Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Al goed & wel. Maar 'k weet niet of je met een jr. day rate a rato 500 EUR gaat toe komen om zijn huidige, toch wel stevig, loon + allerhande extralegale voordelen te matchen.
Ja, pakweg 500 == 10K omzet per maand. Maar omzet != netto in uw zakken eh. Boekhouders, wagens, verzekeringen, verlof, ..., zijn dan allemaal zelf te bekostigen eh. Terwijl dit momenteel in z'n loon zit.

Laat staan het 'gemak' te compenseren dat hij nu heeft, werkende voor een WG.
Langs de andere kant zal je dagtarief naarmate de jaren vorderen aanzienlijk sneller stijgen dan je nettoloon als je reeds dik betaald bent... Stap naar zelfstandige is in België niet meer dan logisch voor die persoon, de loonsopslagen van de komende jaren gaan bruto misschien wel wat zijn maar netto in verhouding bijna verwaarloosbaar...

Heb dit aanbod gekregen van een Belgische grootbank. Ben eerder geneigd om hier wel op in te gaan. Wat denken jullie ?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: master HW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bank
Huidige functie: kredietanalist
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3200
Nettovergoedingen: 80
13e maand (volledig/gedeeltelijk): nee
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM abonnement
Maaltijdcheques: Ja, 8 euro
Ecocheques: Ja, 100 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): 400 euro per maand
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 bonus ( 2800€ netto per jaar bij behalen groepstarget )
Andere algemene bonus: 3400 euro netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 32 km
Afstand woon/werk in tijd: +/- 50 min (met de fiets 1u)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: geen bedrijfswagen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26,5
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6,5 dagen ADV
Vakantiedagen (andere extra): je kan er nog 5 kopen en 7 extra bij overuren
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: onbekend
Hoe vaak overuren te presteren: onbekend
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 50% max
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Uiteindelijk toch niet ingegaan op dit aanbod.
Ga voor een functie als business controller bij een KMO.
Grootste struikelblok was vooral het woon-werkverkeer.
De job waar ik binnenkort start is op maar 20 min rijden en bovenop gelijkaardig brutoloon (€5.3k) en nettovergoedingen komt er nog een bedrijfswagen (TCO 900€) wat het dus wel een stuk interessanter maakt.
Nadeel is wel een stuk minder vakantiedagen (23 dagen ipv 33)

Uiteindelijk toch niet ingegaan op dit aanbod.
Ga voor een functie als business controller bij een KMO.
Grootste struikelblok was vooral het woon-werkverkeer.
De job waar ik binnenkort start is op maar 20 min rijden en bovenop gelijkaardig brutoloon (€5.3k) en nettovergoedingen komt er nog een bedrijfswagen (TCO 900€) wat het dus wel een stuk interessanter maakt.
Nadeel is wel een stuk minder vakantiedagen (23 dagen ipv 33)
Die 10 dagen die je "verliest" krijg je er aan reistijd ruimschoots bij hoor. Elke dag een uur besparing aan reistijd is op jaarbasis ca. 27 dagen die je hebt verdiend ;)

Goeie zet :thumb:

Al goed & wel. Maar 'k weet niet of je met een jr. day rate a rato 500 EUR gaat toe komen om zijn huidige, toch wel stevig, loon + allerhande extralegale voordelen te matchen.
Ja, pakweg 500 == 10K omzet per maand. Maar omzet != netto in uw zakken eh. Boekhouders, wagens, verzekeringen, verlof, ..., zijn dan allemaal zelf te bekostigen eh. Terwijl dit momenteel in z'n loon zit.

Laat staan het 'gemak' te compenseren dat hij nu heeft, werkende voor een WG.
500 euro dagrate zou op iets van 5000 netto moeten komen elke maand, na kosten.
Geen idee hoe je met 5,5k bruto aan zo'n getal zou komen.

