bovenop de index, hoger dan de geldende "loonnormwet" en zeker zonder functiewijziging, want bij ons heeft nagenoeg iedereen (iedere developer) die niet expliciet management is, dezelfde functie(level), ook terug te vinden op ons intraweb.

Dus ofwel wordt die loonnormwet fout begrepen ofwel begrijp ik iets niet ofwel gebeuren er veel louche zaken bij ons, wat ik me op dat vlak toch wel niet kan inbeelden.

Loonnormwet wordt niet echt gecontroleerd dacht ik.
En idd, vreemd concept omdat een werkgever nog steeds met privé geld lonen betaalt? En hoe meer loon, hoe meer patronale bijdragen dus kassa kassa voor de staat?

En idd, vreemd concept omdat een werkgever nog steeds met privé geld lonen betaalt? En hoe meer loon, hoe meer patronale bijdragen dus kassa kassa voor de staat?
Denk dat individueel het idd niet echt gecontroleerd wordt maar collectieve opslagen (via CAO of sector) wel?

Is volgens mij in het leven geroepen om de algemene loonkosten niet sneller te laten stijgen dan in het buitenland. Als deze sneller zou stijgen dan onze buurlanden daalt de competitiviteit

Die uitspraak heb ik al vaker voorbij zien komen maar ik heb die nooit begrepen.
Ikzelf en anderen die ik ken hebben in het verleden reële opslagen gehad van meerdere keren 5-10% over periodes van 5-7 jaar, en dat was telkens bovenop de index, hoger dan de geldende "loonnormwet" en zeker zonder functiewijziging, want bij ons heeft nagenoeg iedereen (iedere developer) die niet expliciet management is, dezelfde functie(level), ook terug te vinden op ons intraweb.

Dus ofwel wordt die loonnormwet fout begrepen ofwel begrijp ik iets niet ofwel gebeuren er veel louche zaken bij ons, wat ik me op dat vlak toch wel niet kan inbeelden.
Loonnormwet is op niveau van het bedrijf en niet op individueel niveau.
Je kan perfect een aantal jaar na elkaar een opslag krijgen, zolang niet iedereen dat krijgt en de totale loonmassa niet stijgt is er geen probleem.

De naleving van de loonnorm wordt nagegaan op het niveau van de werkgever.

Loonnormwet is op niveau van het bedrijf en niet op individueel niveau.
Je kan perfect een aantal jaar na elkaar een opslag krijgen, zolang niet iedereen dat krijgt en de totale loonmassa niet stijgt is er geen probleem.

De naleving van de loonnorm wordt nagegaan op het niveau van de werkgever.
maar in de praktijk is de controle op het niveau van de werkgever grotendeels afwezig (behalve als het over CAO's gaat) en is het vooral op sectoraal niveau dat dit gebruikt wordt.

Wat imho discriminatie is tegenover arbeiders omdat de arbeiders véél vaker dan bedienden via CAO's hun loon onderhandelen;

Ik heb niet te klagen over mijn job, maar de laatste tijd voel ik dat ik niet meer groei in mijn functie.
Hiërarchisch zijn er binnen mijn huidige (kleine) overheidsorganisatie ook geen mogelijkheden meer om hogerop te geraken, tenzij ik de plaats van mijn chef inneem, maar de inhoud van zijn job spreekt me veel minder aan.
Ik ben goed in mijn job en mijn chef is zeer content, maar de motivatie is aan het wegkwijnen.
Jammer, want ik heb echt een heel erg goeie work-life balance op dit moment, want tijdens de week werk ik goed door zodat ik op mijn telewerkdag zo goed als "vrijaf" heb (ik blijf gewoon contacteerbaar en heb een meeting hier en daar, al probeer ik die op andere dagen in te plannen). Ik heb ook 38 dagen verlof. Het pendelen met de trein vind ik wel enorm kak, zeker sinds de geboorte van mijn eerste kindje.

