Wat heb jij vandaag gekookt?

Homemade pittake!

WbWfI1z.jpeg
Even hierop inpikken, we hebben nekeer Griekse pork gyros meegenomen (diepvries) uit ne Griekse winkel, is een product in Griekenland gemaakt, maar eventjes opwarmen, en je hebt pitta (of gyros, geen Grieken voor de borst stoten) kwaliteit om tussen een broodje te steken.

Manman, goed gekruid, zo lekker.

Die gaan we nog gaan halen.

1000051726.jpg

Nog eens zelfgemaakt (volkoren) focaccia gemaakt. Slaatje en kip parmesan erbij, eenvoudig licht gerechtje voor deze temperaturen...

Voor mij is het de rigatoni met asperges en ansjovis geworden van Jeroen Meus. Had dit seizoen nog niks gemaakt met asperges, dus nét op het nippertje nog gedaan. En zeker de moeite waard! Vlot en makkelijk recept, en veel smaak.

Awel hé, dat ziet er altijd appetijtelijk uit maar na een tijd zijn die nacho's toch zo wak als iets? Dan liever het "loaded" gedeelte in aparte pottekes zodat je kan dippen of schrapen in plaats van dat je wakke nacho's zit te eten.

Wel, dat viel eigenlijk best wel mee, tot de onderste nachos toe.

Ik begin met een laag nachos op de bodem, daar gaat warm pulled meat op, dan wat bbq saus zodat het vlees de barrierre is tussen de saus en de chips. Dan op de saus een laag cheddar en wat rode ui die op hun beurt dan weer de barriere vormen voor de volgende laag nachos. Dan weer vlees + saus + kaas + rode ui en dat geheel dan nog 10min op 180 graden afbakken. Iedereen was fan, zelfs @zwarten

Gij post te weinig recepten gij 😜

Wel, dat viel eigenlijk best wel mee, tot de onderste nachos toe.

Ik begin met een laag nachos op de bodem, daar gaat warm pulled meat op, dan wat bbq saus zodat het vlees de barrierre is tussen de saus en de chips. Dan op de saus een laag cheddar en wat rode ui die op hun beurt dan weer de barriere vormen voor de volgende laag nachos. Dan weer vlees + saus + kaas + rode ui en dat geheel dan nog 10min op 180 graden afbakken. Iedereen was fan, zelfs @zwarten

@Chelark007 !

Als het zo warm is (tegen de 30 graden) maak ik graag BLT: Bacon (uigebakken) op Lettuce (ijsbergsla) en Tomato (in dunne plakjes).. op brood. Lekker knapperig, lekker fris.

@Skoebiedoe het spijt me, maar ik zou weigeren mocht je mij uitnodigen.

Miljaar dat ziet er toch allemaal vadsig uit als ik heel eerlijk ben.
Maar das geen probleem hoor , ik kook tenslotte voor mezelf en weet soms dat het er raar uitziet maar dat doet niets aan de smaak .
Heb hier ook al gerechten gezien die er dan misschien goed uitzien maar waar ik mijne neus voor ophaal en dus nooit zal maken (gewoonlijk gerechten met zure room en dergelijke zijn echt niet aan mij besteed ) maar zolang we maar plezier hebben in het koken . ;)

Heb nog eens een poging gedaan om volledig vetvrij te koken of te bakken .
Geen olie of boter juist een beetje water en alles in de oven , rauw niks voorgebakken .
Kruiden niks speciaal gewoon een beetje zout en dan witte en zwarte peper (uit het potteke niet zelf gemalen . ;) )
Kalkoen filet (1 kg ) was goed en niet droog , patatjes waren zacht maar hadden nog een beet , de worteltjes waren zoet door de caramelisatie (ook terug gewoon op de teloor gesmeten en geen kunstwerk van gemaakt , wel gedeeld met de hondjes e, die vonden het ook lekker :) )

Ga dat meer doen en ook eens regelmatig het vlees een stomen …heb dat eens gedaan met een worst om te proberen .
Het ziet er niet uit en het vlees toont grijs van kleur maar de smaak die er dan inzit…veel beter dan te bakken .

Zonder maillardreactie is vlees toch altijd smaakloos?

Niks mis met een beetje vet trouwens, gebruik desnoods een beetje avocado-olie in een spray.

Als het écht volledig vetloos moet, voor god weet welke reden, pak dan een grillpan (of een bbq).

Terug
Bovenaan