Wat heb jij vandaag gekookt?

Iemand die hier actief met sous vide bezig is? Ziet er mij heel interessant uit om mee te beginnen.
Deze staat momenteel in korting en krijgt wel goede reviews. Lijkt prijs/kwaliteit een zeer goed toestel. Iemand ervaring mee?
Ik heb al enkele jaren een Wartmann apparaat. Echt super handig apparaat om je gerechten met de hoogtste precisie klaar te kunnen maken.
Groenten gaar ik daar ook steeds vaker in (witloof, worteltjes, ...) je verliest niets van smaak In zo'n vacuumzak en je hebt de garing perfect onder controle.
Als container gebruik ik mijn grootste kookpot en een plastic bak van de IKEA waar ik een stuk uit het deksel heb gesneden.
 
bJlOWIK.jpg

4 vegan taarten gebakken voor traktatie op het werk. Chocolade hazelnoot, karamel pecan, appeltaart en kaastaart. Eerste keer dat ik iets vegan bakte en al zeker eerste keer 4 taarten op 1 dag maar ging verbazend vlot. Zelf van alles ook eens geproefd en wel tevreden! Enkel de chocolade was niet helemaal mijn ding (niet echt zoet) maar andere mensen waren wel fan. Voor herhaling vatbaar!
 
Vandaag gekookt: gele paprikasoep. Nog nooit gegeten in mijn leven en moet zeggen dat dat echt een aanrader is. Zacht van smaak, maar toch niet flauw. Heb wat peper toegevoegd tijdens het koken, maar denk eigenlijk achteraf dat dat helemaal niet nodig was om de smaak goed te krijgen. Zelfs mijn vriendin, die helemaal geen soep-eetster is, vond het een goei soep. :D

Ik zit met overgewicht en (te) hoge cholesterol, waar ik echt iets aan moet gaan doen. :) Mijn goed voornemen voor 2023 is dan ook gezonder leven en gewicht verliezen. Daarom wekelijks nu soepen aan het maken om gezonder te eten/leven. Al geprobeerd: tomatensoep, rode paprikasoep, currysoep, gele paprikasoep. Groene paprikasoep en echte Thaise (curry)soep met kokosmelk wil ik volgende week eens proberen. Op zich niet moeilijk, maar je moet er wat tijd in steken natuurlijk.


Edit

Dit recept heb ik trouwens gevolgd: https://www.lekkervanbijons.be/recepten/gele-paprikasoep-met-mascarpone

Dragon hadden we niet in huis, maar lijkt mij een goeie toevoeging als dressing.

Het is wat ongezond, maar heb ook eens een halve koffielepel mascarpone toegevoegd aan mijn soepkom als try-out en dat maakt de soep zelfs nog iets beter (zachter).
 
Laatst bewerkt:
Volgende maand wordt onze zoon 2 jaar en komen er 18 mensen op bezoek voor zijn feestje (beide kanten van de families). Door corona nog nooit zoveel volk thuis ontvangen en al enkele weken aan 't speculeren over wat koken... Omdat wij allebei nogal chaoten zijn, hebben we het "gemakkelijk" gehouden en gewoon spaghetti(saus) gemaakt deze voormiddag. Dit gaan we dan nog inkleden met Italiaanse broodjes (tips welkom) en een huisgemaakte tiramisu als nagerecht. Op de dag zelf gaan we ook een extra zelfgemaakte currysaus voorzien met kip en tagliatelle.

Welke "twist" geven jullie graag aan spaghettisaus? :) Wij gebruiken hier bijv. zoete puntpaprika's in de saus (met mate): maakt de saus een beetje zoet en is echt lekker. Ik ben zelf ook voorstaander van extra ingrediënten, bijv. courgette/champignon/wortel, maar mijn vriendin is daar geen liefhebber van, dus doen we vaak niet.

