Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
e hebt onlangs pas gezegd dat men aan het slashen was in uw bedrijf. Omdat de winstgevendheid niet is wat die is.
Ik zie dan ook echt niet in hoe jij denkt dat je ineens 20% extra gaat kunnen bedingen. Ongeacht dat je van een recruiter voorstellen krijgt die 20% hoger liggen dan uw huidig salaris.

Dus voor je dat doet, moet je wel zeer zeker weten dat je bereid bent om te springen. Als je niet springt en je gaat toch op tafel slaan. Dan schaad je op lange termijn uw eigen.
Voor een significant beter aanbod in een even interessante rol zal ik zeker springen.

Wil het gewoon op tafel leggen voor het zover is. Als ik vertrek hebben ze:
1) verlies in omzet in mijn gebied
2) maanden lang kosten van een recruiter
3) uiteindelijk een kandidaat die ze minimaal moeten betalen waar ik nu om vraag

3) uiteindelijk een kandidaat die ze minimaal moeten betalen waar ik nu om vraag

Dat klinkt overtuigend maar je kan het ook vanuit een andere invalshoek bekijken:

1) ben je daar zo zeker van, er zijn wellicht geen 10 mensen op deze planeet die niet vervangbaar zijn, bovendien kan dat ook een tijdelijke situatie zijn?
2) Niet gezegd dat ze gebruik maken van een recruiter, dat is mogelijks ook een ander budget waar niemand van wakker ligt? Wie weet is er intern zelfs interesse?
3) Ik vermoed dat je zelf niet gestart bent aan huidige voorwaarden - bestaat de mogelijkheid dat er terug iemand zoals jij destijds zou starten?

20% lijkt me fors - rekening houdend met je huidige pakket.

Dat klinkt overtuigend maar je kan het ook vanuit een andere invalshoek bekijken:

1) ben je daar zo zeker van, er zijn wellicht geen 10 mensen op deze planeet die niet vervangbaar zijn, bovendien kan dat ook een tijdelijke situatie zijn?
2) Niet gezegd dat ze gebruik maken van een recruiter, dat is mogelijks ook een ander budget waar niemand van wakker ligt? Wie weet is er intern zelfs interesse?
3) Ik vermoed dat je zelf niet gestart bent aan huidige voorwaarden - bestaat de mogelijkheid dat er terug iemand zoals jij destijds zou starten?

20% lijkt me fors - rekening houdend met je huidige pakket.
Vacatures vullen duurt altijd zeer lang en er zal uiteindelijk een externe recruiter worden ingeschakeld. Inwerkingsperiode en klantenrelaties heropbouwen duurt ook lang. Ik ben als schoolverlater aangenomen en dat is heel atypisch voor mijn functie, vandaar ook het low ball offer. Ik heb nog steeds dezelfde voorwaarden, uiteraard wel intussen geïndexeerd.

Enig idee wat het loon ongeveer zou kunnen zijn van een project manager in IT. 40 jaar met 15 jaar IT ervaring zij het niet als project manager maar eerder als generalist. Regio Limburg. Ik zoek ergens een range om me op te baseren. Thanks!
Ik ben ST Test Engineer en ik heb 4500€ bruto met 23 jaar ervaring, +-20 jaar in de IT, waarvan +-15 jaar als Test Engineer.
Laten we zeggen 500-1000€ extra als manager?

5000 tot 5500€ bruto? Inclusief firmawagen en andere voordelen ??

Ondertussen extern nog een antwoord gehad inderdaad. Je gok is vrij accuraat. En inderdaad. Hangt zeker ook van anciënniteit en bedrijf af.
Voor minder dan 5k zou ikzelf het alvast niet doen.
Ik zit nu aan 4.5k zonder die extra druk van manager.
Voor minder doe ik het dus niet. No thanks.

Voor een significant beter aanbod in een even interessante rol zal ik zeker springen.

1) hangt af van hoe trouw die klanten zijn aan het product. Zolang iemand dat er kan bijnemen zie ik daar niet direct impact op. Enige impact die er mogelijk wel is, is stijging van de groei. Maar als ze zoals jij gezegd had, de markt ondertussen dit niet ondersteund of de vraag er niet naar is. Dan zie ik ook geen reden waarom men hier schrik van zou moeten hebben.

2) andere pot, andere dienst en kan door uw huidige dienst als reden gebruikt worden voor het niet voldoen aan de verwachtingen. Dus een excuustruus. Ik zie het voorlopig dus niet.

3) Ik denk dat men sneller een schoolverlater zal opleiden hiervoor, aangezien die nog kneedbaar zijn en in principe langer tevreden te stellen zijn, bij niet excessieve indexaties.

Daarnaast moet de omvang van de bonus ook zeer zeker in rekening gebracht worden om te bepalen of de verloning +20% logisch is. Ik had verstaan dat uw bonus redelijk groot was.

Persoonlijk vraag ik mij wel een beetje af of je door met uw gat in de boter gevallen te zijn, plastisch gezegd, je u niet vergallopeert. Maar bon, ik geef toe dat mijn kennis van uw markt beperkt is. Mij lijkt uw loon echter zeer zeker niet onderbetaald of slecht. En eerder al aan de hogere kant.
Dat jij dat onvoldoende vindt omdat jij vindt dat je meer zou verdienen omdat volgens u, uw collega's die wat meer jaren werken, meer hebben wil in principe niets zeggen. Zij kunnen gerust door die indexatie aan 140% van hun loonband zitten nu waardoor zij de eersten gaan zijn als er gesneden moet worden om buiten gejast te worden.

Gat in de boter :

Commissie voor Q4 en overprestatie van andere kwartalen is ook binnen.

€19350 commissie. Bruto deze maand €22931. Netto €10330
MaandBrutoNettoOpmerking
jun/21​
€ 3.102,90​
€ 2.110,18​
jul/21​
€ 3.515,40​
€ 2.213,98​
Collective bonus
aug/21​
€ 2.815,12​
€ 1.947,56​
Vaderschapsverlof 5 dagen + commissie Q2
sep/21​
€ 3.102,90​
€ 2.119,00​
okt/21​
€ 3.487,63​
€ 2.276,73​
Vaderschapsverlof 3 dagen + collective bonus
nov/21​
€ 3.948,34​
€ 2.477,94​
Vaderschapsverlof 3 dagen + commissie Q3 + verjaardagsgeld
dec/21​
€ 4.785,67​
€ 2.845,21​
Vaderschapsverlof 1 dag + eindejaarspremie + Indexatie 0,40%
jan/22​
€ 3.226,00​
€ 2.155,11​
Indexatie 3,58%
feb/22​
€ 9.261,12​
€ 4.642,07​
Commissie Q4/annual True-up
mrt/22​
€ 4.197,27​
€ 2.600,07​
Collective bonus
apr/22​
€ 3.226,00​
€ 2.163,71​
mei/22​
€ 8.271,39​
€ 4.306,47​
Commissie Q1 + vakantiegeld
jun/22​
€ 3.503,22​
€ 2.312,72​
Sectorpremie
jul/22​
€ 4.083,95​
€ 2.503,86​
Collective bonus
aug/22​
€ 10.225,42​
€ 5.012,91​
Commissie Q2
sep/22​
€ 3.226,00​
€ 2.183,72​
okt/22​
€ 3.226,00​
€ 2.206,49​
nov/22​
€ 8.728,70​
€ 4.412,36​
Commissie Q3 + verjaardagsgeld
dec/22​
€ 6.431,00​
€ 3.475,57​
eindejaarspremie
jan/23​
€ 3.976,54​
€ 2.580,24​
Commissieloon bij afwezigheden
feb/23​
€ 22.931,46​
€ 10.330,22​
Commissie Q4/annual True-up

Laat ons eerlijk zijn je hebt netto per maand gezien gemiddeld 3674,03€. + bepaalde extralegale voordelen

Dat wil zeggen een bruto van grofweg 6200€. Zolang uw verloning op basis van uw commissies gebaseerd is op realistische cijfers. Zie ik echt niet in waarom jij u druk maakt over een opslag van 100€ bruto meer op uw vast loon. Allez, sales personen hebben in mijn ervaring altijd een laag vast loon gehad als ze een substantiële commissie hadden. Wat bij u effectief wel het geval is. Aangezien uw vast loon ergens schommelt rond de 2100€ netto.

