Wat heb jij vandaag gekookt?

niet vandaag meer eerder deze week eens egg fried rice gemaakt nadat ik al meerdere malen filmpjes van uncle Roger was tegengekomen waar die spot drijft met Jamie Olive Oil. Eindelijk ook eens een goede techniek gevonden om rijst te koken.

Met water?
 
Gisteren een hapje gaan eten onder de middag en de pulled pork kroket kwam met de beste zoete aardappelfrietjes die ik ooit gegeten heb. Lekker krokant, met cheddarkaas over en een heerlijke chilimayo dipsaus.

Dat wordt experimenteren om dat perfect na te kunnen maken!
 
Kippenescalope met citroensaus. Iets teveel citroen gebruikt. Het is wel een meerwaarde om de kip eerst te "bepoederen" met bloem alvorens die in de pan te zwieren, dan behoudt die zijn sappen veel beter. Doe ik tegenwoordig standaard bij kip. En de citroen doet ook wel veel aan de citroen.
 
Kippenescalope met citroensaus. Iets teveel citroen gebruikt. Het is wel een meerwaarde om de kip eerst te "bepoederen" met bloem alvorens die in de pan te zwieren, dan behoudt die zijn sappen veel beter. Doe ik tegenwoordig standaard bij kip. En de citroen doet ook wel veel aan de citroen.
Citroen doet veel aan de zachtheid van de kip.

Aiai. :unsure:
 
Kippenescalope met citroensaus. Iets teveel citroen gebruikt. Het is wel een meerwaarde om de kip eerst te "bepoederen" met bloem alvorens die in de pan te zwieren, dan behoudt die zijn sappen veel beter. Doe ik tegenwoordig standaard bij kip. En de citroen doet ook wel veel aan de citroen.
Als het te zuur is, kan je afhankelijk van het gerecht wat suiker (bv een beetje honing) of een beetje natrium bicarbonaat toevoegen om dat te counteren.
Wat voor citroensaus is het? Misschien wel mijn favoriete kippengerecht om te maken is 'chicken piccata': gebakken kip (ook eerst bewerkt met bloem) in een makkelijke saus van boter, witte wijn, citroensap, kappertjes en peterselie.

Beetje zuur kan natuurlijk geen kwaad.
lemon.jpg
 
Als het te zuur is, kan je afhankelijk van het gerecht wat suiker (bv een beetje honing) of een beetje natrium bicarbonaat toevoegen om dat te counteren.
Wat voor citroensaus is het? Misschien wel mijn favoriete kippengerecht om te maken is 'chicken piccata': gebakken kip (ook eerst bewerkt met bloem) in een makkelijke saus van boter, witte wijn, citroensap, kappertjes en peterselie.

Beetje zuur kan natuurlijk geen kwaad.
lemon.jpg
Hier iets te nonchalant mee omgegaan. 2,5 citroenen voor 800 gram kalfsescalope en ik gebruikte er 2 voor 400 gram kippenescalope. Volgende keer recept eens wat beter lezen. Maar het was wel goed fris, haha.
 
Vanmiddag eens een soort van platbrood gemaakt. Maar een kleine hoeveelheid en met een zeer summier aantal ingrediënten: 50 gram bloem, 30 ml water en een snuifje zout. En na het rusten nog wat extra kruiden aan toegevoegd en dan in de pan gebakken met wat olie. Supersimpel en best wel geslaagd. Zal wel een stuk beter zijn als ik het in een houtoven klaarmaak, zoals dat traditioneel wordt gedaan met naan-brood - maar een goed warmgestookte BBQ zal ook wel goed zijn. Toen ik in Iran was vond ik versgebakken naan ongelofelijk goed, maar na verloop van tijd wordt het uiteraard een stuk taaier.
 
Vanmiddag eens een soort van platbrood gemaakt. Maar een kleine hoeveelheid en met een zeer summier aantal ingrediënten: 50 gram bloem, 30 ml water en een snuifje zout. En na het rusten nog wat extra kruiden aan toegevoegd en dan in de pan gebakken met wat olie. Supersimpel en best wel geslaagd. Zal wel een stuk beter zijn als ik het in een houtoven klaarmaak, zoals dat traditioneel wordt gedaan met naan-brood - maar een goed warmgestookte BBQ zal ook wel goed zijn. Toen ik in Iran was vond ik versgebakken naan ongelofelijk goed, maar na verloop van tijd wordt het uiteraard een stuk taaier.
vervang eens het water door yoghurt... even simpel, smidge lekkerder :)
 
vervang eens het water door yoghurt... even simpel, smidge lekkerder :)
Had ik ook al gezien op tinternet, probeer ik een volgende keer! Wel blij dat ik eens een typisch "oergerecht" heb klaargemaakt dat wellicht al duizenden jaren oud is. En vers smaakt toch altijd beter dan uit een pakje, maar je moet er wel tijd voor nemen.
 
Kippenescalope met citroensaus. Iets teveel citroen gebruikt. Het is wel een meerwaarde om de kip eerst te "bepoederen" met bloem alvorens die in de pan te zwieren, dan behoudt die zijn sappen veel beter. Doe ik tegenwoordig standaard bij kip. En de citroen doet ook wel veel aan de citroen.
Bloem gebruiken bij het bakken van kip doe ik ook standaard. Meestal maak ik eerst een mengsel van bloem met kruiden in een mengkom en haal de kip er dan helemaal door.
 
Terug
Bovenaan