Dit is toch evident ? Verloning is onderhevig aan de vrije markt. En wanneer je niet echt veel concurrentie hebt naar werkgelegenheid in de regio dan is er geen dwingende reden achter loonstijgingen. Daarnaast zijn er veel KMO's waardoor er ook geen duwende werking is op de verloning vanuit de vakbonden.
Uiteindelijk stopt er u niets om ook baas te worden.
Elke job heeft nu eenmaal zijn voordelen en zijn nadelen. Ik ben blij met een koppeling tussen bureauwerk en niet bureauwerk. Andere mensen prefereren het ene volledig of het andere volledig. Ik weet echter dat ik nooit geen chauffagist wil zijn. En dat is gebaseerd op het helpen van mijn vader vanaf 12-13 jarige leeftijd met zeulen van metalen chauffage leidingen, draad tappen daarop, meehelpen met het zeulen van radiatoren, die brol plaatsen, etc . Hetzelfde met technieker spelen, zowel voor mijn vader als als studentenjob waar je altijd de brolwerkjes mocht doen zoals gaten boren met basismateriaal waar je 100keer op een petrel uitkwam en opnieuw mocht beginnen en dat ding loodzwaar was, of mocht stopcontacten aansluiten en plaatsen (en dat was dan nog het leuke werk, maar niet als het ganse dagen niets anders als dat was), of sleuven slijpen in de stof. En die ploegbaas vergelijkt dan ook zijn job met de job die hij vroeger deed. En dan is die 16€ ok. Zeker in vergelijking met wat zijn ouders deden of wat hij vroeger moest doen of door het feit dat men in de geburen niets aanbiedt dat beter verdient. En normaal gezien bij die ploegbaas is dat dan 40 uur in het wit en die 10 uur extra met een envelopje.
T'is allemaal niet zo simpel.