In feite ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar momenteel overtuig ik mezelf er van dat ik die ook buiten het werk kan vinden.
Toch kijk ik ook uit naar andere jobs binnen de overheid. Wat ik enorm vervelend vind bij de overheid is het feit dat bepaalde vacatures gereserveerd zijn. Ik zag vorig jaar een enorm interessante A2 functie die op mijn lijf geschreven was, en na 9 maanden (zucht) studeren, voorbereiden en sollicitatieprocedures met glans doorlopen te hebben, was het toch een njet. Vorige week via via kunnen vernemen dat het om A2 postjes ging die 'voorbehouden' waren voor de A1 werknemers in dat specifiek overheidsorgaan (ttz slaagkansen voor externen waren nooit serieus te nemen). Over de sollicatieprocedures bij de overheid moet je mij uberhaupt de bek niet openbreken, ik heb ook al aan de andere kant van de tafel gezeten en het is soms triestig.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master talen, master pol & soc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar A1
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: analist
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4738
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3310
Nettovergoedingen: zitten er mee in hierboven, taalpremie etc
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, geen gsm
Maaltijdcheques: €6 / dag, eigen inleg 1.09
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: aan verminderd tarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): treinabonnement woon-werktraject

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 45 min auto, 1.5 uur OV
Eigen auto nodig voor het werk: Soms
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): brugdagen, tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: soms shiften, soms 9-5, soms weekendwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zeer zelden
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: ik sta in voor de opleiding van nieuwe collega's

Laatst bewerkt:
Je kan moeilijk zeggen dat je geen opslag gehad hebt als uw loon met 10 en 4% is omhoog gegaan op die 2 jaar.
Nog een laatste keer extra luid voor de mensen achterin:
Index is de aanpassing van u loon naar de stijging van de prijzen in de indexkorf en dus geen opslag.

Ja u loon gaat omhoog maar gewoon omdat er toevallig wat dingen duurder zijn geworden. Opslag krijg je omdat je bedrijf / baas tevreden is over je prestaties en vind dat daar een extra verloning mag tegenover staan.
Nogmaals, ja u loon gaat omhoog met de index maar indexatie gebeurd gewoon omdat het moet en niet omdat ze tevreden zijn over u prestaties.

In de nieuwe supernota wil BDW blijkbaar het tarief in de personenbelasting van 50% schrappen https://www.tijd.be/politiek-econom...enbelasting-in-nieuwe-supernota/10569744.html
Zou voor mij niet slecht zijn maar waar ze dan het geld gaan halen is een andere vraag....
Zijn nota geeft 9 miljard extra uit waarvan hij 6 miljard afdekt met andere inkomsten (oa winstbelasting op beleggingen en belasting op huurinkomsten "anders berekenen").
Dus, nog altijd 3 miljard nodig, my hunch -> als je boven de 2.7k netto per maand zit ga je aan de ene kant minder belastingen hebben en op iets anders meer en zal het ongeveer een nuloperatie worden.
Mensen die onder dat bedrag zitten zullen er netto op vooruit gaan.

Nog een laatste keer extra luid voor de mensen achterin:
Index is de aanpassing van u loon naar de stijging van de prijzen in de indexkorf en dus geen opslag.
Index is een opslag, maar geen reële opslag, zowel in de gewone als in de economische betekenis van het woord reëel.

Vergeet niet dat andere landen en zelfs sommige sectoren in België dit niet hebben. DIt niet als een opslag beschouwen, betekent dat je die zomaar zou kunnen afgeven en dat dit geen verschil zou maken. Een verworven recht blijft nog altijd een recht en een recht krijg je, het is niet per se eeuwigdurend.

In principe kunnen in de grootste sectoren plots de indexmechanismes afgezet worden.

Ik heb niet te klagen over mijn job, maar de laatste tijd voel ik dat ik niet meer groei in mijn functie.
Hiërarchisch zijn er binnen mijn huidige (kleine) overheidsorganisatie ook geen mogelijkheden meer om hogerop te geraken, tenzij ik de plaats van mijn chef inneem, maar de inhoud van zijn job spreekt me veel minder aan.
Ik ben goed in mijn job en mijn chef is zeer content, maar de motivatie is aan het wegkwijnen.
Jammer, want ik heb echt een heel erg goeie work-life balance op dit moment, want tijdens de week werk ik goed door zodat ik op mijn telewerkdag zo goed als "vrijaf" heb (ik blijf gewoon contacteerbaar en heb een meeting hier en daar, al probeer ik die op andere dagen in te plannen).

