Wat eet je met kerst?

Kerstavond = Dimsums
Kerstdag = varkenshaasje met frietjes & champignonroomsaus

Geen bezoek en we gaan nergens naar toe, dus gewoon met ons drietjes thuis blijven.

Ik kan sowieso al weinig eten, in April maagverkleining laten uitvoeren.
 
Ik ga straks naar de winkels omdat ik het voorgerechtje moet maken bij schoonfamilie.

1 gerechtje. Waarmee ik wil tonen dat ik een betere kok ben dan het jaar voordien. Gaat in tegen alle wetten van het gezellig samenzijn, want ik wil dan dingen maken die ik nog nooit eerder heb gemaakt. Lees: stress en een grote faalkans.

Ik ga voor
- ravioli gevuld met gekonfijte kwartel/spinazie/creme fraiche
- Gegrilde schorseneer
- krokantje van parmezaan en kwartelvel
- gefrituurd schorseneerchipje
- paar ingedikte sausjes (vnl de kwartelfond, maar ook nog iets groens, ik vermoed dat salie daar lekker bij is)

Allemaal niet supermoeilijk, maar voor een man of 15 al niet meer zo vanzelfsprekend. Vooral omdat mijn vrouw absoluut niet wil dat ik dat doe. Dus ik zorg dat ik om 0830 in de winkel sta, zonder haar 🤓
 
Ik ga straks naar de winkels omdat ik het voorgerechtje moet maken bij schoonfamilie.

1 gerechtje. Waarmee ik wil tonen dat ik een betere kok ben dan het jaar voordien. Gaat in tegen alle wetten van het gezellig samenzijn, want ik wil dan dingen maken die ik nog nooit eerder heb gemaakt. Lees: stress en een grote faalkans.

Ik ga voor
- ravioli gevuld met gekonfijte kwartel/spinazie/creme fraiche
- Gegrilde schorseneer
- krokantje van parmezaan en kwartelvel
- gefrituurd schorseneerchipje
- paar ingedikte sausjes (vnl de kwartelfond, maar ook nog iets groens, ik vermoed dat salie daar lekker bij is)

Allemaal niet supermoeilijk, maar voor een man of 15 al niet meer zo vanzelfsprekend. Vooral omdat mijn vrouw absoluut niet wil dat ik dat doe. Dus ik zorg dat ik om 0830 in de winkel sta, zonder haar 🤓
Succes!
 
Kerstavond is bij mijn ouders en dit jaar kookt iedereen iets. Ik heb de hapjes en hoofdgerecht.
Hapjes:
  • Glaasje zalmmousse
  • Glaasje pompoensoep met krokantje van parmezaan
  • Lepelhapje wildpaté omwikkeld met pancetta, kort gebakken in de pan en een sausje van gekarameliseerd sjalot
  • Geitenkaas balletjes met pistache en honing
Hoofdgerecht:
Hertenfilet, portosaus, zalfje van pompoen, drie kleuren worteltjes , champignons en kroketten.
 
Ik heb al orders gekregen: niet heel de tijd in de keuken staan.

Sjans dak voor sousvide gekozen heb dan :laugh:
 
Hier ist 4 dagen buzze geven. Vanavond stiefmoeder, morgen schoonmoeder, dinsdag schoonvader, donderdag moeder. The joy van beiden gescheiden ouders te hebben. En allemaal willen ze het wss om ter grootst. Mijne maag draait al om.

Bij de schoonpa ist traditioneel gourmet. Moeder gaat ongeïnspireerd Chinees halen en bij stiefmoeder en schoonmoeder zal t traiteur worden.
 
Vandaag maar met z'n 2tjes --> beetje kaas en wijnavond
Morgen 'thema bbq' met een man of 20 bij ons thuis. (kerstmarkt met mij als kok)
Overmorgen bij schoonmoeder --> Tepanyaki (afgehaald bij traiteur)

Oudejaarsavond met de 4 kids en 2 koppels bij ons. --> wilde eend "met wat de vrouw er bij tovert"
Nieuwjaar: uitgenodigd bij een Grieks koppel. Gaat niets uitgebreid zijn.
 
Vanavond iets klein van traiteur.
Morgen rosbief met kroket bij de mama, beetje foie gras en iets van ijs.

De 30ste bij de schoonfamilie een lange namiddag voor kadoos en pistolets te eten. Wel met ovenhapjes ervoor en ijstaart erna.
Schoonmoeder staat alleen in de keuken en geen van de kinderen doet een effort, dus beslist van het warme eten te laten vallen.
 
Vanavond is het viering bij mij thuis.
Samen met ouders en mijn broer met vriendin.

Eigenlijk vrij simpel, maar hoeft geen zottigheid te zijn van mij.
- Kaaskroketten met garnituur
- Pompoensoep
-Stoofvlees met kroketten en groentjes
- Tiramisu

Morgen dan hele dag bij oma en opa.
Daar is het van de traiteur,dus nog geen idee.
 
Voor de liefhebbers, gisteren Gillardeau oesters gegeten, toch de lekkerste die ik ooit heb geproefd. Pure smaakbom in de mond.
 