 
Vandaag gekookt: gele paprikasoep. Nog nooit gegeten in mijn leven en moet zeggen dat dat echt een aanrader is. Zacht van smaak, maar toch niet flauw. Heb wat peper toegevoegd tijdens het koken, maar denk eigenlijk achteraf dat dat helemaal niet nodig was om de smaak goed te krijgen. Zelfs mijn vriendin, die helemaal geen soep-eetster is, vond het een goei soep. :D

Ik zit met overgewicht en (te) hoge cholesterol, waar ik echt iets aan moet gaan doen. :) Mijn goed voornemen voor 2023 is dan ook gezonder leven en gewicht verliezen. Daarom wekelijks nu soepen aan het maken om gezonder te eten/leven. Al geprobeerd: tomatensoep, rode paprikasoep, currysoep, gele paprikasoep. Groene paprikasoep en echte Thaise (curry)soep met kokosmelk wil ik volgende week eens proberen. Op zich niet moeilijk, maar je moet er wat tijd in steken natuurlijk.
Heb een tijdje terug eens pompoensoep (met wortel, rode paprika) met rode currypasta en kokosmelk gemaakt. Was echt super lekker en weinig calorieën.

Of oven-geroosterde tomaten soep met geroosterde look, ui en habanero peper (je kan er ook gember bij doen, maar ben daar niet echt fan van).

Die tomatensoep is het gemakkelijkste om te maken, merendeel van de tijd steekt alles toch in de oven, nadien gewoon mixen en klaar.

Die pompoensoep kan je ook wat indikken en gebruiken als veggie saus voor pasta.
 
Heb een tijdje terug eens pompoensoep (met wortel, rode paprika) met rode currypasta en kokosmelk gemaakt. Was echt super lekker en weinig calorieën.

Of oven-geroosterde tomaten soep met geroosterde look, ui en habanero peper (je kan er ook gember bij doen, maar ben daar niet echt fan van).

Die tomatensoep is het gemakkelijkste om te maken, merendeel van de tijd steekt alles toch in de oven, nadien gewoon mixen en klaar.

Die pompoensoep kan je ook wat indikken en gebruiken als veggie saus voor pasta.
Thanks voor de tips. Pompoensoep stond hier ook nog op de bucket list.
 
Vandaag ook de groene paprikasoep eens geprobeerd, maar vond het geen aanrader... Ondanks toevoegen van appel, honing en beetje mascarpone blijft de ietwat wrange/bittere smaak van de groene paprika toch aanwezig... Rode/gele paprikasoep is stukken beter.
 
Laatst bewerkt:
bJlOWIK.jpg

4 vegan taarten gebakken voor traktatie op het werk. Chocolade hazelnoot, karamel pecan, appeltaart en kaastaart. Eerste keer dat ik iets vegan bakte en al zeker eerste keer 4 taarten op 1 dag maar ging verbazend vlot. Zelf van alles ook eens geproefd en wel tevreden! Enkel de chocolade was niet helemaal mijn ding (niet echt zoet) maar andere mensen waren wel fan. Voor herhaling vatbaar!
Heb je een recept voor die kaastaart? :D
 
Wie is eigenlijk ooit op het idee gekomen om tabasco te serveren bij spaghetti bolognaise? Alvast geen Italiaan. Ik hou wel van pikant eten, maar tabasco past toch niet bij een spaghetti bolognaise. Dan liever chilipoeder, dat is ook pikant maar verdraait de smaak niet.
 
Wie is eigenlijk ooit op het idee gekomen om tabasco te serveren bij spaghetti bolognaise? Alvast geen Italiaan. Ik hou wel van pikant eten, maar tabasco past toch niet bij een spaghetti bolognaise. Dan liever chilipoeder, dat is ook pikant maar verdraait de smaak niet.
Tabasco en is dan ook gewoon wat pikante zoute saus. Er zijn lekkerdere pikante sauzen.
 
Terug
Bovenaan