Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ken er die zelfstandig worden en niet beter doen 🤷‍♂️
Ik kan ook zelfstandig worden als ik dat wil 🤷‍♂️ maar ik heb redenen om dat op dit moment niet te doen
Dan kunnen ze beter stoppen denk ik. Een doorsnee zelfstandig consultant haalt op zijn één been hetgeen jij hebt.
Ik denk dat het al duidelijk mag zijn dat uw pakket allesbehalve super goed is. Vooral het gebrek aan een wagen is gewoon zeer nefast, er zijn mensen die hetzelfde loon hebben en een wagen erbij.

Laatst bewerkt:
Dan kunnen ze beter stoppen denk ik. Een doorsnee zelfstandig consultant haalt op zijn één been hetgeen jij hebt.
Ik denk dat het al duidelijk mag zijn dat uw pakket allesbehalve goed is. Vooral het gebrek aan een wagen is gewoon zeer nefast, er zijn mensen die hetzelfde loon hebben en een wagen erbij.
En er zijn mensen die veel minder hebben ook.
Alles beetje nuanceren.

Mooi pakket dat wel, maar geen zeer goed pakket

Ja inderdaad, ik vraag mij af waarom hij niet gewoon gaat doppen? Zou hij ook niet in aanmerking komen voor een sociale woning?
Misschien een beetje nuanceren. Een goed loon, maar niks echt speciaal om echt over te stoefen. Niks om “waar zitten de dev’s die beter doen?” voor te roepen.
Dat was het punt :P

Wat voor job doe jij dan, en bij welke firma?

Ik werk voor Belgische afdeling van een silicon valley multinational. Geen IT, maar labo/medische sector.

Mijn job is niet echt uit te leggen aan outsiders.

Zit in een nichemarkt en moet proberen om ervoor te zorgen dat verschillende mensen elkaar verstaan en weten wat ze moeten doen qua product ontwikkeling.

Ik had ook niet de meest aanwezige vader. Werkte elke zaterdag en quasi steeds de namiddag/avondshift dus thuis rond 21 uur. Later is hij wel deeltijds gaan werken, op dat moment had hij meer dan 2000 (twéé-duizend) overuren staan die dan uitbetaald of opgenomen dienden te worden.
Op zich heb ik er geen impact van gehad dat hij dat deed (was net iets minder extreem dan sommige andere gevallen die hier gepasseerd zijn), enkel deed mijn vader dit als arbeider voor een loon dat daar niet in verhouding toe stond. En dat begrijp ik nog steeds niet. Hij was gigantisch loyaal tegen een bedrijf dat dat, in mijn ogen, niet naar hem toe was.

Een van m’n beste vrienden woonde bij z’n vader (gescheiden ouders) en dat was ook iemand met een serieuze carriere. Pakken geld verdienen maar zotte uren kloppen. Als tiener had ik altijd de indruk dat mijn vriend dat niet erg vond. Ze deden zotte reizen, hadden een chalet in de Alpen, veel meer vrijheid dan ik kreeg van mijn ouders etc. Een paar jaar geleden bracht ik dat nog eens boven en hij bekende dat hij dat echt gehaat heeft. Dat hij gewoon een ouder/ouders had gewild die er meer waren voor hem. Das zowat de lijn zeker? Weinig mensen die terugkijken en zeggen dat ze meer hadden moeten werken. En weinig kinderen die terugdenken en zeggen dat ze blij waren met afwezige ouders.

Misschien een beetje nuanceren. Een goed loon, maar niks echt speciaal om echt over te stoefen. Niks om “waar zitten de dev’s die beter doen?” voor te roepen.
Dat was het punt :p
Ja, maar waar zitten de devs die beter doen, hier op het forum? Kwestie dat ik weet waar ik kan solliciteren hier in Belgie.

Ik denk dat het al duidelijk mag zijn dat uw pakket allesbehalve super goed is. Vooral het gebrek aan een wagen is gewoon zeer nefast, er zijn mensen die hetzelfde loon hebben en een wagen erbij.
Je kan het loon van een werknemer niet zomaar met de omzet van een zelfstandige vergelijken. Ik ken er met ocharme 450 euro dayrate, daarvoor moet je het niet doen. Ik heb het voor mezelf uitgerekend, en ik zou het persoonlijk pas interessant vinden bij dayrates van 700+.

Dan denkt ge dat ge goed verdient, tot ge het BG-forum opendoet..
Meh, dat is gewoon een enorm vertekend beeld. Meer dan genoeg mensen die hier een vrij normaal loon verdienen hoor, maar wie heeft er nu zin om pakweg met haar loon als secretaresse af te komen als hier lustig rond gegooid wordt met "bonus van 25-30.000" en brutolonen van 4-5000 euro.

Gewoon een poll toevoegen zou al een heel ander beeld geven, en dat kan bovendien ook anoniem.

