Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hebben jullie al dikwijls fel onderhandeld over loon? En hoeveel heeft het opgebracht?
...
Zit in de filmindustrie, geen idee van PC
Ja, maar als je de jackpot wil kraken door te onderhandelen, dien je je in de eerste plaats te richten naar de sectoren waar het grote geld zit. En dat is de filmindustrie alvast niet (tax shelter, anyone?).

De vuistregel is om ze zelf een voorstel te laten doen en er 10 à 20% bij te lappen, afhankelijk van hoe hard jij de job nodig hebt en hoe hard zij jou nodig hebben. Dit werkt vooral goed als je zelf nooit een getal vernoemd hebt en altijd ontwijkend reageert op de typische vragen (wat is je huidig loon, wat is je gewenste loon, enz). Maar ik zou ALTIJD onderhandelen, al was het maar proberen met 10%. Wie niet waagt, blijft maagd.

In 2019 heb ik na een interview een aanbod van bijna 5800 euro vriendelijk geweigerd en via e-mail argumenten uitgetikt waarom het 6700 euro moest zijn, of ~16% meer dus. Ik had dan gedacht dat ze me ofwel gingen ghosten, ofwel de peer in 2 gingen doen. Het was nog erger: ze hebben mijn tegenbod gewoon droog aanvaard na 3 weken radiostilte omdat ze approval nodig hadden van CIO in het buitenland. :laugh:

Dat was voor een uitvoerende IT functie in de financiële sector zonder direct reports.

Een nieuwe klant van ons bedrijf heeft net bevestigd dat ze graag met mij verder willen samenwerken. Het bedrijf ligt in Nederland en is zonder file ongeveer 2u rijden. De klant wilt dat ik om de 2 weken ter plaatse kom werken. Ik heb mobiliteitsbudget waardoor mijn werkgever geen vergoeding wil geven voor de reiskosten. Heeft er hier iemand ervaring mee? Hoe gingen jullie hier mee om? Gratis ga ik dit alleszins niet doen, of het moet 100% remote worden :)

Laatst bewerkt:
Een nieuwe klant van ons bedrijf heeft net bevestigd dat ze graag met mij verder willen samenwerken. Het bedrijf ligt in Nederland en is zonder file ongeveer 2u rijden. De klant wilt dat ik om de 2 weken ter plaatse kom werken. Ik heb mobiliteitsbudget waardoor ons bedrijf geen vergoeding wil geven voor de reiskosten richting een klant. Hebben er hier mensen in dezelfde situatie gezeten? Hoe gingen jullie hier mee om? Gratis ga ik dit alleszins niet doen, of het moet 100% remote worden :)
Dat is pretty much hét probleem met dat mobi-budget eh. Eens ik daar op in zou stappen zou ik dat enkel doen onder de voorwaarde dat men mij zulk een toeren niet meer mag lappen.
Ik heb nu ook een klant aan mijn been die >100 km ver is (al een tijdje). En ja, dat zie ik wel in aantal bezoekjes aan de pomp. No way dat ik dit zelf zou willen dragen natuurlijk, want ik heb er ook niet voor gekozen om >100 km ver te gaan werken.
't Feit dat ik daar regelmatig >2u over & 't weer voor moet (al eens >3u geweest zelfs) dat trok men zich extreem weinig aan. Pech voor u wete wel.

Eventueel kan je zien of het niet via 't openbaar vervoer kan (bv. de trein). Deze kan je regelmatig nog terugbetaald krijgen, bovenop mobi-budget.
But again, hangt v/d WG af. Want, puur technisch, kan men het u blijkbaar zelfs van uw mobi-budget doen betalen als ze u de vlieger doen pakken.

Evt. nog onderhandelen over meer remote werk.

Anders kan je hier pretty much enkel de opdracht proberen weigeren. See what happens.
Maar als men echt hun voet stijf moest houden denk ik niet dat je echt veel kan doen behalve dreigen om op te stappen. Maar weet dan ook dat dreigen zonder overtuigen om het dreigement uit te voeren averechts kan werken (of blijven weigeren & zien of ze u zelf buiten kegelen).

Idealiter wil je dit laatste scenario zoveel mogelijk proberen vermeiden uiteraard.

