Wat doen accountants binnen een bedrijf?

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
Supporter
Zie topictitel; wat doen accounants binnen een bedrijf?

Ik weet dat er binnen grote bedrijven wel vaak onderscheid wordt gemaakt tussen account payable & receivable accounting teams, maar wat doen deze personen exact qua taken?
Gaan zij door de bankafschriften om te verifiëren dat elke transactie wel correct is & geven ze andere transacties in, of wat doen ze exact?

Ik heb onder andere boekhouding geleerd tijdens mijn studies, maar heb altijd het gevoel dat dat redelijk 'high-level' was, in de zin dat we gewoon de jaarrekening en balans bekeken...

- AR accountants: AR accounting (vooral de reconciliate van de inkomende boekingen, wat niet automatisch door SAP/ERP wordt gedaan)
- AP accountants: het hele AP proces volgen (PO, goods receipt, payment batches, leveranciersboekingen, credit notes, ...)
- GL accountants: Dit is eigenlijk het echte accounting proces, dit zijn alle afschrijvingstabellen, voorraadboekingen, ...
En dan meestal nog 1 of 2 consolidatie accountants die imo een complexere taak hebben om alles aan te sluiten en hierbij alle regelgeving (IFRS, xGAAP) te volgen.

- AR accountants: AR accounting (vooral de reconciliate van de inkomende boekingen, wat niet automatisch door SAP/ERP wordt gedaan)
Bij ons doen de AR-collegas ook nog taken qua debiteurenbeheer; opvolgen domiciliëringen, opvolgen betalingen, aanmaningen versturen en opvolgen, opvolgen van klanten met een structurele achterstand, ondersteuning geven voor dossiers die bij het incassobureau/advocaat zitten. Maar dit zal wel van onderneming tot onderneming verschillen.

Bij ons doen de AR-collegas ook nog taken qua debiteurenbeheer; opvolgen domiciliëringen, opvolgen betalingen, aanmaningen versturen en opvolgen, opvolgen van klanten met een structurele achterstand, ondersteuning geven voor dossiers die bij het incassobureau/advocaat zitten. Maar dit zal wel van onderneming tot onderneming verschillen.
Dat is al meer credit risk management, maar je ziet die functie inderdaad meer en meer samenvloeien met AR.

Het woord accountant is ook iets dat heel veel zaken kan coveren, dat ook sterk kan verschillen van land tot land. In België gaat de definitie van simpele accounting clerks die vaak relatief simpel input werk doen (facturen boeken, inkomende betalingen alloceren, uitgaande betalingen voorbereiden ...) tot chief accountants die de volledige verantwoordelijkheid hebben over de boekhouding en externe accountants die je kan inhuren om (een deel van) je boekhouding voor jouw te doen of advies te verlenen. Dat laatste is een gecertificeerd beroep dat verenigd is in het ITAA (www.itaa.be). In andere landen wordt met de naam accountant vaak ook een externe auditor/bedrijfsrevisor bedoeld, bv. in Nederland en in de USA. In de USA wordt meestal public accountant gebruikt om naar externe auditors te verwijzen en is accountant een beschermde titel (CPA) die ook veel mensen die in finance werken binnen één bedrijf hebben en vaak een vereiste is voor een job. In de USA is er ook veel verschil tussen een bookkeeper en een accountant terwijl bij ons die termen veel meer inwisselbaar worden gebruikt.

- AP accountants: het hele AP proces volgen (PO, goods receipt, payment batches, leveranciersboekingen, credit notes, ...)
- GL accountants: Dit is eigenlijk het echte accounting proces, dit zijn alle afschrijvingstabellen, voorraadboekingen, ...
En dan meestal nog 1 of 2 consolidatie accountants die imo een complexere taak hebben om alles aan te sluiten en hierbij alle regelgeving (IFRS, xGAAP) te volgen.
@OP: Ne lifehack: ge kunt beter 1 van deze 3 doen in een groter bedrijf want als je (A-Y/A-Z) boekhouder zou worden in een KMO mag je deze 3 tesamen doen aan het loon van een administratief medewerker met de softwaretools van een chiroclub in plaats van een degelijk ERP programma. 🙃

@OP: Ne lifehack: ge kunt beter 1 van deze 3 doen in een groter bedrijf want als je (A-Y/A-Z) boekhouder zou worden in een KMO mag je deze 3 tesamen doen aan het loon van een administratief medewerker met de softwaretools van een chiroclub in plaats van een degelijk ERP programma. 🙃

Als iemand die reeds 3 jaar als boekhouder in een KMO werkt: Amen. Tegen de zomer iets nieuws gaan zoeken, want tenzij je zelfstandige wordt - valt hier niets mee te verdienen.

een boekhouder en een accountant zijn verschillende functies.
Aja wat is het verschil dan? Accountant is gewoon om het fancy te laten klinken. Ga je naar een klein bureau dan is het een boekhouder. Ga je naar een groot bedrijf dan is het ineens een accountant die uw boekhouding doet.

Aja wat is het verschil dan? Accountant is gewoon om het fancy te laten klinken. Ga je naar een klein bureau dan is het een boekhouder. Ga je naar een groot bedrijf dan is het ineens een accountant die uw boekhouding doet.

Zie ook laatste alinea, waar je wel een deel gelijk krijgt, maar er een nieuwe term geïntroduceerd wordt.

de onkostennota's nakijken en terugbetalen...

just kidding... Ik heb een groot respect voor boekhouders/accountants die de geldstromen binnen een onderneming beheren. Zeker als ze die rekening van "Tabledance Hot Dreams" in Ischgl kunnen boeken als deelname aan professionele beurs :p

Nee serieus, sinds ik zelfstandige ben heb ik al veel bijgeleerd van het zelfstandige boekhoudkantoor dat me bijstaat. Dat team is goud waard (en niet omwille van het hierboven, overigens volledig fictieve, voorbeeld).

Het verschil tussen beide titels zou ik dus ook wel willen weten zodat ik mijn bonnetjes in het vervolg aan de juiste kan geven. Doet me denken aan dat fragment van de callboys waar ze een controller hadden en diene Jay altijd maar sprak over de bonnetjes voor Paulientje van de boekhouding:p

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan