Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik zie reacties als die enkele bovenstaande hier wel vaker, maar het nut/de oorsprong/reden ervoor ontgaat me vaak.

Voor het type werk dat Wotan aangeeft, is dat geen abnormaal pakket; integendeel zelfs. Als ik zelfs nog 10 jaar eerder in mijn carrière zat, had ik dat alleen maar interessant gevonden om ook daar inzicht in te krijgen, ipv het eigenhandig zelf allemaal uit te vogelen. Dat is toch net de intentie van een topic als dit?

Voor een bedrijf in "bad" restructuring dat verlies maakt en dat desondanks tegelijk de ambitie heeft om naar ongeveer 3x current valuation in IPO te gaan? Niets abnormaal aan.

Is het zo dat de overheid geen volk vindt? Als ik linkedin mag geloven zijn er altijd 50+ sollicitanten voor hun vacatures. Hoe hoger het niveau, hoe meer respons. Zelf voor de armtierig verloonde c-level vacatures als boswachter (2300 bruto) zijn er massaal kandidaten. Het is ook soms onlogisch hoe ze sommige vacatures inschalen qua loon. De a111 is inderdaad niet marktconform voor een master, maar andere vacatures zijn dan toch bovengemiddeld verloond voor masters. Uiteindelijk kies je ook voor een rustigere job en meer balans.
Juristen komen genoeg binnen maar IT'ers niet. Ik ga niet in detail gaan maar als wij 1 deftige kandidaat hebben dan zal het veel zijn. Verloning is gewoon te weinig. De A111 is hoe de meeste hier binnenstappen en in de privé heb je al makkelijk dat loon met nog auto en bonussen erbij. Vroeg of laat gaan ze een flexibeler loonbeleid moeten voeren schat ik.

Ik zie reacties als die enkele bovenstaande hier wel vaker, maar het nut/de oorsprong/reden ervoor ontgaat me vaak.

Voor het type werk dat Wotan aangeeft, is dat geen abnormaal pakket; integendeel zelfs. Als ik zelfs nog 10 jaar eerder in mijn carrière zat, had ik dat alleen maar interessant gevonden om ook daar inzicht in te krijgen, ipv het eigenhandig zelf allemaal uit te vogelen. Dat is toch net de intentie van een topic als dit?
Het nut mag je zeker ontgaan, net zoals het nut mij ontgaat op uw reactie op mijn bericht. Maar laat me toch toe op “plaats reactie” te drukken.

Ik volg je dat het allemaal wel interessant is. En zelfs 20K factureren als zelfstandige voor een dergelijke job vind ik bijlange niet overdreven.
Maar ik lees even graag ingevulde templates van collega projectleiders in de houtsector, verpleegkundige in ziekenhuis, techniekers podiumbouw, kassierster, :)
Maar laten we nu niet opnieuw dit gesprek voeren.

Leg me vooral uit hoe het interessanter is om 40k neer te leggen van uw nettoloon inclusief BTW.
Tegenover 40k waarvan je 21% kan recupereren van de BTW, en de overige 31,6k kan betalen met uw omzet en dus per definitie brutoloon is?
Privé een dure wagen moeten kopen = sukkelaar zijn van de hoop. Als je ziet welke wagens sommigen tegenwoordig krijgen als bedrijfswagen. Je kan dat privé gewoon niet ophoesten zonder jezelf pijn te doen. Ik ga bijberoepen om mijn wagen te bekostigen en trek zo 85% van de kosten af, een wagen heb ik sowieso nodig.

