Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Op mijn loonbrief van juni staat er nu 2900 bruto, en netto 1950
Natuurlijk 1600 vakantiegeld en 250 eco, en deze maand elke zondag gewerkt.

Altijd wat wat bitter wat er afgehouden wordt

Op mijn loonbrief van juni staat er nu 2900 bruto, en netto 1950
Natuurlijk 1600 vakantiegeld en 250 eco, en deze maand elke zondag gewerkt.

Altijd wat wat bitter wat er afgehouden wordt

En dan is dat nog 'maar' zo'n 30%. Bij mensen die pakweg 6k bruto hebben is dat bijna de helft dat verdwijnt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Middelbaar: Wetenschappen-Wiskunde 8, Koninklijke Militaire School (Sociale en Militaire Wetenschappen)
Aantal jaar aan het werk: 18

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Statuut: Ambtenaar
Industrie: Defensie
Huidige functie: Kapitein-Commandant
Anciënniteit: 18 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Afhankelijk

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6718 €
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4005 €
Nettovergoedingen: € /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (1425 €)
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): openbaar vervoer 50%, mogelijkheid om elke 3 jaar een andere functie uit te voeren

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk: 40 km enkel
Afstand woon/werk: 45 minuten enkel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 45
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: beginnen tussen 7h en 9h
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afhankelijk, wel veel verantwoordelijkheid
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): toegestaan als het gaat voor de dienst
Verantwoordelijkheid over personeel: team van 30-tal personen

Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zijn, het klinkt alvast zeer goed! Maar de problemen die ik me ook herinner in het verleden was enorme stress die je vrouw had, vaak mede doordat het een perfectionistische people pleaser lijkt...

Het eerste wat ik in haar situatie dan ook gevraagd had was welke verwachtingen er zijn inzake de uren die ze moet doen. Op papier 39, zijn dat er ook 39 of worden ze nors als ze niet minstens 10% bijwerkt? Van het antwoord zal je vaak al weten hoe de vork in de steel zit, zelfs als ze zeggen "Nee nee hoor, dat hoeft niet. Alé, tenzij in echt drukke periodes hé, dan is dat wel normaal", dan voel je de bui al hangen.

Naar loon in ieder geval zeer proper, heeft je vrouw overigens ervaring als duurzaamheidsmanager?
Je kan toch niet verwachten als 29-jarige met een 13 in een dozijn bachelor 5,2k bruto + 10% bonus + auto te vangen met een chille 9 to 5?
Flexibiliteit in drukkere periodes lijkt me hier nu wel redelijk implied, en daar moet je dan maar mee leren omgaan.

Ik blijf die verloningen toch allemaal zo raar vinden. Voor een ingenieur en projectleider E&I zitten we aan 4000€ bruto inclusief gekende voordelen en een bachelor bedrijfsmanagement die duurzaamheidstrajectjes moet uitstippelen aan 5.2k inclusief gekende voordelen en meer.

En dan heb je een Mac-BC die voor wat was het <4k zijne nikkel zit af te draaien dag in dag uit in zo'n gekende projectingenieursfunctie of whatever.

Ik begrijp die volledige verloningsprincipes niet meer... en het is nu ook niet alsof ingenieurs voor projectingenieursfuncties zo eenvoudig te vinden zijn of dat de verantwoordelijkheid in dergelijke miljoenen projecten toch wel significant zijn.

Maar bon voor hetzelfde geld gaat ze miljardenprojecten moeten trekken en is dat de oorzaak van die verloning

Ik val echt achterover van deze lonen hier.
29j, bachelor, 5.2k bruto met voordelen.

Enfin. Zit daar dan veel rek op nog qua loonevolutie later ?
Zo iemand verwacht toch elk jaar 5/6% erbij bruto? Minstens?
Of is dat omdat duurzaamheid hip is ?

Laatst bewerkt:
Je kan toch niet verwachten als 29-jarige met een 13 in een dozijn bachelor 5,2k bruto + 10% bonus + auto te vangen met een chille 9 to 5?
Flexibiliteit in drukkere periodes lijkt me hier nu wel redelijk implied, en daar moet je dan maar mee leren omgaan.
Er is een verschil tussen drukke periodes en het zodanig verwoorden dat er eigenlijk verwacht wordt dat je routineus overuren presteert.

Maar gezien de recup is dat dus geen probleem.

De 5200 heeft ze zelf gevraagd. Het is een nieuwe positie in het bedrijf. Ze hadden in principe een lagere salaris range ingeschat voor de positie, maar ze hebben het aangepast om haar aan boord te krijgen.
Ze hebben dat CV gezien. Dachten, big4 en wat andere corporate, dat is een uitpersbare junior die hyper motivated is.

