Wat heb jij vandaag gekookt?

Zonder maillardreactie is vlees toch altijd smaakloos?

Niks mis met een beetje vet trouwens, gebruik desnoods een beetje avocado-olie in een spray.

Als het écht volledig vetloos moet, voor god weet welke reden, pak dan een grillpan (of een bbq).
Je moet het eens proberen zou ik zeggen maar ik kan u nu zeggen uit ervaring dat dit dus niet zo is .
Begin eens met een worst te stomen …maar laat u niet afschrikken van hoe het eruit ziet . ;)
Als je een stuk rauw vlees eet proef je toch ook smaak ? (American preparé of filet puur …)

Maar wel in de oven en niet in de pan (alhoewel ik ook ergens een pan heb waar je vlees vetloos in kan bakken )
Stomen is ook zonder vet en aangezien de meeste mensen bicky burger lekker vinden ( wat infeite gestoomd kippenvlees is )

Grillpan heb ook al eens geprobeerd en dan slaagt het resultaat tegen vind ik persoonlijk.

Met olijf olie is inderdaad niks en ik zal nog wel boter of dergelijke om te gebruiken bij het bakken maar vind het gewoon leuk om te proberen zonder verstoffen en eerlijk gezegd valt de smaak mij niet tegen .

Laatst bewerkt:
Vooral het vuur/aanrecht. Yikes.
Ja en …is er bij u nooit iets overgekookt ????
Met dat de kuisen is dat weg maar als dat vuur warm staat begin ook daar niet aan hoor . (Ik kook op gas dus dat moet afkoelen . )
Maar blijkbaar hebt gij nog niet veel orgaan vlees gekookt zo te zien .

Hier kip aan het marineren in ketjap, honing look, bruine suiker, citroensap en peper.

Als bijgerecht bulgur in groentebouillon gekookt en nadien in de wok met zelfgemaakte bloemkoolrijst (bloemkool in de blender tot het zo fijn als rijst is)

Pasta alla Nerano. Eigenlijk oersimpel. Courgetteschijfjes in hete olie bakken, nadien even op keukenpapier leggen, nadien in de pan met wat olie, basilicum en look. Beetje kookvocht van de pasta erbij en misschien nog wat peper en zout. Wat aanstampen zodat het wat smeuïg wordt. En dan de pasta eronder. Extra kookvocht. Aardig wat parmezaan of pecorino naar smaak toevoegen.

Klaar.

Iets wat je nog kan pimpen met guanciale of pancetta maar eigenlijk is dat niet eens nodig. Easy does it.

Een bicky burger bakken ze wel in vet he
Zoek het eens op .
Toen die koks een bicky burger moesten namaken in dat programma daar …snackmasters denk ik .
Dan is heel dat productie proces van een bicky burger (van afgespoten karkasvlees met water , tot gemalen pastei en in vormen geperst en dan door jawel ….een stoom oven …want volgens de makers van die bicky gaf dit de smaak aan het vlees . ;) )

Weet niet of je het kan opzoeken maar daar komt geen vet aan te pas . (Misschien later als ze het nog eens afbakken maar dacht datzelfde die burger gewoon onder zo een verwarmplaat steken )

Als je dan zo'n diepvriesburger vergelijkt met een versgemalen hamburger van een goeie gemarmerde chuck roll, dan zit je wel met een groot verschil. Maar ja, het ene is supercheap, terwijl je voor het andere toch aardig in de buidel moet tasten.

Zoek het eens op .
Toen die koks een bicky burger moesten namaken in dat programma daar …snackmasters denk ik .
Dan is heel dat productie proces van een bicky burger (van afgespoten karkasvlees met water , tot gemalen pastei en in vormen geperst en dan door jawel ….een stoom oven …want volgens de makers van die bicky gaf dit de smaak aan het vlees . ;) )

Weet niet of je het kan opzoeken maar daar komt geen vet aan te pas . (Misschien later als ze het nog eens afbakken maar dacht datzelfde die burger gewoon onder zo een verwarmplaat steken )
haha, maar die wordt toch gewoon gefrituurd? Uiteraard komt daar vet aan te pas.
Anders heb je zo'n ranzige bakplaatschijf zoals op de kermis (die wel kan smaken na voldoende pils en met voldoende uien)

haha, maar die wordt toch gewoon gefrituurd? Uiteraard komt daar vet aan te pas.
Anders heb je zo'n ranzige bakplaatschijf zoals op de kermis (die wel kan smaken na voldoende pils en met voldoende uien)
Eerlijk gezegd vind ik zo'n vettige hamburger tussen een pistolet met mosterd en ajuin best lekker. De smaak van nostalgie. Ik zou zelfs durven zeggen: liever een pistolet dan een bun, al kan een goeie bun ook wel verdomd lekker zijn.

Je vous présente : mijn avondeten.

2 prachtig gekruide Limousin burgers, aangevuld met halve krieltjes met rozemarijn en grof zeezout, met een topping van iglo spinazie met room (uit den diepvries)

Aangezien ik vrijwel nooit achter het fornuis te vinden ben vind ik dit best geslaagd. Kleine bedenkingen, ik heb zeker 22+ minuten de patatjes en de hamburgers gebakken, vermoedelijk gaat dit sneller, maar een hamburger slow cooken (op halve stand met inductie, eerst, en dan op lagere stand erna) kan ook gene kwaad neem ik aan. Beter dat dan volledig uitgebakken. De patatjes werden gebakken in olijfolie, redelijk lang op halve stand en ook tegen het einde toe op lagere stand.

Tips zijn altijd welkom. Het smaakt mij zelf wel redelijk goed...

Ps, weet iemand waarom afbeeldingen delen bij imgur zo moeilijk is geworden? Vroeger gewoon met jpeg dacht ik extensie achteraan, nu moet je knippen en plakken in de browser balk, en dan nog...

Nogmaals zoek het op maar blijkbaar is dat filmpje van snackmasters niet meer beschikbaar (en ja heb het snel effe gegoogeld . ;) )
Of vraag het aan diegene die die schijfjes maakt (denk wel dat je een antwoord zult krijgen ) maar mij maakt het niet uit , ik eet die “vadsige” dingen nooit maar als jij het lekker vind who cares .

is het zo goed ? (Enen mijn plaat blinkt niet omdat ik er gene chemische blank brol op smeer , gewoon water en zeep en eens nawrijven met een droge vod . )

Dacht dan zal ik maar eens doen wat ze hier allemaal doen en er een showke rond maken (en zeker de rijst in zo een bolleke op het bord gooien )
Hopelijk wat minder “vadsig” nu want is gewoon rijst met curry , paprika , ajuin en wat kipfilet brokken …
Was gewoon lekker en simpel en snel klaar t20 min achter de pan moeten staan ) en nu genieten van een frisse pint om alles rustig te laten verteren . ;)

Volgens mij is skoebiedoe nog nooit een frituur binnen geweest want daar bakken ze die burgers echt wel in vet en het is dat net dat smaak geeft.

Waarom zijn de beste frieten anders gebakken in ossewit?

Volgens mij is skoebiedoe nog nooit een frituur binnen geweest want daar bakken ze die burgers echt wel in vet en het is dat net dat smaak geeft.

Waarom zijn de beste frieten anders gebakken in ossewit?
Toen ik nog eens eens een frituur ben binnen geweest, en ja geef toe dat het al een tijdje geleden is , bakten ze de hamburgers inderdaad in het vet maar gooiden ze die bicky burgers tussen 2 verwarmingsplaten (zoals ze doen bij een panini ) dus ja kan zijn dat ze het nu in het vet bakken maar gaat erom dat als ze de fabriek verlaten dat die gestoomd zijn voor ze ingevroren worden…heeft dus niets te maken met wat de frituur doet en heb ook al gezegd in ander topic dat ik ook graag zo gewoon eens een echte vettige hamburger eet waar de ajuin en ketchup uitloopt als ge er in bijt .
Nu zijn het meestal van die diepvries burgers en ja ….de sensatie is veel minder nu maar wat maakt het uit ….zolang het jij het maar lekker vind .

Maar dat stomen in de fabriek is omdat ze anders… rauw zijn.

Vergelijk het met sous-vide kip. Als dat net uit de vacuümzak komt is dat echt niet te vreten.

Het is de nabewerking (grillen, bakken, arroseren met boter en kruiden,…) die ervoor zorgt dat het lekker is. Liefst op medium-hoog/hoog vuur om die korst te krijgen, zonder de kerntemperatuur nog al te veel op te krikken.

Sous-vide, en dus ook industrieel stomen van hamburgers, is een tussenstap. Rekening houdende met het feit dat die schijf nog een badje van kolkende olie moet trotseren.

Zie ook producten specifiek voor een airfryer: die hebben in de regel meer vet vanuit de fabriek, omdat er nadien nauwelijks vet wordt toegevoegd, maar het wel broodnodig is.

Pasta met broccoli, kerstomaatjes en saus van gegrilde courgettes, ricotta en look.

@Skoebiedoe : het ligt gewoon aan de foto's hoor. Bij die foto van uw vuur had ik eerst ook niet door dat gewoon van't overkoken was :)

En tbh: hier passeren echt wel waanzinnig leuke, lekkere en mooie dingen. Schouderklopje aan iedereen die hier deelt!

Terug
Bovenaan