Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Welke is dat dan?
Engie geeft zo ne site waar ge kunt inloggen voor van die kortingen ja.

Bij Infrabel hadden ze dat bv. ook. Je kon dan bioscooptickets of dergelijke zaken kopen/bestellen met wat korting op. Dat was wel een interne shop dacht ik.

Ik had echter nog eentje waarvan ik toegang had tot zo'n site & de aanbiedingen waren pretty much 't zelfste.
Zat 'Ekivita' achter, dus die gasten v/d maaltijdcheques.
Dus wss zijn de meeste gewoon afnemer bij Ekivita & zetten ze er een eigen skin over.

Laatst bewerkt:
Is een vrij gangbare praktijk in de consultancy (toch in de bedrijven die ik heb zien passeren).
Je hebt een maandwedde onderhandeld en daarmee moet je het doen.
Als je daarvoor x aantal uren extra moet werken, omdat er deadlines moeten gehaald worden bij de klant, dan is dit ingecalculeerd in je maandloon.
Zelden geweten dat klanten toelaten dat je overuren gaat declareren, omdat ze op voorhand een contract hebben onderhandeld met je werkgever voor een bepaalde periode (uren).

Als je dan nog eens het ongeluk hebt dat je bij een consultancybedrijf werkt die 'naschoolse' activiteiten organiseert 's avonds (infosessies, opleidingen, counseling-toestanden, ...), dan mag je daar ook nog eens onbezoldigd en 'vrijwillig' komen opdraven.
Vrijwillig tussen aanhalingstekens, want doe je het niet, dan behaal je je doelstellingen niet en wordt je er op afgerekend bij je eerstvolgende evaluatie.

Dan ga je naar een random bedrijf dat je wel deftig betaalt. Er is namelijk meer dan consultancy aan een habbekrats en een autonper maand.

Dan ga je naar een random bedrijf dat je wel deftig betaalt. Er is namelijk meer dan consultancy aan een habbekrats en een autonper maand.
Zeker. Heb ook de indruk dat ze vooral de juniorprofielen uitmelken en intimideren, gewoon omdat die niet durven tegenspreken.
En zo lang dat lukt, blijven deze praktijken bestaan.

Is een vrij gangbare praktijk in de consultancy (toch in de bedrijven die ik heb zien passeren).
Als je daarvoor x aantal uren extra moet werken, omdat er deadlines moeten gehaald worden bij de klant, dan is dit ingecalculeerd in je maandloon.
Zelden geweten dat klanten toelaten dat je overuren gaat declareren, omdat ze op voorhand een contract hebben onderhandeld met je werkgever voor een bepaalde periode (uren).

Als je dan nog eens het ongeluk hebt dat je bij een consultancybedrijf werkt die 'naschoolse' activiteiten organiseert 's avonds (infosessies, opleidingen, counseling-toestanden, ...), dan mag je daar ook nog eens onbezoldigd en 'vrijwillig' komen opdraven.
Vrijwillig tussen aanhalingstekens, want doe je het niet, dan behaal je je doelstellingen niet en wordt je er op afgerekend bij je eerstvolgende evaluatie.

Ik zou hier wel een groot onderscheid maken tussen de consulting bedrijven waar het effectief ingecalculeerd is in je maandloon (bv. de strategische consulting bedrijven, die betalen gewoon een pak meer dan de rest) en degene die je maar gemiddeld betalen en ook verwachten dat je al die overuren gratis doet.

Ik spreek hier wel over de meer uitvoerende jobs, eens je meer verantwoordelijkheden krijgt en het bijpassend loon, is het vergelijkbaar met management functies in de industrie waarbij je loon voldoende moet zijn om flexibel te zijn wanneer dat nodig is. Of niet, en dan weet je ook genoeg :)

Er zijn trouwens ook consulting bedrijven waar je ofwel:
- Je overuren mag ingeven, dan is het aan het bedrijf om te zien dat ze na uitbetalen / recupereren van die overuren nog genoeg marge overhouden om hun interne targets te halen. Ook aan het bedrijf om te zien of ze overuren doorfactureren aan de klant of niet, maar dat mag niet het probleem van de werknemer zijn
- Je niet verwacht wordt structurele overuren te doen. Dit zijn eerder de uitzonderingen, maar ik heb er op al die jaren toch al verschillende gezien. Het verschil tussen afdelingen binnen hetzelfde bedrijf is soms gigantisch

Ik begrijp het concept 'loon met overuren in' niet zo goed. Je komt toch overeen x-aantal uren te werken in ruil voor xxxx euro.
Dan moet je maar een contract opstellen met 50u ipv 38u voor x-aantal euro's.

