Ik omarm me juist heel graag met vrienden die hierover juist wel kunnen praten.
Mij interesseert het ook geen fluit. Ik heb al 25y dezelfde close vrienden. Elkaar leren kennen in middelbaar en we gaan nog altijd samen op reis. Ik spendeer mijn tijd liever aan pinten drinken, moppen maken, samen eten en wat zeveren over de goeie oude tijd, de kinderen en hoe het met de verbouwingen is dan "hoeveel verdien je exact".
Het is eerder de niet close vrienden of kennissen die gezever zijn. Die vrienden die al 25y meegaan, nobody cares about the money.
Ik leer zeer graag bij en geef ook heel graag tips wat mij al gelukt is. Loon en werk is een groot deel van je leven.
Er valt in veel gevallen niet veel over bij te leren. Ik ben een vakidioot die sociaal niet volledig gehandicapt is, die met allerlei pluimage van mensen kan omgaan en die dumb it down of smart it up kan doen. De technische bagage is niet bij te kweken tenzij je 10y hebt en de soft skills heb je of heb je niet.
En voor de rest is het geluk hebben. Mijn tip zou zijn, werk bij een startup en wordt overgenomen. Ben je niet zo heel veel mee. Of "doctoreer in een field die plots van 200M market naar 20bln market gaat op 5y". Sjanske hebben.
Het is niet dat ik ooit een plan had of de intentie had om veel centen te verdienen. Het heeft tot mijn 30+ geduurd voor ik door had dat ik 10x sneller denk dan de doorsnee mens en daardoor in veel belangrijke beslissingen of teams geduwd werd.
En mijne ene maat is advocaat en schept ze daar en een andere is tandarts. Behalve wat bragging points scoren en ongemakkelijke situaties creeren, valt er niet veel te leren van elkaars loon te weten ...
En ik hoor die zelfstandige sjarels hun verhaaltjes ook maar al te graag van hoe ze tegen hunnen boekhouder hebben kunnen uitleggen dat ze is ne keer pizza's besteld hebben. Enigste nadeel is als ze teveel gezopen hebben en op hunne kop staan ontaard die discussie veel in: wanneer wordt gij is zelfstandige?
En je merkt zo'n discussies zijn niet voor iedereen, er haken er ook wel wat af waarvoor de zaken wel wat oncomfortabel worden.
Mijn redenering is. Ik kan niks winnen door in real life te braggen. 1 iemand die zich ongemakkelijk voelt is een loss. Ik kan enkel verliezen. Dus