Kerstavond:
speciaal amusekes waar ik de helft niet wist wat het was, maar de wasabi nootjes waren verrukkelijk
voorgerecht, vis soepeke
hoofdgerecht, gevuld kalkoen
nagerecht: ijstaart

kerstdag:

tepanyaki.

Voor mij hoeft dat allemaal niks speciaal te zijn. Ik wacht nog altijd af dat er iemand van de familie zegt: "kerstavond - naar de frituur!"
 
Kerstdag bij de schoonouders was zeer klassiek: garnaalcocktail, tomatenroomsoep met balletjes, vidée, kalkoen en kerststronk.

Ik heb eigenlijk vooral goesting in een goed stuk wild, vergezeld met een machtige rode wijn. Vidée/vol-au-vent eet ik wel op, maar ik vind het nogal vlak en saai van smaak. Of ik heb er nog geen gegeten die me echt van mijn sokken blaast. Toch ken ik veel mensen die het geweldig vinden.

Morgen nog wat overschot van de gourmet van gisterenavond en dan toch wel eventjes wat rustigaan doen ... tot het oudejaarsetentje.
 
Ik ga straks naar de winkels omdat ik het voorgerechtje moet maken bij schoonfamilie.

1 gerechtje. Waarmee ik wil tonen dat ik een betere kok ben dan het jaar voordien. Gaat in tegen alle wetten van het gezellig samenzijn, want ik wil dan dingen maken die ik nog nooit eerder heb gemaakt. Lees: stress en een grote faalkans.

Ik ga voor
- ravioli gevuld met gekonfijte kwartel/spinazie/creme fraiche
- Gegrilde schorseneer
- krokantje van parmezaan en kwartelvel
- gefrituurd schorseneerchipje
- paar ingedikte sausjes (vnl de kwartelfond, maar ook nog iets groens, ik vermoed dat salie daar lekker bij is)

Allemaal niet supermoeilijk, maar voor een man of 15 al niet meer zo vanzelfsprekend. Vooral omdat mijn vrouw absoluut niet wil dat ik dat doe. Dus ik zorg dat ik om 0830 in de winkel sta, zonder haar 🤓
Straks eens een uitgebreid verslag in het “wat heb je vandaag gekookt topic” (als ik zin heb. Maar miljaar twas lekker

IMG-4690.jpg
 
In Vietnam is het op kerstdag werken geblazen dus wij hadden wat verschoven met de eetmomentjes.

Zaterdag naar een heel goed steak restaurant gegaan.
Platter van Wagyu A9 filet, Black Angus Filet en USDA Prime filet + gegrilde asperges, frietjes en een heel lekkere malbec -> goddelijk, zelf meeste fan van de Black Angus.

Zondag voor lunch naar een Koreaans restaurant.
Galbi JJim, melt in your mouth braised beef ribs met heerlijke kimchi soorten, begin bijna opnieuw te watertanden.
 
Kerstdag bij de schoonouders was zeer klassiek: garnaalcocktail, tomatenroomsoep met balletjes, vidée, kalkoen en kerststronk.

Ik heb eigenlijk vooral goesting in een goed stuk wild, vergezeld met een machtige rode wijn. Vidée/vol-au-vent eet ik wel op, maar ik vind het nogal vlak en saai van smaak. Of ik heb er nog geen gegeten die me echt van mijn sokken blaast. Toch ken ik veel mensen die het geweldig vinden.

Morgen nog wat overschot van de gourmet van gisterenavond en dan toch wel eventjes wat rustigaan doen ... tot het oudejaarsetentje.
Dan heb je inderdaad nog geen écht goeie vol-au-vent gegeten. Ik heb op kerstdag ook vol-au-vent voorgeschoteld gekregen en die was écht superlekker.
 
Oudejaren/nieuwjaren is vanavond bij ons. Na 2x de voeten onder tafel te hebben geschoven met kerstavond en kerstmis is het vanavond full house ten huize polarbear. 12 volwassenen en 14 kinderen (ja er zijn nog koppels die 4 kinderen maken 🙈)
2 sousvidesticks staan hier te draaien met groenten, zalm, ribben, cote a l'os,... samen goed voor 2200w. Een thermomix voor de sauskes en sidedishes aan bijna continu 1000w. Een oven aan max 2500w (gelukkig gisterenavond al het eerste deel van mijn chocoladetaart afgebakken). 4 kookplaten aan God weet welke wattages een keukenboilertje van 1200w maar goddank is tiramisu een koude bereiding 🙏.
Dit in combinatie met de vrouw die hier zonder enig schroom de wasmachine aangestoken met de zin 'ik heb toch even zon gezien?' terwijl ze de Dolce Gusto aansteekt om toch eens 5min 'me time' te hebben en dit allemaal terwijl mijn zonnepanelen de volle 214w aan het geven zijn.
As we speak ben ik momenteel naar mijn digitale teller aan het kijken die een verbruik aan het noteren is van 6234w.

Bij deze nomineer ik alvast piekvermogenstress tot woord van het jaar 2024. Prettige feesten en een goed eind jaar gewenst.
 
Terug
Bovenaan