Wat doe jij om het klimaat te redden?

haha, ja ik heb dat ook gedaan, en heb net niet moeten kotsen, maar het scheelde echt niet veel. Nog nooit zo blij geweest om terug voet aan wal te zetten. En doordat ik me echt slechts voelde ook niet echt opgelet bij de uitleg enzo :/
ik was ook een van de 10 gelukkigen.
Voor het vertrek nog iederen een broodje met americain, sla en worteltjes... ik dacht dat dat was om het kleurenpallet wat de verruimen.
De kajuit na de tocht zag eruit gelijk een jackson pollock met worteltjes en sla.....

sorteren.
en print papier dubbelzijdig te gebruiken.

en in de tuin plassen tegen een boom :D

al is dat laatste eigenlijk nutteloos hé, onze WC's zitten op regenwater.....

Sinds ik een jaar met de speedpedelec rijd speel ik wel met het idee geen 2de wagen meer te kopen als er een van de twee de geest geeft. Natuurlijk is de insteek hier meer financieel, maar we proberen toch groen te denken.
Zo bestellen we ons eten ook bij Ekomenu. Dat is een stuk duurder dan Hello Fresh maar alles is biologischer en lokaler. Ook eten we veel minder vlees dan vroeger. Daar staat geen exact getal op, de ene week is dat 2 keer vlees, de andere 4-5 keer. Er wordt ook veel minder gebruik gemaakt van verpakkingen.
Ik ga er van uit dat dat laten leveren van eten toch nog ecologischer kan uitvallen dan er zelf om te rijden. Zo rijdt 1 camionet 1 keer per week rond om een hoop gezinnen te bevoorraden in plaats van elk met zijn wagen op commissie.
Als ik dan zelf nog ga winkelen steek ik mijn groenten en fruit ook in een meegenomen netje in plaats van altijd zo'n plastic zakjes te nemen.
Ik probeer zo veel mogelijk met de fiets de kleine aankopen te doen en 1 maal per maand doen we collect & go met de wagen voor de voorraad drank/wasmiddelen/kattenvoer/etc..

Thuis staat de verwarming maximaal op 21°C en gaat die pas aan tegen 19u, uit tegen 23u. 's Ochtends is dat van kwart voor 7 tot 7u30.

Afval sorteren gebeurt ook vrij grondig. Ik zie vooral bij de oudere generatie dat ze daar minder achter lopen. Als mijn vader eens een klusje is komen doen bij mij thuis vind ik echt vanalles terug in de vuilniszak dat er toch echt niet in mag. Ondanks het feit dat ik dat toch eens doorsteek.

Op het werk ga ik altijd oude printbladeren gebruiken om notities op te nemen. De collega's weten dat ondertussen en ik krijg op tijd een pakje bladeren in mijn voorraad.

Ik ga ook niet laten om mensen eens een hintje te geven hoe iets beter zou kunnen, zonder over te komen als een geitenwollen zaag.
Dat arriveert niet overal even goed, maar bon :)

Dit alles is vermoedelijk een druppel op een hete plaat maar ergens geven die kleine dingen toch een beter gevoel.

Volgens mij zal er wereldwijd een grotere verandering in mentaliteit nodig zijn maar dat zie ik niet direct gebeuren. Grote mogendheden lijken nog altijd meer bezig te zijn met een wedren om elkaar te overklassen en dit mag zo te zien ten koste van alles en iedereen. De ander moet zich maar aanpassen. Maatregelen nemen voor het klimaat lijkt de snelle groei eerder te stuiten maar kan volgens mij op lange termijn wel opbrengen. Ik heb niet de indruk dat er zo gedacht wordt.

Ik hou af en toe eens mijn adem in :unsure:

Tis waarschijnlijk al eens gezegd maar ik was te lui om de thread af te lopen:
Gezinnen op zich kunnen best hun ding doen, zolang de grote firma's / rederijen niet volgen zal er quasi niks veranderen.
Big Oil still pays too well, alhoewel de balans aan het veranderen is.

Uiteraard alle respect voor mensen die hun best doen en dat doen wij ook, ik maak me echter geen illusies dat onze moeite impact heeft.
En ja, alles we allemaal aan de zelfde kar trekken.....zolang nieuwe en groene technieken duur blijven kan de modale mens niet volgen.

