Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nu, als ik de barema's onlangs nog eens bekeek voor de (hoofd)docent posities heb ik geen slechte keuze gemaakt, zeker als je dingen als stress-level en gezeik dat je over je heen moet krijgen er nog eens bovenop doet. Plus het aardig staaltje backstabbing waar je ondanks de beste wil van de wereld waarschijnlijk niet aan kan ontsnappen als je verder wil groeien.

getekend,
Professional expert in de privé die geld voor z'n eieren heeft gekozen na z'n PhD :)

Ik heb tijdens mijn doctoraat toch wel wat relatief high IF journal publicaties gezien die niet veel bijdroegen aan het veld van belangrijke auteurs. Daar stonden dan altijd wat minder bekende namen bij.
Je hoeft het niet af te kopen, maar grote namen overdonderen soms gewoon (en niet alle journals doen peer reviews dubbel-blind!) waardoor je wel veel "paginavullend" materiaal krijgt die hoe het ook zij je scores omhoog pimpen.

Ik heb tijdens mijn doctoraat IF 13 paper geschreven en net voor de submission moesten daar plots 6 mannetjes bij die letterlijk 0 gedaan hadden. Zo raak je natuurlijk snel aan papers.

Idem ook eens op een paper gedropt waar ik zelfs niet van wist over wat het ging. Je moet je als promoter maar willen bezighouden met die fake toestanden...

Den dien hier heeft een h-index van 11 op een academische carrière van 5 jaar + wat uitlopers in R&D functies, terwijl ik eigenlijk niet zo spectaculair was in pure R&D. Ik ben operationeel goed en meer gemaakt voor operationele shit in R&D bedrijven te doen. Een goeie promoter kan dat snel in de juiste richting masseren.

Mijn promoter vam toen heeft ondertussen een h index van 70. Pretty sure dat het overgrote deel van die papers redelijk onbekend zijn voor hem, hij is nog geen 50y en is maar halftijds ZAP.

Lots of facade stuff ongoing in dat wereldje.

Dat de publicatieprocessen niet transparent zijn, wel, in 99% van de bedrijven zijn de promotieprocedures op bepaalde vlakken ook niet meer transparent, dus zo heel speciaal is dat allemaal niet.

Ja, maar in een bedrijf zijn er typisch criteria, de chain of command is dynamisch. 5 of 10y later is bijna alles boven en onder je anders. Dus vriendjes politiek is moeilijker. Op de unif is de vakgroep voorzitter 20y dezelfde tot die doodvalt. Rij tegen zijn kar en je vent 20y gejost. Veel succes met ergens anders een plekken te vinden in je vakgebied.

Ja, dat aura-effect is er zeker hoor, zeker bij van die monstergroepen waar dan een topauteur bijstaat die ooit eens bij een vergadering bij was zal dat effect er wel zijn. Maar ik denk dat echte drek sowieso er niet doorgeraakt.

Natuurlijk, bijdragen is soms moeilijk te definiëren, zeker omdat vooruitgang toch wel zeer incrementeel is geworden vandaag de dag. En laat ons eerlijk zijn, die evaluatie op basis van aantal papers is gewoon schadelijk voor de wetenschap op zich.

Ik denk dat de meeste faculteiten wel criteria gedefinieerd zullen hebben type van "# papers" en "# phds" etc. Maar dat is easily cheatable als je van slechte wil bent.

En de faculteiten met minder objectieve output, daar is het wsch vriendjespolitiek van hier tot in Tokyo.

In mijn vakgebied is de peer review ook niet dubbel-blind trouwens. Zelf als zo eens "ja deze paper is toch niet van de kwaliteit die we gewoon zijn van deze laatste auteur" gezien, daar werkte dat dan omgekeerd.

Zelfs als het dubbel blind is... zo moeilijk is het typisch niet om te weten wie aan de andere kant zit... je weet uit de topic + material&methods waar het zit en je kent typisch toch je concullegas hun onderwerpen...

Als ik als kleine garnaal soms al uitgenodigd werd voor review en 80% zeker wist wie het was, dan zullen de die hards dieballes opvolgen het zeker weten.

Nu, als ik de barema's onlangs nog eens bekeek voor de (hoofd)docent posities heb ik geen slechte keuze gemaakt, zeker als je dingen als stress-level en gezeik dat je over je heen moet krijgen er nog eens bovenop doet. Plus het aardig staaltje backstabbing waar je ondanks de beste wil van de wereld waarschijnlijk niet aan kan ontsnappen als je verder wil groeien.

getekend,
Professional expert in de privé die geld voor z'n eieren heeft gekozen na z'n PhD :)

Je moet natuurlijk ook wel de kans krijgen om academia te verlaten. Voor ingenieurs, economen en mensen uit de health sciences zal dat best vlot gaan (en is vaak een meerwaarde), maar wees maar eens iemand die met volle ambitie (en naïviteit) aan zijn/haar doctoraat in taalkunde, geschiedenis of wijsbegeerte ofzo is begonnen en na dat doctoraat toch weg wilt omwille van de toxische sfeer.

Heb 2 jaar in verschillende magazijnen gewerkt via interim en ik vond het echt niets.

Het werk lag mij ook echt niet (heb 2 linker handen), werkdruk lag te hoog en altijd te veel gezever van de team leaders.
Orderpicking valt nog mee tov bandwerk.

Ik heb dat ook eens moeten doen als vakantiejob, ze zetten dan de band op de "traagste" stand en ik kon NIET volgen. (Dat is geen grap).
Ik heb toen meteen een paar produkten van de band laten vallen. Ik mocht meteen opkrassen.

Dus van twee linkerhanden gesproken. Ik begrijp echt niet dat mensen op de "hoogste stand" bandwerk kunnen doen. Voor mij persoonlijk is dat tempo insane. Maar die dame die mij moest opleiden die deed dat alsof dat géén enkele moeite koste.

Orderpicking valt nog mee tov bandwerk.

Ik heb dat ook eens moeten doen als vakantiejob, ze zetten dan de band op de "traagste" stand en ik kon NIET volgen. (Dat is geen grap).
Ik heb toen meteen een paar produkten van de band laten vallen. Ik mocht meteen opkrassen.

Dus van twee linkerhanden gesproken. Ik begrijp echt niet dat mensen op de "hoogste stand" bandwerk kunnen doen. Voor mij persoonlijk is dat tempo insane. Maar die dame die mij moest opleiden die deed dat alsof dat géén enkele moeite koste.
Herkenbaar: ooit eens op bezoek geweest in een kippenslachterij - op een bepaald punt worden de kippen "gevouwen" om te verpakken, het tempo waaraan grens aan het onmogelijke wanneer je dit voor het eerst ziet en waar je dan ook zelf eens mag proberen een kip te vouwen. Ik heb wel nog onthouden dat een aantal mensen best trost waren op hun handigheid in dergelijk repetitieve taken - een zekere vorm van voldoening was effectief aanwezig - maar lang niet bij iedereen.

Ja, dat aura-effect is er zeker hoor, zeker bij van die monstergroepen waar dan een topauteur bijstaat die ooit eens bij een vergadering bij was zal dat effect er wel zijn. Maar ik denk dat echte drek sowieso er niet doorgeraakt.

Natuurlijk, bijdragen is soms moeilijk te definiëren, zeker omdat vooruitgang toch wel zeer incrementeel is geworden vandaag de dag. En laat ons eerlijk zijn, die evaluatie op basis van aantal papers is gewoon schadelijk voor de wetenschap op zich.

In mijn vakgebied is de peer review ook niet dubbel-blind trouwens. Zelf als zo eens "ja deze paper is toch niet van de kwaliteit die we gewoon zijn van deze laatste auteur" gezien, daar werkte dat dan omgekeerd.

Over absolute drek gesproken: er is toch een paar jaar geleden eens een onderzoeksjournalist geweest die met een compleet nonsens artikel in een serieus aantal gerenommeerde wetenschappelijke publicaties geraakte? De details weet ik niet meer, maar dat was wel choquerend...