Ik begrijp het concept 'loon met overuren in' niet zo goed. Je komt toch overeen x-aantal uren te werken in ruil voor xxxx euro.
Dan moet je maar een contract opstellen met 50u ipv 38u voor x-aantal euro's.
Zo flexibel is de Belgische arbeidswetgeving niet. Dat maximum aan uren per week ligt wettelijk vast en je mag er maar onder bepaalde omstandigheden en met bepaalde procedures van afwijken.

Vandaag een nieuw artikel over het gemiddeld brutoloon in België. De (Facebook)reacties zijn weer voorspelbaar: 'dat kan niet, leugens', 'ze hebben vooral de bazen en bankiers meegeteld zeker', 'zeker opgesteld door een idioot die niet kan rekenen' en ga zo voort :laugh: Some things never change :clap:

Ik was eerst verwonderd dat het niet zo gestegen was gezien de grote inflatie, maar het laatste cijfer blijkt van 2021 te zijn.

Vandaag een nieuw artikel over het gemiddeld brutoloon in België. De (Facebook)reacties zijn weer voorspelbaar: 'dat kan niet, leugens', 'ze hebben vooral de bazen en bankiers meegeteld zeker', 'zeker opgesteld door een idioot die niet kan rekenen' en ga zo voort :laugh: Some things never change :clap:

Ik was eerst verwonderd dat het niet zo gestegen was gezien de grote inflatie, maar het laatste cijfer blijkt van 2021 te zijn.
Gohja, in BE geeft dat nog steeds een vertekend beeld natuurlijk. Dat wegens de zovele extralegale voordelen.

Die fiscale optimalisaties zijn dan ook voornamelijk toegepast voor bedienden (& sommige arbeiders). De kelners & barmannen bv. (de laagste) zullen we niet snel zien met een bedrijfswagen, KEW vergoedingen of internet/telefoon op de zaak.
De maaltijdcheques zitten er ook niet bij & die zal 't gros v/d werkende bevolking wel krijgen. Zelfs iemand die aan de kassa zit.

Zelfs bij de overheid komen EL voordelen meer & meer aan bod, so yeah.

Ze spreken wel alleen over het gemiddelde, de mediaan gaat nog wat lager liggen natuurlijk.

Ze spreken wel alleen over het gemiddelde, de mediaan gaat nog wat lager liggen natuurlijk.

Mss, want los van de EL voordelen zijn ook de cijfers van zelfstandigen en vennootschappen niet opgenomen (ook niet meteen praktisch/technisch mogelijk denk ik) - geen idee of die positief of negatief gaan bijdragen, er zijn er veel met véél meer en véél minder. Net zoals elk jaar - zwart geld eveneens niet (zwarte economie in 2021 goed voor 55 miljard - dalend en geen idee hoe nauwkeurig dat kan worden ingeschat - maar het is zeer zeker geen bedrag om te verwaarlozen).

Zoals Jan Theys vroeger: Hoger of Lager?

Don't know

Laatst bewerkt:

Ding ding ding EY, KMPG, Deloitte en PwC calling. Ik ben onlangs afgestudeerd als hir, en ken natuurlijk een hoop mensen die in die bedrijven zijn beland (zowel mensen die samen met mij als vorig jaar zijn afgestudeerd, dus allemaal 'juniors'). De verhalen die ik heb gehoord zijn toch vaak hetzelfde. Heel 'leerrijk', maar de werkdruk bij juniors is extreem hoog en neigt heel hard naar uitbuiting. Er zijn extreem strakke deadlines die je moet halen (want goede evaluaties eh) en je hoort dan dat veel mensen letterlijk van 's morgens tot 's nachts bezig zijn. Ze moeten intussen, zoals je zegt, ook constant naar van die 'drinks' & co. Tl;dr een perfecte recipe voor burn-outs. De regel blijkt vaak: 2-3 jaar 'alles geven' voor de mooie cv (hoe vaak lees je niet "ervaring binnen de Big 4 is een pluspunt"?), om dan te exit'en naar ergens 'rustiger'. En die bedrijven weten dat, dus ze melken hun juniors echt uit.
Geen idee of dat bij BDO, Grant Thornton ook zo even hard is. Mij krijg je in zo'n bedrijven in ieder geval met geen stokken binnen. Niet dat ik enige interesse heb voor "risk advisory", audit, tax of weet ik wat. Het enige soort consulting waar ik mogelijks interesse in zou hebben is economic consulting.

Nog zo'n 'sector' waar dat hard is, is de "EU bubble" in Brussel van mensen die bij de EU willen werken, maar omdat de concurrentie zo extreem groot is (gigantisch veel mensen uit heel Europa studeren iets 'EU policy'-ish, terwijl er maar voor 1% ofzo een baan is bij de EC/EU), dan maar belandt bij zo'n mini-consultant, lobbygroep, ngo, denktank (en dan bedoel ik niet het soort serieuze denktanks zoals CEPS, Bruegel, etc.) waar ze vaak vele (quasi-onbetaalde) 'traineeships' moeten doen en moeten werken aan startersloontjes van 1600 netto enzo.

Nuja is natuurlijk allemaal logische arbeidseconomie: veel minder vacatures dan dat er geïnteresseerden zijn. Dus zo geef je die werkgevers natuurlijk ook de paplepel.

Nog zo'n 'sector' waar dat hard is, is de "EU bubble" in Brussel van mensen die bij de EU willen werken, maar omdat de concurrentie zo extreem groot is (gigantisch veel mensen uit heel Europa studeren iets 'EU policy'-ish, terwijl er maar voor 1% ofzo een baan is bij de EC/EU), dan maar belandt bij zo'n mini-consultant, lobbygroep, ngo, denktank (en dan bedoel ik niet het soort serieuze denktanks zoals CEPS, Bruegel, etc.) waar ze vaak vele (quasi-onbetaalde) 'traineeships' moeten doen en moeten werken aan startersloontjes van 1600 netto enzo.

Dat klopt absoluut niet.

een Europese ambtenaar verdient gemiddeld 5.000 euro bruto per maand.

Zelf woon ik in Brussel en ken ik redelijk wat mensen die voor de EU werken die kunnen allesbehalve klagen over hun loon.
Meeste betalen onder de 10% belastingen en sommigen krijgen nog een bijdrage voor hun huur.

Dat klopt absoluut niet.

Zelf woon ik in Brussel en ken ik redelijk wat mensen die voor de EU werken die kunnen allesbehalve klagen over hun loon.
Meeste betalen onder de 10% belastingen en sommigen krijgen nog een bijdrage voor hun huur.

Misschien eens wat beter lezen: ik heb het niet over EU-ambtenaren, wel over de grote meerderheid die daar willen werken, maar er niet binnen geraken omdat de concurrentie zo extreem groot is. Aka de "EU bubble".
EU-ambtenaren zelf verdienen natuurlijk heel goed (zeker als AD/administrator), al werkt het grootste gedeelte daar ook maar met een tijdelijk contract van 4 of 6 jaar ofzo. Brussel is voor EU-lovers op dat vlak hetzelfde als Los Angeles is voor mensen die acteur/-rice willen worden: zeer weinigen worden succesvol, en de rest moddert wat aan.

Misschien eens wat beter lezen: ik heb het niet over EU-ambtenaren, wel over de grote meerderheid die daar willen werken, maar er niet binnen geraken omdat de concurrentie zo extreem groot is. Aka de "EU bubble".
EU-ambtenaren zelf verdienen natuurlijk heel goed (zeker als AD/administrator), al werkt het grootste gedeelte daar ook maar met een tijdelijk contract van 4 of 6 jaar ofzo.

EU-ambtenaren zitten in de EU Bubble he

En tuurlijk zitten degene die er niet binnen geraken er niet in :)

En contracten binnen die EU Bubble zijn bijna altijd tijdelijk met mogelijkheid tot verlenging :)

ff wat mensen laten emigreren se :D
Niet enkel Software Engineers. Tijdje terug aanbieding gekregen voor een project van 1 jaar als System Engineer, maandbedrag ging netto > 10 000 euro, waanzinnige verloning, maar je moet de verhuis ook willen en kunnen doen natuurlijk.

