Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Je weet natuurlijk niet wat er zou gebeurd zijn indien je zou gebleven zijn...
Tghoh, had ik gebleven zat ik nu niet in de positie waar ik nu zit, ik had me waarschijnlijk nog goed geamuseerd daar niet van. Maar geen enkele ex-werkgever heeft de dag van vandaag de financiële draagkracht voor mijn huidig loon te leggen. Mijn taken pakket en impact is dan ook gigantisch veel groter geworden.

Ik had toen eigenlijk alleen een issue met de CEO, en die zie ik toch maar één keer per jaar.
Je zegt het zelf hé, enkel een issue met de CEO is imo dan ook niet genoeg om te switchen. 'k Heb dat ook enkele posts geleden exact aangehaald als voorbeeld: "En toffe collega's kunnen inderdaad wel veel compenseren, bijvoorbeeld toxisch leadership kan volledig opgeslorpt worden door zeer goede collega's."

Waarom zou je dat niet doen? Je kent het bedrijf al, dus kan je net een heel goed geïnformeerde beslissing maken of je de job aanneemt of niet.
Als ik terug zou komen bij een bedrijf zou het zijn als zelfstandige :tongue:

Omdat de onderlinge relaties al totaal anders kunnen liggen door je vertrek (collega's die het je kwalijk nemen), je takenpakket ook al totaal anders kan zijn, het team anders kan samengesteld zijn,...
Er zijn ze al veel die gedacht hadden naar hun vertrouwde team + taak terug te kunnen keren die zwaar teleurgesteld werden... idem voor mensen die na een langdurige ziekte terug aan het werk gaan.
Dat kan, maar het kan ook een positief verhaal zijn. Ik ken redelijk wat mensen die teruggekeerd zijn naar een vorige werkgever en daar blij mee zijn.

Dat kan, maar het kan ook een positief verhaal zijn. Ik ken redelijk wat mensen die teruggekeerd zijn naar een vorige werkgever en daar blij mee zijn.
Ik vermoed dat de tijd die ertussen zit van groot belang zal zijn. 6j versus 6 maanden is een totaal ander gegeven natuurlijk.

En het kan zeker een positief verhaal zijn ook. Niemand die op voorhand kan voorspellen hoe het zal zijn.

Ik geloof slechts matig in het terug keren verhaal. Tenzij er echt iets structureel veranderd is, gaat het meestal niet het gewenste effect hebben. En structurele veranderingen, dat gebeurt niet veel.

Bijvoorbeeld: toxische manager ontslaan, terugkomen in andere functie, etc...

Als die onderliggende zaken niet zijn aangepakt dat is terugkomen gewoon een copy/paste van de reden waarom je vertrokken bent. Het gebeurt soms, maar maar meestal is dit eerder uniek. En die extra cent dat ze je geven heeft meestal slechts zes maanden ietwat impact. Ne mens wordt dat zo gewoon dat deze impact miniem is wanneer de problemen terug om de hoek komen.

Die cent is meestal dan nog eens gewoon een 1:1 aanbod om direct competitief te zijn en meestal bij volgende evaluatie het excuus om geen loonsopslag toe te kennen.

Ik heb iemand gekend die terug getekend heeft voor een loonsverhoging van 10pct en dan terug gekeerd is. Die zijn nieuwe baas was erin geslaagd op de fles te gaan de kortstondige tijd dat die der was. Kon terug keren naar zijn oude job en oude team/manager. Haalde geeneens zijn tweede evaluatie. Terug weg...

En dan zit je nog met alle zaken die Mulan aanhaalt.

Terugkeren is echt zo specifiek en zeer situatie gebonden dat ik gerust een blanket statement durf gooien van: terugkeren dat werkt niet.

Veel bedrijven zijn trouwens zo slecht in luisteren tijdens de één a twee jaar dat de werknemer zelf aan het signaleren is dat het voor hem niet met lukt dat ze bij terugkomst weer niet geleerd zijn.

