Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Senior consultant wil niks zeggen natuurlijk, dat is gewoon wat ze voor u kunnen vragen aan een klant. Ik ben denk ik 1 jaar junior geweest en sindsdien ben ik senior consultant of iets in die aard.

Inderdaad zeer rekbaar begrip, "senior consultant".

Aan de andere kant, in de grotere consulting bedrijven kan je wel een deftige loonsopslag verwachten bij elke promotie (dat is ook een essentieel deel van het carrièremodel)
En als ze meer voor je werk kunnen vragen aan klanten, moet dat zich ook kunnen vertalen in betere verloning voor jezelf.

Dus @folgorn: dat lijkt me alleen maar logisch dat je opslag krijgt bij promotie - zelfs onlogisch dat je er zelf voor zou moeten vragen...
Met de recente hoge indexsprongen ligt opslag natuurlijk gevoeliger dan in normale jaren, dus het risico bestaat dat 15-20% bovenop die indexatie een brug te ver zal zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior IT Consultant Azure
Anciënniteit: 6,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto na indexering): 3832 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 2550 EUR
Nettovergoedingen: 155 EUR
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop, GSM abbonement
Maaltijdcheques: 8 EUR
Ecocheques: 250EUR/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus bij behalen targets ( target is niet individueel) Bonus +/- 1200€ netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 45 - 60 min min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen, VAA 190 EUR, tankkaart BE

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 12
Vrijheid om verlof te nemen: Met het team te bekijken
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Werkdruk afhankelijk van het aantal werk
Hoe vaak overuren te presteren: enkel bij wachtdienst
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Is mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Ik ben van Medior naar Senior gegaan begin Januari, normaal zal mijn onkostenvergoeding dan automatisch aangepast van 155€ naar 210€.
Maar vraag me ook af of ik een loonsverhoging kan vragen voor de functiewijziging van Medior naar Senior en hoeveel dit dan ongeveer zou kunnen zijn?
Ik denk dat er nog veel rek zit op dat loon. Je hoeft niet te zeggen welke consultancy firma, maar mijn ervaring is wel dat die vaak proberen te lowballen om extra winst op bepaalde profielen te maken.

Gezien de huidige markt (minder vraag naar consultants, bedrijven zetten in op perm) zou ik niet teveel rekenen op een verhoging. Meeste consultancy bedrijven hebben niet het beste jaar achter de rug.

Ik denk dat er nog veel rek zit op dat loon. Je hoeft niet te zeggen welke consultancy firma, maar mijn ervaring is wel dat die vaak proberen te lowballen om extra winst op bepaalde profielen te maken.
Gezien de huidige markt (minder vraag naar consultants, bedrijven zetten in op perm) zou ik niet teveel rekenen op een verhoging. Meeste consultancy bedrijven hebben niet het beste jaar achter de rug.

Nog steeds een groot tekort en voor consultants wordt er minimum 600 €/dag gevraagd, voor een senior (ongeacht de interpretaties) zal het al meer zijn - alles onder de 5000 € in loondienst is dan gewoon gigantisch onderbetaald toch?

Nog steeds een groot tekort en voor consultants wordt er minimum 600 €/dag gevraagd, voor een senior (ongeacht de interpretaties) zal het al meer zijn - alles onder de 5000 € in loondienst is dan gewoon gigantisch onderbetaald toch?
Alles onder de 5000 is wel wat overdreven. Veel hangt ook af van de rest van het pakket en je effectieve kennen en kunnen. Wat @DenJohn zegt bevat misschien wel wat waarheid (meer richting permanente). Ik zou niet terugwillen naar consultancy en als ik het wel zou overwegen, dan enkel als freelancer.

5000 loon is voor de werkgever 6500 euro incl RSZ.
Dan nog wagen, ziekteverlof opvangen, vakantiegeld, 13de maand, maaltijdcheques, onkostenvergoeding, gsm+abo, verzekeringspakket, bonussen etc.

Bovenop dit alles heb je ook nog overhead in de vorm van je persoonlijke pimp die je moet 'verkopen' etc.
Een werknemer kost gigantisch veel meer dan zijn naakt brutoloon.

5000 loon is voor de werkgever 6500 euro incl RSZ.
Dan nog wagen, ziekteverlof opvangen, vakantiegeld, 13de maand, maaltijdcheques, onkostenvergoeding, gsm+abo, verzekeringspakket, bonussen etc.

Bovenop dit alles heb je ook nog overhead in de vorm van je persoonlijke pimp die je moet 'verkopen' etc.
Een werknemer kost gigantisch veel meer dan zijn naakt brutoloon.
Zeer zeker: 220x600 = 132.000 € VS vuistregel bruto loon x 20 = 100.000 € inclusief wat voordelen.

Edit: bruto marge 32% - als bovenstaande redelijk is ingeschat, is dat een werkbaar business model of sla ik de bal helemaal mis?

Laatst bewerkt:
Zeer zeker: 220x600 = 132.000 € VS vuistregel bruto loon x 20 = 100.000 € inclusief wat voordelen.

