Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die barema's en schalen waar je op voorhand weet van dan dit, dan dit en dan dit... Ik zou dat persoonlijk gigantisch beperkend, voorgekauwd en zelfs demotiverend vinden.
Honest question voor mensen die daar in zitten: how do you keep yourselves entertained or motivated? Voelt dat niet als een rem?
Voor velen is het vooral een zekerheid - zo kan je het ook bekijken natuurlijk

Voor velen is het vooral een zekerheid - zo kan je het ook bekijken natuurlijk

Ja, dat begrijp ik an sich wel, maar het is net dat voorbepaalde, dat deterministische dat voor mij alle motivatie en inspiratie wegzuigt. Ik ben 42 en ik weet niet wat ik binnen 5 laat staan 10 jaar wil doen, ik weet enkel hoe ik het wil doen maar ik heb wel dat tikje spanning en dat laagje ongewisse nodig.

Die barema's en schalen waar je op voorhand weet van dan dit, dan dit en dan dit... Ik zou dat persoonlijk gigantisch beperkend, voorgekauwd en zelfs demotiverend vinden.
Honest question voor mensen die daar in zitten: how do you keep yourselves entertained or motivated? Voelt dat niet als een rem?

Anderen hebben juist graag die zekerheid en "objectiviteit".
Bijvoorbeeld :
mensen met vreemde familienaam die het gevoel hadden dat loonsverhogingen enkel uitgedeeld werden aan bepaalde mensen binnen een KMO onafhankelijk van kwaliteit werk.
Mensen met minder durf om een loonsverhoging te vragen
Boekhouder uit de kuststreek: "Ik neem enkel vrouwen aan. Zij veranderen minder snel van werk en ze zagen niet om loonsverhogingen"

In de regio waar ik woon (met veel KMO's en familiebedrijven) is een lectorwedde (barema 502 van het departement onderwijs)nog lang zo slecht niet. Het is ergens een zekerheid dat je minstens dat loon zal hebben. In januari bereik ik een nieuwe wedde-anciënniteit, dan komt er weer een stukje bij. Het gaat mij echter niet enkel om dat loon, maar wel om de combinatie met de vrije tijd, die is nu met jonge kinderen onbetaalbaar.

Ongetwijfeld zijn er nog een pak mensen die gewoon een compromis zoeken tussen een goed loon maar toch veel vrije tijd en niet te veel stress. Dan kom je volgens mij automatisch sneller uit bij overheidsdiensten...

Ja, dat begrijp ik an sich wel, maar het is net dat voorbepaalde, dat deterministische dat voor mij alle motivatie en inspiratie wegzuigt. Ik ben 42 en ik weet niet wat ik binnen 5 laat staan 10 jaar wil doen, ik weet enkel hoe ik het wil doen maar ik heb wel dat tikje spanning en dat laagje ongewisse nodig.
Goh, ik heb gemiddeld om de 3j een andere functie uitgeoefend. En toch altijd ambtenaar geweest.
De loonschalen etc zijn beperkend maar langs de andere kant nooit gezever over loon. Bij een switch blijft dat verder opbouwen.

Heel veel mensen zijn ook gewoon niet zo geïnteresseerd in altijd meer geld en hebben andere drijfveren om hun job te doen. Je kan voldoening en geluk uit een job halen ook al hang je vast aan barema's, onvoorstelbaar eigenlijk!!!
Er zal ook een flink deel niet gemotiveerd zijn.

Dit is hier geruisloos gepasseerd, maar kunnen we er even bij stilstaan dat dit toch echt belachelijk is? Het loon is al niet soeps, en dan als enig voordeel 40 euro cadeaucheque per jaar.
Terwijl dit een job is die maatschappelijk veel meer meerwaarde heeft dan de dozijnen financieel consultants die zoeken naar manieren om bedrijven minder belastingen te laten betalen.
Ik zou het niet willen doen, zowel mentaal als fysiek lijkt me dit superzwaar in vergelijking met de gemiddelde bureaujob.

Chapeau man!

Heel cliché, maar we krijgen heel veel terug v onze bewoners ☺️
Jammer genoeg kampen we sinds corona, net als in andere sectoren, met een serieus personeelstekort dat niet opgelost raakt. Het personeelsverloop is enorm. Heel opvallend dat veel mensen die al lang in de voorziening werkten, gestopt zijn. Na 12 jaar is het ook bij mij wel op, maar ik heb er moeite mee om de beslissing effectief te nemen, net omdat mijn hart echt wel in de zorg ligt.

Laatst bewerkt:
Zoals anderen hier al zeggen, de zekerheid. Ik zou ook absoluut geen goeie onderhandelaar zijn over mijn loon, ik kan dat soort dingen niet, ik eindig sowieso in de positie waar ik ze betaal om mij daar binnen te laten 😂

Ik heb nu ook op twee jaar tijd drie verschillende functies uitgevoerd (de laatste twee nu tegelijk) dus ik verveel me hoegenaamd niet. Ik zou juist heel erg ongelukkig worden van dat enorm competitieve en constant moeten bewijzen dat je x waard bent.