500 euro dagrate zou op iets van 5000 netto moeten komen elke maand, na kosten.
Geen idee hoe je met 5,5k bruto aan zo'n getal zou komen.
Het is zeker mogelijk. Op dit moment 5.2 k netto (incl bonus). Wel zal ik nu niet meer aan dezelfde snelheid stijgen als de afgelopen jaren. Alle extra legale netto voordelen zijn reeds voorzien. Bruto opslag levert amper nog iets op, dus freelance is de logische keuze. Alleen niet aan een rate van 500 euro :)

Het is zeker mogelijk. Op dit moment 5.2 k netto (incl bonus). Wel zal ik nu niet meer aan dezelfde snelheid stijgen als de afgelopen jaren. Alle extra legale netto voordelen zijn reeds voorzien. Bruto opslag levert amper nog iets op, dus freelance is de logische keuze. Alleen niet aan een rate van 500 euro :)
Ja maar bonus moet je dan wel bij je bruto tellen. Wat dan op iets van 9k bruto komt oid?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: master handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar als expediteur, transport analyst 0.5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: transport analyst ( laagste niveau op het kantoor)
Anciënniteit: 0.5 jaar in deze job
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: carriers beheren bij escalatie met bijkomende financiële handelingen en analyses. Meer en meer focus op analytisch.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4050
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2700
Nettovergoedingen: 80
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: 8€ / dag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja geen idee hoeveel
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 65-70
Afstand woon/werk in tijd: minimum 50min, meestal rond 60 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: verlengde weekends en tussen kerst en nieuwjaar ligt vast. Rest is vrij te kiezen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: tussen 7:30 en 9:30 starten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: zelden tot nu toe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: jazeker
Telewerk (buiten corona-periode): 2/3 dagen thuiswerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Gisteren op een networking contact gehad met iemand, na twee wijntjes laten vallen dat ik me nog steeds geen ambtenaar voelde en nog wel interesse heb om iets bij te doen.
Vandaag een telefoontje: zouden me een voorstel willen doen 5K voor 0.6 VTE.

Minder dan wat ik nu heb, maar toch serieus tempting: 2 dagen per week om iets complementairs te doen of gewoon vrij te zijn. En geen gedoe met personeelsleden en politics 😃.
Nog nooit deeltijds gewerkt dus voelt wat raar aan. Overvalt me wat maar het speelt toch in mijn hoofd om toe te happen.

Gisteren op een networking contact gehad met iemand, na twee wijntjes laten vallen dat ik me nog steeds geen ambtenaar voelde en nog wel interesse heb om iets bij te doen.
Vandaag een telefoontje: zouden me een voorstel willen doen 5K voor 0.6 VTE.

Minder dan wat ik nu heb, maar toch serieus tempting: 2 dagen per week om iets complementairs te doen of gewoon vrij te zijn. En geen gedoe met personeelsleden en politics 😃.
Nog nooit deeltijds gewerkt dus voelt wat raar aan. Overvalt me wat maar het speelt toch in mijn hoofd om toe te happen.
5K bruto neem ik aan? Hoeveel zou je krijgen voltijds?

Klopt, bij ons is dit afhankelijk van je senioriteit. De hoogste 2 niveaus krijgen 4k. De 4 niveaus lager krijgen ze niet of een lager bedrag.

Bij ons krijgt iedereen dezelfde CAO90 bonus.
Het onderscheid ligt in de merritbonus van 0% voor de laagste categorie tot 14% van het jaarsalaris (en nog een multiplier afhankelijk van je performance). Directors en hoger hebben een ander bonusstelsel. Ik zit het level eronder (technisch expert/people leader).

Ik versta niet waarom mensen zich nog zo laten uitzuigen door consulting boites.

Ben nu zelf aan het solliciteren en de niet-consulting betaalt een pak beter en standaard EV en 3-4d per week thuiswerk (of minder als je wil of meer als je wil).

Ja, het is waarschijnlijk 'niet cutting edge' en niet 'elke week iets anders'. Maar de prijs die je voor die consulting variatie betaalt, lijkt me toch aan de hoge kant te zijn. Je kunt met je extra vrije tijd een varierende hobby zoeken ?

Als je over de "doorsnee" consulting bedrijven spreekt, is het vaak de wortel die voorgehouden wordt dat je op termijn partner kan worden. Alleen haalt maar een kleine fractie van de werknemers dat, en kan je inderdaad in de industrie met dezelfde of minder moeite gelijkaardige posities bereiken.
De duurdere strategie consultants betalen in verhouding wel een stuk beter en het carrièrepad kan daar ook een stuk sneller gaan.