Als ik zoiets beweer, dan is dat barbarrij.
Maar kijk, ik ben blij dat ik blijkbaar toch niet helemaal seniel geworden ben.

Jammer, want ik heb echt een heel erg goeie work-life balance op dit moment, want tijdens de week werk ik goed door zodat ik op mijn telewerkdag zo goed als "vrijaf" heb (ik blijf gewoon contacteerbaar en heb een meeting hier en daar, al probeer ik die op andere dagen in te plannen). Ik heb ook 38 dagen verlof. Het pendelen met de trein vind ik wel enorm kak, zeker sinds de geboorte van mijn eerste kindje.

In feite ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar momenteel overtuig ik mezelf er van dat ik die ook buiten het werk kan vinden.
Toch kijk ik ook uit naar andere jobs binnen de overheid. Wat ik enorm vervelend vind bij de overheid is het feit dat bepaalde vacatures gereserveerd zijn. Ik zag vorig jaar een enorm interessante A2 functie die op mijn lijf geschreven was, en na 9 maanden (zucht) studeren, voorbereiden en sollicitatieprocedures met glans doorlopen te hebben, was het toch een njet. Vorige week via via kunnen vernemen dat het om A2 postjes ging die 'voorbehouden' waren voor de A1 werknemers in dat specifiek overheidsorgaan (ttz slaagkansen voor externen waren nooit serieus te nemen). Over de sollicatieprocedures bij de overheid moet je mij uberhaupt de bek niet openbreken, ik heb ook al aan de andere kant van de tafel gezeten en het is soms triestig.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Master talen, master pol & soc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar A1
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: analist
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 4738
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3310
Nettovergoedingen: zitten er mee in hierboven, taalpremie etc
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, geen gsm
Maaltijdcheques: €8 / dag
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: aan verminderd tarief
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): treinabonnement woon-werktraject

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 45 min auto, 1.5 uur OV
Eigen auto nodig voor het werk: Soms
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): brugdagen, tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: soms shiften, soms 9-5, soms weekendwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zeer zelden
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: ik sta in voor de opleiding van nieuwe collega's

Is dat een afwijking die maaltijdcheques aan 8€? Heb enkel gehoord van maaltijdcheques aan 6€. En vind er ook niets over terug dat die mogelijkheid bestaat.

Fout van mij! Aangepast.

Ja ik verschoot mij toen ik uw bruto-netto conversie zag aangezien ik zo goed als +/-1.6k meer heb (en in A2 zit). En dat netto verschil maar 330€ is. Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met ploegenpremies en gezinsomstandigheden voor de rest.

Spijtig om te lezen dat je u vergist hebt :p. Maar wilde toch even doorgeven dat dit nettoloon niet standaard is voor de federale overheid als A1'er met 6 jaar anciënniteit ;). Indien dit bepaalde verwachtingen schept bij mensen die dit lezen.

Net zoals dat die telewerkdag gebruiken als "niets doen dag" niet als standaard kan en mag gezien worden. Wat niet wil zeggen dat je ik er een dag eens niet mee zou weg geraken. Maar dat gold vroeger ook in de private sector of zelfs als het geen telewerk was. Het is niet omdat je op uw stoel zit dat je daarom werk verzet.

Ja ik verschoot mij toen ik uw bruto-netto conversie zag aangezien ik zo goed als +/-1.6k meer heb (en in A2 zit). En dat netto verschil maar 330€ is. Ik ga er vanuit dat dit te maken heeft met ploegenpremies en gezinsomstandigheden voor de rest.

