Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ja ik kom uit de privé en daar verdiende ik meer maar was het een pak harder werken. Met 2 kinderen is het wel chill. Ik bepaal voor 90% waar ik werk. Ik zit nu in A111 en heb met 18 jaar dienst zo'n 3300 netto. Werk er nu 2 jaar en ik hoop toch volgend jaar naar A121 te gaan. Dan zit ik rond de 3700 netto zonder dat ik een leidinggevende functie heb en dat vind ik best.
Welke dienst/functie werk je juist? A111 is zo een ruime schaal, dat kan gaan van een projectleider tot een beleidsmedewerker of zelf een ingenieur.

Ik dacht ook steeds “het zijn de betere lonen” die hier passeren. Vaak universitairen, operatoren in de chemie, …. Af en toe een normaal mens uit het onderwijs of machinist ofzo.
Maar na een jaartje afwezigheid op het forum kan ik toch zeggen dat deze thread serieus geëvolueerd is. De normale mens komt hier waarschijnlijk niet meer 😅 Lonen van 7K/ maand, 20K factureren per maand, ipt van 700K, … ik moet passen. 😅
En al hun 3de of 4de woonst aan het bouwen op hun 40ste .. en ik die dacht dat mijn grootouders veel geld hadden. :support:

Alle begrijp mij niet verkeerd. Ik gun het iedereen maar hier zitten Inderdaad redelijk veel grootverdieners. :smile:

En al hun 3de of 4de woonst aan het bouwen op hun 40ste .. en ik die dacht dat mijn grootouders veel geld hadden. :support:

Alle begrijp mij niet verkeerd. Ik gun het iedereen maar hier zitten Inderdaad redelijk veel grootverdieners. :smile:

Die vallen ook meer op tussen de "standaard" posts met relatief normale lonen. Waar in 90% van de gevallen op gereageerd wordt dat ze minstens €1000 netto en een auto extra kunnen krijgen... 😬

Heb hier net een factuur van een freelance technieker goedgekeurd:
  • Uurloon: 195 €/h
  • +50% voor uur 9 en 10
  • +100% voor overige overuren, zondagen en feestdagen (jaja - reistijd = werktijd, dus je verdient het meest door ver en lang te vliegen)
  • Voor reizen buiten Europa - Business class
  • Flat rate voorbereiding: 500 €
  • Hotel/Taxi/Visum .... factuur + 10%
Resultaat: 42.536,00 € voor 10 dagen China waarvan net geen 10.000 euro effectieve kosten (de klant heeft het hotel wel geboekt en betaald) - de rest zijn werkuren.

Die mens werk letterlijk vanuit zijn garage in zijn woning.

Edit: nog een leuk weetje: hij heeft niet eens moeten fysiek werken - de taak was een on -site start -up van een reeks nieuwe machines, alle machines zijn succesvol opgestart zonder issues - dus in de praktijk wil dit zeggen: veel wachten, een paar metingen en wat rapportjes invullen en handtekeningen verzamelen, wat standaard checks.

Laatst bewerkt:
Die mens zal dan iets kunnen of willen dat een ander niet kan of wil, anders zou @Chauffagist het meteen doen.
Dit. Hij moet dan wel een heel sterke kennis hebben over dat type machines lijkt mij?

Je kan niet zomaar even 195/uur factureren, opstartfee van 500, en alles betaald. Ook met sterke kennis lijkt mij dit ferm overbetaald maar iets met vraag en aanbod zeker... :p

Hallo,

Een vriend van mij had zijn loonfiche met me gedeeld en ik vond toch enkele zaken eigenaardig. Ik mocht met zijn toestemming zijn salaris delen om advies te krijgen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Middelbaar
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5 (1 jaar als receptionist, 0.5 jaar in huidige functie)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Credit agent
Anciënniteit: 6 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 uur (1x per maand ook 8u op zaterdag, welke hij vervolgens in recup kan nemen)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38
verantwoordelijkheden:

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2000 (1950 gewone prestaties + 50 diverse prestaties (zaterdag werk vermoed ik))
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2029
Nettovergoedingen: 120 euro maaltijdvergoeding (6 per dag) + 40 onbelast ander vervoer
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: Openbaar vervoer
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, 40 euro per maand netto
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): Weet ik niet

2 opmerkingen/vragen:

1) Ligt het brutoloon niet onder het wettelijke minimumloon?
2) Is de werkgever hem te weinig aan het belasten? (-261,4 RSZ werknemer + 261,4 RSZ werknemer: vermindering - 241,60 baremieke voorheffing + 86,63 vermindering werkbonus)

Die mens zal dan iets kunnen of willen dat een ander niet kan of wil, anders zou @Chauffagist het meteen doen.
Vooral willen - er zijn quasi geen techniekers meer, laat staan eentje dien in een godvergeten gat in China gaat werken. Tevens profiteert hij optimaal van de situatie door dezelfde prijs te vragen als een technieker in loondienst van een grote boite genre ABB/Atlas Copco ..

Dit. Hij moet dan wel een heel sterke kennis hebben over dat type machines lijkt mij?

Je kan niet zomaar even 195/uur factureren, opstartfee van 500, en alles betaald. Ook met sterke kennis lijkt mij dit ferm overbetaald maar iets met vraag en aanbod zeker... :p

Je zou nog versteld staan hoeveel er gevraagd wordt hoor - vraag eens aan ABB om iemand van ABB Finland naar China te sturen, onlangs heeft men één van onze heftrucks laten onderhouden - dat was ook 110 €/h, voor gewoon service in eigen land.

Edit: hoogste "uurloon" voor werk dat iedereen kan uitvoeren: buurman heeft een tarief van 1 €/m² om een gazon te sproeien - iemand die dat 5 jaar lang zou kunnen doen (uiteraard niet mogelijk) kan rentenieren in het kwadraat - de CEO van een aantal pagina's terug is daar een sukkelaar bij.

Laatst bewerkt:
Vooral willen - er zijn quasi geen techniekers meer, laat staan eentje dien in een godvergeten gat in China gaat werken. Tevens profiteert hij optimaal van de situatie door dezelfde prijs te vragen als een technieker in loondienst van een grote boite genre ABB/Atlas Copco ..

Je zou nog versteld staan hoeveel er gevraagd wordt hoor - vraag eens aan ABB om iemand van ABB Finland naar China te sturen, onlangs heeft men één van onze heftrucks laten onderhouden - dat was ook 110 €/h, voor gewoon service in eigen land.
Een preventief onderhoud op een van onze labotoestellen: 18000 euro.
Technieker is binnen om 9u en buiten om 16u. Jammer genoeg kan je dat moeilijk zelfstandig doen want we rekenen serieus aan voor zo'n PM kits.

Partner een jaartje extra anciënniteit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28 -> 29
Opleiding: Bachelor verpleegkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 7 -> 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wet. samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): ziekenhuis (pc330)
Huidige functie: Verpleegkundige
Anciënniteit: 7 -> 8
Officiële aantal uren tewerkstelling: 30.4 (1/5 ouderschapsverlof)
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 30.4 (1/5 ouderschapsverlof)

Maand salaris (bruto): +- 3250 -> +- 3450 (index (+- 130 euro) + baremieke verhoging (+- 70 euro)) shiftpremies inbegrepen
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2275 shiftpremies inbegrepen (+50 fietsvergoeding)
Nettovergoedingen: nee
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): benefits@work, bedrijfsrestaurant, 25eur eindejaarscadeau

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: privé
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 20min (fiets)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 + 5 CAO --> 20 in 4/5 stelsel
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: weinig, spreiden over het jaar en maximum 2 weken in de zomervakantie
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ja, vroeg/laat/nacht/onderbroken shift
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Een preventief onderhoud op een van onze labotoestellen: 18000 euro.
Technieker is binnen om 9u en buiten om 16u. Jammer genoeg kan je dat moeilijk zelfstandig doen want we rekenen serieus aan voor zo'n PM kits.

Wie daarin slaagt -is een beetje de lotto winnen in feite, je ziet dat goed bij freelance IT'ers etc. Maar ook andere zelfstandigen hebben wat mogelijkheden- voor wie officieel wil werken is het dan ideaal enkel te werken voor bedrijven en overheden - die zijn dagtarieven gewend van andere bedrijven en draaien hun hand niet om voor een paar duizend euro meer of minder.

Maand salaris (bruto): 2000 (1950 gewone prestaties + 50 diverse prestaties (zaterdag werk vermoed ik))
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2029
Nettovergoedingen: 120 euro maaltijdvergoeding (6 per dag) + 40 onbelast ander vervoer
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja

4. MOBILITEIT
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, 40 euro per maand netto
2 opmerkingen/vragen:

1) Ligt het brutoloon niet onder het wettelijke minimumloon?
2) Is de werkgever hem te weinig aan het belasten? (-261,4 RSZ werknemer + 261,4 RSZ werknemer: vermindering - 241,60 baremieke voorheffing + 86,63 vermindering werkbonus)
1) nee. het wettelijk minimumloon is 1.954,99 euro (en sectoraal: 2.093,87 als je hem 1 jaar beroepservaring geeft), maar da's INCLUSIEF dertiende maand (die dan te verdelen is over 12 maand natuurlijk). Hij zit er dus "ruim" boven.
2) ik zie niet direct een probleem.

1) nee. het wettelijk minimumloon is 1.954,99 euro (en sectoraal: 2.093,87 als je hem 1 jaar beroepservaring geeft), maar da's INCLUSIEF dertiende maand (die dan te verdelen is over 12 maand natuurlijk). Hij zit er dus "ruim" boven.
2) ik zie niet direct een probleem.
Thanks! Dat verduidelijkt het.

Hier A2 bij overheid, uitvoerende expertise functie.

En dit is inderdaad de sweet spot, voor geen geld wil ik leidinggevende worden ... En ok ik heb meer verantwoordelijkheid dan B, maar 'harder' werken moet ik ook niet.

Ingestroomd na 11 jaar in de privé te hebben gewerkt.

Pas in 2025 word ik A22 en dan gaat mijn loon wel stukje omhoog naar +5k brut

Weet er iemand toevallig hoeveel een beginnende laborant gemiddeld verdient met een (prof.) bachelor biomedische laboratoriumtechnologie of iets anders?

Volgens de VDAB is "laborant" een knelpuntberoep, is dat echt zo? Ik zie niet echt super veel openstaande vacatures.

Weet er iemand toevallig hoeveel een beginnende laborant gemiddeld verdient met een (prof.) bachelor biomedische laboratoriumtechnologie of iets anders?

Volgens de VDAB is "laborant" een knelpuntberoep, is dat echt zo? Ik zie niet echt super veel openstaande vacatures.
2600 ofzo. Ook afhankelijk van de sector. Zag onlangs iemand in de chemie met 2 jaar ervaring die 4000 had.

Ik zie prijzen tussen de 87 excl BTW en de 105€excl BTW passeren tegenwoordig. En dat is gewoon de standaard prijs voor werken binnen België.
Heb zelfs een prijszetting zien passeren van gezamenlijk uren voor de verplaatsing en een oprijvergoeding. Dus ja...

Inflatie werkt ook op de uurprijzen.

Terug
Bovenaan