Wat op zijn eigen ook al niet zo slecht is.

Vacatures vullen duurt altijd zeer lang en er zal uiteindelijk een externe recruiter worden ingeschakeld. Inwerkingsperiode en klantenrelaties heropbouwen duurt ook lang. Ik ben als schoolverlater aangenomen en dat is heel atypisch voor mijn functie, vandaar ook het low ball offer. Ik heb nog steeds dezelfde voorwaarden, uiteraard wel intussen geïndexeerd.
Ik zie nog altijd geen redenen om te zeggen ik moet u extra loon geven.

Zeker niet rekening houdende met :
Bij ons 2 kwartalen de verwachte groei niet gehaald dus:
-travel ban
-geen lunch meer op kosten van kantoor
- in EMEA van 4 regio naar 3, dus 1 sales director buiten
-Benelux verhuist naar Zuid regio ipv Noord regio
-digital sales meer dan 50% ontslagen, inclusief hun director
-ondersteunend/strategisch commerciëel team volledig buiten. Gaat om 30-40 mensen
-hiring freeze
-talent acquisition veel lay-offs
-micromanagement: alle bezoeken/calls registreren en dagelijks updates geven over ieder project

Allez als in die omgeving jij mij zegt van ik wil meer geld of ik ben weg. Is mijn laconiek antwoord : Als jij vindt dat jij u kan verbeteren, dan moet je dat doen.
Maar dat kan misschien enkel ik zijn.

1) hangt af van hoe trouw die klanten zijn aan het product. Zolang iemand dat er kan bijnemen zie ik daar niet direct impact op. Enige impact die er mogelijk wel is, is stijging van de groei. Maar als ze zoals jij gezegd had, de markt ondertussen dit niet ondersteund of de vraag er niet naar is. Dan zie ik ook geen reden waarom men hier schrik van zou moeten hebben.

2) andere pot, andere dienst en kan door uw huidige dienst als reden gebruikt worden voor het niet voldoen aan de verwachtingen. Dus een excuustruus. Ik zie het voorlopig dus niet.

3) Ik denk dat men sneller een schoolverlater zal opleiden hiervoor, aangezien die nog kneedbaar zijn en in principe langer tevreden te stellen zijn, bij niet excessieve indexaties.

Daarnaast moet de omvang van de bonus ook zeer zeker in rekening gebracht worden om te bepalen of de verloning +20% logisch is. Ik had verstaan dat uw bonus redelijk groot was.

Persoonlijk vraag ik mij wel een beetje af of je door met uw gat in de boter gevallen te zijn, plastisch gezegd, je u niet vergallopeert. Maar bon, ik geef toe dat mijn kennis van uw markt beperkt is. Mij lijkt uw loon echter zeer zeker niet onderbetaald of slecht. En eerder al aan de hogere kant.
Dat jij dat onvoldoende vindt omdat jij vindt dat je meer zou verdienen omdat volgens u, uw collega's die wat meer jaren werken, meer hebben wil in principe niets zeggen. Zij kunnen gerust door die indexatie aan 140% van hun loonband zitten nu waardoor zij de eersten gaan zijn als er gesneden moet worden om buiten gejast te worden.

Gat in de boter :

Laat ons eerlijk zijn je hebt netto per maand gezien gemiddeld 3674,03€. + bepaalde extralegale voordelen

Dat wil zeggen een bruto van grofweg 6200€. Zolang uw verloning op basis van uw commissies gebaseerd is op realistische cijfers. Zie ik echt niet in waarom jij u druk maakt over een opslag van 100€ bruto meer op uw vast loon. Allez, sales personen hebben in mijn ervaring altijd een laag vast loon gehad als ze een substantiële commissie hadden. Wat bij u effectief wel het geval is. Aangezien uw vast loon ergens schommelt rond de 2100€ netto.