Er is werkelijk niemand die 5000 per maand krijgt om chill 9 to 5 te doen zonder diepe technische skills.

ofwel is her een heksenketel, ofwel chaos, ofwel kutwerkomgeving ofwel kut uren.
Tja tijd zal dat uitwijzen. De grootste pijnpunten op haar huidig werk zijn haar manager en de tijd dat ze weg is van thuis (om 6u vertrekken en na 18u thuis). Dat laatste zal nu al zo goed als volledig wegvallen. Wat het eerste betreft had ze een veel beter gevoel bij de hiring manager, maar dat is een moeilijke om op voorhand in te schatten.
De keren daarvoor was het ook de manager. En je zei zelf dat het niet aan het woon-werk lag in het begin omdat ze op de trein kom werken.

Problemen en stress verdwijnen niet door voor jobs te gaan die meer opbrengen...
Ze heeft altijd in duurzaamheid gewerkt. Ook haar huidige rol is puur rond duurzaamheidscommunicatie (annual sustainability report bijvoorbeeld)

Als ik het goed begrijp is het met recuperatie van overuren. Je moet je tijd registreren. Als je meer gewerkt hebt dan 7u48min zit je met een surplus aan minuten/uren die je dan kan gebruiken om een andere dag wat minder te werken.
Dat heb ik ook officieel. Als ik om 22.00 in een meeting moet zitten, moet ik er zitten hoor. En tegen ik die uren ooit zou kunnen opnemen (moest er ergens een teller bestaan), is er al 7x nieuw mgmt die van niks weet.

De enige reden dat ik veel verdien is omdat het chaos is van 's morgens tot 's avonds en dat er 17 messen tegelijk in je rug geduwd worden. De prijs van een beetje pijn. Zonder te willen stoefen, maar 90% van de bevolking is na 2d op mijn werk tuureluurs gedraaid en wsch mental breakdown. Ik kan er perfect mee om, hence the money.

Als.je altijd wil pleasen en niemand wil kwetsen, dan kom je een zeer lange SM sessie terecht waar je altijd zelf de jos bent.

Zeker in dergelijke jobs waar je een kost/liability bent en die er enkel is om sustainability goals te kunnen afvinken (zo goedkoop mogelijk), moet je heel sterk in je schoenen staan. Daarom dat die veel geld vangen. Ik hoop dst ik ongelijk had, maar de voorbije 3y of zo hier zijn weinig belovend...

Maar gezien de recup is dat dus geen probleem.
Hoe kom je daarbij ? Niet de eerste locatie waar men stelt dat je recup kan nemen en waar men uw recupdagen nooit goedkeurt.

Of waar men zegt dat je recup kan nemen en dat geregistreerd wordt maar de realiteit is dat in de kleine lettertjes van het contract staat dat de overuren (40 uren werkweek) verloningsgewijs inbegrepen zitten in de functie.
Of waar dit gewoon verwacht wordt en die recup gewoon niet geregistreerd wordt.

Is altijd afwachten. Indien het is zoals men stelt is er mogelijks een kans dat ze in de boter gevallen is ofwel dat ze naar de toekomst qua opslag niets meer moet verwachten behalve de index. Maar is defacto afwachten.

Hoe kom je daarbij ? Niet de eerste locatie waar men stelt dat je recup kan nemen en waar men uw recupdagen nooit goedkeurt.

Of waar men zegt dat je recup kan nemen en dat geregistreerd wordt maar de realiteit is dat in de kleine lettertjes van het contract staat dat de overuren (40 uren werkweek) verloningsgewijs inbegrepen zitten in de functie.
Of waar dit gewoon verwacht wordt en die recup gewoon niet geregistreerd wordt.

Is altijd afwachten. Indien het is zoals men stelt is er mogelijks een kans dat ze in de boter gevallen is ofwel dat ze naar de toekomst qua opslag niets meer moet verwachten behalve de index. Maar is defacto afwachten.
Ik zie het glas eerder halfvol en als ze de uitleg hebben gegeven over het recupsysteem vertrouw ik er op dat ze dat ook toepassen zoals het hoort.

Ik blijf die verloningen toch allemaal zo raar vinden. Voor een ingenieur en projectleider E&I zitten we aan 4000€ bruto inclusief gekende voordelen en een bachelor bedrijfsmanagement die duurzaamheidstrajectjes moet uitstippelen aan 5.2k inclusief gekende voordelen en meer.

En dan heb je een Mac-BC die voor wat was het <4k zijne nikkel zit af te draaien dag in dag uit in zo'n gekende projectingenieursfunctie of whatever.