Ook niet als de tradeoff van die "maar" 10jaar, laten we zeggen van 4j-14j van het kind, is dat die ouder vanaf dan (14j) 100% beschikbaar is? (maw effectief op pensioen gaat)
Net op de leeftijd dat je afwezig wil zijn, kijken ze het meest naar je op.
Wanneer ze zich afkeren van hun ouders en zich spiegelen aan hun vrienden, zal "koekoek, hier ben ik! Kan je mij voortaan voltijds negeren vol puberstreken!" weinig zoden aan de dijk brengen. Dan beter nu wat minder werken en eens ze 14j zijn meer lijkt me logischer vanuit het perspectief van de ontwikkeling van een kind.

Laatst bewerkt:
Laat ons niet vergeten dat er ook veel kinderen opgroeien zonder vader (overleden, gescheiden en al dan niet maar gedeeltelijk of totaal niet meer nog in het leven van het kind aanwezig etc).

‘t Kan erger.

Hoe kan je trouwens 'software dev' vergelijken met elkaar? Er zitten gigantische verschillen qua vakgebied daar.

Dankje voor de info. Hoe zit dat eigenlijk met jouw pensioen in overheidsjob? Is dat dan zo'n fameus ambtenarenpensioen? Daar ben ik helemaal niet op de hoogte van.
Voorlopig zit dat nog goed, maar kan wel eens wijzigen in de toekomst. Volgens mypension kom ik op minstens 2600 netto uit.

Maar 5k netto is een heel mooi loon, maar niet om op 10jaar "binnen" te zijn. Ik mag hopen dat de ouders uit de verhalen hierboven, hun kinderen niet alleen lieten opgroeien voor 5k...?
In mijn verhaal ging het over een basisloon van 12k netto en voor de rest alle voordelen. Extralegaal pensioen 16% inbreng WG. 40tal vakantiedagen (wat eigenlijk werken was..) Gedurende een 15tal jaar jaarlijkse bonussen van gemiddeld 100k netto. Zijn topjaar met veel deals was een 250k netto bonus. Per uur uitgerekend best nog wel goed als je het zo bekijkt..

Edit: de mensen nu in die positie moeten het dus doen met 9k netto. Extralegaal pensioen inbreng WG 6%. Bonussen gemiddeld van 20k netto. Een bizar groot verschil voor exact dezelfde job.

Laatst bewerkt:
Meh, dat is gewoon een enorm vertekend beeld. Meer dan genoeg mensen die hier een vrij normaal loon verdienen hoor, maar wie heeft er nu zin om pakweg met haar loon als secretaresse af te komen als hier lustig rond gegooid wordt met "bonus van 25-30.000" en brutolonen van 4-5000 euro.

Ik denk dat dit dan een foute gedachtegang is van de persoon die zo denkt.
Ik denkt dat het doel en nut van dit topic is dat alle mensen hun loon hier komen delen zodat men kan inschatten wat men kan halen en waar men zit en eventueel naartoe kan werken, of gewoon interessant om te weten wat anderen verdienen.
Dit omdat het taboe is vaak dit aan collega's of kennissen te vragen.

Ik beschouw dit topic eigenlijk als iets dat van algemeen nut is en niet als een stoeftopic om te pronken van kijk wat ik verdien.
Ik ben alle mensen dankbaar die hier gepost hebben want daardoor heb ik een zeer mooi beeld gekregen van wat er mogelijk is en heb ik stappen ondernomen om zelf vooruit te geraken. En de enige reden dat ik mijn loon gepost heb is zodat het eventueel voor anderen nuttig of interessant zou kunnen zijn en ik denk dat de meesten dat wel voor die reden doen.

Dus vandaar zou ik iedereen die meelurkt/leest oproepen om gewoon je loon te delen, en niet beschaamd te zijn of jezelf te vergelijken.

Voor de rest mag er wel wat genuanceerd worden wat betreft de commentaren dat 4500 bruto met extralegale voordelen niets speciaals is. Mijns inzien is dat een zeer mooi pakket en ligt zeker bij de hogere verdieners, het is hem van harte gegund.

Dat er anderen zijn die meer verdienen, dat staat als een paal boven water.

Ik zal eens iets posten uit een andere sector.

Leeftijd: 31
Opleiding: Jeugd- en gehandicaptenzorg
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 319.01
Huidige functie: Opvoedster
Anciënniteit: 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 32
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): afhankelijk van dienstlijst. Tussen 20 en 50 uur.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2127
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1650-1750
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): cadeaubon van 35 euro op het einde vh jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mol
Afstand woon/werk in km's: 5km
Afstand woon/werk in tijd: 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: In overleg, zomervakantie is een hele puzzel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: shiften tussen 7u en 22u; ook weekends en feestdagen
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, regelmatig invallen voor ziekte, hoge werkdruk, ...
Hoe vaak overuren te presteren: Heel regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, wel over bewoners

Terug
Bovenaan