Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik begrijp wat je bedoelt, maar als werkgever zijnde kan ik het argument "Mijn collega verdient meer, dus ik wil boter bij de vis" niet smaken. Kom met betere argumenten af en we kunnen het bekijken. Verder akkoord met je post.
Aan de andere kant moet iets als 'zeg collega X kan dit doen of verdient Y meer dan mij, mr manager leg mij eens uit wat je van mij verwacht om daar te geraken' wel mogelijk zijn.

Natuurlijk de meeste managers komen dan af met het idiote 'je moet niet enkel aan geld denken', wat uiteraard onzin is. Zolang je uw werk goed doet is de reden waarom je dat doet irrelevant.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar als werkgever zijnde kan ik het argument "Mijn collega verdient meer, dus ik wil boter bij de vis" niet smaken. Kom met betere argumenten af en we kunnen het bekijken. Verder akkoord met je post.
Correct sommige mensen kunnen nu eenmaal echt niet om met deze informatie en zijn dan ook rotslecht in het onderhandelen. Je haalt ze er meteen uit. Weten is deel één, afkomen met argumenten is deel twee. Maar de situaties zijn soms wel zeer specifiek.
Bijvoorbeeld:
- iemand die gewoon jaloers en gewoon zegt van ik moet x hebben of ik stap het af, bon oké cava stapt het maar af hé jongen
tot
- een nieuwe collega wordt een pak meer betaald omdat de markt zodanig opgedroogd is voor dit profiel dat het bedrijf dit moet geven, zijn collega met 10 jaar ervaring krijgt een pak minder

Het laatste geval zal een meer gerechtvaardigdere casus hebben om te weten te komen waarvoor ze die nieuwe hebben aangenomen en te gaan klagen. Die eerste is een jaloerse bok die moet bewijzen dat hij effectief evenveel doet dan de andere persoon en dan mag die de pree krijgen.

En pas op de wereld werkt soms niet eerlijk daar niet van, zelfs met grondige bewijslast heb ik zelf al eens een dikke njet gekregen. Maar bon, op zo'n moment kan je enkel je conclusies trekken en marktonderzoek inplannen.

Wanneer worden hier eindelijk nog eens normale/gemiddelde lonen gepost? Die van winkelbediende, fabrieksarbeider,... Ben een beetje uitgekeken op al die hoge lonen die hier passeren. Er wordt hier met lonen van 5k of (veel) meer gegoocheld/gestoeft alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Of zitten hier geen andere profielen op dit forum?

Voor mij is dit persoonlijk de enige locatie waar ik mijn loon en bonussen kan ventileren. Pretty please allow me. Dat gaat niet over stoefen, maar iedereen wil toch een beetje appreciatie krijgen:-)

Behalve mijn manager en mijn madam, weet er niemand hoeveel ik verdien en zeker niet hoeveel bonussen ik binnenhaal (en da madam debkt dan altijd zelfs "whatever"; 0,0 interesse in centen). Zelfs mijn (schoon)ouders weten niet gieveel ik verdien, zelfs geen grootte orde. Ik "schaam" me bij mijn schoonouders zelfs ervoor. Die vragen soms om een brood of whatever mee te brengen van de winkel en dan is het tot op de cent terug betalen want "het leven is zo duur met een huis gekocht en kinderen"...

Mijn vrienden zitten altijd te vissen en ze mogen altijd 1x gokken en dan is het "hoger" of "lager" en stopt het. En dan is het al altijd gezever.

Ik heb vrienden die zitten te klagen dat ze x per uur verdienen en maar een rooster van 24h per week hebben (ze hebben wel geen diploma en ziekteverzuim van hier tot in sjakamakka). Er is dan altijd wel een asshole die zegt "ik verdien het dubbele". En dan denk ik "mijn bonussen alleen is meer dan je "dubbele"", maar ik zwijg mooi. Weinig eer mee te halen.

Ik moet hier geen medelijden, verre van. Maar hier gewoon af en toe mogen posten is sppreciated.

Mijn vrienden zitten altijd te vissen en ze mogen altijd 1x gokken en dan is het "hoger" of "lager" en stopt het. En dan is het al altijd gezever.
Ik omarm me juist heel graag met vrienden die hierover juist wel kunnen praten. Ik leer zeer graag bij en geef ook heel graag tips wat mij al gelukt is. Loon en werk is een groot deel van je leven. En je merkt zo'n discussies zijn niet voor iedereen, er haken er ook wel wat af waarvoor de zaken wel wat oncomfortabel worden.

En ik hoor die zelfstandige sjarels hun verhaaltjes ook maar al te graag van hoe ze tegen hunnen boekhouder hebben kunnen uitleggen dat ze is ne keer pizza's besteld hebben. Enigste nadeel is als ze teveel gezopen hebben en op hunne kop staan ontaard die discussie veel in: wanneer wordt gij is zelfstandige?

Laatst bewerkt:
Ik omarm me juist heel graag met vrienden die hierover juist wel kunnen praten. Ik leer zeer graag bij en geef ook heel graag tips wat mij al gelukt is. Loon en werk is een groot deel van je leven.

En ik hoor die zelfstandige sjarels hun verhaaltjes ook maar al te graag van hoe ze tegen hunnen boekhouder hebben kunnen uitleggen dat ze is ne keer pizza's besteld hebben. Enigste nadeel is als ze teveel gezopen hebben en op hunne kop staan ontaard die discussie veel in: wanneer wordt gij is zelfstandige?
Dit.. Heb ook een paar ingenieurs als kameraden en kunnen daar vrij over spreken. Zij kloppen meer dan mijn 38 u en hebben me ook al tips gegeven bij sollicitatie / evaluaties. Zoals ik hun al tips gegeven heb van de werkvloer.

Ik omarm me juist heel graag met vrienden die hierover juist wel kunnen praten.

Mij interesseert het ook geen fluit. Ik heb al 25y dezelfde close vrienden. Elkaar leren kennen in middelbaar en we gaan nog altijd samen op reis. Ik spendeer mijn tijd liever aan pinten drinken, moppen maken, samen eten en wat zeveren over de goeie oude tijd, de kinderen en hoe het met de verbouwingen is dan "hoeveel verdien je exact".

Het is eerder de niet close vrienden of kennissen die gezever zijn. Die vrienden die al 25y meegaan, nobody cares about the money.
Ik leer zeer graag bij en geef ook heel graag tips wat mij al gelukt is. Loon en werk is een groot deel van je leven.

Er valt in veel gevallen niet veel over bij te leren. Ik ben een vakidioot die sociaal niet volledig gehandicapt is, die met allerlei pluimage van mensen kan omgaan en die dumb it down of smart it up kan doen. De technische bagage is niet bij te kweken tenzij je 10y hebt en de soft skills heb je of heb je niet.

En voor de rest is het geluk hebben. Mijn tip zou zijn, werk bij een startup en wordt overgenomen. Ben je niet zo heel veel mee. Of "doctoreer in een field die plots van 200M market naar 20bln market gaat op 5y". Sjanske hebben.

Het is niet dat ik ooit een plan had of de intentie had om veel centen te verdienen. Het heeft tot mijn 30+ geduurd voor ik door had dat ik 10x sneller denk dan de doorsnee mens en daardoor in veel belangrijke beslissingen of teams geduwd werd.

En mijne ene maat is advocaat en schept ze daar en een andere is tandarts. Behalve wat bragging points scoren en ongemakkelijke situaties creeren, valt er niet veel te leren van elkaars loon te weten ...

En je merkt zo'n discussies zijn niet voor iedereen, er haken er ook wel wat af waarvoor de zaken wel wat oncomfortabel worden.
Mijn redenering is. Ik kan niks winnen door in real life te braggen. 1 iemand die zich ongemakkelijk voelt is een loss. Ik kan enkel verliezen. Dus 🤫🤫

Ik ga de template niet gans invullen, maar efkes de evolutie van mijn loon de laatste jaren volgens barema meegeven.
Bachelor in de zorgsector, administratieve functie:
Veranderd van sector (11j anciënniteit in een andere sector) en aan 0j anciënniteit gestart 5j geleden:
1 jan 2018: bruto maandloon van een voltijdse: 2100 euro.
1 jan 2020: collega was ontevreden over haar loon en ze hebben ons toen een paar jaar extra anciënniteit toegekend. Bruto maandloon kwam toen op 2400 neer ongeveer.
Door herstructurering dankzij covid moeten veranderen van werkgever. Nu word ik betaald aan 6j anciënniteit en dankzij de indexatie van 2021 komt dat neer op 2683 euro bruto.
Normaal loopt dit contract tot eind dit jaar, daarna dus terug een andere werkgever zoeken. Daar hoop ik terug een anciënniteitssprong te kunnen onderhandelen en als ik dan 10j anciënniteit kan verkrijgen, zou dat op 3168 euro bruto neerkomen.

Nadeel van de sector: nauwelijks extralegale voordelen. Met maaltijdcheques bvb zou ik al heel blij zijn.

Nadeel van de sector: nauwelijks extralegale voordelen. Met maaltijdcheques bvb zou ik al heel blij zijn.
Nadeel van de hele zorg sector : ONDERBETAALD, een schande voor welk "loon" deze mensen elke dag hun arbeid verrichten... mijn respect heb je.
Voor hetgeen jij hebt of gaat hebben met een bachelor en met een onderhandelde 10 jaar ervaring wil ik part time komen.