Privé zou ik nooit 38K aan een wagen geven. Mijn duurste wagen voordien kostte 7K, de andere 3 wagens die ik had gemiddeld 3K, hiervan was de Mercedes 190d de beste. Ik beschikte ook een grote periode over bedrijfswagens. Mocht ik ooit verleggen naar de privé is een wagen een must of het bedrijf moet op vlotte en vooral veilige fietsafstand liggen. Ik begrijp je vergelijking, je trekt als particulier de kosten van je wagen niet van je brutoloon, maar van je nettoloon.
Juristen komen genoeg binnen maar IT'ers niet. Ik ga niet in detail gaan maar als wij 1 deftige kandidaat hebben dan zal het veel zijn. Verloning is gewoon te weinig. De A111 is hoe de meeste hier binnenstappen en in de privé heb je al makkelijk dat loon met nog auto en bonussen erbij. Vroeg of laat gaan ze een flexibeler loonbeleid moeten voeren schat ik.
Die A111 is inderdaad ondermaats, zeker als je dan nog een leidinggevende functie hebt. Ik had wel een wagen (focus Clipper), wat zeer uitzonderlijk is, ik was ook statutair aangeworven. Na enkele maanden mocht ik een nieuwe wagen bestellen, dat was toen een Octavia CNG. Uiteindelijk de wagen nooit gehad, wegens al vertrokken voor hij geleverd was. Ik was een pak jonger, nu zou ik die job misschien wel langer volhouden omwille van de balans voor het gezinsleven.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: jeugd- en gehandicaptenzorg
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 319.01
Huidige functie: Opvoeder
Anciënniteit: 12 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 32u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): afhankelijk v dienstlijst; ene week wat meer dan de andere
verantwoordelijkheden: verantwoordelijk over 10 bewoners met zware mentale en fysieke beperking. Ik ben ook planner v onze leefgroep

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2885,10 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): afhankelijk v premies. Meestal rond de 2100 euro
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): cadeaubon van 40 euro op het einde vh jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mol
Afstand woon/werk in km's: 5km
Afstand woon/werk in tijd: 10min auto - 15 min fiets
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg, zomervakantie is een hele puzzel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: shiften tussen 7u en 22u, ook weekends en feestdagen
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, regelmatig invallen voor zieken, hoge werkdruk
Hoe vaak overuren te presteren: vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Die A111 is inderdaad ondermaats, zeker als je dan nog een leidinggevende functie hebt. Ik had wel een wagen (focus Clipper), wat zeer uitzonderlijk is, ik was ook statutair aangeworven. Na enkele maanden mocht ik een nieuwe wagen bestellen, dat was toen een Octavia CNG. Uiteindelijk de wagen nooit gehad, wegens al vertrokken voor hij geleverd was. Ik was een pak jonger, nu zou ik die job misschien wel langer volhouden omwille van de balans voor het gezinsleven.
Ja ik kom uit de privé en daar verdiende ik meer maar was het een pak harder werken. Met 2 kinderen is het wel chill. Ik bepaal voor 90% waar ik werk. Ik zit nu in A111 en heb met 18 jaar dienst zo'n 3300 netto. Werk er nu 2 jaar en ik hoop toch volgend jaar naar A121 te gaan. Dan zit ik rond de 3700 netto zonder dat ik een leidinggevende functie heb en dat vind ik best.

Het nut mag je zeker ontgaan, net zoals het nut mij ontgaat op uw reactie op mijn bericht. Maar laat me toch toe op “plaats reactie” te drukken.

Ik volg je dat het allemaal wel interessant is. En zelfs 20K factureren als zelfstandige voor een dergelijke job vind ik bijlange niet overdreven.
Maar ik lees even graag ingevulde templates van collega projectleiders in de houtsector, verpleegkundige in ziekenhuis, techniekers podiumbouw, kassierster, :)
Maar laten we nu niet opnieuw dit gesprek voeren.

En ook die zijn interessant in een topic als deze, uiteraard. Niemand houdt hen tegen I'd say :)

Ja ik kom uit de privé en daar verdiende ik meer maar was het een pak harder werken. Met 2 kinderen is het wel chill. Ik bepaal voor 90% waar ik werk. Ik zit nu in A111 en heb met 18 jaar dienst zo'n 3300 netto. Werk er nu 2 jaar en ik hoop toch volgend jaar naar A121 te gaan. Dan zit ik rond de 3700 netto zonder dat ik een leidinggevende functie heb en dat vind ik best.
De sweet spots zijn de uitvoerende functies A1-A2 met premies. Na 15j +4k netto zijn geen uitzonderingen. Dan nog een flexi/bijberoep erbij...