Dat is pretty much hét probleem met dat mobi-budget eh. Eens ik daar op in zou stappen zou ik dat enkel doen onder de voorwaarde dat men mij zulk een toeren niet meer mag lappen.
Ik heb nu ook een klant aan mijn been die >100 km ver is (al een tijdje). En ja, dat zie ik wel in aantal bezoekjes aan de pomp. No way dat ik dit zelf zou willen dragen natuurlijk, want ik heb er ook niet voor gekozen om >100 km ver te gaan werken.
't Feit dat ik daar regelmatig >2u over & 't weer voor moet (al eens >3u geweest zelfs) dat trok men zich extreem weinig aan. Pech voor u wete wel.

Eventueel kan je zien of het niet via 't openbaar vervoer kan (bv. de trein). Deze kan je regelmatig nog terugbetaald krijgen, bovenop mobi-budget.
But again, hangt v/d WG af. Want, puur technisch, kan men het u blijkbaar zelfs van uw mobi-budget doen betalen als ze u de vlieger doen pakken.

Evt. nog onderhandelen over meer remote werk.

Anders kan je hier pretty much enkel de opdracht proberen weigeren. See what happens.
Maar als men echt hun voet stijf moest houden denk ik niet dat je echt veel kan doen behalve dreigen om op te stappen. Maar weet dan ook dat dreigen zonder overtuigen om het dreigement uit te voeren averechts kan werken (of blijven weigeren & zien of ze u zelf buiten kegelen).

Idealiter wil je dit laatste scenario zoveel mogelijk proberen vermeiden uiteraard.
In je contract staat er toch altijd je 'vaste werkplaats' om zo'n discussies te vermijden? Een mobi-budget zitten toch ook gewoon beperkingen op wat ze kunnen vragen werk-werk verkeer.

Een nieuwe klant van ons bedrijf heeft net bevestigd dat ze graag met mij verder willen samenwerken. Het bedrijf ligt in Nederland en is zonder file ongeveer 2u rijden. De klant wilt dat ik om de 2 weken ter plaatse kom werken. Ik heb mobiliteitsbudget waardoor mijn werkgever geen vergoeding wil geven voor de reiskosten. Heeft er hier iemand ervaring mee? Hoe gingen jullie hier mee om? Gratis ga ik dit alleszins niet doen, of het moet 100% remote worden :)

Je doet dat niet gratis hé, je krijgt daar wellicht 750-1000 €/maand voor.

Maar vervelend uiteraard: mss even zo werken en dan evalueren als tussen -oplossing, als dat remote goed werkt zal de klant dat makkelijker accepteren, als het niet goed werkt heeft het remote werken in dat geval gefaald.

Je zou het ook anders kunnen benaderen en niet zozeer op de kost maar op tijd focussen: 4-5h/dag is geen standaard verplaatsing, ik zou de extra uren in vergelijking met een aanvaardbaar tijdsbestek wel vergoed willen zien. De focus ligt dan niet op je mobi budget en zoiets kan je werkgever ook nog verantwoorden aan de klant. Het zou me niet verbazen dat hier wel regels rond zijn - het zal in elk geval op begrip kunnen rekenen van alle partijen.

Laatst bewerkt:
Ik versta niet waarom mensen zich nog zo laten uitzuigen door consulting boites.

Ben nu zelf aan het solliciteren en de niet-consulting betaalt een pak beter en standaard EV en 3-4d per week thuiswerk (of minder als je wil of meer als je wil).

Ja, het is waarschijnlijk 'niet cutting edge' en niet 'elke week iets anders'. Maar de prijs die je voor die consulting variatie betaalt, lijkt me toch aan de hoge kant te zijn. Je kunt met je extra vrije tijd een varierende hobby zoeken ?

Ik versta niet waarom mensen zich nog zo laten uitzuigen door consulting boites.

Ben nu zelf aan het solliciteren en de niet-consulting betaalt een pak beter en standaard EV en 3-4d per week thuiswerk (of minder als je wil of meer als je wil).

Ja, het is waarschijnlijk 'niet cutting edge' en niet 'elke week iets anders'. Maar de prijs die je voor die consulting variatie betaalt, lijkt me toch aan de hoge kant te zijn. Je kunt met je extra vrije tijd een varierende hobby zoeken ?
Heb nog niet veel bedrijven gevonden die meer betalen als de huidige boite. Ik heb 1300 euro mobiliteitsbudget, 5,5k bruto en kleine 600 euro netto vergoeding per maand

Heb nog niet veel bedrijven gevonden die meer betalen als de huidige boite. Ik heb 1300 euro mobiliteitsbudget, 5,5k bruto en kleine 600 euro netto vergoeding per maand

Mooi voorbeeld van een mooi loon en voordelen, kleine 2k netto vergoeding/maand is één van de hoogste die ik hier al gezien heb. Vermoedelijk zit daar nog een stevige groepsverzekering bij ook.

