Wat heb jij vandaag gekookt?

@Tonerider Ik krijg al dichtgeslibte aderen door het lezen van uw tekst. Ge eet (letterlijk) slechter dan ik in mijn studententijd :unsure:.
Serieus ... leer eens een paar simpele gerechten die toch ietwat gezond zijn klaar te maken. Bvb koop van die zakken voorgesneden groenten en smijt dat in de wok of in de airfryer for all I care? Dat kost u amper meer tijd dan wat ge nu doet.
Dees is echt echt echt niet gezond hoor ...
:headshake: I know, I know. Ik zal het me beklagen wanneer ze op mijn vijftigste een overbrugging moeten steken.

:headshake: I know, I know. Ik zal het me beklagen wanneer ze op mijn vijftigste een overbrugging moeten steken.
Ge moet het niet voor mij doen, maar voor uzelf. Maar enkel "rotzooi" eten is echt wel iets dat op uw lichaam werkt, maar evengoed op uw gemoed / mentale fitheid. En dat is een spiraal naar beneden waar ge moeilijk uit geraakt als ge daar ene keer in zit.

Dus ik zou u echt wel aanraden om u te forceren om een paar dagen / week iets fantsoenlijks te eten. Ik snap uw drive naar gemak 100%, maar er zijn echt wel gezondere opties die niet (veel) meer moeite kosten.

Ge moet het niet voor mij doen, maar voor uzelf. Maar enkel "rotzooi" eten is echt wel iets dat op uw lichaam werkt, maar evengoed op uw gemoed / mentale fitheid. En dat is een spiraal naar beneden waar ge moeilijk uit geraakt als ge daar ene keer in zit.

Dus ik zou u echt wel aanraden om u te forceren om een paar dagen / week iets fantsoenlijks te eten. Ik snap uw drive naar gemak 100%, maar er zijn echt wel gezondere opties die niet (veel) meer moeite kosten.
voor de mentale fitheid moet ik het niet doen, want die is nooit goed geweest, zelfs niet toen ik nog thuis woonde en mijn moeder wel gezonde dingen voor mij kookte.
Maar ik besef wel dat dit niet ok is, alhoewel ik er vaak mee lach. En ik probeer dat ook regelmatig te doorbreken (bijv. ook starten met eens wat fruit te eten, want dat doe ik ook amper). Maar dat valt altijd direct weer stil. Dan koop ik een netje appelsienen. Eet er 1 van en tegen dat mijn frank valt dat ik meer fruit ging eten zijn ze beschimmeld :unsure:

voor de mentale fitheid moet ik het niet doen, want die is nooit goed geweest, zelfs niet toen ik nog thuis woonde en mijn moeder wel gezonde dingen voor mij kookte.
Maar ik besef wel dat dit niet ok is, alhoewel ik er vaak mee lach. En ik probeer dat ook regelmatig te doorbreken (bijv. ook starten met eens wat fruit te eten, want dat doe ik ook amper). Maar dat valt altijd direct weer stil. Dan koop ik een netje appelsienen. Eet er 1 van en tegen dat mijn frank valt dat ik meer fruit ging eten zijn ze beschimmeld :unsure:
Een losse verzameling van tips:
  1. Voor fruit: Die kinder-fruitzakskes van @Mulan zijn echt nog niet zo stom. Waarschijnlijk wat duurder, maar blijven enkele maanden goed, zijn lekker, geen schil werk, en superhandig mee te nemen.
  2. 5 Items voor makkelijk, snel en niet ongezond eten te maken: brood, eieren, zakken voorgesneden groenten, kippenreepjes, spekblokjes, gerookte zalm, en sauzen die ge graag hebt (passata of tomatensaus, soja, sriracha, ketchup, ...)
    => Met al dit kunt ge veel varieren (combi groenten-vlees-saus geeft heel andere gerechten).
  3. Voorbeelden:
    1. Wok: Elke variatie van zak voorgesneden groenten + kippenreepjes + saus naar keuze
      => klaar op 15min en genoeg voor 2 maaltijden
    2. Overschaal: Spekblokjes + zak voorgesneden groenten + 6 eieren gemengd in een overnschaal
      => 5min werk + 40min in de oven op 200 graden (wrsch ook mogelijk in airfryer? dunno, nooit gebruikt) zetten en genoeg voor 2 maaltijden
    3. Avocado/ei boterham: Halve Avocado uithollen & uitsmeren op een boterham / toast + ei bakken en erop leggen (ik bak in ene keer wat zoute ham mee)
  4. Hebt ge geen winkel / kruidenier / supermarkt kort in de buurt (aka waar ge snel naartoe kunt wandelen) of op een route die ge vaak doet? Want dan koopt ge beter 2 keer per week wat "vervalbare brol" zoals fruit en groenten. En 1 keer om de 2-3 weken grote inkopen met uw blikken eten enzo :).

