Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Des te beter voor al wie er recht op heeft en er kan gebruik van maken zou ik zeggen, maar feit blijft dat het logisch is dat bonussen etc. gewoon deel uitmaken van het netto loonpakket - net als het mobiliteitsbudget - met de terechte kanttekening die hier werd gemaakt: je moet dan wel een lening lopen hebben - je zou zelfs kunnen argumenteren dat wie dicht bij werkgever woont en reeds de woning in volle eigendom heeft stevig wordt gediscrimineerd inzake het al dan niet recht hebben op een mobiliteitsbudget i.p.v. een bedrijfswagen.
'k Heb het eerder nog uitgetypt, maar die netto betaling v/d lening is nog een grotere fiscale cadeau dan de wagen zelf.
Je krijgt nl. de wagen enkel in 'bruikleen' terwijl die lening betaald wordt om iets af te betalen dat effectief van jou wordt.
Natuurlijk ook geen extra belastingen/VAA, dus dat scheelt ook al.

Heck, moest ik nog een significante lening hebben lopen zou ik ook eerder voor dat systeem gaan dan voor een wagen die niet van mij wordt.
Uiteraard aangevuld met een wagen aankopen die dan wél van mij blijft.

Helaas, 't is bij mij de moeite niet meer dus mijn zinnen liggen eerder op behoud van die wagen & hopelijk dat ik kan leven met een EV die 'k thuis niet kan laden (of hopen dat het hier ooit in orde komt om toch hier te kunnen laden).

Het héle mobi-budget laten uitkeren in peiler 3 resulteert dan weer in een last van 38% belastingen. Dus 'k weet ni of dat zo interessant is VS gewoon die wagen + tank/laadkaart.

Voor de grote groep mensen met een openbare functie (ambtenaren, leerkrachten, onderzoekers aan universiteiten, ...), die amper tot geen extralegale voordelen krijgen, is dat heel betekenisvol.

Bwah, ik zou ambtenaren nu niet in het rijtje zetten van mensen aan de universiteit of ander onderwijs. Federale ambtenaren kan je misschien nog vergelijken (al krijgen die vanaf 2024 ook maaltijdcheques blijkbaar), maar zeker Vlaamse of lokale ambtenaren hebben nu toch al wel wat voordelen (zeker in A-functie): laptop, gsm + abonnement, hospitalisatieverzekering, tweede pijler, thuiswerkpremie, maaltijdcheques, etc. Ja, je krijgt een OV-abonnement i.p.v. een auto, maar so what. Je offert voor een bedrijfswagen een relatief groot stuk bruto op, dus voor mensen die buiten hun woon-werkverkeer sowieso niet vaak rijden tamelijk overbodig. Die mensen zijn veel beter af zonder bedrijfswagen en een abonnementje bij Cambio ofzo voor de sporadische keren dat ze in hun vrije tijd rijden.

Ambtenaren en de privé zijn de laatste jaren sterk naar elkaar toe gegroeid. In de privé is het qua EL's nog altijd iets competitiever, en bij de overheid heb je nog een stuk meer verlof.

Elke recruiter die mij vertelt dat een laptop en gsm voordelen zijn, mag die voordelen toch ook op een donkere plaats bewaren.
Als je die privé gebruikt zijn het effectief wel voordelen. Ik heb nu een iPhone die tegenwoordig echt gigantisch duur is, die ik zelf niet heb moeten betalen. Dus ik zie dat echt wel als een voordeel. En elke paar jaar krijg ik weer een nieuwe.