Leidinggevende zijn binnen de overheid is echt geen kado. Loon is niet veel hoger als je een graad stijgt, soms zelfs lager omdat er premies wegvallen, goede medewerkers kan je niet belonen en slechte kan je niet straffen maar je wordt wel afgerekend op alles wat onder je misloopt. Overuren zijn standaard want 'daarvoor word je betaald'....

Voorbeelden genoeg gezien van leidinggevenden die zelf uitvallen (gedegouteerd of te veel stress) na het starten van een tuchtprocedure tegen een medewerker. Of tuchtprocedures die op niets uitdraaien ondanks duidelijke bewijzen.

Laatst bewerkt:
De sweet spots zijn de uitvoerende functies A1-A2 met premies. Na 15j +4k netto zijn geen uitzonderingen. Dan nog een flexi/bijberoep erbij...

Leidinggevende zijn binnen de overheid is echt geen kado. Loon is niet veel hoger als je een graad stijgt, soms zelfs lager omdat er premies wegvallen, goede medewerkers kan je niet belonen en slechte kan je niet straffen maar je wordt wel afgerekend op alles wat onder je misloopt. Overuren zijn standaard want 'daarvoor word je betaald'....

Voorbeelden genoeg gezien van leidinggevenden die zelf uitvallen (gedegouteerd of te veel stress) na het starten van een tuchtprocedure tegen een medewerker. Of tuchtprocedures die op niets uitdraaien ondanks duidelijke bewijzen.

De sweet spot is vooral A2. Beginnen aan 2700 netto, na 2/3 jaar al 3000+. Dan nog wat (taal)premies en de maaltijdcheques die vanaf 2024 voor federale ambtenaren komen en je zit al snel aan 3300 netto. Geen leidinggevend gedoe, maar vaak toch wel voldoende verantwoordelijkheid.
En bovendien heb je minstens 31 dagen verlof (of 43 tot 49 met ADV), 3/5 dagen thuiswerk, ongelofelijk flexibele recup en bovenal niet de commerciële prestatiedruk van in de privé.
Met de Vlaamse overheid zal dat denk ik ongeveer hetzelfde zijn?

Het kan in België heel makkelijk zijn als je toch redelijk goed je boterham wilt verdienen en niet wilt doodbranden zoals veel mensen in de privé.
Zeker als je een economische, juridische of EU policy/... achtergrond hebt.
Een "high performance & pressure" omgeving mag leuk zijn voor enkele jaren om op een recordtempo veel bij te leren, maar ik kan mij toch niet inbeelden dat mensen dat heel hun leven even leuk blijven vinden. Ja, je hebt dan geen bedrijfswagen...

Hoe zit dat eigenlijk met zij-instromers bij de overheid? De verloning is toch vrij pover als je bv. na 10 jaar in de "eerste" schaal moet starten, ook al is het met 10j anciënniteit?
Ik heb een gemengde loopbaan (nog in het onderwijs gewerkt). Worden jaren bij de overheid meegeteld om bv. in de "tweede" schaal te starten? Of start je telkens in de eerste schaal ongeacht je al elders bij een overheid gewerkt hebt?

Hoe zit dat eigenlijk met zij-instromers bij de overheid? De verloning is toch vrij pover als je bv. na 10 jaar in de "eerste" schaal moet starten, ook al is het met 10j anciënniteit?
Ik heb een gemengde loopbaan (nog in het onderwijs gewerkt). Worden jaren bij de overheid meegeteld om bv. in de "tweede" schaal te starten? Of start je telkens in de eerste schaal ongeacht je al elders bij een overheid gewerkt hebt?

