Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik kan mij wel wat inbeelden :thinking:

Van iemand met een gebruikersnaam zoals u kan ik al voorstellen aan wat je denkt.

Gewoon de indruk gegeven dat 'agressief' lobbywerk m'n ding is, beter geluld (no pun intended) en meer kwantitatieve 'backbone' dan de andere kandidaten (grotendeels politicologen en sociologen met of zonder phd).

We hebben hier net evaluatie ronde achter de rug en nieuwe benchmarks.

R&D zit hoger dan de rest. De rest zit ongeveer allemaal in dezelfde lijn.
  1. Entry level (typisch bachelor diploma en na 2y upgrade of master en quick upgrade): 47800/y (+2% individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie, 4% bij goede evaluatie)
  2. advanced level (typisch beetje ervaren master of phd en snelle upgrade): 60400/y (+4 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie, 4% bij goede evaluatie)
  3. experienced level: 76000/y (+4 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; 2% increase bij niet-crappy evaluatie; 4% bij goede evaluatie; kleine ans op aandelen)
  4. expert level: 93600/y (+ auto; +8 % individuele bonus target; +~5% groepsbonus; bijna zeker aandelen)
Net eens mijn baas (die 5 reports heeft) zijn target gechecked. 133.000/y (en dat is 12% bonus target).

De meeste met Phd, inclusief mezelf, zaten na 5y in expert rond de 30-32. Ik heb net een PhD van 29 exceptional upgrade gegeven in crappy tijden - advanced en minder dan een jaar in dienst en zit nu na merit increase op 110%. Vorig jaar nog beginnende master 110% van de entry target geboden (4000/y) maar niet getekend.

En dat zijn gebenchmarkte lonen in Belgie. Dus 2400 voor een master, dan ga je het afvoerputje binnenhalen denk ik.

Idd, vind 2400 + bedrijfsvehikel toch ook maar abnormaal laag (ongeacht wat cijfertjes van jobat & co zeggen). Van al de vrienden die ongeveer gelijktijdig met mij zijn afgestudeerd is er niemand die begonnen is onder 3000. Natuurlijk wel allemaal handelsingenieurs/economen die meestal in sectoren komen waar het grote geld zit.
Met een master geschiedenis, taal- en letterkunde, etc. ofzo zal het wellicht anders zijn en is het wrs krabben voor een job tout court.

Laatst bewerkt:
Er zitten wel wat louche dingen in dat voorstel.

Vakantiedagen (andere extra): extra 7 dagen bij niet ziekte
Nog nooit van gehoord. Je krijgt 7 dagen extra verlof als je nooit ziek bent? Of als je ziek bent, gaat dat af van je 7 dagen. (Je bent 5 dagen ziek. Je hebt er nog twee dagen vrij te nemen?)

Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja (eerst 6 weken opleiding) + nadien Training Academy
Ik ben curieus of er geen scholingsbeding is hier. Ik voel iets aan mijn kleine teen :p.

Bedrijf is multinational met vestigingen in meer dan 40 landen en 15000 werknemers, in België een 750 tal werknemers dus ik denk niet dat er veel gekkigheden in hun contracten gaan zitten :)

Vakantiedagen zittten als volgt in elkaar (vrij te kiezen maar voorkeur voor Juli-Aug omdat dan waarschijnlijk veel bedrijven/contactpersonen verlof hebben;

20 wettelijke vakantiedagen (gebaseerd op een volledige/voltijdse tewerkstelling voorgaande jaar/in 2023);
7 extralegale verlofdagen te ‘verdienen’
6 dagen indien werknemer niet arbeidsongeschikt is (berekend per kwartaal, 4 x 1,5)
1 dag indien de werknemer 3 –al dan niet onderbroken– weken verlof opneemt tijdens de periode juli/augustus

Nee, geen scholingsbeding, 6 weken is bedoeld om bedrijf en producten te leren kennen en mee te lopen met senior sales representative.