Met dit type van extralegale voordelen is het dan ook abberant dat je weigert om 1 keer in de 2 weken of zo 2 uur enkel te rijden naar uw verre werkgever.

Met zo'n loon is freelance gewoon de volgende logische stap. Vier-vijf uur pendelen elke 2 weken is niet de juiste oplossing om je te verbeteren.

Mooi voorbeeld van een mooi loon en voordelen, kleine 2k netto vergoeding/maand is één van de hoogste die ik hier al gezien heb. Vermoedelijk zit daar nog een stevige groepsverzekering bij ook.
Goh, mobi-budget is enkel netto als em meer dan 1300 schulden heeft eh (hypo-lening afbetaling/mnd).
Die 600 effectieve netto vergoeding op zich is al bij de hoogste die ik al gezien heb.

Een mobiliteitsbudget is nu eenmaal niet verenigbaar met iemand die vaak de baan op moet... perfect te begrijpen dat een werkgever dan niet nog eens extra wil gaan compenseren. Een mobiliteitsbudget is budgetneutraal voor de werkgever tegenover iemand met een bedrijfswagen, maar je collega met de wagen gaat hij niet extra moeten compenseren als die op verplaatsing bij een klant moet.

Wel fout van de werkgever dat ze je dan toestaan om in dat systeem te stappen.

Met zo'n loon is freelance gewoon de volgende logische stap. Vier-vijf uur pendelen elke 2 weken is niet de juiste oplossing om je te verbeteren.
Dunno. Om zo'n stevig loon als zelfstandige te matchen denk ik toch dat je al een stevige day rate zal moeten kunnen rekenen & niet al te zot doen in aantal verlofdagen.
Een mobiliteitsbudget is nu eenmaal niet verenigbaar met iemand die vaak de baan op moet... perfect te begrijpen dat een werkgever dan niet nog eens extra wil gaan compenseren. Een mobiliteitsbudget is budgetneutraal voor de werkgever tegenover iemand met een bedrijfswagen, maar je collega met de wagen gaat hij niet extra moeten compenseren als die op verplaatsing bij een klant moet.

Wel fout van de werkgever dat ze je dan toestaan om in dat systeem te stappen.
Indeed. Je verliest je tankkaart tezamen met je wagen. Dus alle werkverplaatsingen nadien heb je gewoon zelf aan uw been.
Die tankkaart is eigenlijk een 'variabel' deel verloning. Het kan 100 EUR/mnd zijn, maar in 't geval van dit soort verplaatsingen kan dat ook 500 EUR/mnd zijn eh (ale soit, nu niet van 1X/2w).
Maar het mobi-budget gooit dat het raam uit & veranderd dat in een 'fixed budget'. Wat uiteraard niet matched met de realiteit van 'klanten whereever'.

Bij gevolg komt de WG er eerder goedkoop vanaf als die u vanaf dan de hele BeNeLux zou rond sturen. :sneaky:
And of course ... verplaatsing zal blijven aangerekend worden aan de klant voor elk bezoek natuurlijk.

Met dit type van extralegale voordelen is het dan ook abberant dat je weigert om 1 keer in de 2 weken of zo 2 uur enkel te rijden naar uw verre werkgever.
Ik denk dat het 2 weken thuis is en 2 weken on-site, indien het slechts om 1 dag om de 2 weken zou gaan, niet waard om de vraag te stellen zou ik denken... mss kan @Mr. G dat eens toelichten.
Dunno. Om zo'n stevig loon als zelfstandige te matchen denk ik toch dat je al een stevige day rate zal moeten kunnen rekenen & niet al te zot doen in aantal verlofdagen.

Gezien loon zou dat tarief toch geen issue mogen zijn: 7-8k/netto + tal van voordelen met de vingers in de neus toch - toch snel +/- het dubbel van nu, of halftijds werken.