Hangt er vanaf. Als je hengelt naar een job die specifiek ervaring vereist waar jij in hetgeen dat je de voorbije 10 jaar hebt gedaan goed bij aansluit, dan start je vaak al in een A2 of A3 (omdat dat jobs zijn waar meestal al specifieke ervaring vereist is, zeker A3).
Anciënniteit zelf heeft niet veel invloed op wat je verdient, tenzij je al jaren in dezelfde (statutaire) job werkt. Bij de Vlaamse overheid heeft anciënniteit wel een grotere invloed, ook als zij-instromer. De Federale zit wat dat betreft nog heel hard in het oubollige systeem van "eens ambtenaar altijd ambtenaar, anders ben je gesjareld".

De sweet spot is vooral A2. Beginnen aan 2700 netto, na 2/3 jaar al 3000+. Dan nog wat (taal)premies en de maaltijdcheques die vanaf 2024 voor federale ambtenaren komen en je zit al snel aan 3300 netto. Geen leidinggevend gedoe, maar vaak toch wel voldoende verantwoordelijkheid.
En bovendien heb je minstens 31 dagen verlof (of 43 tot 49 met ADV), 3/5 dagen thuiswerk, ongelofelijk flexibele recup en bovenal niet de commerciële prestatiedruk van in de privé.
Met de Vlaamse overheid zal dat denk ik ongeveer hetzelfde zijn?

Het kan in België heel makkelijk zijn als je toch redelijk goed je boterham wilt verdienen en niet wilt doodbranden zoals veel mensen in de privé.
Zeker als je een economische, juridische of EU policy/... achtergrond hebt.
Een "high performance & pressure" omgeving mag leuk zijn voor enkele jaren om op een recordtempo veel bij te leren, maar ik kan mij toch niet inbeelden dat mensen dat heel hun leven even leuk blijven vinden. Ja, je hebt dan geen bedrijfswagen...
A1 en A2 zijn gelijklopend qua loon, alleen dat A2 dat enkele jaren eerder heeft maar ook eerder aan het max zit. Op het einde van de rit zitten ze op hetzelfde loon.

A1 en A2 zijn gelijklopend qua loon, alleen dat A2 dat enkele jaren eerder heeft maar ook eerder aan het max zit. Op het einde van de rit zitten ze op hetzelfde loon.

Ja, maar "op het eind" is wel maar eerst op het moment dat je grijze oorharen krijgt en uw ballen tot op uw knieën gezakt zijn.
A2 wordt ook al sneller gepromoveerd. Maarja, niet iedereen wilt in een A3 zitten omdat er dan idd wel wat leidinggevende shit bijkomt.

Hangt er vanaf. Als je hengelt naar een job die specifiek ervaring vereist waar jij in hetgeen dat je de voorbije 10 jaar hebt gedaan goed bij aansluit, dan start je vaak al in een A2 of A3 (omdat dat jobs zijn waar meestal al specifieke ervaring vereist is, zeker A3).
Anciënniteit zelf heeft niet veel invloed op wat je verdient, tenzij je al jaren in dezelfde (statutaire) job werkt. Bij de Vlaamse overheid heeft anciënniteit wel een grotere invloed, ook als zij-instromer. De Federale zit wat dat betreft nog heel hard in het oubollige systeem van "eens ambtenaar altijd ambtenaar, anders ben je gesjareld".
Zo begrijp ik het ook vanuit de wettekst. Niet interessant voor zij-instromers dus tenzij men inderdaad ervaring vraagt, want na 10j instappen in de eerste schaal is toch maar een triestige verloning.

Vb., een zij-instromer voor een A2 functie waarin niet specifiek ervaring wordt gevraagd, maar waar je niettemin 10 jaar relevante ervaring hebt, en waarbij je toch wat diversificatie in het team kan brengen, is gesjareld want iemand die al 10 jaar die job doet krijgt meer dan 1k bruto meer (NA23 vs NA21) en een meer competitief loon. Zoals je zegt, wordt kruisbestuiving van privé <-> overheid of zelfs tussen de overheden zo wel heel hard in de kiem gesmoord.

