Jackerath
Well-known member
Ja, maar als je de jackpot wil kraken door te onderhandelen, dien je je in de eerste plaats te richten naar de sectoren waar het grote geld zit. En dat is de filmindustrie alvast niet (tax shelter, anyone?).Hebben jullie al dikwijls fel onderhandeld over loon? En hoeveel heeft het opgebracht?
...
Zit in de filmindustrie, geen idee van PC
De vuistregel is om ze zelf een voorstel te laten doen en er 10 à 20% bij te lappen, afhankelijk van hoe hard jij de job nodig hebt en hoe hard zij jou nodig hebben. Dit werkt vooral goed als je zelf nooit een getal vernoemd hebt en altijd ontwijkend reageert op de typische vragen (wat is je huidig loon, wat is je gewenste loon, enz). Maar ik zou ALTIJD onderhandelen, al was het maar proberen met 10%. Wie niet waagt, blijft maagd.
In 2019 heb ik na een interview een aanbod van bijna 5800 euro vriendelijk geweigerd en via e-mail argumenten uitgetikt waarom het 6700 euro moest zijn, of ~16% meer dus. Ik had dan gedacht dat ze me ofwel gingen ghosten, ofwel de peer in 2 gingen doen. Het was nog erger: ze hebben mijn tegenbod gewoon droog aanvaard na 3 weken radiostilte omdat ze approval nodig hadden van CIO in het buitenland.

Dat was voor een uitvoerende IT functie in de financiële sector zonder direct reports.

), 13 €/ werkdag maaltijdvergoeding (geen maaltijdcheques) en 20 € internetvergoeding