De Shining - Stephen King, Lia Belt
Ik heb in 10 jaar geen boek aangeraakt, maar de goesting om mijn leesgewoontes uit mijn jeugd op te rakelen was er plots weer. Danzij The Shining en Ready Player One eigenlijk. Ik geraak meer en meer gefascineerd door die film van Kubrick en toen ik onlangs Ready Player One zag - waar The Shining een grote speelt - had ik zin om het boek te lezen. In een podcast was er al eens gezegd dat Stephen King niet zo blij was met Kubrick zijn versie, dus had ik wel wat schrik dat het boek de film zou verpesten, wat ik zeer jammer zou vinden.
Gelukkig is dat niet gebeurd. Het is inderdaad heel verschillend, maar ik denk dat het boek op sommige momenten een mooie aanvulling kan zijn op de film, bijvoorbeeld het achtergrondverhaal van het Overlook. Alleen vond ik het niet duidelijk wat altijd King bedoelt met passages tussen (). Soms waren het duidelijk gedachten van de personages, maar soms leken het ook gedachten van King zelf over de personages. Het zal aan mij liggen, maar het was op bepaalde momenten wel heel verwarrend om nog te volgen.
Moeilijk om te zeggen welke versie ik beter vind, daarvoor zou ik de film nog eens moeten bekijken. Ben nu de miniserie aan het kijken uit 1997, die het boek trouw volgt.
(Ik heb het trouwens in het Nederlands gelezen uit angst dat het Engels niet al te vlot zou gaan, all wil ik mij in de toekomst wel meer focusen op de originele taal van de schrijver. Ik denk dat ik ga oefenen met Harry Potter, dat verhaal ken ik als mijn duim.)
4/5