Ik heb eigenlijk nooit het gevoel/idee/.... Gehad dat ik slecht of onderbetaald werd. Zal van je referentiekader afhangen zeker?
Mijn eerste job was een deeltijdse (19u/week) waarmee ik 15j geleden 712 euro netto had.
Mijn moeder werkte toen ook 19u/week als fabrieksarbeider in de textiel van 5u tot 9u +- vaste shift en zij had toen 80 euro minder netto dan mij. 😬

Behalve mijn manager en mijn madam, weet er niemand hoeveel ik verdien en zeker niet hoeveel bonussen ik binnenhaal (en da madam debkt dan altijd zelfs "whatever"; 0,0 interesse in centen).
Niet dat het wat uitmaakt, maar HR zal ook wel op de hoogte zijn. In ons wereldje komen de sales daar nog eens bij. Zij hebben ook vaak een idee van de grootteorde op basis van de kostprijs per dag van de consultant die ze verkopen aan klanten.

Niet dat het wat uitmaakt, maar HR zal ook wel op de hoogte zijn. In ons wereldje komen de sales daar nog eens bij. Zij hebben ook vaak een idee van de grootteorde op basis van de kostprijs per dag van de consultant die ze verkopen aan klanten.

Consulting is inderdaad anders, daar zie je als je je eigen projecten hebt normaal de loaded cost van iedereen op dat project - en als je je daarmee wil bezig houden, kan je gerust de loaded cost van iedereen binnen het bedrijf vinden. Even simpele omrekening van loaded cost naar wat je bruto verdient en je krijgt al een goed idee - bruto, want vanaf een bepaald niveau zijn het vaak bvba's.

Bij mij weten er 2 vrienden die een gelijkaardige job doen ongeveer mijn loon, komt eigenlijk ter sprake als 1 van ons 3 erover denkt van te veranderen en om een idee te krijgen. De eerste 5 jaar of zo waren er wel meer vrienden waarmee we dat deelden, soms zat er eens 1 bij die serieus onderbetaald werd en dan was dat wel interessant om te weten.

Mijn ouders weten dat alleen op het moment dat ik een andere job overweeg of twijfel tussen meerdere aanbiedingen - niet dat geld daar nog de beslissende factor is, maar het speelt een rol, mijn vader is nog altijd 1 van de beste sparring partners om over zo'n dingen te praten.
Schoonouders hebben dat nooit geweten, die konden alleen vermoeden dat het een pak meer was dan hen. Zelfde redenering als @cege , er valt niets mee te winnen door daar iets over te zeggen.

Wanneer worden hier eindelijk nog eens normale/gemiddelde lonen gepost? Die van winkelbediende, fabrieksarbeider,... Ben een beetje uitgekeken op al die hoge lonen die hier passeren. Er wordt hier met lonen van 5k of (veel) meer gegoocheld/gestoeft alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Of zitten hier geen andere profielen op dit forum?
Maar soms gaat het ook de verkeerde kant uit in real life:

- mensen die denken dat pakweg een ingenieur standaard meer dan 10k/maand verdiend
- mensen die denken dat horeca - uitbaters moeten vechten om rond te komen terwijl de jaarrekeningen iets helemaal anders zeggen en er daarnaast nog steeds gigantische bedragen zwart geld zijn
- kleine zelfstandigen die klagen en zagen maar meer dan de eerste minister verdienen
- mensen die denken dat een werknemer van bvb Colruyt een loon van 1600 € netto hebben

Maar soms gaat het ook de verkeerde kant uit in real life:

- mensen die denken dat pakweg een ingenieur standaard meer dan 10k/maand verdiend
- mensen die denken dat horeca - uitbaters moeten vechten om rond te komen terwijl de jaarrekeningen iets helemaal anders zeggen en er daarnaast nog steeds gigantische bedragen zwart geld zijn
- kleine zelfstandigen die klagen en zagen maar meer dan de eerste minister verdienen
- mensen die denken dat een werknemer van bvb Colruyt een loon van 1600 € netto hebben
Wat ik ook nog merk: mensen die denken dat kleine zelfstandigen letterlijk 'alles aftrekken van de belastingen'

Mijn schoonpa is zo ene. Letterlijk alles wat ik heb "jama gij trekt dat allemaal af van de belastingen"

Wat ik ook nog merk: mensen die denken dat kleine zelfstandigen letterlijk 'alles aftrekken van de belastingen'

Mijn schoonpa is zo ene. Letterlijk alles wat ik heb "jama gij trekt dat allemaal af van de belastingen"
En nog erger, velen denken dat "aftrekken van de belasting" wilt zeggen "het kost u uiteindelijk 0 euro".

Als HR dat knopje weet staan in het systeem :ROFLMAO:

Jamaar weten zulke mensen zelfs wel hoe ze hier moeten posten?

* runs *

Terug
Bovenaan