Over het aantal papers, jaren terug eens van een prof economie gezien dat een paar van zijn "publicaties" die meetelden, opiniestukjes in 1 of andere krant of magazine waren. Zo gaat het natuurlijk snel!

Je moet natuurlijk ook wel de kans krijgen om academia te verlaten. Voor ingenieurs, economen en mensen uit de health sciences zal dat best vlot gaan (en is vaak een meerwaarde), maar wees maar eens iemand die met volle ambitie (en naïviteit) aan zijn/haar doctoraat in taalkunde, geschiedenis of wijsbegeerte ofzo is begonnen en na dat doctoraat toch weg wilt omwille van de toxische sfeer.
Ik denk nu wel niet dat het probleem in de academische wereld is dat er meer mensen blijven dan dat er willen blijven hoor, eerder omgekeerd.
H index, IF publicaties…
Wat wil je nu eigenlijk zeggen, dat wetenschappelijke artikelen geen zak waard zijn? Spreek toch eens in mensentaal.
Als je een post niet begrijpt en er vreemde conclusies uit trekt omdat je twee afkortingen, die courant zijn in de academische wereld, niet kent, mag je het ook gewoon vragen hoor. Dit subforum staat evengoed vol met allerhande IT of management lingo, ik besluit daar ook niet uit dat die dingen "geen zak waard zijn".
Over absolute drek gesproken: er is toch een paar jaar geleden eens een onderzoeksjournalist geweest die met een compleet nonsens artikel in een serieus aantal gerenommeerde wetenschappelijke publicaties geraakte? De details weet ik niet meer, maar dat was wel choquerend...

Over het aantal papers, jaren terug eens van een prof economie gezien dat een paar van zijn "publicaties" die meetelden, opiniestukjes in 1 of andere krant of magazine waren. Zo gaat het natuurlijk snel!
Volgens mij zijn er een paar van die gevallen geweest. Dat is ook gewoon omdat het hele publicatiesysteem zichzelf voorbij holt hoor.

Allereerst moet je publiceren om aan funding of jobzekerheid te raken ("publish or perish"). Dan geef je ofwel je copyrights af aan een publisher, die dan wel geld verdient door universiteiten te laten betalen om het journal te kunnen lezen (het oude systeem), of je betaalt meteen up front aan de publisher om dat beschikbaar te maken voor iedereen (open access). Omdat onderzoek grotendeels voortkomt uit openbare subsidies is er een grote push naar het 2de systeem, al ben je in beide gevallen dus een publisher aan het betalen om je eigen werk leesbaar te maken.
Maar nu het beste: de kwaliteitscontrole, de "peer review" gebeurt door experts die worden aangeschreven, hiervoor niet worden vergoed, en dit gewoon bij hun ander werk moeten bijnemen. Dus zeggen velen foert, en krijg je bv. mensen aan het begin van hun carrière die voor jobzekerheid of een visum moeten aantonen dat ze papers reviewen. Daar kan dus een probleem ontstaan.
En vele, hoog aangeschreven journals, zullen daar wel nog zelf een kwaliteitscontrole op uitvoeren, maar anderzijds wil iedereen dat het snel gaat ...

Kortom, er is altijd een kans dat het misloopt, al zijn veel van die schandalen nu wel gevallen waar er naar minder reputabele journals werd gestuurd. Maar het klopt dat er heel hard een opbod is voor kwantiteit, waar de kwaliteit niet altijd gegarandeerd kan worden. De oplossing zou zijn om af te stappen van het aantal publicaties en domme metrics zoals impact factor of h-index als zaligmakend, maar daar zijn we nog niet.

En over je laatste zin: die metrics zijn natuurlijk wel wat onderbouwd, ik betwijfel dat er vakgebieden zijn waar een wetenschappelijke publicatie even hard gaat meetellen als een opiniestuk. Waar wel meer aandacht voor is tegenwoordig is "wetenschapscommunicatie naar leken".