Allez als in die omgeving jij mij zegt van ik wil meer geld of ik ben weg. Is mijn laconiek antwoord : Als jij vindt dat jij u kan verbeteren, dan moet je dat doen.
En niet vergeten dat er na 17u niet meer gewerkt wordt.

Gat in de boter :

Mijn commissie is integraal onderdeel van mijn contract en gebaseerd op mijn brutoloon he. Maw, als mijn brutoloon stijgt, stijgt mijn commissie ook. Ik ben me er van bewust dat ik vergeleken met leeftijdsgenoten heel goed verdien. Echter voor mijn functie is het gewoon onderbetaald.

Collega van me heeft ergens anders een voorstel voor 90k + 40% bonus bij 100% target. Lonen in sales zijn nu eenmaal extravagant, zeker in sectoren als tech, life sciences, chemie etc.

Gat in de boter :

Veel tekst om uiteindelijk te moeten toegeven dat je de sector niet kent. Ik ken de sector wel zeer goed (voor een bepaalde markt zit hij bij mijn directe concurrent) en een bruto loonsopslag vragen is zeker aan de orde. Er is amper volk met kennis van zaken te vinden en het is nog moeilijker om ze te houden. De bonussen mogen dan zeer substantieel zijn, er gaat maar weinig boven een stevig brutoloon.

Ik start met werken in september.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: verpleegkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : ik heb een jaar anciënniteit mogen meenemen van vorige job, dus ik start op 1
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 330 - zorgsector
Huidige functie: verpleegkundige
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38u
Verantwoordelijkheden: verzorgen van patiënten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3234,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): geen idee
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, geloof €7
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja, via DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): benefits @ work geloof ik, eindejaarspremie, attractiviteitspremie,

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: W-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: ja, vroeg-dag-laat-nacht
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nog geen idee
Hoe vaak overuren te presteren: nog geen idee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, maar vooral jobgerelateerd
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34 - 37
Opleiding: logistiek management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend.
Aantal kinderen ten laste: 3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 226
Huidige functie: Sales mgr
Anciënniteit: 10 jaar 13 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 - 45

Maand salaris (bruto): 4450 - 5900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2800 - 3500
Nettovergoedingen: 125 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: yes
Maaltijdcheques: 7 euro per cheque
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 5% betaald door werkgever, 2% werknemer
Hospitalisatieverzekering: Ja, 100% betaald door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): internet thuis, cadeaucheques einde jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 20
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VAA 120 euro, bedrijfswagen (37k budget) + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 6
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: periodiek
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: yes
Telewerk (buiten corona-periode): 1-2 keer per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: 7 personen
Eens een update posten.
Sinds een tijd teamlead over 7 personen, personeelszaken niet te onderschatten. Doe wat teveel uren dus ga daar pogen te minderen. Bij concurrenten is er wel bonus regime, hier niet.

Mijn commissie is integraal onderdeel van mijn contract en gebaseerd op mijn brutoloon he. Maw, als mijn brutoloon stijgt, stijgt mijn commissie ook. Ik ben me er van bewust dat ik vergeleken met leeftijdsgenoten heel goed verdien. Echter voor mijn functie is het gewoon onderbetaald.

Collega van me heeft ergens anders een voorstel voor 90k + 40% bonus bij 100% target. Lonen in sales zijn nu eenmaal extravagant, zeker in sectoren als tech, life sciences, chemie etc.
Veel tekst om uiteindelijk te moeten toegeven dat je de sector niet kent. Ik ken de sector wel zeer goed (voor een bepaalde markt zit hij bij mijn directe concurrent) en een bruto loonsopslag vragen is zeker aan de orde. Er is amper volk met kennis van zaken te vinden en het is nog moeilijker om ze te houden. De bonussen mogen dan zeer substantieel zijn, er gaat maar weinig boven een stevig brutoloon.
Sales is toch wel een speciaal wereldje inderdaad. Bruto bedragen doen veel, vooral als je in de acceleratoren begint te hitten.

