Wat eet je met kerst?

June

Member
Is Kerst bij jullie 1 dag of stiekem toch twee?

Ben zo benieuwd.
1] Wat eet je met Kerst en kook je zelf (mee)?

2] Eigenlijk stond wel vast wat het menu werd voor deze Kerst maar de plannen zijn veranderd.
Wij gaan 1 dag met (schoon)ouders naar restaurant. Helemaal prima, scheelt al veel geplan
en gepuzzel. Maar die andere dag dus thuis. Maar dan geen zwaar menu met wild etc.. iets lichts en toch feestelijks. Ik heb even geen inspiratie. help!
 
Laatst bewerkt:
Nog geen idee wat te eten. Deze week eens zien om iets te bestellen bij een lokale traiteur.
Lekker eten is dan eigenlijk ook altijd Kerstavond en niet Kerstdag zelf. Allee ja, wel lekker maar niet zo uitgebreid op Kerstdag zelf.
t'is dan mss wel uitgebreid eten op Kerstavond maar wel simpel tbh.
Voorgerechtje, hapjes in de oven of zo met een glaasje cava
Hoofdgerecht
Stukske ijstaart daarna
Dan de overschot van de cava opzuipen en wat bijvullen met trappisten :unsure:
 
Thuis weten we het nog niet zo goed. Bij de schoonouders vrij klassiek met o.a. videe en kalkoen en bij mijn ouders wellicht varkenswangetjes. Beiden overgoten met hopen ovenhapjes en cava / champagne.

De 24ste vieren we met ons drietjes thuis en ik heb nog niet echt een idee. Ik heb nog wat hindestoofvlees in de diepvries en fazant, mogelijk daar iets mee maar het kan ook teppanyaki worden of iets helemaal anders. Wel iets waar ik een mooie rode wijn bij kan drinken als het kan.
 
Het zal noodgedwongen een eenzame kerst worden voor mij maar ik zal het niet aan mijn hart laten komen. Een 12-tal oesters met citroensapje, zelfgemaakte aperitiefhapjes van de oven, daarna een langzaam gegaarde hertenkalffilet met wildsaus op basis van krieken. Ne kolonel als dessertje en/of ijsstaartje. 1 flesje cava, 1 flesje goeie rode wijn om daarna af te sluiten met een paar cognacskes
 
Bij de ouders al 37 jaar lang traditie van gevulde kalkoen met een vulling van truffel, pistache en champignons van de lokale poelier, afgewerkt met kroketjes en airelletjes.

Schoonouders meestal steengrill/tepanyaki achtig.

En dan hebben wij dikwijls nog 2 feestjes bij vrienden met Kertmis en dat is ofwel winterbbq of steengrill.
 
  • Leuk
Waarderingen: June
Thuis weten we het nog niet zo goed. Bij de schoonouders vrij klassiek met o.a. videe en kalkoen en bij mijn ouders wellicht varkenswangetjes. Beiden overgoten met hopen ovenhapjes en cava / champagne.

De 24ste vieren we met ons drietjes thuis en ik heb nog niet echt een idee. Ik heb nog wat hindestoofvlees in de diepvries en fazant, mogelijk daar iets mee maar het kan ook teppanyaki worden of iets helemaal anders. Wel iets waar ik een mooie rode wijn bij kan drinken als het kan.
Helaas, mijn man drinkt niet en (schoon)ouders ook niet. Beetje ongezellig maar dat verhindert niet dat ik zal drinken. Dat hoort er wel bij, vind ik!

Grappig dat tradities zo verschillen. Van huis uit hoort bij Kerst (groot) wild (als in iets dat geschoten moet worden). maar dat is (gelukkig) steeds lastiger te krijgen bij de poelier. Hoewel vrienden ook wel eens konijn of haas eten, duif of kwartels, dat komt ook wel eens langs als menu. Hoort een kalkoen bij een oude traditie of een nieuwe (door henzelf als traditie gemaakt) van de schoonouders?

Teppenyaki ben ik ook wel nieuwsgierig naar! Geen plaat in huis (is vast te lenen of te huren) maar praktisch wat lastig (heb me laten vertellen dat de geur lang blijft hangen en het huis is een redelijk open bedoeling).
 
Het zal noodgedwongen een eenzame kerst worden voor mij maar ik zal het niet aan mijn hart laten komen. Een 12-tal oesters met citroensapje, zelfgemaakte aperitiefhapjes van de oven, daarna een langzaam gegaarde hertenkalffilet met wildsaus op basis van krieken. Ne kolonel als dessertje en/of ijsstaartje. 1 flesje cava, 1 flesje goeie rode wijn om daarna af te sluiten met een paar cognacskes
Nou, dat klinkt feestelijk en lekker! Jammer dat je het niet kan delen met iemand.