Laatst bewerkt:
Ik vind het altijd opmerkelijk hoeveel verzuring er is over academie bij mensen die academie verlaten. Er zijn veel dingen die beter kunnen of zelfs slecht zijn, maar het wordt wel in zijn geheel veel slechter afgeschilderd dan de realiteit. Vaak hebben die verzuurde meningen toch hun basis meer bij de mensen dan bij het systeem. Als iemand die ook in de privé gewerkt heeft, ben ik toch van mening dat het daar minstens even erg is qua incompetente managers. Ik vind alleszins meer mijn draai in de academische setting dan in de privé.

(Mensen die mij van vroeger kennen op de voorganger van dit forum zijn nu van hun stoel gedonderd. :’))

Ik vind het altijd opmerkelijk hoeveel verzuring er is over academie bij mensen die academie verlaten. Er zijn veel dingen die beter kunnen of zelfs slecht zijn, maar het wordt wel in zijn geheel veel slechter afgeschilderd dan de realiteit. Vaak hebben die verzuurde meningen toch hun basis meer bij de mensen dan bij het systeem. Als iemand die ook in de privé gewerkt heeft, ben ik toch van mening dat het daar minstens even erg is qua incompetente managers. Ik vind alleszins meer mijn draai in de academische setting dan in de privé.

(Mensen die mij van vroeger kennen op de voorganger van dit forum zijn nu van hun stoel gedonderd. :’))
Ik zaag graag over de publicatiedruk en hoe proffen zowat elke taak maar zelf moeten doen, maar ik heb van mijn vrienden en kennissen die naar de privé gegaan zijn nu ook niet echt de indruk dat het er altijd beter aan toe gaat. Ja, in de industrie zullen beslissingen sneller gebeuren, en is er ook meestal meer geld voor handen. Maar dat wil evengoed zeggen dat iets zoals een doctoraatsstudie, 4 jaar focus op één topic, zowat onmogelijk is. Het probleem is volgens mij gewoon dat het een wereld is die ook veel vraagt van mensen, en de laatste decennia is het aantal doctorandi exponentieel gestegen, terwijl er uiteindelijk maar een beperkt aantal plaatsen zijn voor postdocs en zeker permanente posities. Dan krijg je wel een zekere hoeveelheid frustratie bij mensen die na een doctoraat en enkele postdocs 0 zekerheid hebben. Anderzijds mensen genoeg die zich door een doctoraat hebben moeten worstelen en daardoor niet snel genoeg naar de industrie kunnen.

Het is wel bon ton om op de academische wereld te kakken, maar vanaf er iets van diepgaander onderzoek moet gebeuren heb je ze meestal wel vrij snel terug aan te lijn met de vraag of je voor hen X of Y wil onderzoeken, liefst zo goedkoop en zo snel mogelijk.

Een van de problemen is inderdaad de scheve verhouding tussen aantal professoren en aantal doctorandi. De studentenaantallen blijven toenemen en al die studenten moeten les krijgen, masterproeven schrijven, etc. Ik heb zelf geen idee hoe we dat snel gaan oplossen.

Bij de introductiedag van doctorandi aan onze universiteit wordt de onderstaande grafiek getoond. Het zet meteen de toon van de verwachtingen om op te klimmen. Ik denk dat veel problemen van ongelukkig zijn ook samenvallen met verkeerde verwachtingen.

BIBU27_G8O3UJ9PH010Academisch_personeel_v1_150901.jpg

Laatst bewerkt:
Een van de problemen is inderdaad de scheve verhouding tussen aantal proffesoren en aantal doctorandi. De studentenaantallen blijven toenemen en al die studenten moeten les krijgen, masterproeven schrijven, etc. Ik heb zelf geen idee hoe we dat snel gaan oplossen.

Bij de introductiedag van doctorandi aan onze universiteit wordt de onderstaande grafiek getoond. Het zet meteen de toon van de verwachtingen om op te klimmen. Ik denk dat veel problemen van ongelukkig zijn ook samenvallen met verkeerde verwachtingen.