Ik heb momenteel een job waar ik mensen help en dat is mij voor mij veel motiverender dan een bonus of een promotie of zo. Ik werk ook altijd in zachte sectoren en iedereen is heel lief.

Ik ben heel erg blij dat die onderlinge concurrentiestrijd weg is met mijn directe collega's.

Vroeger was het altijd die verdient meer en wat kan ik doen om tegen evaluatie % x te verdienen. Ik vond dat mentaal altijd heel stresserend.

Nu denk ik daar praktisch nooit meer aan, mijn loon is wat het is en daar kan ik niks aan veranderen ... dat geeft een rust in mijn hoofd.

Het grote nadeel wat ik zelf genoeg zie is dat er veel minder een 'extra' mile zal gegaan worden om zich te bewijzen.

Ja, dat begrijp ik an sich wel, maar het is net dat voorbepaalde, dat deterministische dat voor mij alle motivatie en inspiratie wegzuigt. Ik ben 42 en ik weet niet wat ik binnen 5 laat staan 10 jaar wil doen, ik weet enkel hoe ik het wil doen maar ik heb wel dat tikje spanning en dat laagje ongewisse nodig

Want wie volgens een barema verloond wordt kan niet van functie wisselen, ofzo?
Ik werk bij een klein bedrijf. Ik denk dat zowat elke ambtenaar meer mogelijkheden tot interne mobiliteit heeft dan ik.

Het enige deterministische is toch de verloning, niet wat je doet? En ook dat kan je altijd je ontslag geven en iets anders doen als je liever wat onzekerheid inbouwt.

Want wie volgens een barema verloond wordt kan niet van functie wisselen, ofzo?
Ik werk bij een klein bedrijf. Ik denk dat zowat elke ambtenaar meer mogelijkheden tot interne mobiliteit heeft dan ik.

Het was een vraag, geen waardeoordeel. Uiteraard zijn er met barema's functiewissels mogelijk, maar alles is en blijft volgens de barema's (en de kans dat je van niveau x naar niveau x+10 springt is wellicht onbestaande) dus ja, ik vroeg me af hoe anderen met dat deterministische om gaan.

Het was een vraag, geen waardeoordeel. Uiteraard zijn er met barema's functiewissels mogelijk, maar alles is en blijft volgens de barema's (en de kans dat je van niveau x naar niveau x+10 springt is wellicht onbestaande) dus ja, ik vroeg me af hoe anderen met dat deterministische om gaan.
Ik begrijp wat je bedoelt. Als je de gekozen job blijft doen of binnen dat barema blijft ligt je loon al vast (op indexering na) voor heel je carrière. Grote sprongen zijn er misschien niet al geeft het ergens wel een gemoedsrust. Ik heb nu 3135 netto, na nieuwjaar zal dat dan 3300 zijn zonder dat ik hiervoor iets extra moet doen.

Ik begrijp wat je bedoelt. Als je de gekozen job blijft doen of binnen dat barema blijft ligt je loon al vast (op indexering na) voor heel je carrière. Grote sprongen zijn er misschien niet al geeft het ergens wel een gemoedsrust. Ik heb nu 3135 netto, na nieuwjaar zal dat dan 3300 zijn zonder dat ik hiervoor iets extra moet doen.

Klopt niet hé, reeds uit de bus gevallen of mss (en zeer waarschijnlijk) in de toekomst:
  • extra opslag (zie ook zorgsector, ook vriend bij de VDAB heeft een extra van 550€/jaar vast)
  • fietsvergoedingen (waar men héél soepel omgaat met de toepassing ervan)
  • leasing van fietsen
  • vergoeding internet
  • vergoeding thuiswerk
  • laptop
  • maaltijdcheques
  • hier en daar reeds bestaande premies (bij de politie zelfs een triljoen opties)
  • Groepsverzekering
  • Soepel in verlofdagen, bestaan van baaldagen, ziektedagen zonder briefje (waar ik 200% achtersta)
Ik ben van mening dat veel werknemers uit de privé het loon bij de overheid wat onderschatten - men staart zich blind op de populaire bedrijfswagens maar het is niet ondenkbaar dat men daar vroeg of laat eens met de grove borstel zal doorgaan - doe die wagen weg en velen zijn beter af bij de overheid.

Laatst bewerkt:
Klopt niet hé, reeds uit de bus gevallen of mss (en zeer waarschijnlijk) in de toekomst:
  • extra opslag (zie ook zorgsector, ook vriend bij de VDAB heeft een extra van 550€/jaar vast)
  • fietsvergoedingen (waar men héél soepel omgaat met de toepassing ervan)
  • leasing van fietsen
  • vergoeding internet
  • vergoeding thuiswerk
  • laptop
  • maaltijdcheques
  • hier en daar reeds bestaande premies (bij de politie zelfs een triljoen opties)
  • Groepsverzekering
  • Soepel in verlofdagen, bestaan van baaldagen, ziektedagen zonder briefje (waar ik 200% achtersta)
Ik ben van mening dat veel werknemers uit de privé het loon bij de overheid wat onderschatten - men staart zich blind op de populaire bedrijfswagens maar het is niet ondenkbaar dat men daar vroeg of laat eens met de grove borstel zal doorgaan - doe die wagen weg en velen zijn beter af bij de overheid.