Hoe zit het bij de Vlaamse overheid?

Ben eens benieuwd dan bij mijn madam

Voorlopig nog niveau B, incl premies zit die tussen de 3100€-3200€ netto (31j (9j anciënniteit waarvan 4j overheid)
Is nu in afwachting tot de job wordt opengesteld als niveau A

De ene zegt rond de 300€ extra netto, andere zeggen 175€ netto

Zo begrijp ik het ook vanuit de wettekst. Niet interessant voor zij-instromers dus tenzij men inderdaad ervaring vraagt, want na 10j instappen in de eerste schaal is toch maar een triestige verloning.

Vb., een zij-instromer voor een A2 functie waarin niet specifiek ervaring wordt gevraagd, maar waar je niettemin 10 jaar relevante ervaring hebt, en waarbij je toch wat diversificatie in het team kan brengen, is gesjareld want iemand die al 10 jaar die job doet krijgt meer dan 1k bruto meer (NA23 vs NA21) en een meer competitief loon. Zoals je zegt, wordt kruisbestuiving van privé <-> overheid of zelfs tussen de overheden zo wel heel hard in de kiem gesmoord.

Hoe zit het bij de Vlaamse overheid?
Ik weet het niet vanbuiten maar je hebt ancienniteit die je van de privé kan meenemen en je hebt schaal ancienniteit. Dan is er nog verschil tussen contractueel en statutair. Als statutair kan je in schaal stijgen na x-aantal tijd, als contractureel niet.
Ik ben nu contractueel en heb 18 jaar waarvan meeste uit privé meegekregen. Mijn statutaire proefperiode is gestart en daarna kan ik wel stijgen in schaal.
Zoals aangehaald is leidinggevende geen kado. De verloning is niet zoveel hoger en je hebt veel shit op je bord.
Nu bij de Vlaamse is Somers bezig om statutair af te schaffen en ze gaan het contractuele niveau interessanter maken maar dat is nog niet concreet.
Om iemand die statutair is buiten te krijgen ... er zijn wel truukjes die ze toepassen maar makkelijk is het toch niet.
Grootste voordeel statutair is het pensioen maar we zullen zien of dat nog houdbaar gaat zijn met al de vergrijzingskosten.

Ben eens benieuwd dan bij mijn madam

Voorlopig nog niveau B, incl premies zit die tussen de 3100€-3200€ netto (31j (9j anciënniteit waarvan 4j overheid)
Is nu in afwachting tot de job wordt opengesteld als niveau A

De ene zegt rond de 300€ extra netto, andere zeggen 175€ netto
Je hebt online calculators hiervoor, toch voor de Vlaamse overheid waarme je tot de euro kan berekenen hoeveel je gaat verdienen met of zonder kinderen ten laste.

Dat is juist veranderd op federaal niveau sinds augustus
Je kan nu starten in een hogere schaal mits genoeg ervaring.

Iemand kan nu aangeworven worden en direct starten in A12 of A22 of...
mits voldoende ervaring.

Doelstelling
Dit besluit heeft als doel oplossingen te vinden voor de moeilijkheden om ervaren profielen aan te werven, tegemoet te komen aan de krappe arbeidsmarkt en de huidige regeling rond telewerk aan te passen aan de gewijzigde arbeidsomgeving en arbeidsomstandigheden.

Erkenning van ervaring in een hogere weddeschaal
Wijzigingen van het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 over de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt
Het koninklijk besluit van 29 mei 2023 voegt een artikel 9/1 toe aan het koninklijk besluit van 25 oktober 2013 over de geldelijke loopbaan van de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Dat bepaalt de weddeschaal waarin personeelsleden met nuttige ervaring terecht komen.

Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden:

de beroepservaring moet bijzonder nuttig zijn voor de functie
de ervaring moet minstens gelijk zijn aan de ervaring die in de vacature gevraagd wordt.
De ervaring mag zowel in de overheidssector, privésector of als zelfstandige opgedaan zijn.

Terug
Bovenaan