BIBU27_G8O3UJ9PH010Academisch_personeel_v1_150901.jpg
Jullie werken wel met up to date data :thinking:

Jullie werken wel met up to date data :thinking:

Ik denk dat je die evolutie op die grafiek mag doortrekken tot nu, hoor.
Als ik ga kijken naar de (theoretische) onderzoeksgroep waar de meeste van mijn proffen uit de master in zitten:
6 proffen (+ een aantal buitenlandse gastproffen), 2 post-docs, 19 phd studenten. En dat is dan nog zonder de paar "navorsers" (=predoc onderzoekers die geen phd doen).
En de helft van de proffen en beide post-docs zijn dan ook nog eens gedeeltelijk verbonden aan een andere universiteit(en).

Wat zijn zo wat de verlofdagen van mensen bij Accountancykantoren? Partner is nu aan het solliciteren en ze heeft momenteel 20 + 6 ADV en om de 5j een extra dag, het aanbod dat ze mag verwachten bij het bedrijf waar ze gesolliciteerd heeft is identiek buiten geen verlofdagen voor anciënniteit, vind dat precies toch bitter weinig?

Herkenbaar: ooit eens op bezoek geweest in een kippenslachterij - op een bepaald punt worden de kippen "gevouwen" om te verpakken, het tempo waaraan grens aan het onmogelijke wanneer je dit voor het eerst ziet en waar je dan ook zelf eens mag proberen een kip te vouwen. Ik heb wel nog onthouden dat een aantal mensen best trost waren op hun handigheid in dergelijk repetitieve taken - een zekere vorm van voldoening was effectief aanwezig - maar lang niet bij iedereen.
Toen ik nog jong was & vakantiewerk deed heb ik nog in 't slachthuis gewerkt. Heb daarmee ooit m'n hele quota jobstudent werk mee gevuld dat jaar. 't Was toen wel een varkens slachterij, geen kippen.

Laat ons stellen dat dit niet m'n favoriete job is/was & dat ik dat niet voor eeuwig zou willen doen hebben.

Nuja, 'k heb zo véél van die kl*te jobkes gedaan als ik nog jong was zodat ik wat kon verdienen.

Wat zijn zo wat de verlofdagen van mensen bij Accountancykantoren? Partner is nu aan het solliciteren en ze heeft momenteel 20 + 6 ADV en om de 5j een extra dag, het aanbod dat ze mag verwachten bij het bedrijf waar ze gesolliciteerd heeft is identiek buiten geen verlofdagen voor anciënniteit, vind dat precies toch bitter weinig?

Is toch een perfect normaal aantal verlofdagen? 20 is het wettelijke minimum (waar ze in de privé niet vaak boven gaan), en de rest hangt gewoon af van het aantal uren dat je doet (39 uren = 6 ADV).
Als ze veel verlof wilt, dan moet ze ergens gaan waar ze veel recup kan maken, een 40-uren week draait en/of ergens bij een publieke werkgever.
Anciënniteitsdagen heb je vrij weinig aan eh. Dus daar specifiek op focussen is zinloos, tenzij je van plan bent om 40 jaar in hetzelfde bedrijf te blijven hangen.

In de meeste kantoren zal je in een 40-uren werkweek zitten. Waardoor je recht hebt op 20 + 12 ADV. Nu in het geval van uw partner heeft zij gesolliciteerd voor een kantoor met 39-uren.
Waar ik werk gelooft men niet in ancienniteitsverlof omdat de druk verschoven wordt naar jongere medewerkers (hun visie).
Wel heb ik de mogelijkheid om via het cafetariaplan 3 verlofdagen aan te kopen waardoor ik op 35 dagen kom.
Gezien de beperking binnen accountancy om vrij verlof op te nemen zal het met momenten al een uitdaging zijn om 32 dagen in te plannen lol.

Als ik haar één goede raad mag geven: solliciteer bij de grotere spelers. De voorwaarden bij kleinere lokale kantoren zijn naar mijn ervaring niet de beste.

Terug
Bovenaan