Ik schrijf toch niet dat er geen extra's zijn buiten het brutoloon, ik schrijf dat alles min of meer vast ligt. Af en toe wordt er eens iets collectief gewijzigd zoals die internetvergoeding in het onderwijs bv.

De zaken die je opnoemt liggen min of meer vast per agentschap of overheidsdienst waar je werkt. Bij MDK heb je wel een bedrijfswagen voor bepaalde functies en ben je statutair, ook bij de Vlaamse waterweg heb je soms een wagen in bepaalde functies.Verlofdagen liggen ook vrij vast qua aantal voor de meeste functies en diensten. Idem met Mc's. Die groepsverzekering is in het leven geroepen voor niet-statutaire werknemers.

Algemeen zal de verloning bij de overheid wel niet zo slecht zijn. Al hangt dat toch gewoon af van dienst, functie en profiel.

In het onderwijs zijn er buiten de fietsvergoeding en internetvergoeding geen extra's. Geen Mc's, geen hospitalisatie, geen gsm, geen fietslease, geen vergoeding, enkel een laptop zonder admin-rechten. Sommige hogescholen hebben ook een pauperig thuiswerkbeleid, waarbij de docent heel de dag op de campus moet blijven, ook al heeft hij maar 3u les. Bij ons zijn ze zeer soepel, er zijn er zelf die cumuleren en 120% loon ontvangen.

Vooral willen - er zijn quasi geen techniekers meer, laat staan eentje dien in een godvergeten gat in China gaat werken. Tevens profiteert hij optimaal van de situatie door dezelfde prijs te vragen als een technieker in loondienst van een grote boite genre ABB/Atlas Copco ..

Je zou nog versteld staan hoeveel er gevraagd wordt hoor - vraag eens aan ABB om iemand van ABB Finland naar China te sturen, onlangs heeft men één van onze heftrucks laten onderhouden - dat was ook 110 €/h, voor gewoon service in eigen land.

Edit: hoogste "uurloon" voor werk dat iedereen kan uitvoeren: buurman heeft een tarief van 1 €/m² om een gazon te sproeien - iemand die dat 5 jaar lang zou kunnen doen (uiteraard niet mogelijk) kan rentenieren in het kwadraat - de CEO van een aantal pagina's terug is daar een sukkelaar bij.
Dit is toch quasi eenmalig?
Dan vind ik dat nog niet overdreven. Dit is wat bedrijven factureren aan andere bedrijven.

Zoals Dogo zegt. Ik doe vaak interventies van 4-5u on site voor €5-10k per interventie.
Soms kan dat 30 minuten van thuis zijn...
en soms 1 dag travel.

Ik verdien dan ook bovengemiddeld maar zou da wel eens freelance willen doen in de toekomst als daar mogelijkheid voor is (steeds meer).

Dit is toch quasi eenmalig?
Dan vind ik dat nog niet overdreven. Dit is wat bedrijven factureren aan andere bedrijven.

Zoals Dogo zegt. Ik doe vaak interventies van 4-5u on site voor €5-10k per interventie.
Soms kan dat 30 minuten van thuis zijn...
en soms 1 dag travel.

Ik verdien dan ook bovengemiddeld maar zou da wel eens freelance willen doen in de toekomst als daar mogelijkheid voor is (steeds meer).
Dat is idd zo gegroeid dat iedereen dat beschouwd als zijnde "niet overdreven", beetje zoals de prijs van een Iphone - maar de winsten zijn gigantisch, maar goed - op andere zaken is het dan weer minder en zo blijft de wereld draaien zeker. Spare parts is ook nog zo een melkkoe - iemand met een iets te gevoelig moraal kompas zou door de grond zakken van schaamte om zoiets zonder blozen aan te rekenen, maar ook dat is "normaal".

Dat is idd zo gegroeid dat iedereen dat beschouwd als zijnde "niet overdreven", beetje zoals de prijs van een Iphone - maar de winsten zijn gigantisch, maar goed - op andere zaken is het dan weer minder en zo blijft de wereld draaien zeker. Spare parts is ook nog zo een melkkoe - iemand met een iets te gevoelig moraal kompas zou door de grond zakken van schaamte om zoiets zonder blozen aan te rekenen, maar ook dat is "normaal".
Krijgt die persoon ook dezelfde tarief aangeboden als hij werk moet verrichten binnnen de EU?

Snap dat niet veel mensen naar China willen gaan. Bij ons ook de laatste jaar vaker en vaker push om daar te gaan voor complexe interventies.

Terug
Bovenaan