Ik hang zelf niet zo aan Kerst, gelukkig, maar als ik het alleen zou vieren, zou ik misschien ook weer niet helemaal fijn vinden.
Moet wel zeggen dat ik tot mijn verrassing ontdekte dat in mijn eigen vrienden en kennissenkring ook hier en daar mensen tegen het alleen vieren aanhikten. Misschien een idee, anders?
 
Laatst bewerkt:
Thuis weten we het nog niet zo goed. Bij de schoonouders vrij klassiek met o.a. videe en kalkoen en bij mijn ouders wellicht varkenswangetjes. Beiden overgoten met hopen ovenhapjes en cava / champagne.

De 24ste vieren we met ons drietjes thuis en ik heb nog niet echt een idee. Ik heb nog wat hindestoofvlees in de diepvries en fazant, mogelijk daar iets mee maar het kan ook teppanyaki worden of iets helemaal anders. Wel iets waar ik een mooie rode wijn bij kan drinken als het kan.
Jij hebt hier ooit eens gepost dat kerstavond niet zonder van die typische ovenhapjes met bladerdeeg kan en champagne. En ik ben daar helemaal mee akkoord. Zalig.
 
Het menu is heir nog niet af, maar het bevat al wel kreeftensoep en gebraad. Met nieuwjaar zal het bij vrienden gevulde kalkoen zijn. Mij allemaal goed!
 
Als kind nooit anders geweten dan Kerst: tomatensoep als voorgerecht+ gourmet
Nieuwjaar: garnaalkroketten en koeietong met kroketten. Huis stonk dan wel 24u naar de koeietong in madeirasaus maar man, wat was dat lekker! 😍
Sinds enkele jaren (omdat de familie aan uitbreiding deed) maakt mijn moeder een dag vooraf lasagne: gewoon in de oven schuiven en klaar.

Bij de vrienden voor oudjaar zit er geen vaste waarde in, we zitten met een vegetariër die 3 honden heeft die bang zijn van vuurwerk, dus de laatste jaren vieren we het daar. Dan nemen we elk iets op zich, zijn vrouw zorgt voor een vegetarisch hoofdgerecht.
De jaren ervoor meestal de gastvrouw die iets bestelde bij een traiteur en elk betaalt zijn eigen deel.
Mensen die niet gek zijn op koken moeten zich dan ook niet opsluiten in de keuken, veel makkelijker.
 
Back to the 70's hier dit jaar:
  • Cava + scampi / toast paté veenbessen / brochette ham meloen
  • Garnaalcocktail, toets van Jack Daniels
  • Kervelsoep, toets van room, 5 balletjes
  • Varkensgebraad Duroc d'Olives, champignonsaus en portosaus, home -made kroketten, spruitjes / witloof / garnituur beukenzwam
  • home -made appeltaart, toets van rozijnen/calvados/kaneel, crumble speculoos (a la minute gebakken) + ambachtelijk vanille -ijs, slagroom
 
Zolang ik niet hoef te gourmetten ben ik tevreden op kerst :laugh:
Mij maak je niet gelukkig met kleine stukjes minderwaardig vlees dat ik zelf nog moet bakken. (einde grinch rant)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Geen idee, kerstavond bij mijn zus en kerstdag met de familie. Met mijn kinderen vier ik hier met oudjaar omdat ik ze dan bij mij heb (kerst familie zijn ze ook mee). Die willen frieten met appelmoes en een homemade by MisterV cheeseburger.
 
Zolang ik niet hoef te gourmetten ben ik tevreden op kerst :laugh:
Mij maak je niet gelukkig met kleine stukjes minderwaardig vlees dat ik zelf nog moet bakken. (einde grinch rant)

Ik snap het wel (tis makkelijk, redelijk fail safe, kinderen vinden het fijn) - zelf nog nooit gedaan maar wel al een aantal keer mogen aanschuiven, denk dat het best wel uitdagend is om daar ergens een wauw factor of wat smaak in te krijgen, ongetwijfeld dat hobbykoks zoals @Tomski daar wel in slagen.
 
Zal bij ons gourmet worden, maar dan op een teppanyakiplaat. Voor- en nagerecht probeer ik wel iets bijzonders klaar te maken, maar ik weet nog niet wat. Ik had liever wild, maar mijn vrouw is daar niet zo wild van.
 
Ik snap het wel (tis makkelijk, redelijk fail safe, kinderen vinden het fijn) - zelf nog nooit gedaan maar wel al een aantal keer mogen aanschuiven, denk dat het best wel uitdagend is om daar ergens een wauw factor of wat smaak in te krijgen, ongetwijfeld dat hobbykoks zoals @Tomski daar wel in slagen.

Overlaatst nog es gournet gedaan in combo met raclette. Wel op voorhand al wat ajuin, spek en champignons voorgebakken, en halve krieltjes uit de airfryer om raclettekaas over te smelten in die pannekes. Ook groene asperges op de plaat meegebakken en voorgegaarde pastinaak.
 
Terug
Bovenaan