Niet enkel Software Engineers. Tijdje terug aanbieding gekregen voor een project van 1 jaar als System Engineer, maandbedrag ging netto > 10 000 euro, waanzinnige verloning, maar je moet de verhuis ook willen en kunnen doen natuurlijk.

En ook niet vergeten dat een appartement daar huren bijvoorbeeld 4000 Euro kan kosten.

En ook niet vergeten dat een appartement daar huren bijvoorbeeld 4000 Euro kan kosten.
Klopt. Nu, in dit specifieke geval werden leefkosten (woning, elektra, gas, ...) gewoon ook voorzien.
De recruiter zei mij openlijk dat ze vooral in Oost-Europa zoeken, maar bepaalde profielen daar niet gevonden worden en ze dan specifiek richting BE/NL kijken om die profielen wel te vinden.

Klopt. Nu, in dit specifieke geval werden leefkosten (woning, elektra, gas, ...) gewoon ook voorzien.
De recruiter zei mij openlijk dat ze vooral in Oost-Europa zoeken, maar bepaalde profielen daar niet gevonden worden en ze dan specifiek richting BE/NL kijken om die profielen wel te vinden.

Jep, ik ben zo ook al meermaals gecontacteerd.

En ze rekenen onder andere de overheid niet mee en iedereen die bij een klein bedrijf werkt wordt ook niet meegerekend. Dus dan kan ik die reacties best begrijpen. Hoeveel werken er niet bij de bakker, de lokale metser, schrijnwerker, etc ? Die zitten daar allemaal niet in natuurlijk En die gaan waarschijnlijk gemiddeld minder verdienen. Aan de andere kant degene die het optrekken zoals al die zelfstandige consultants, advocaten, artsen, etc zitten er ook niet in. Dus die titel zegt niet veel natuurlijk

Ding ding ding EY, KMPG, Deloitte en PwC calling. Ik ben onlangs afgestudeerd als hir, en ken natuurlijk een hoop mensen die in die bedrijven zijn beland (zowel mensen die samen met mij als vorig jaar zijn afgestudeerd, dus allemaal 'juniors'). De verhalen die ik heb gehoord zijn toch vaak hetzelfde. Heel 'leerrijk', maar de werkdruk bij juniors is extreem hoog en neigt heel hard naar uitbuiting. Er zijn extreem strakke deadlines die je moet halen (want goede evaluaties eh) en je hoort dan dat veel mensen letterlijk van 's morgens tot 's nachts bezig zijn. Ze moeten intussen, zoals je zegt, ook constant naar van die 'drinks' & co. Tl;dr een perfecte recipe voor burn-outs. De regel blijkt vaak: 2-3 jaar 'alles geven' voor de mooie cv (hoe vaak lees je niet "ervaring binnen de Big 4 is een pluspunt"?), om dan te exit'en naar ergens 'rustiger'. En die bedrijven weten dat, dus ze melken hun juniors echt uit.
Geen idee of dat bij BDO, Grant Thornton ook zo even hard is. Mij krijg je in zo'n bedrijven in ieder geval met geen stokken binnen. Niet dat ik enige interesse heb voor "risk advisory", audit, tax of weet ik wat. Het enige soort consulting waar ik mogelijks interesse in zou hebben is economic consulting.
Dat valt allemaal veel beter mee in de praktijk dan je hier schrijft hoor, zeker voor juniors. Misschien dat uw vrienden het cool vinden om het zo erg voor te stellen. Senior is een slavenpost maar junior, dat is een gewone job met wat extra uren in de busy maar dan ook meer verlof in de zomer.

En die drinks, dat is vrijwillig, iedereen gaat daar naartoe omdat dat plezant is. Je zit daar in een systeem met jaren he. Elk jaar begin je met een hoop mensen van uw eigen leeftijd die net afgestudeerd zijn. Natuurlijk is het dan plezant om samen met hen dingen te doen na het werk. Het is op een bepaalde manier een verlenging van uw studententijd. Maar als je niet wil, dan moet dat ook niet. Dat wordt niet opgenomen in evaluaties ofzo he, "gaat te weinig naar drinks", ale. Die activiteiten na de werkuren zijn net een leuk voordeel, geen verplichting. Die activiteiten worden soms ook door mensen uit de jaren zelf georganiseerd voor hun eigen jaar, buiten het bedrijf om, gewoon omdat het plezant is en je een vrij hechte band opbouwt met uw collega's die vaak ook vrienden worden.

Terug
Bovenaan