Je laptop is er eentje die je krijgt van je IT-departement. De policy van de meeste IT-departementen is om alle functionaliteit potdicht te zetten en enkel nog toe te laten wat essentieel is. Dat betekent dat je meestal geen adminrechten hebt en zelfs zelf geen software kan installeren. Als ik die privé al zou willen gebruiken, is het voor Netflix. Gaan we dat beperkte gebruik echt als een voordeel zien? Het is niet omdat de Staat dat als voordeel wil aanrekenen, dat het ook zo is. Het zijn werkinstrumenten waarbij je werkgever de volledige controle heeft over je gebruik. Hetzelfde geldt voor je gsm. Je moet bereikbaar zijn, telefonisch of per e-mail, ook indien je niet op kantoor bent.

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een smartphone, maar ik moest controle afgeven over hoe ik die ontgrendelde of welke apps ik daar op had. Het was geen top-end smartphone, dus het was downgraden van mijn toenmalige model.

Je laptop is er eentje die je krijgt van je IT-departement. De policy van de meeste IT-departementen is om alle functionaliteit potdicht te zetten en enkel nog toe te laten wat essentieel is. Dat betekent dat je meestal geen adminrechten hebt en zelfs zelf geen software kan installeren. Als ik die privé al zou willen gebruiken, is het voor Netflix. Gaan we dat beperkte gebruik echt als een voordeel zien? Het is niet omdat de Staat dat als voordeel wil aanrekenen, dat het ook zo is. Het zijn werkinstrumenten waarbij je werkgever de volledige controle heeft over je gebruik. Hetzelfde geldt voor je gsm. Je moet bereikbaar zijn, telefonisch of per e-mail, ook indien je niet op kantoor bent.

Bij mijn vorige werkgever kreeg ik een smartphone, maar ik moest controle afgeven over hoe ik die ontgrendelde of welke apps ik daar op had. Het was geen top-end smartphone, dus het was downgraden van mijn toenmalige model.
In zake de laptop is dat idd het geval. Dat dichtgemetselde ding dat ze ter uwer beschikking stellen is vaak nutteloos voor particulier gebruik.
Ja, je kan eventueel wat Netflixen (via de browser dan weliswaar) of kleinigheidjes doen hier & daar. Maar voor velen, zonder local admin permissions, is het zelfs geen optie om lokale clients van bepaalde diensten te installeren. Denk dan bv. aan Spotify of dingen als Netflix die ook een lokale app zullen hebben die je wss niet kan installeren.

Zelfs in mijn geval, waar ik wel degelijk local admin ben op m'n machine zijn er toch nog steeds veel dingen dicht getimmerd. Software die men gewoon blokkeert om te installeren, etc.
Verder controleert men ook gewoon wat er op staat via remote management software.

Dit zien als een voordeel? Al zeker voor hun zonder local admin permissions (zijnde, 't gros van alle WN's die niet in een technische functie zitten) ... don't think so.
--> Eventueel in de meest arme van de arme gezinnen, die zelfs geen cheapo laptop kunnen veroorloven & al heel happy zijn dat ze thuis een browser hebben. Maybe.
Voor mezelf, mét local admin permissions? Al iets meer te zien als mogelijks voordeel wss, omdat ik er toch nog iets mee kan uitsteken. Netflix app zou wss niet geblokkeerd worden bv.

Ik ga hiermee ook deels akkoord mee in zake de telefoon. Het abbo is een voordeel, hoe je 't ook draait of keert. Je moet er nl. zelf geen afsluiten, wat dus wat euro's bespaard.
Het toestel zelf daarentegen ... beetje 't zelfste probleem dan de laptop, waar men een dichtgetimmerd toestel aanbiedt dat men ten aller tijde in de gaten houdt.

In mijn geval minder last van momenteel, toestel is van mezelf & abbo is van de WG.
Aan de andere kant, men biedt ook geen toestel aan.

Hier zelfs afslag gekregen: GSM moeten we nu zelf kopen terwijl ik die vroeger kreeg - ik was not amused, aanleiding was een soortgelijke discussie met een collega - in een kleine KMO zegt de baas dan simpel: niet goed - koop hem dan zelf.

Dus als ik mag kiezen: doe maar zowel gsm als laptop graag.