Spijtig om te lezen dat je u vergist hebt :p. Maar wilde toch even doorgeven dat dit nettoloon niet standaard is voor de federale overheid als A1'er met 6 jaar anciënniteit ;). Indien dit bepaalde verwachtingen schept bij mensen die dit lezen.

Net zoals dat die telewerkdag gebruiken als "niets doen dag" niet als standaard kan en mag gezien worden. Wat niet wil zeggen dat je ik er een dag eens niet mee zou weg geraken. Maar dat gold vroeger ook in de private sector of zelfs als het geen telewerk was. Het is niet omdat je op uw stoel zit dat je daarom werk verzet.
Akkoord op alle vlakken hoor. Het is net daarom dat ik betwijfel dat ik het elders beter zou kunnen doen qua voorwaarden en dat dat wrijving geeft met het feit dat ik wel eens iets anders zou willen doen.

Akkoord op alle vlakken hoor. Het is net daarom dat ik betwijfel dat ik het elders beter zou kunnen doen qua voorwaarden en dat dat wrijving geeft met het feit dat ik wel eens iets anders zou willen doen.

Brutogewijs en nettogewijs mogelijks niet. Maar je zit wel met zaken die je kan verbeteren.

1) het is niet omdat het nu lukt om bij wijze van spreken 4/5de te werken voor 5/5de loon (al klopt dat niet, zo zeg je zelf) dat dit in de toekomst zo gaat blijven.
2) Je zit op 45 minuten met de eigen wagen of 1h30 met het OV van het werk. Enkel lijkt mij dat. Er zijn omgevingen waar je wat minder verdient maar dit mogelijks 2--5 dagen telewerk is. Of dat je korter bij huis werkt en je potentieel zelfs met de fiets kan gaan werken (+ extralegale fietsvergoeding).
3) je hebt bij de overheid niet veel extralegale zaken. In de private sector kan dat gaan tot 160€ per maand netto onkostenvergoeding telewerk, maaltijdcheques van 8€, andere netto onkostenvergoedingen waardoor je bruto potentieel minder hebt maar dit minder zichtbaar is in de nettocomponent. En dan hebben we nog niet gesproken over de bedrijfswagen ipv dat je zelf vervoer moet subsidiëren.
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat als er hoge inflatie is dat uw bruto niet geweldig meestijgt en dat die extralegale voordelen ook niet meegaan.
4) Naast de extralegale component zijn er ook nog wat andere zaken die anders en potentieel beter kunnen in de private sector nog altijd loon gerelateerd (volwaardige vakantiegeld en eindejaarsgeld, bonus, warrants, etc...)
5) Geld is leuk en blijft belangrijk. Maar uiteindelijk moet je dat werk nog altijd 30+ jaar gaan doen. Er zijn dan ook redenen die niets te maken hebben met geld die ook ertoe doen. Sfeer, uitdaging, beu, beperkte toekomstverwachtingen (kan zowel voordeel als nadeel zijn ), gedetermineerd loonsverloop, etc...
6) Het hogere loon is gekoppeld aan shiften. Dat moet u liggen, nu maar ook in de toekomst. Ook met de gezinssituatie. Ik ken er waar dit allemaal geen probleem is of was, maar ook waar dit wel een probleem is en was. Al valt dit ook een stuk onder 4). Maar vond het belangrijk om het apart te vermelden aangezien de omstandigheid van die shiften zeer specifiek is. Dan denk ik al eerder aan een douane of zo. En dat moet u dan ook liggen.

Uiteindelijk heeft elke job zijn voor en nadelen. Maar het gras is niet noodzakelijk groener aan de andere zijde. Als je u goed voelt in uw job, het graag doet en er een fatsoenlijk leven mee kan leiden. Waarom zou je dan die wortel van "wat if" blijven najagen? Als je daar energie uit haalt geen probleem. Maar tevreden zijn met hetgeen je hebt is ook iets mooi.

Maar bon, jij moet dat voor uzelf uitmaken wat uw verwachtingen, wensen en noden zijn. En achteraf op de blaren gaan zitten indien je mis gekozen hebt of de voordelen rapen wanneer het beter uitdraait.

Terug
Bovenaan