Enfin soit, feitelijk is er maar één metric binnen bepaalde sectoren en sales profielen: OTE. Das gewoon een vast stuk van je regime: 60/40, 70/30 of 80/20, gedeeld door 13.92. Vraag een bruto maandloon in sommige bedrijven en ze bekijken u als nen alien. Bruto wat? xxx.xxx / jaar OTE, dat bieden wij. Totaal andere mindset van vergoeden.

Ik zou trouwens nooit mijn bruto maandloon onderhandelen, enkel mijn OTE. En meer basis loon? Da's van regime veranderen: van een 60/40 naar een 70/30 (of ze hierin meegaan is een ander verhaal). Sommige bedrijven hebben nu eenmaal de perceptie: sales moeten hongerig staan.

En ja sales lonen durven zo zeer extravagant uit te draaien. Al genoeg bedragen zien passeren, alleen al op de OTE's: 135k OTE, 160k OTE, 185k OTE, 240k OTE. Ge hebt er dan ook die 160k OTE afspreken en aan het einde van de rit 240k mee naar huis sleuren bij afrekening, so what. Van die centjes wordt de rest van de organisatie ook niet slechter van. Zo'n zaken liggen meestal aan de basis van de opslag van anderen. Aan zo'n OTE kan je ook wel begrijpen dat er minstens een x10-voud aan moet binnenkomen (als het al niet meer is). Dat geven ze niet zomaar. En als je een serieuze slof geld mee naar huis sleurt op een 60/40, kan ik alleen maar zeggen: respect. Dat doe je niet door elke dag op je gat te zitten. Aan een extravagante vergoeding hangt meestal serieus wat knokken aan vast en hoogst waarschijnlijk een quasi lege pipeline voor volgend kwartaal.

Laatst bewerkt:
Ander en beter?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40
Opleiding: Verzekeringstussenpersoon
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 19
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wet samnw
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 306
Huidige functie: account manager
Anciënniteit: 18 - huidige WG 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 35u50
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
Verantwoordelijkheden: provincieverantwoordelijke verzekeringssector

Maand salaris (bruto): 4956
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3450
Nettovergoedingen: 23,5 / dag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): eindejaarspremie
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm + abo
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja, via DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus ongeveer 70% van maandloon

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: O-Vl
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: /
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Leasing budget € 850

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: periodiek
Hoe vaak overuren te presteren: avond- en weekendwerk sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): werk van thuis uit + op baan
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ik ga de vraag hier eens posten - kan in meerdere categorieën maar eens zien of er reacties/ervaringen zijn:

Werkgever vraagt zich af of het mogelijk is om:
  • Een wagen te kopen voor de werknemers en deze te leasen aan de werknemers - de werkgever zou dan in feite de rol van leasemaatschappij overnemen.
  • Zou dit een voordeel opleveren voor werknemer/werkgever, hoe wordt de bijdrage bepaald, modaliteiten?
  • In principe zou dit ook lukken via een cafetariaplan + leasing vermoed ik, maar geen ervaring met beiden

Ik ga de vraag hier eens posten - kan in meerdere categorieën maar eens zien of er reacties/ervaringen zijn:

Werkgever vraagt zich af of het mogelijk is om:
  • Een wagen te kopen voor de werknemers en deze te leasen aan de werknemers - de werkgever zou dan in feite de rol van leasemaatschappij overnemen.
  • Zou dit een voordeel opleveren voor werknemer/werkgever, hoe wordt de bijdrage bepaald, modaliteiten?
  • In principe zou dit ook lukken via een cafetariaplan + leasing vermoed ik, maar geen ervaring met beiden
Ik kan me niet bedenken dat dit ook maar op een of andere mogelijke manier goedkoper zou zijn om volledig zelf als leasingmaatschappij op te treden tegenover leasen bij een standaard lease-maatschappij TENZIJ je zoveel verschillende werknemers hebt dat je daar mensen voltijds op kan zetten mét expertise.

Als je het zelf doet, zal elk overdreven voordeel (letterlijk leasen tegen bvb 10 euro/maand) als verdoken loon beschouwd worden.

Ik kan me niet bedenken dat dit ook maar op een of andere mogelijke manier goedkoper zou zijn om volledig zelf als leasingmaatschappij op te treden tegenover leasen bij een standaard lease-maatschappij TENZIJ je zoveel verschillende werknemers hebt dat je daar mensen voltijds op kan zetten mét expertise.