Ik heb gekozen voor een job waar ik hem zelf betaal, maar ik kan er tenminste mee doen wat ik zelf wil. Ik betaal anders VAA voor iets wat ik zelf nooit zou kopen omdat de functionaliteit suboptimaal is. Dat noem ik ook geen winst.

De laptop is helaas overal dezelfde miserie.

Ik zie nogal soepele toepassing van de regels m.b.t. bepaalde voordelen of combinatie ervan
  • Thuiswerk + thuiswerkvergoeding + fietsvergoeding
  • Fietsvergoeding + bedrijfswagen of trein + 1 dag op 20 met de fiets komen
  • Vergoeding thuiswerk + nooit thuis werken
  • Halftijds werken + voltijds fietsvergoeding (recht om halve dagen te werken)
Geen volk zo creatief als de Belgen denk ik

Laptop heb je gelijk in, al hebben wij wel nog veel rechten op onze laptop. Maar sowieso hou ik dat gescheiden van mijn privé.
Qua gsm is dat letterlijk geen verschil of het nu mijn eigen was of van de werkgever. Niets is dichtgetimmerd en ik hoef niet bereikbaar te zijn als ik dat niet wil. Die gsm heeft daar geen invloed op.
Dus voor mij is dat effectief een heel mooi voordeel. Gratis abbo en een iPhone die ik anders privé zou kopen.

Zouden jullie een promotie aanvaarden waarbij je in de praktijk iets minder gaat verdienen door administratieve regeltjes, maar waarbij je in the end wel zeker meer gaat verdienen?

In de praktijk spreken we over een 1.000 bruto minder op jaarbasis, wat ik eigenlijk wel peanuts vind, maar het mentale idee om iets minder te verdienen eerst is kak :D. Alles ingerekend (vakantiegeld, eindejaarspremie, etc.), maar waarschijnlijk binnen de 2 jaar weer op hetzelfde niveau en daarna wel mooie vooruitzichten.

Hoe kan dit?
Overheid is het antwoord...
- nieuwe positie betekent in dit geval dat je deel anciënniteit verliest
- nieuwe positie betekent dat je een jaar 'in proef' bent waardoor je premies dalen het eerste jaar
- om mijn tweetaligheidspremie te houden moet ik slagen voor een moeilijker selor examen (hopelijk binnen het jaar afgerond)

+ vakantiegeld en eindejaarspremie stijgen
+ tijdens vakantie blijf ik het verhoogd loon houden, in plaats van terug te vallen op een wat lager loon.
+ ik zit in een redelijk hogere loonschaal dus elke indexering werkt versnelled op het verschil, met de 3 die eraan zitten te komen zit ik alweer ongeveer op wat ik nu heb (nog los van het terug behalen van de bovenvermelde dingen die wegvallen eerste jaar).

Ik ga het wel doen, maar ben gewoon eens curieus naar jullie meningen.

bvb vorige week: aankoop nieuwe laptops ( 150 stuks) . Via raamcontracten van de overheid rond de 1000 euro het stuk voor de modellen die wij wouden, ik heb identiek dezelfde voor 750 euro kunnen onderhandelen met betere SLA's en garantievoorwaarden bij een andere leverancier door ze volledig uit te knijpen.

150x250 = 37500 euro . das het jaarloon van een junior op enkele uren onderhandelen binnen gebracht.
Dat is een mooie kortetermijnwinst voor uw organisatie, maar op langere termijn niet noodzakelijk voordeliger voor de overheid in haar geheel. Bovendien zal niet elke aankoper die solo slim speelt zoals jij effectief voordeliger af zijn.

Resultaat: minder afnames op lopende raamcontracten -> minder voordelige prognose voor verwachte afnames op volgende raamcontract -> minder gunstige voorwaarden. Vicieuze cirkel.