Sales is inderdaad niet voor iedereen weggelegd en lonen lopen nogal uiteen, zo heeft hij gesolliciteerd en loonvoorstellen gekregen en het laagste was om in de Customer Service van een grootbank te gaan werken aan 2030 euro bruto met bedrijfswagen of 2330 euro bruto zonder en ja daarvoor was minstens een Bachelor nodig🥹 tot 3000eur Bruto met bedrijfswagen als Delivery Advisor in een autogroep in Gent (maar daar had hij gewoon geen goed gevoel bij) beiden wel zonder bonusregeling.
Als je dan van Sales naar Business Development gaat zijn die lonen nog hoger.

En iemand zegt hier 'zonder diploma' maar dit is nogal kort door de bocht lijkt mij want het zijn wel hogeschoolopleidingen en het is zo dat de kans groot is dat iemand met bv een goed technisch beroep vaak meer zal verdienen dan pakweg iemand met een master filosofie die in de cultuursector werkt. Ook worden de huidige graduaten qua loonschaal bij bv de overheid op hetzelfde niveau geplaatst als een Bachelor. Zo heb ik het gevoel dat in het bedrijfsleven stages etc ook toch wel serieus meetellen want hij heeft toch wel op sollicitatie mogen gaan bij wat grote namen die zeker niet de nadruk legden op die Bachelor of graduaat.

Ikzelf heb een universiteitsdiploma en ik denk wel dat mensen een verkeerd beeld hebben van zo'n graduaat. Het zijn ondertussen toch wel volwaardige hogeschoolopleidingen waar naast theorie studenten zich ook wel echt betrokken voelen omdat ze zelf dingen in de praktijk mogen uitvoeren en zo vaak toch echt wel kennis opdoen en groeien in hun zelfbewustzijn en ik merkte ook dat de docenten echt gedreven waren en niet zomaar hun cursus op PPT's zetten en hun studenten ook echt kenden en betrokken waren en velen ook uit het bedrijfsleven kwamen en dus dikwijls echt wel nuttige kennis hadden.

Ik heb intensief de laatste 4 jaar meegemaakt en toch wel volgende dingen opgemerkt;
Handboeken die ze gebruiken zijn vaak dezelfde als in de Bacheloropleiding.
Er is vaak een luik theorie en een luik praktijk in een graduaat, zo moest hij voor Financieel management een volledig Business plan uitschrijven tot in detail van een zaak die hij zou willen opstarten en theorie zoals ratio's terwijl in de Bachelor Bedrijfsmanagement de nadruk lag op boekhouden en pure theorie.
Ook voor Accountmanagement werd verwacht dat ze een diepte interview deden met een account manager en dan gingen kijken welke verbeteringen zij konden doorvoeren in hun job of bedrijf.
De theorie moest dus altijd getoetst worden aan de praktijk wat mij eerlijk gezegd interessanter lijkt en ze dus eigenlijk een voorsprong hebben want ze weten hoe iets in de praktijk moet wat voor een bedrijf dikwijls waardevol is. En als ik naar zijn medestudenten kijk uit de opleiding marketing hebben die toch wel meestal een job die vergelijkbaar is van diegenen met een Bachelor. Ook leerden ze in de graduaatsopleiding Marketing werken met Photoshop, Indesign en Illustrator terwijl dit in de Bachelor vaak niet eens aan bod komt.
Stage Sales heeft hij bij Mercedes meer dan 100 dagen moeten doen en dus volledig mogen meedraaien terwijl een Bachelor een 3 tal weken stage kwam doen en eigenlijk gewoon een kijkstage was. Zelfde bij de stages in Marketing, op 2 jaar moesten ze telkens een kwartaal bij 3 verschillende bedrijven doen.

Maar nu ben ik serieus aan het uitweiden 😄
Hij heeft ondertussen het voorstel dan ook aanvaard en begint 27 november.

Vraag mij dan af wat ik dan zo fenomenaal heb gedaan om een startersloon van 4700 te krijgen, weliswaar zonder bedrijfswagen (niet dat ik nog maar zou willen hebben, ook al zou ik daarvoor maar 100 netto moeten opgeven).