Als je het zelf doet, zal elk overdreven voordeel (letterlijk leasen tegen bvb 10 euro/maand) als verdoken loon beschouwd worden.

Het gaat slechts om een handvol werknemers - principe van werkgever is: leasen is veel duurder dan kopen, dus ik koop hem en vraag vervolgens een deel van het bruto loon aan werknemer.

Werkgever wordt geconfronteerd met een nieuwe trend: arbeiders (lassers, montage binnendienst) worden continue gecontacteerd door werkgevers en die bieden allemaal een wagen aan, typisch loonpakket voor ervaren lasser bij ons is 22-25 €/h + MC - echter zal daar een wagen bij moeten komen of we zijn onze mensen kwijt. Ik dacht dat onze mensen vrij goed betaald werden - blijkbaar elders nog meer, heb deze morgen het voorstel zelf kunnen inkijken. De wagen is wel vrij basic - niet ondenkbaar dat een aantal liever met iets anders rijden.

Het gaat slechts om een handvol werknemers - principe van werkgever is: leasen is veel duurder dan kopen, dus ik koop hem en vraag vervolgens een deel van het bruto loon aan werknemer.

Werkgever wordt geconfronteerd met een nieuwe trend: arbeiders (lassers, montage binnendienst) worden continue gecontacteerd door werkgevers en die bieden allemaal een wagen aan, typisch loonpakket voor ervaren lasser bij ons is 22-25 €/h + MC - echter zal daar een wagen bij moeten komen of we zijn onze mensen kwijt.
Heeft de werkgever gedacht wat hij zal doen met een auto die hij geeft aan iemand die een week erna ontslag neemt? Dat kan een kostelijke kwestie worden en veel beheerwerk. Wat als de auto in de prak gereden wordt, de kost van een vervangwagen is best hoog hoor. etc.

Waarom zou je dat via een soort vreemde werkgever-als-leasing willen regelen?
Mijn werkgever heeft ook een aantal wagens op de zaak gekocht, het enige verschil is dat ze niet elke maand een leasingfactuur betalen maar éénmaal een factuur van de aankoop, en nu de facturen van het onderhoud. Vanuit standpunt werknemer merk je dat zelf niet.

Heeft de werkgever gedacht wat hij zal doen met een auto die hij geeft aan iemand die een week erna ontslag neemt? Dat kan een kostelijke kwestie worden en veel beheerwerk. Wat als de auto in de prak gereden wordt, de kost van een vervangwagen is best hoog hoor. etc.

Met de vervangwagen wel:

- er is steeds 1 vervangwagen onder de vorm van eentje die gewoon op onze parking staat, wordt amper gebruikt
- bij ontslag eventueel wagen doorschuiven of verkopen als plan B

Ik ben ST Test Engineer en ik heb 4500€ bruto met 23 jaar ervaring, +-20 jaar in de IT, waarvan +-15 jaar als Test Engineer.
Laten we zeggen 500-1000€ extra als manager?

5000 tot 5500€ bruto? Inclusief firmawagen en andere voordelen ??

Voor minder dan 5k zou ikzelf het alvast niet doen.
Ik zit nu aan 4.5k zonder die extra druk van manager.
Voor minder doe ik het dus niet. No thanks.
Het hangt gewoon van de sector af. Ik heb geen leidinggevende functie binnen de IT sector en zit ook rond de 5.4k bruto. Inclusief firmawagen en andere voordelen.

@Bigbuddha in welke sector is het?

Het hangt gewoon van de sector af. Ik heb geen leidinggevende functie binnen de IT sector en zit ook rond de 5.4k bruto. Inclusief firmawagen en andere voordelen.

@Bigbuddha in welke sector is het?
Ondertussen voorstel binnen inderdaad 5200 brutto, en dan voor de rest nog al de rest(verzekering, maaltijdcheques, eco, onkostenvergoeding, etc...) met een keuze van EV tussen 50k en 60k. Sector IT-Software.

Terug
Bovenaan