Edit: bruto marge 32% - als bovenstaande redelijk is ingeschat, is dat een werkbaar business model of sla ik de bal helemaal mis?
Niet-billable personeel (fleet, HR , mgmt , sales, backoffice, juniors profielen die niet meteen aan de slag kunnen) of algemene non-billability (opleidingen , ziekte, ... ) drukken die marge wel ferm naar beneden.

Er is een reden waarom goedkopere junior profielen gegeerd worden in consultancy. Kosten zijn laag& opbrengsten acceptabel.

Niet-billable personeel (fleet, HR , mgmt , sales, backoffice, juniors profielen die niet meteen aan de slag kunnen) of algemene non-billability (opleidingen , ziekte, ... ) drukken die marge wel ferm naar beneden.

Er is een reden waarom goedkopere junior profielen gegeerd worden in consultancy. Kosten zijn laag& opbrengsten acceptabel.

Mag ik daaruit besluiten dat een marge van 32% dan te weinig of aan de lage kant is? Ik stel uiteraard de situatie wat simpel voor en ik weet ook dat de omgekeerde rekening maken eigenlijk not done is - maar anderzijds heb ik wel het gevoel dat diegene die de vraag stelde ook aanvoelt toch wat onder het gemiddelde in de categorie senior (laat ons zeggen geen junior meer gezien aantal jaar ervaring) zit. Vandaar dat het me wel interessant leek wat zich te hebben hoe op het forum gezien wordt.

Mag ik daaruit besluiten dat een marge van 32% dan te weinig of aan de lage kant is? Ik stel uiteraard de situatie wat simpel voor en ik weet ook dat de omgekeerde rekening maken eigenlijk not done is - maar anderzijds heb ik wel het gevoel dat diegene die de vraag stelde ook aanvoelt toch wat onder het gemiddelde in de categorie senior (laat ons zeggen geen junior meer gezien aantal jaar ervaring) zit. Vandaar dat het me wel interessant leek wat zich te hebben hoe op het forum gezien wordt.

De marges zullen een heel pak hoger liggen dan 32%, uiteindelijk is het de onderkant en het midden van de pyramide die niet alleen de rest van de pyramide betaalt maar inderdaad ook het leger aan niet-billable personeel, de winst van het bedrijf, de gebouwen, etc.

Een factor x2,5 à 3 (rekening houdend met 90% = 200 billable dagen) is op junior profielen geen uitzondering. Voor het niveau erboven dan eerder een factor 2 à 2,5. Toch voor de grote consulting bedrijven. Bij de kleinere zullen de rates meestal lager liggen als het over exact hetzelfde werk gaat, terwijl de totale kost van de werknemer niet persé lager ligt - of zelfs wat hoger uitvalt door minder tax-optimalisatie.

Veel hangt natuurlijk af van het type werk, hoe meer commodity, hoe lager de daily rates zullen liggen terwijl de totale kost van de werknemer niet altijd evenredig lager ligt.

Een eenvoudige rekenoefening maar in essentie lijkt het mij op onderstaand neer te komen. Of zie ik wat over het hoofd?
Met een voorzichtige schatting van uurtarief, billability & BU van 30 man heb je €1,2M om alle overhead te dekken.
Indien onderdeel van een groter bedrijf kan de kost nog meer worden gespreid.

154 werkdagen (billable 70%) * €80 uurtarief * 8uur
= €98K omzet

€5K cost consultant all-in * 12 maand
= €60K cost

~ €40K marge x 30 headcount
= €1,2M

Een eenvoudige rekenoefening maar in essentie lijkt het mij op onderstaand neer te komen. Of zie ik wat over het hoofd?
Met een voorzichtige schatting van uurtarief, billability & BU van 30 man heb je €1,2M om alle overhead te dekken.
Indien onderdeel van een groter bedrijf kan de kost nog meer worden gespreid.

154 werkdagen (billable 70%) * €80 uurtarief * 8uur
= €98K omzet

€5K cost consultant all-in * 12 maand
= €60K cost

~ €40K marge x 30 headcount
= €1,2M

Zoals al gezegd kost die consultant als je die 5K loon geeft 6.5K

Als consultant krijg je ook extra's zoals auto, mc, gsm, internet,...

Dus nee die rekenoefening klopt niet

Kijk anders eens op NBB naar jaarrekeningen van enkele (IT-)consultancy bedrijven
Gaat u niet veel wijzer maken omtrent de marge die ze specifiek op consultants nemen eh. In de 62 zit immers heel het personeelsbestand. En wat met zelfstandige consultants/directors?

Meestal wordt een marge van 50% genomen om mits non-productieve tijd op 40% te komen. Daarvan moet dan nog alle overhead af.
Op mijn eigen uurloon is het zelf 51,38%.

Bij mijn weten is dat afgeschoten omdat de linkse partijen de variant voor zelfstandige niet wouden schrappen EN was oorspronkelijke uitfasering ook pas tegen 2028 voor de hoogste lonen
Ik dacht dat het in fases zou gaan en 2024 een nieuwe vermindering was. Idd tot 2028

Maar niks nieuws meer gehoord

Dan ben ik zwaar onderbetaald. Ik ga opslag moeten vragen. :tongue:

Terug
Bovenaan