ik zal er mijn werk eens van maken he. Straks word ik hier door het forum nog ne normale mens.
:thumb: En er zal hier nog wel genoeg volk in deze thread zitten die u makkelijke gerechten kunnen geven.
Met eten kunnen we al helpen. Voor de rest kan ik niks beloven :laugh:

Ah ja en nog ne tip: Trek u niks aan van hoeveel van alles ge bijeen smijt. Smijt bvb maar een volledig pak groenten + een volledig pak zalm bij elkaar. Who cares of dat klopt 🤷‍♂️. Want anders zit ge met open en halve pakskes in de frigo en dat zit dat toch maar te verrotten.

Enkele snelle, makkelijke recepten:

- omelet met groenten: hier is dat standaard ui en tomaat, soms nog wat zalm erbij. Groenten stoven, geklutste eitjes erbij en klaar!

- wraps: ik stoof ajuin, paprika en champignons (kan je allemaal voorgesneden kopen uit het koelrek of diepvries), daar dan gehakt bij. Dat op de wrap met wat dipsaus die je bij de Doritos ziet staan. Ik doe er doorgaans nog mais en tomaat bij. Tomaat wordt snel zacht dus ik koop kerstomaten, blijven langer mee én je bent sneller geneigd ze als snack te nemen als je ze in huis hebt. De overschot van de wraps gaat de diepvries in.
Wat je in de pan hebt klaargemaakt kan je gerust in grote hoeveelheid klaarmaken en dan in kleine porties invriezen voor de volgende keer.

- spinazie uit de diepvries in de microgolf en fishticks 15 minuten in de airfryer

- wok met kip: kant en klaar zakje kopen en dat aanstoven, paar lepels manna curry saus uit bokaal erbij en je kip in een (leeg, nieuw 😋) lasagnebakje in de airfryer garen met wat kippenkruiden op.

- bokaal rode kool + gehaktbroodje uit de airfryer. Ik meng ui, gehakt, ei, half blokje verkruimelde bouillon en paneermeel. Ofwel rol je er balletjes van, ofwel maak je er een homp van die je in zo een lasagnebakske kwakt. Laatste heeft meer baktijd nodig. Overschot van gehaktbroodje is heel lekker met wat mosterd en ketchup op een boterham de dag erna! 😇

- tagliatelle met zalm en erwten: tagliatelle koken, bokaal/blik erwten afgieten, pak gerookte zalm in stukjes en dat allemaal samen mengen met boursin.
Ik maak wel meer werk van mijn saus maar volgens mij red je het met boursin, eventueel aangelengd met pastakookvocht, ook perfect!

- frietjes van de frituur 😁

Et voilà, 7 dagen overbrugd met recepten die wel haalbaar moeten zijn! 😘

Ah, wraps. We eten die vooral als het wat warmer is. Het fijne is dat ik me daarmee goed kan uitleven, terwijl mijn vrouw het wat braver houdt. Iedereen content. Wij doen daar meestal falafel tussen, maar soms ook kip en pulled pork.

aaaand change of menu...

gaan blijkbaar last minute naar zee dit weekend :laugh: Mosselen maken wordt dus mosselen eten op zaterdag :p

vanavond dus de kip pesto opeten, de vis kunnen we nog invriezen voor zondagavond.

Terug
Bovenaan