Los daarvan vraag ik me af of je op "enkele uren onderhandelen" hetzelfde niveau aan zekerheden hebt kunnen inbouwen (effectief naleven van garantietermijnen, SLA's, sancties) als vermoedelijk voorzien in die raamovereenkomst, of dat je de betrouwbaarheid van de leverancier grondig hebt kunnen evalueren.

Er is een reden dat het aankoopbeleid binnen veel overheden professionaliseert en evolueert richting een comply or explain principe.

Laatst bewerkt:
Mobiliteitsbudget (lening word terugbetaald), Auteursrechten, maaltijdvergoeding, representatievergoeding... Ik weet het... belachelijk, maar als onze wet het toelaat ga ik niet weigeren.

Heb vorig jaar een job geweigerd van 90k bruto/jaar zonder nettovergoedingen. Was minder interessant dan mijn huidige pakket.
Dat is dan wegens thuiswerk? Want uw afstand is te ver

Achterlijke regel die mag afgeschaft worden maar kan jij niet aan doen
Trek het je niet aan. Wordt afgeschaft.

In 2 zinnen uitgelegd.
Enkele fiscalisten die een gat in de wetgeving hadden gevonden waardoor je een deel van je loon als netto kon uitkeren ipv bruto. Bedoeld voor artiesten en misbruikt door IT.
Niet netto, minder belast (15% zeker?)

Elke recruiter die mij vertelt dat een laptop en gsm voordelen zijn, mag die voordelen toch ook op een donkere plaats bewaren.

Tgoh, het is intussen een uitzondering geworden, maar niet iedereen krijgt ook een laptop eh. Aan de unief ofzo krijg je bij mijn weten geen laptop, en moet je die dus zelf kopen.
Ik heb ook een laptop van het werk, en ik kan daar alles op installeren wat ik maar wil. Ik gebruik die buiten m'n uren nu niet aangezien ik een veel betere eigen laptop heb, maar als ik geen eigen laptop had kon ik m'n werklaptop probleemloos ook voor eigen gebruik gebruiken. Dan is dat toch wel een voordeel?

Tgoh, het is intussen een uitzondering geworden, maar niet iedereen krijgt ook een laptop eh. Aan de unief ofzo krijg je bij mijn weten geen laptop, en moet je die dus zelf kopen.
Ik heb ook een laptop van het werk, en ik kan daar alles op installeren wat ik maar wil. Ik gebruik die buiten m'n uren nu niet aangezien ik een veel betere eigen laptop heb, maar als ik geen eigen laptop had kon ik m'n werklaptop probleemloos ook voor eigen gebruik gebruiken. Dan is dat toch wel een voordeel?
Als het bedrijf geen kmo is krijg je bijna altijd een dicht getimmerd geval zonder rechten. Ik zie de mijne puur als een werkinstrument (want ik zou er ook helemaal niet mee kunnen doen wat ik wil dus ik heb ook een privé laptop).
Anderzijds moet ik ook geen VAA betalen op dat ding dus blijkbaar zien het bedrijf en de fiscus dat ook zo :).

In zake de laptop is dat idd het geval. Dat dichtgemetselde ding dat ze ter uwer beschikking stellen is vaak nutteloos voor particulier gebruik.
Ja, je kan eventueel wat Netflixen (via de browser dan weliswaar) of kleinigheidjes doen hier & daar. Maar voor velen, zonder local admin permissions, is het zelfs geen optie om lokale clients van bepaalde diensten te installeren. Denk dan bv. aan Spotify of dingen als Netflix die ook een lokale app zullen hebben die je wss niet kan installeren.
Ook niet overdrijven, he. Ik heb geen admin-rexhten, zelfs geen local admin en gebruik mijn laptop van het werk voor quasi alles privé, waarbij ik ook websites maak (met ftp-upload) en diverse apps (via Microsoft store) zelf installeer. Verre van alle laptops zijn zo beperkt zoals jij zegt.

Terug
Bovenaan