Wat heb jij vandaag gekookt?

Gisteren toch lachende gezichten, super klassiek:
  • Verse (gekocht - geen zin om uren in de keuken te staan) bladerdeeg -hapjes+ Champagne Rosé
  • Kleine garnalen -cocktail met enkel sla, kersttomaatje, ei, huisgemaakte cocktailsaus (Jack Daniels) en garnalen uiteraard + warme broodjes
  • Filet van hertenkalf, porto -saus, gebraiseerd witloof, kroketjes + flesjes Saint Estephe 2015 (Chateau Beau Site)
  • Ijstaart van lokale bakker
  • Kofiie en/of Whiskey / Rum of Sauterne als afsluiter
Relatief weinig moeite/tijd / veilige keuze - de "cuisson" was wel subliem (ook voor het witloof - iets waar nogal wat resto's de mist in gaan), ook de porto -saus is restaurant -waardig, woorden van de gasten :ROFLMAO:.
 
Een tijdje geleden poste @coldplayke over haar knolselder avonturen in de supermarkt. Toen heb ik beseft dat ik eigenlijk nog nooit zelf een knolselder gekocht of klaargemaakt had. Sindien maak ik het toch regelmatig klaar zoals ook vandaag. Vanavond dus een knolseldersalade met vegan balletjes en geroosterde pompoen.
 
bouletjes gebakken.

in het aanbaksel spek en ajuin gestoofd, daar wat rundsfond bij en 3 eetlepels luikse stroop.

en daar sebiet de ballekes nog wat in verder laten garen.
 
Mijn goed voornemen om hier meer te posten was snel gedaan, dus new year, new me :unsure:
Salade van boerenkool met Pecorino, gebakken broodkruimels, eitjes & dressing met stukje ciabatta erbij:
vQJCv4J.png
 
Weer volk vanavond, en ze wilden dat stoofvlees van everzwijn van mij ook es proeven.

Beginnen met enkele gevulde pasta (gevuld met gemixte cantharellen en kaas) in een tomaatmascarpone saus.

Dan scampi diabolique

Everzwijnragout met gratin en gestoofd witloof

Panna cotta als dessert, en koffie.
 
Weer volk vanavond, en ze wilden dat stoofvlees van everzwijn van mij ook es proeven.

Beginnen met enkele gevulde pasta (gevuld met gemixte cantharellen en kaas) in een tomaatmascarpone saus.

Dan scampi diabolique

Everzwijnragout met gratin en gestoofd witloof

Panna cotta als dessert, en koffie.
Vermits dat blijkbaar zo makkelijk is bij u: @Tomski, ik wil dat stoofvlees van everzwijn van u ook es proeven.
 
Spieringgebraad gekocht in Colruyt. Op de verpakking stond een uur aan 150 graden, maar ik heb er dan 5 uur aan 110 graden van gemaakt en ik kreeg pulled pork. Gemarineerd met hoisin, BBQ-saus, sojasaus en mirin.
 
Weer volk vanavond, en ze wilden dat stoofvlees van everzwijn van mij ook es proeven.

Beginnen met enkele gevulde pasta (gevuld met gemixte cantharellen en kaas) in een tomaatmascarpone saus.

Dan scampi diabolique

Everzwijnragout met gratin en gestoofd witloof

Panna cotta als dessert, en koffie.

Was weer een geslaagd avondje. Merci @Lint voor het bezoekske.

jXVztvS.jpeg
 
Voor het eerst zelf bolognaisesaus gemaakt :shy:
Hier ook eindelijk eens werk gemaakt van zelf ne klassieker te maken. Met oudjaar vol-au-vent gemaakt van scratch.
Alleen had m'n vriendin me verkeerd verstaan en had ze prefab bladerdeegkoekjes mee ipv bladerdeeg om er zelf te maken.
Voor de rest alles zelf gedaan: vol-au-vent, frietje en de mayo.

Geen beschrijving beschikbaar.
 
Ik snap het wel, echt zotte smaken of verrassend is het niet. Maar van nul gemaakt, veel smaak in de bouilln gestopt, goe gehakt voor de ballekes (afgekookt in die bouillon), ne goeie roux en niet te veel room toevoegen en ge hebt echt wel héél goei comfortfood imo.
 
Ik snap het wel, echt zotte smaken of verrassend is het niet. Maar van nul gemaakt, veel smaak in de bouilln gestopt, goe gehakt voor de ballekes (afgekookt in die bouillon), ne goeie roux en niet te veel room toevoegen en ge hebt echt wel héél goei comfortfood imo.
Het is zeker comfort food en met liefde en verse ingrediënten bereid is dat lekker, maar als het om comfort food gaat ga ik eerder richting een lasagne of spaghetti bolognaise. Vol-au-vent overtuigt me niet - al sta ik zeker open voor een versie die me verbluft.
 
Hier ook eindelijk eens werk gemaakt van zelf ne klassieker te maken. Met oudjaar vol-au-vent gemaakt van scratch.
Alleen had m'n vriendin me verkeerd verstaan en had ze prefab bladerdeegkoekjes mee ipv bladerdeeg om er zelf te maken.
Voor de rest alles zelf gedaan: vol-au-vent, frietje en de mayo.

Geen beschrijving beschikbaar.

Welk recept heb je gebruikt?
 
Ik snap het wel, echt zotte smaken of verrassend is het niet. Maar van nul gemaakt, veel smaak in de bouilln gestopt, goe gehakt voor de ballekes (afgekookt in die bouillon), ne goeie roux en niet te veel room toevoegen en ge hebt echt wel héél goei comfortfood imo.

Ik durf al eens Mascarpone toevoegen, alsook een dubbele bouillon maken (dus verse groenten + bvb. kippennekken, vervolgens groenten en nekken er terug uit, opnieuw verse groenten erin en nog eens laten inkoken), balletjes ook bereiden (kruiden/ei/paneermeel) en zacht laten garen in net niet kokend water (balletjes blijven zachter).
 
Gisteren Katsudon gemaakt, maar viel eigenlijk nogal tegen?

Enorm overrated. Uiteindelijk is het maar een gefrituurde kotelet... :unsure:?
 
Terug
Bovenaan