Akkoord op alle vlakken hoor. Het is net daarom dat ik betwijfel dat ik het elders beter zou kunnen doen qua voorwaarden en dat dat wrijving geeft met het feit dat ik wel eens iets anders zou willen doen.
Brutogewijs en nettogewijs mogelijks niet. Maar je zit wel met zaken die je kan verbeteren.
1) het is niet omdat het nu lukt om bij wijze van spreken 4/5de te werken voor 5/5de loon (al klopt dat niet, zo zeg je zelf) dat dit in de toekomst zo gaat blijven.
2) Je zit op 45 minuten met de eigen wagen of 1h30 met het OV van het werk. Enkel lijkt mij dat. Er zijn omgevingen waar je wat minder verdient maar dit mogelijks 2--5 dagen telewerk is. Of dat je korter bij huis werkt en je potentieel zelfs met de fiets kan gaan werken (+ extralegale fietsvergoeding).
3) je hebt bij de overheid niet veel extralegale zaken. In de private sector kan dat gaan tot 160€ per maand netto onkostenvergoeding telewerk, maaltijdcheques van 8€, andere netto onkostenvergoedingen waardoor je bruto potentieel minder hebt maar dit minder zichtbaar is in de nettocomponent. En dan hebben we nog niet gesproken over de bedrijfswagen ipv dat je zelf vervoer moet subsidiëren.
Het nadeel is dan natuurlijk wel dat als er hoge inflatie is dat uw bruto niet geweldig meestijgt en dat die extralegale voordelen ook niet meegaan.
4) Naast de extralegale component zijn er ook nog wat andere zaken die anders en potentieel beter kunnen in de private sector nog altijd loon gerelateerd (volwaardige vakantiegeld en eindejaarsgeld, bonus, warrants, etc...)
5) Geld is leuk en blijft belangrijk. Maar uiteindelijk moet je dat werk nog altijd 30+ jaar gaan doen. Er zijn dan ook redenen die niets te maken hebben met geld die ook ertoe doen. Sfeer, uitdaging, beu, beperkte toekomstverwachtingen (kan zowel voordeel als nadeel zijn ), gedetermineerd loonsverloop, etc...
6) Het hogere loon is gekoppeld aan shiften. Dat moet u liggen, nu maar ook in de toekomst. Ook met de gezinssituatie. Ik ken er waar dit allemaal geen probleem is of was, maar ook waar dit wel een probleem is en was. Al valt dit ook een stuk onder 4). Maar vond het belangrijk om het apart te vermelden aangezien de omstandigheid van die shiften zeer specifiek is. Dan denk ik al eerder aan een douane of zo. En dat moet u dan ook liggen.
Uiteindelijk heeft elke job zijn voor en nadelen. Maar het gras is niet noodzakelijk groener aan de andere zijde. Als je u goed voelt in uw job, het graag doet en er een fatsoenlijk leven mee kan leiden. Waarom zou je dan die wortel van "wat if" blijven najagen? Als je daar energie uit haalt geen probleem. Maar tevreden zijn met hetgeen je hebt is ook iets mooi.
Maar bon, jij moet dat voor uzelf uitmaken wat uw verwachtingen, wensen en noden zijn. En achteraf op de blaren gaan zitten indien je mis gekozen hebt of de voordelen rapen wanneer het beter uitdraait.