Laatst bewerkt:
Wat zijn zo wat de verlofdagen van mensen bij Accountancykantoren? Partner is nu aan het solliciteren en ze heeft momenteel 20 + 6 ADV en om de 5j een extra dag, het aanbod dat ze mag verwachten bij het bedrijf waar ze gesolliciteerd heeft is identiek buiten geen verlofdagen voor anciënniteit, vind dat precies toch bitter weinig?
Was het niet de bedoeling dat zij zelfstandig zou opstarten?

Bij ons hebben de mensen in loondienst eveneens een 38-uren contract dus ik vermoed 20 verlofdagen. Alle overuren zijn wel recupereerbaar waardoor meesten wel meer verlof hebben.

Ik ben een "terugkeerder" en heb daar geen spijt van, dus zeggen dat het niet werkt is gewoon fout. Maar het hangt zeker wel af van de persoon en de hele situatie.

Ik geloof slechts matig in het terug keren verhaal. Tenzij er echt iets structureel veranderd is, gaat het meestal niet het gewenste effect hebben. En structurele veranderingen, dat gebeurt niet veel.

Bijvoorbeeld: toxische manager ontslaan, terugkomen in andere functie, etc...

Als die onderliggende zaken niet zijn aangepakt dat is terugkomen gewoon een copy/paste van de reden waarom je vertrokken bent. Het gebeurt soms, maar maar meestal is dit eerder uniek. En die extra cent dat ze je geven heeft meestal slechts zes maanden ietwat impact. Ne mens wordt dat zo gewoon dat deze impact miniem is wanneer de problemen terug om de hoek komen.

Die cent is meestal dan nog eens gewoon een 1:1 aanbod om direct competitief te zijn en meestal bij volgende evaluatie het excuus om geen loonsopslag toe te kennen.

Ik heb iemand gekend die terug getekend heeft voor een loonsverhoging van 10pct en dan terug gekeerd is. Die zijn nieuwe baas was erin geslaagd op de fles te gaan de kortstondige tijd dat die der was. Kon terug keren naar zijn oude job en oude team/manager. Haalde geeneens zijn tweede evaluatie. Terug weg...

En dan zit je nog met alle zaken die Mulan aanhaalt.

Terugkeren is echt zo specifiek en zeer situatie gebonden dat ik gerust een blanket statement durf gooien van: terugkeren dat werkt niet.

Veel bedrijven zijn trouwens zo slecht in luisteren tijdens de één a twee jaar dat de werknemer zelf aan het signaleren is dat het voor hem niet met lukt dat ze bij terugkomst weer niet geleerd zijn.
Ik ben ook een "terugkeerder" en hier was dat wel een positief verhaal.
Situatie:
1) gestart met 50 Young Professionals
2) Opslag vragen, niet krijgen want ze kunnen u toch niet sneller laten groeien dan de rest
3) Ontslag nemen
4) Na 6 maanden "wilt ge toch niet terugkomen"
5) Terugkomen en een pak meer verdienen dan diegenen die er zijn gebleven. Want nu was ik "new hire"

Kwam uiteindelijk op een opslag van 1000€ bruto neer ipv 50€...
Daar dan uiteindelijk nog 2 jaar gewerkt. En die loonsverhoging toen heeft de rest van mijn carrière een serieuze boost gegeven waardoor ik altijd nogal stevig boven het gemiddelde zat.

hangt er vanaf of je vertrekt omwille van de bedrijfscultuur of voor het geld. hier zijn er al ook al meerdere vertrokken en teruggekeerd omdat opslag geven altijd een gedoe is. bvb iemand met 3K bruto die geen opslag krijgt naar 3400, ergens anders gaat werken voor dat bedrag en na een jaar terug aangenomen wordt voor ergens tussen de 3500 en 4k.... dat gebeurt hier vaak.

Ik als systeembeheerder/it manager heb niet te klagen. ik klop op tafel en krijg meestal wel iets omdat ze doodsbenauwd zijn mij te verliezen en niet te kunnnen vervangen.

De sfeer, werkdruk, collegialiteit is hier 11/10 maar de verloningen zijn maar heel gemiddeld tenzij je er echt om vecht en durft dreigen met iets. ze hebben mij ooit eens 500 Euro opslag geweigerd en toen heb ik gezegd oké cava, dan update ik de servers vanaf nu tijdens de kantoor uren ipv s'avonds of in het weekend. uiteraard dezelfde dag nog wat servers offline gehaald om te patchen en die zelfde dag nog was mijn opslag in orde :rofl:

Als het ergens toxic is dan heeft het volgens mij echt geen zin om terug te komen. bedrijfscultuur dat veranderd nauwelijks zelfs onder nieuw leiderschap. Hier in een vzw met Ceo wissel die volledig extern was, en uit de privé kwam, en een personeelsverloop van rond de 8% per jaar, is er bijna niets veranderd sinds dag 1 dat ik hier werk.

Laatst bewerkt:
De sfeer, werkdruk, collegialiteit is hier 11/10 maar de verloningen zijn maar heel gemiddeld tenzij je er echt om vecht en durft dreigen met iets. ze hebben mij ooit eens 500 Euro opslag geweigerd en toen heb ik gezegd oké cava, dan update ik de servers vanaf nu tijdens de kantoor uren ipv s'avonds of in het weekend. uiteraard dezelfde dag nog wat servers offline gehaald om te patchen en die zelfde dag nog was mijn opslag in orde :rofl:
Lijkt me redelijk toxisch van u eigenlijk.

Was het niet de bedoeling dat zij zelfstandig zou opstarten?

Bij ons hebben de mensen in loondienst eveneens een 38-uren contract dus ik vermoed 20 verlofdagen. Alle overuren zijn wel recupereerbaar waardoor meesten wel meer verlof hebben.
Zelfstandigen doen ze blijkbaar vooral voor mensen met hun ITAA-titel, nu denkt ze wel dat daarover te onderhandelen valt omdat ze het woordje "meestal" lieten vallen. Ze gaat dus het loondienst voorstel afwachten en dan kijken of ze toch nog zelf een tegenvoorstel doet als zelfstandige.

hangt er vanaf of je vertrekt omwille van de bedrijfscultuur of voor het geld. hier zijn er al ook al meerdere vertrokken en teruggekeerd omdat opslag geven altijd een gedoe is. bvb iemand met 3K bruto die geen opslag krijgt naar 3400, ergens anders gaat werken voor dat bedrag en na een jaar terug aangenomen wordt voor ergens tussen de 3500 en 4k.... dat gebeurt hier vaak.

Ik als systeembeheerder/it manager heb niet te klagen. ik klop op tafel en krijg meestal wel iets omdat ze doodsbenauwd zijn mij te verliezen en niet te kunnnen vervangen.

Als het ergens toxic is dan heeft het volgens mij echt geen zin om terug te komen. bedrijfscultuur dat veranderd nauwelijks zelfs onder nieuw leiderschap. Hier in een vzw met Ceo wissel die volledig extern was, en uit de privé kwam, en een personeelsverloop van rond de 8% per jaar, is er bijna niets veranderd sinds dag 1 dat ik hier werk.
Da's eigenlijk inderdaad bijzonder toxisch en zelfs sabotage... Denk dat je bij menig werkvloer (terecht) zou buitengeshot worden als je zo kinderachtig doet. De juiste actie als je een zelf gevraagde loonsverhoging wordt geweigerd is oftewel slikken en verderwerken, oftewel afbollen. De werkvloer wat gaan saboteren... Soit, zegt ook veel over jou als persoon.

Zelfstandigen doen ze blijkbaar vooral voor mensen met hun ITAA-titel, nu denkt ze wel dat daarover te onderhandelen valt omdat ze het woordje "meestal" lieten vallen. Ze gaat dus het loondienst voorstel afwachten en dan kijken of ze toch nog zelf een tegenvoorstel doet als zelfstandige.

Da's eigenlijk inderdaad bijzonder toxisch en zelfs sabotage... Denk dat je bij menig werkvloer (terecht) zou buitengeshot worden als je zo kinderachtig doet. De juiste actie als je een zelf gevraagde loonsverhoging wordt geweigerd is oftewel slikken en verderwerken, oftewel afbollen. De werkvloer wat gaan saboteren... Soit, zegt ook veel over jou als persoon.
sabotage?

dat gaat onder de noemer van flexibiliteit. als ze van mij verwachten dat ik onvergoed in het weekend of s'avonds werk mogen ze er mij ook naar betalen. Nu doen ze dat , dus geen probleem. Dat is trouwens hoe het altijd er voor ging hoor. mailtje intern sturen, sorry server x gaat voor x tijd niet beschikbaar zijn. Ik was de eerste die er mee afkwam om dat buiten de werkuren te doen.