Je hebt gewoon gehad wat veel mensen met hoge lonen hebben: op het juiste moment op de juiste plaats zijn.
In dit topic geven we natuurlijk graag de indruk dat het enkel individuele prestaties en verdiensten zijn die daar voor zorgen. En dat er geen factor geluk is. Maar de realiteit is anders.

Er zitten wel wat louche dingen in dat voorstel.

Vakantiedagen (andere extra): extra 7 dagen bij niet ziekte
Nog nooit van gehoord. Je krijgt 7 dagen extra verlof als je nooit ziek bent? Of als je ziek bent, gaat dat af van je 7 dagen. (Je bent 5 dagen ziek. Je hebt er nog twee dagen vrij te nemen?)

Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja (eerst 6 weken opleiding) + nadien Training Academy
Ik ben curieus of er geen scholingsbeding is hier. Ik voel iets aan mijn kleine teen :p.

Bedrijf is multinational met vestigingen in meer dan 40 landen en 15000 werknemers, in België een 750 tal werknemers dus ik denk niet dat er veel gekkigheden in hun contracten gaan zitten :)

Misschien niet veel, maar alvast wel eentje: het is verboden individueel verlofdagen toe te kennen als beloning als je niet ziek bent. Over collectief kan je nog discussieren en zijn er loopholes, maar individueel is het overduidelijk dat je daardoor discrimineert op gezondheidstoestand.

Los daarvan is het ook niet slim, je riskeert daarmee véél meer ziektekiemen binnen te brengen en zeker indien er thuiswerk mogelijk is, riskeer je dat ziekte op thuiswerkdagen gewoon niet ingevuld wordt als ziekte, maar er die dag héél lage productiviteit is.

Het idee dat grote bedrijven geen illegale zaken in hun contracten staan, is een fabeltje.

Scholingsbeding is nog zo eentje die héél vaak in een contract staat, maar vaak niet toepasbaar is omdat het loon te laag is.

Gemiddeld startersloon voor een academische master in 2023 is iets minder dan €2800 volgens jobat. En daarvan heeft zeker niet iedereen een bedrijfswagen, dus er zullen wel een pak masters starten voor €2400 + bedrijfswagen.
Bizar dat dergelijk loon in 2011 ook al gegeven werd, of is er ergens een afspraak tussen bedrijven om de startlonen niet te indexeren?

2400 bruto voor een master? Wat voor een schooiersloon is dat? Maarja, zolang je een bedrijfswagen geeft zal je er wel vinden die willen komen werken voor 500 bruto. 😂

mijn eerste brutoloon als master € 1850 :rofl:dat is wel al meer dan 12 jaar geleden. Achteraf bekeken was dat echt te belachelijk voor woorden.

En in die tijd was €1850 bruto géén €1800 netto, zoals vandaag wsl het geval is. Eerder 1400 netto.

...

En dat zijn gebenchmarkte lonen in Belgie. Dus 2400 voor een master, dan ga je het afvoerputje binnenhalen denk ik.

Pharma en wetenschappelijke / technische profielen. Niet vergeten hoeveel masters er afstuderen in richtingen zoals geschiedenis, pol & soc, criminologie,... die stukken minder betalen.
En neem bv. Big 4, daar is het startersloon voor een master nu pakweg 2500 - 2600 bruto + een wagen. Die bieden zeker niet het meeste in de markt maar ook niet het allerlaagste, dus 2400 + een wagen zal niet zo uitzonderlijk laag zijn voor economische of technische profielen.

Toen ik begon, lagen onze starterslonen (ir) ook een heel stuk boven het gemiddelde over alle masters heen.

Bizar dat dergelijk loon in 2011 ook al gegeven werd, of is er ergens een afspraak tussen bedrijven om de startlonen niet te indexeren?

Veel bedrijven hebben starterslonen veel minder geïndexeerd op het moment dat de werkbonus ingevoerd werd, omdat ze wisten dat werknemers er netto op vooruit gingen bij gelijk blijvend brutoloon. Al werd die misschien nog voor 2011 ingevoerd, ik heb die periode in ieder geval mislopen :p
En in heel wat grote bedrijven schalen ze de startersjobs ook lager in dan 5 à 10 jaar geleden. Lagere banding / grading = lager loon. Of ze vullen een job in met een ing. in plaats van een ir., wat ook weer een paar €100 bruto minder is voor dezelfde job.

Al denk ik dat @Sylverscythe er boenk op zit: als je naar technische of economische profielen kijkt, krijg je heel andere starterslonen te zien dan in veel andere richtingen :)

Laatst bewerkt:
Je hebt gewoon gehad wat veel mensen met hoge lonen hebben: op het juiste moment op de juiste plaats zijn.
In dit topic geven we natuurlijk graag de indruk dat het enkel individuele prestaties en verdiensten zijn die daar voor zorgen. En dat er geen factor geluk is. Maar de realiteit is anders.

Ohja, maar dat zeg ik ook niet. Ik was bijlange niet pakweg top of the class of heb zo'n exceptionele skills (buiten mss zelfs droogstoppels doen lachen :hurrr:). Heb deze job eigenlijk via via een professor 'gekregen' (nuja, hij heeft een sterke recommandée geschreven en kende de prof die mijn sollicitatiegesprek 'afnam' goed). Ze zochten gwn iemand die heel goed was in kwantitatieve analyses en ik was bijna de enige niet-politicoloog of niet-socioloog, dus ja. Geluk heb je met bijna alles nodig eh. Als ik moest concurreren met allemaal andere hir's/economen, ik had de job wrs niet gehad.

Er zijn ook masters die niet STEM of economisch van aard zijn hé vriendjes.

Idd, iets was ik al zei. Startersloon is toch bijna volledig afhankelijk van uw richting.

2400 bruto voor een master? Wat voor een schooiersloon is dat? Maarja, zolang je een bedrijfswagen geeft zal je er wel vinden die willen komen werken voor 500 bruto. 😂

Idd, iets was ik al zei. Startersloon is toch bijna volledig afhankelijk van uw richting.

De meeste reactie komt op die bovenste post van jou natuurlijk. Je hebt het dan over "een" master. Niet over zeldzame masters in goedbetaalde sectoren.

De meeste reactie komt op die bovenste post van jou natuurlijk. Je hebt het dan over "een" master. Niet over zeldzame masters in goedbetaalde sectoren.

Bwah, "zeldzame masters". Een STEM-diploma of TEW of handelsingenieur, ... zijn nu niet bepaald zeldzaam eh.

Laatst bewerkt:
Het ging over 2400 + wagen. Ik vind 2400 bruto + wagen meer waard dan 3000 bruto zonder wagen, of toch als je een wagen belangrijk vindt. Een wagen is netto wel meer waard dan €250 (of wat het netto verschil ook is).

Het ging over 2400 + wagen. Ik vind 2400 bruto + wagen meer waard dan 3000 bruto zonder wagen, of toch als je een wagen belangrijk vindt. Een wagen is netto wel meer waard dan €250 (of wat het netto verschil ook is).

Tgoh, een auto steekt natuurlijk de ogen uit bij vele (naïeve) starters, maar is ferm overdreven. Ok, je kan de show stelen met uw boite (die zelfs niet eens uw eigendom is), maar moet dan wel elke euro wikken en wegen (want met 1900 netto in dit geval spring je niet ver). En dat loon daalt naarmate je die voiture meer gebruikt in uwe privé. Dan is een OV-abonnement of zelfs een fietsvergoeding + het verschil in bruto in principe meer waard.
Een bedrijfswagen is heel nice als je al een goed loon hebt, maar denken van "ahja ik verdien 1900, maar krijg wel een bedrijfswagen" is de valse goednieuwsshow waarmee (privé-)werkgevers u willen doen geloven dat je goed zit. (Is vooral voor hunzelf goed).

Een mobiliteitsbudget dat je kan gebruiken voor uw "huisvestingskosten", dat is pas de moeite.

Terug
Bovenaan