Ik denk dat het 2 weken thuis is en 2 weken on-site, indien het slechts om 1 dag om de 2 weken zou gaan, niet waard om de vraag te stellen zou ik denken... mss kan @Mr. G dat eens toelichten.
Het is inderdaad slechts 1 dag om de 2 weken. Soms zal het ook 2-3 dagen per 2 weken worden. Ik begrijp best dat dit voor velen peanuts is ten opzichte van mijn verloning en ik dit er maar gewoon moet bijnemen. Ik werk nu 100% van thuis uit, en heb een gezonde werk/privé balans waarmee ze me ooit ook overtuigd hebben om te blijven. Ik doe ook regelmatig overuren voor presales opdrachten. Als ik hier nu akkoord mee ga kunnen ze volgende keer opnieuw een stap verder gaan :)

Die 2u enkel is trouwens zonder file, dus we kunnen er al van uitgaan dat dit 3u zal worden tijdens de spits.

Gezien loon zou dat tarief toch geen issue mogen zijn: 7-8k/netto + tal van voordelen met de vingers in de neus toch - toch snel +/- het dubbel van nu, of halftijds werken.
Verkeerde topic, maar hoe hoog zou mijn tarief moeten zijn? Is er een tool waarmee je dit kan berekenen?

Ik kan mee ook niet inbeelden welke nettovergoedingen je opgeteld tot €600 kunt krijgen? da's gewoonweg illegaal.
Had er bij moeten vermelden dat een deel van de vergoeding variabel is. 340 € representatievergoeding (best grappig dat dit mogelijk is als je bijna 100% van thuis uit werk :oi22:), 13 €/ werkdag maaltijdvergoeding (geen maaltijdcheques) en 20 € internetvergoeding

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad slechts 1 dag om de 2 weken. Soms zal het ook 2-3 dagen per 2 weken worden. Ik begrijp best dat dit voor velen peanuts is ten opzichte van mijn verloning en ik dit er maar gewoon moet bijnemen. Ik werk nu 100% van thuis uit, en heb een gezonde werk/privé balans waarmee ze me ooit ook overtuigd hebben om te blijven. Ik doe ook regelmatig overuren voor presales opdrachten.

Houd ons zeker op de hoogte hoe dat verloopt, ben nieuwsgierig - imo een goede oefening om je skills in onderhandelen te testen. Je huidige situatie is een droom voor velen.
Verkeerde topic, maar hoe hoog zou mijn tarief moeten zijn? Is er een tool waarmee je dit kan berekenen?
Zelf geen idee - maar in het freelance topic zitten velen snel aan 5-600 voor junior profielen, gezien je loon/budget wagen ben je dat duidelijk niet en zal >700 € zeker niet uitzonderlijk zijn. Ik ken er eentje die Cobol machtig is en 1600 €/dag vraagt ... om 95% van de tijd niets te doen dan nog wel.

Zelf geen idee - maar in het freelance topic zitten velen snel aan 5-600 voor junior profielen, gezien je loon/budget wagen ben je dat duidelijk niet en zal >700 € zeker niet uitzonderlijk zijn. Ik ken er eentje die Cobol machtig is en 1600 €/dag vraagt ... om 95% van de tijd niets te doen dan nog wel.
Al goed & wel. Maar 'k weet niet of je met een jr. day rate a rato 500 EUR gaat toe komen om zijn huidige, toch wel stevig, loon + allerhande extralegale voordelen te matchen.
Ja, pakweg 500 == 10K omzet per maand. Maar omzet != netto in uw zakken eh. Boekhouders, wagens, verzekeringen, verlof, ..., zijn dan allemaal zelf te bekostigen eh. Terwijl dit momenteel in z'n loon zit.

Laat staan het 'gemak' te compenseren dat hij nu heeft, werkende voor een WG.

Al goed & wel. Maar 'k weet niet of je met een jr. day rate a rato 500 EUR gaat toe komen om zijn huidige, toch wel stevig, loon + allerhande extralegale voordelen te matchen.
Ja, pakweg 500 == 10K omzet per maand. Maar omzet != netto in uw zakken eh. Boekhouders, wagens, verzekeringen, verlof, ..., zijn dan allemaal zelf te bekostigen eh. Terwijl dit momenteel in z'n loon zit.

Laat staan het 'gemak' te compenseren dat hij nu heeft, werkende voor een WG.
Gelukkig spreken we hier niet over een junior :)

Terug
Bovenaan