Ik ben hier trouwens de beste It manager die ze ooit al gehad hebben (hebben ze zelf gezegd) de miljoenen die ik hier al bespaard door efficientiewinsten te boeken en keisterk te onderhandelen bij aankopen gaan ver boven mijn paygrade. Ook al meerdere profielen gewoon weg geautomatiseerd.

bvb vorige week: aankoop nieuwe laptops ( 150 stuks) . Via raamcontracten van de overheid rond de 1000 euro het stuk voor de modellen die wij wouden, ik heb identiek dezelfde voor 750 euro kunnen onderhandelen met betere SLA's en garantievoorwaarden bij een andere leverancier door ze volledig uit te knijpen.

150x250 = 37500 euro . das het jaarloon van een junior op enkele uren onderhandelen binnen gebracht.

you pay peanuts you get monkeys.

bon laat jij u maar verder uitbuiten en onderbetaald zijn als je denk dat alles slikken de correcte oplossing is. Ik ken letterlijk niemand die het al ver geschopt heeft door te "zwijgen en verdoen". Integendeel, actie ondernemen en uw mond opendoen is hetgeen er voor zorgt dat je sterk in je schoenen staat en het ver kan schoppen. Je moet natuurlijk geen blufpoker spelen en met opzet dingen kapot maken om uw gelijk te halen. Maar ik zie geen enkele fout in hoe ik handelde. Ik deed immers niets anders dan hoe het er was voor ik er werkte.

Laatst bewerkt:
Snap ik ergens wel. Zonder ITAA titel mag je uzelf niet verkopen als accountant of belastingconsulent, is nogal moeilijk om haar dan gaan in te schalen tegenover de anderen. En wat met de beroepsaansprakelijkheid? Zij moeten haar dan zien te coveren via hun ITAA-verzekering. De lijn met schijnzelfstandigheid wordt er dan niet makkelijker op.
Bij ons kunnen ook enkel mensen met een ITAA-titel zelfstandig starten.

Snap ik ergens wel. Zonder ITAA titel mag je uzelf niet verkopen als accountant of belastingconsulent, is nogal moeilijk om haar dan gaan in te schalen tegenover de anderen. En wat met de beroepsaansprakelijkheid? Zij moeten haar dan zien te coveren via hun ITAA-verzekering. De lijn met schijnzelfstandigheid wordt er dan niet makkelijker op.
Bij ons kunnen ook enkel mensen met een ITAA-titel zelfstandig starten.
Ik werk bijkomend ook nog in bijberoep voor een boekhoudkantoor. Hier doe ik x aantal dossiers het inboekwerk en kan ik factureren per geboekte verrichting. Zo zitten alle 'kosten' van mijn persoonlijke wagen in mijn BTW-nr. Zo is het ook afwegen of veranderen van job (met eventueel wagen) de moeite is met mijn bijberoep.

Op zich heb ik ook geen interesse in een ITAA erkenning.

Als je wil, mag je privé PM sturen. (kunnen we privé wat praten)
Zoals ik destijds zei tegen @Kjelleke, je moet daar mee oppassen :)

Langs kant wel jammer want ik heb wel wat kennissen die op zich eenvoudig het inputwerk willen overnemen in bijberoep.
Strikt gezien mag/kan dit niet volgens onze ITAA-regels. @iamhollywood hebben jullie er zo?

sabotage?

dat gaat onder de noemer van flexibiliteit. als ze van mij verwachten dat ik onvergoed in het weekend of s'avonds werk mogen ze er mij ook naar betalen. Nu doen ze dat , dus geen probleem. Dat is trouwens hoe het altijd er voor ging hoor. mailtje intern sturen, sorry server x gaat voor x tijd niet beschikbaar zijn. Ik was de eerste die er mee afkwam om dat buiten de werkuren te doen.