Ik begrijp die volledige verloningsprincipes niet meer... en het is nu ook niet alsof ingenieurs voor projectingenieursfuncties zo eenvoudig te vinden zijn of dat de verantwoordelijkheid in dergelijke miljoenen projecten toch wel significant zijn.

Maar bon voor hetzelfde geld gaat ze miljardenprojecten moeten trekken en is dat de oorzaak van die verloning

Als je je leven wil vullen met van burnout naar burnout te slepen en om de 1-2y van job te veranderen omdat je weg moet op job A omdat je het niet meer kunt trekken, dsn kun je geld verdienen.

Maar of je er gelukkig van wordt, dat is een andere vraag. Aan de verhalen van dogo te horen, is dat 2e precies al een paar jaar een probleem...

Ik zie het glas eerder halfvol en als ze de uitleg hebben gegeven over het recupsysteem vertrouw ik er op dat ze dat ook toepassen zoals het hoort.

Naïef. Iedereen mag een paar dagen met cege meelopen om corporate cynisme te ervaren.

Werkelijk Iedereen die ik ken (in verschillende sectoren werkt) en beetje goed verdient (4500 5000 en meer range), heeft waslijsten van corporate cynisme en uitpersen. Je moet toch al heel naïef zijn om dergelijke dingen nog te geloven.

(Tenzij je heel specifieke technische skills hebt die dunbezaaid zijn)

Voor 5000 zijn er heel veel die heel rare shit doen. Kijk wat macbc doet voor een pak minder. Je zult (heel) flexibel zijn of shit aan 300 per uur verdragen (of zelf de asshole zijn), of je ligt eruit.

Naïef. Iedereen mag een paar dagen met cege meelopen om corporate cynisme te ervaren.

Werkelijk Iedereen die ik ken (in verschillende sectoren werkt) en beetje goed verdient (4500 5000 en meer range), heeft waslijsten van corporate cynisme en uitpersen. Je moet toch al heel naïef zijn om dergelijke dingen nog te geloven.

(Tenzij je heel specifieke technische skills hebt die dunbezaaid zijn)

Voor 5000 zijn er heel veel die heel rare shit doen. Kijk wat macbc doet voor een pak minder. Je zult (heel) flexibel zijn of shit aan 300 per uur verdragen (of zelf de asshole zijn), of je ligt eruit.
Laten we macbc zeker als voorbeeld gebruiken aub!!

Komaan man, dat zijn toch de slechtste voorbeelden die er zijn? Dat zijn geen citroenen meer die uitgeperst worden maar druiven die worden uitgeknepen.

Soit, bedrijven genoeg waar je visie gewoon niet klopt.

Goedemorgen allen,

Graag had ik wat feedback gekregen ivm onderstaande loonpakket.
Ik overweeg om te veranderen en te gaan werken in centrum Antwerpen, hetgeen een significante verhoging van reistijd zou betekenen en ik dit mogelijks gecompenseerd wil zien. Vandaar dat ik even wil aftoetsen wat in mijn geval gebruikelijk/wenselijk is.

Dank alvast.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar (2 jaar bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 209
Huidige functie: Business Controller
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38.5u/w
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/w

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +-6.400€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3.600€ (nettovergoedingen slechts 75€/maand)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Smartphone + abo / laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8.1% patronale bijdrage
Hospitalisatieverzekering: breed dekkende verzekering
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonussysteem (+- 2.000 netto/jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Sint-Niklaas / Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 15km / 25km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min / 50 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Elektrische wagen + laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 32 (20 + 12 ADV) - waarvan 1 week collectieve sluiting
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Af en toe
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe, niet vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: amper
Telewerk (buiten corona-periode): 2 a 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Hoop dat je met de trein kan gaan of speedelec leasen. Onderschat het verkeer richting Antwerpen niet.

Ik heb ook glijdende uren en recup. Op het einde van de maand wordt die gereset en ben je alles boven de 6 overuren kwijt. En de overblijvende recup kan je in werkelijkheid niet inzetten omdat er veel te veel werk is. Afwachten dus.

recup is ook een systeem voor bedrijf om geen overuren te moeten rapporteren.
enige correcte systeem is al het overwerk uit te betalen, maar ja in een ideale wereld…

Dan orakelen ze dat er geen structureel overwerk is in het bedrijf, tja.

Ik heb ook glijdende uren en recup. Op het einde van de maand wordt die gereset en ben je alles boven de 6 overuren kwijt. En de overblijvende recup kan je in werkelijkheid niet inzetten omdat er veel te veel werk is. Afwachten dus.
Dan is het jouw keuze toch of je meer dan 6u overwerkt of niet?

Terug
Bovenaan