Klopt, bij ons is dit afhankelijk van je senioriteit. De hoogste 2 niveaus krijgen 4k. De 4 niveaus lager krijgen ze niet of een lager bedrag.
CAO90 bonus kan in principe niet per senioriteit gegeven worden, enkel per categorie werknemers (tenzij jullie indeling gewoon op basis van senioriteit gebeurt natuurlijk).

Volgend loonvvoorstel gekregen (van consultancy naar industry).

Short summary (enkel in bold = wijziging):

LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3850 -> €4300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2850 -> ~2700?
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: Neen -> 8€ / dag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, zou eens moeten checken voor beide tbh.
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 1x bruto maandsalaris (€3850) -> 1x bruto maandsalaris (€3850) + CAO 90 bonus rond de 2k
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Auto (TCO €750) + Internationale tankkaart -> ~€800 mobiliteitsbudget = mogelijkheid van auto + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 3 -> 12 + mogelijkheid om extra vakantiedagen 'te kopen'
Vrijheid om verlof te nemen: Afhankelijk van (periode in) project -> flexibel
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Opnieuw afhankelijk van (periode in) project -> beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: 38u contract, maar in werkelijkheid eerder rond de 50u -> 40u contract, en na gesprekken wel vrij duidelijk dat dit ook het effectief zal zijn

Als ik het zo moet samenvatten blijf ik redelijk hetzelfde qua loonsvoorwaarden, maar ga ik er vooral op vooruit op 1) # vakantiedagen en 2) effectief aantal werkuren per week.

Thoughts?

Laatst bewerkt:
Volgend loonvoorstel gekregen (van consultancy naar industry).

...

Als ik het zo moet samenvatten blijf ik redelijk hetzelfde qua loonsvoorwaarden, maar ga ik er vooral op vooruit op 1) # vakantiedagen en 2) effectief aantal werkuren per week.

Thoughts?

Tenzij je persé wil gaan voor meer geld, lijkt het me een interessante overstap: duidelijk betere levenskwaliteit door ~10u per week minder te werken en meer vakantiedagen.

Inhoudelijk kunnen we niet veel zeggen zonder de jobinhoud van beide te kennen, groeimogelijkheden en doorgroeimogelijkheden, of over het pakket t.o.v. je verantwoordelijkheden. Dus ik denk niet dat je zo veel verrassende inzichten zal krijgen, maar eerder bevestiging van je eigen samenvatting?

Geen auto in beide gevallen? Dat verbaast me een beetje van consulting, tenzij je natuurlijk gebruik maakt van mobiliteitsbudget of iets dergelijks. Ik stel de vraag om zeker te zijn dat je daar niet met een groot ja/nee verschil zou zitten tussen beide contracten.

Tenzij je persé wil gaan voor meer geld, lijkt het me een interessante overstap: duidelijk betere levenskwaliteit door ~10u per week minder te werken en meer vakantiedagen.

Inhoudelijk kunnen we niet veel zeggen zonder de jobinhoud van beide te kennen, groeimogelijkheden en doorgroeimogelijkheden, of over het pakket t.o.v. je verantwoordelijkheden. Dus ik denk niet dat je zo veel verrassende inzichten zal krijgen, maar eerder bevestiging van je eigen samenvatting?

Geen auto in beide gevallen? Dat verbaast me een beetje van consulting, tenzij je natuurlijk gebruik maakt van mobiliteitsbudget of iets dergelijks. Ik stel de vraag om zeker te zijn dat je daar niet met een groot ja/nee verschil zou zitten tussen beide contracten.

Die meer uren doen per week vind ik nog wel doenbaar, maar het is vooral het beperkte aantal verlofdagen in mijn huidige job dat mij stoort. Loon is voor mij een short-term incentive, maar puur psychologisch zou het wel fijn zijn moest het aanvoelen als een step-up zeg maar.

Inhoudelijk zijn er veel gelijkenissen. Lees: een soort van interne consultant die het bedrijf optimaliseert/strategisch advies geeft (zit momenteel ook in strategische consulting).

Excuses, vergeten aan toe te voegen. :)

Nu, het is een eerste voorstel en ben ik momenteel eerder geneigd om tegenvoorstel te doen. +10% er bovenop lijkt mij aanvaardbaar zonder 'arrogant' over te komen?

Bedankt alvast voor input!

Terug
Bovenaan