Ik ben hier trouwens de beste It manager die ze ooit al gehad hebben (hebben ze zelf gezegd) de miljoenen die ik hier al bespaard door efficientiewinsten te boeken en keisterk te onderhandelen bij aankopen gaan ver boven mijn paygrade. Ook al meerdere profielen gewoon weg geautomatiseerd.

bvb vorige week: aankoop nieuwe laptops ( 150 stuks) . Via raamcontracten van de overheid rond de 1000 euro het stuk voor de modellen die wij wouden, ik heb identiek dezelfde voor 750 euro kunnen onderhandelen met betere SLA's en garantievoorwaarden bij een andere leverancier door ze volledig uit te knijpen.

150x250 = 37500 euro . das het jaarloon van een junior op enkele uren onderhandelen binnen gebracht.

you pay peanuts you get monkeys.

bon laat jij u maar verder uitbuiten en onderbetaald zijn als je denk dat alles slikken de correcte oplossing is. Ik ken letterlijk niemand die het al ver geschopt heeft door te "zwijgen en verdoen". Integendeel, actie ondernemen en uw mond opendoen is hetgeen er voor zorgt dat je sterk in je schoenen staat en het ver kan schoppen. Je moet natuurlijk geen blufpoker spelen en met opzet dingen kapot maken om uw gelijk te halen. Maar ik zie geen enkele fout in hoe ik handelde. Ik deed immers niets anders dan hoe het er was voor ik er werkte.
Over 500 EUR per maand ga je mij niet gauw horen mekkeren, als je daar al kleinzielig over moet doen...

Sabotage ja, uw goesting niet krijgen en dan je werkhouding maar aanpassen. Kinderachtig op z'n minst.

Zoals ik destijds zei tegen @Kjelleke, je moet daar mee oppassen :)

Langs kant wel jammer want ik heb wel wat kennissen die op zich eenvoudig het inputwerk willen overnemen in bijberoep.
Strikt gezien mag/kan dit niet volgens onze ITAA-regels. @iamhollywood hebben jullie er zo?
Bij ons mogen enkel mensen met een ITAA titel in onderaanneming op zelfstandige basis rechtstreeks voor ons werken.

Ik heb wel enkele dossiers waarbij de klant zelf een freelancer in dienst heeft voor het eenvoudig inputwerk. Dat zijn dan de iets grotere kmo-klanten.
Maar wij verzorgen als kantoor de echte compliance. Denk dat die klanten louter met freelancers schakelen omdat je vandaag zeer moeilijk boekhouders kan aanwerven…

Update: hoger niveau gekregen. Volgend jaar geen IP ruling meer. Misschien toch eens beginnen nadenken om freelancer te worden.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28 --> 29
Opleiding: Bachelor informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Consultancy pc 200
Huidige functie: Solution architect
Anciënniteit: 5-->6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 44

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4600 --> 5000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4550 --> 5150 €
(13€/dag maaltijdvergoeding, 200€ representatie, IP ruling, huisvestingkosten worden betaald via het mobiliteitsbudget)
--> representatievergoeding: 250 €
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop, gsm via cafetariaplan
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5
Hospitalisatieverzekering: ja (+ambulante)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 40-60 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Voordien Mercedes CLA + tankkaart, nu mobiliteitsbudget 1160 --> 1310 €

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 (sommige worden al vooraf ingepland voor brugdagen)
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: zeer flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja (beginnen tussen 7.30 & 10)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Normaal niet, maar gebeurt heel regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): uitzonderlijk
Telewerk (na Corona-periode): 60%
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Laatst bewerkt:
Over 500 EUR per maand ga je mij niet gauw horen mekkeren, als je daar al kleinzielig over moet doen...

Sabotage ja, uw goesting niet krijgen en dan je werkhouding maar aanpassen. Kinderachtig op z'n minst.
Dat is nochtans een opslag waar je in menig job enkele jaren mag voor smeken om het te krijgen.
Op 3000 bruto is dat bijna 17%... als jij dat niets vindt, wil dat veel zeggen over uw wereldvreemdheid.

Terug
Bovenaan