Ik hou af en toe eens mijn adem in :unsure:

Tis waarschijnlijk al eens gezegd maar ik was te lui om de thread af te lopen:
Gezinnen op zich kunnen best hun ding doen, zolang de grote firma's / rederijen niet volgen zal er quasi niks veranderen.
Big Oil still pays too well, alhoewel de balans aan het veranderen is.
Big Oil niet alleen, de prijs van steenkool is gewoon geëxplodeerd door de enorme vraag.
Zelfs als ik met een teletijdmachine terug zou kunnen gaan in de tijd zou ik het moeilijk hebben om mensen anno 2010-2015 te overtuigen dat ze hun geld in steenkool moeten beleggen omdat de vraag rond 2021 zo enorm zou stijgen. En toch is dat vandaag de realiteit.

Interessante video van kurzgesagt ivm het klimaat. Er is nog veel werk. Alleen al onze wegen zorgen voor meer uitstoot dan de auto an sich. (Met de uitstoot van 1 ICE leg je amper 5m asfalt aan)

Momenteel geen chauffage aan het gebruiken, of minimaal gebruik.

ook een beetje om mijn portemonnee te redden :unsure:

Vegan en in het algemeen probeer ik zo bewust mogelijk te leven.

allemaal druppels op een hete plaat en het is wssl toch allemaal te laat, maar zo kan ik mezelf niets verwijten.

Vegan en in het algemeen probeer ik zo bewust mogelijk te leven.

allemaal druppels op een hete plaat en het is wssl toch allemaal te laat, maar zo kan ik mezelf niets verwijten.
Je rijdt dan ook niet met een auto of neemt geen vliegtuig? Allé, gewoon een vegan levensstijl is ook niet zo'n bijdrage he.

Al onze lampen aan het vervangen op spaarzame leds.
We zitten enkel met inbouw spots dat we eens getest hebben met leds maar die constant knipperen.
Dus daar moeten we nog keer oplossing voor vinden.
Zou ook veel schelen in verbruiks kosten.

Sorteren doen wij ook enorm, soda stream gekocht.

Verwarming proberen we ook amper te gebruiken en douchen op eco mode.
Natuurlijk moeten we wel af en toe keer het koud water trotseren ervoor.

Droogkast zo min mogelijk aanzetten, is ook niet simpel met een kindje die veel kleren vuil maakt.
Meeste van de was proberen we op te hangen eigenlijk.
Rijden met de auto doen we zo min mogelijk, werk en winkel en dat is het. Ook vooral voor te sparen.

Al onze lampen aan het vervangen op spaarzame leds.
We zitten enkel met inbouw spots dat we eens getest hebben met leds maar die constant knipperen.
Dus daar moeten we nog keer oplossing voor vinden.
Zou ook veel schelen in verbruiks kosten.

Sorteren doen wij ook enorm, soda stream gekocht.

Verwarming proberen we ook amper te gebruiken en douchen op eco mode.
Natuurlijk moeten we wel af en toe keer het koud water trotseren ervoor.

Droogkast zo min mogelijk aanzetten, is ook niet simpel met een kindje die veel kleren vuil maakt.
Meeste van de was proberen we op te hangen eigenlijk.
Rijden met de auto doen we zo min mogelijk, werk en winkel en dat is het. Ook vooral voor te sparen.
Gezellig daar.

En die spots gaan waarschijnlijk met een 12v transfo zitten. Gewoon weghalen en 230v spots nemen.

Gezellig daar.

En die spots gaan waarschijnlijk met een 12v transfo zitten. Gewoon weghalen en 230v spots nemen.
Dat zou goed kunnen, heb ook niet super veel verstand van die dingen eigenlijk.
Onze oude spots zitten er wel weer in, want ik kwam zot van dat knipperen.

In alle eerlijkheid: niets. Die hele klimaatgekte irriteert me trouwens zo mateloos dat het bij mij zelfs een omgekeerd effect heeft. Ze willen vliegen ontraden, dan zou ik met opzet nog een extra vliegreis durven boeken bv.

Al woon ik wel in een woning die een warmtenet gebruikt en reis ik met de trein naar het werk. Maar dat zijn eerder gevolgen van beslissingen in het leven, niet omwille van beuwste keuzes.

In alle eerlijkheid: niets. Die hele klimaatgekte irriteert me trouwens zo mateloos dat het bij mij zelfs een omgekeerd effect heeft. Ze willen vliegen ontraden, dan zou ik met opzet nog een extra vliegreis durven boeken bv.
Persoonlijk vind ik dat vrij kinderachtig, maar ook gewoon ronduit schadelijk. Het is door dit soort redenering dat er uiteindelijk gewoon repressie nodig is, door een verbod of belasting.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan