Wat heb jij vandaag gekookt?

Tijd voor een recept in de kookclub @Vrouwtje Theelepel

Hier vanavond kip op de menu:
IMG_20240211_182551.jpg

imho nog steeds de lekkerste manier van bereiden, in zijn geheel. De volgende oven zou toch een spit moeten hebben voor een nog beter resultaat.

Ge zijt jong en vrijgezel en ge hebt een vrije dag. Ge kunt doen wat ge wilt, ge moet naar niemand kijken. Wat doet ge dan?

7u lang Franse uiensoep maken natuurlijk, inclusief zelfgemaakte runderbouillon.

1000019539.jpg

Gelukkig de allerbeste soep die ik al gegeten heb.

Dat ziet er werkelijk verrukkelijk uit - eigen recept?
Ik heb het "oerrecept" van mijn heldin Julia Child gevolgd uit De Kunst Van Het Koken (Mastering the Art of French Cooking). De runderbouillon heb ik wel zo'n beetje zelf gemaakt, ik had verschillende recepten gevonden en heb op het gevoel een samenraapsel ervan gemaakt.

• 750 gram uien (in dunne ringen)
  • 3 eetlepels boter
  • 1 eetlepel olie
  • 1 theelepel zout
  • 1/4 theelepel suiker
  • 3 eetlepels bloem
  • 2 liter kokende runderbouillon/donkere fond of 1 liter kokend water en 1 liter bouillon/fond
  • 1 glas droge witte wijn
  • 3 eetlepels cognac
  • sneetjes geroosterd stokbrood (2 cm dik)
  • 100-200 gram gruyère of Parmezaanse kaas geraspt en/of in flinters
  1. Smoor de uiringen met het deksel op de pan 15 minuten zachtjes in een mengsel van boter en olie.
  2. Neem het deksel van de pan. Draai het vuur wat hoger en veg suiker en zout toe. Laat de uien in 30-40 minuten goudbruin bakken. Schep ze regelmatig om. Noot van uw dienaar: ik heb wat meer suiker genomen en het eerder 60 minuten gedaan om echt bruin gekarameliseerde uien te hebben.
  3. Strooi de bloem over de uien en bak al roerend nog 3 minuten door
  4. Haal de pan van het vuur en schenk de bouillon en de wijn bij de uien. Breng op smaak met peper en zout. Leg het deksel schuin op de pan en laat 30-40 minuten zachtjes trekken. Schep het schuim regelmatig af. Voeg indien nodig nog zout en peper toe
2 methoden van afwerken:
  1. Roer vlak voor opdienen de cognac door de soep. Leg de geroosterde sneetjes stokbrood in de soepkommen en schep de soep er over. Geef de geraspte kaas erbij
  2. Verwarm de oven voor op 170°C. Breng de uiensoep aan de kook en schenk hem in de soepkommen. Roer wat flinters gruyère erdoor. Leg de sneetjes geroosterd brood op de soep en bestrooi ze met de geraspste kaas. Zet de kommen 20 minuten in de voorverwarmde oven of tot de kaas gesmolten is en laat er tenslotte onder een hete grill nog even een mooi bruin korstje op komen.

Laatst bewerkt:
Quiche lorraine cupcakes gemaakt vandaag. Lekker.

De versies met 4 kazen hebben wel boom gezegd :lol:

Andere versies: geitenkaas, spek en brocoli. Gerookte zalm en bloemkool, champignon en spek.

ZcVS2Hw.jpeg

Deze gemaakt (heb het boek).

Zo veel mogelijk van ground up: zelf gemaakte spicy mix, basis currysaus en home mango chutney.
Wel ne foto vergeten te maken.
Heerlijk boek he! Ik heb ‘m ook en maak daar wel regelmatig iets van. Morgen staat kip korma op de planning.

Vandaag was het gerookte en gelakte eendeborst, witloof in spek, puree en een sausje van ketjap manis en sjalot gebakken in eendevet 🤤

Terug
Bovenaan