Sinds ik een jaar met de speedpedelec rijd speel ik wel met het idee geen 2de wagen meer te kopen als er een van de twee de geest geeft. Natuurlijk is de insteek hier meer financieel, maar we proberen toch groen te denken.
Zo bestellen we ons eten ook bij Ekomenu. Dat is een stuk duurder dan Hello Fresh maar alles is biologischer en lokaler. Ook eten we veel minder vlees dan vroeger. Daar staat geen exact getal op, de ene week is dat 2 keer vlees, de andere 4-5 keer. Er wordt ook veel minder gebruik gemaakt van verpakkingen.
Ik ga er van uit dat dat laten leveren van eten toch nog ecologischer kan uitvallen dan er zelf om te rijden. Zo rijdt 1 camionet 1 keer per week rond om een hoop gezinnen te bevoorraden in plaats van elk met zijn wagen op commissie.
Als ik dan zelf nog ga winkelen steek ik mijn groenten en fruit ook in een meegenomen netje in plaats van altijd zo'n plastic zakjes te nemen.
Ik probeer zo veel mogelijk met de fiets de kleine aankopen te doen en 1 maal per maand doen we collect & go met de wagen voor de voorraad drank/wasmiddelen/kattenvoer/etc..
Thuis staat de verwarming maximaal op 21°C en gaat die pas aan tegen 19u, uit tegen 23u. 's Ochtends is dat van kwart voor 7 tot 7u30.
Afval sorteren gebeurt ook vrij grondig. Ik zie vooral bij de oudere generatie dat ze daar minder achter lopen. Als mijn vader eens een klusje is komen doen bij mij thuis vind ik echt vanalles terug in de vuilniszak dat er toch echt niet in mag. Ondanks het feit dat ik dat toch eens doorsteek.
Op het werk ga ik altijd oude printbladeren gebruiken om notities op te nemen. De collega's weten dat ondertussen en ik krijg op tijd een pakje bladeren in mijn voorraad.
Ik ga ook niet laten om mensen eens een hintje te geven hoe iets beter zou kunnen, zonder over te komen als een geitenwollen zaag.
Dat arriveert niet overal even goed, maar bon
Dit alles is vermoedelijk een druppel op een hete plaat maar ergens geven die kleine dingen toch een beter gevoel.
Volgens mij zal er wereldwijd een grotere verandering in mentaliteit nodig zijn maar dat zie ik niet direct gebeuren. Grote mogendheden lijken nog altijd meer bezig te zijn met een wedren om elkaar te overklassen en dit mag zo te zien ten koste van alles en iedereen. De ander moet zich maar aanpassen. Maatregelen nemen voor het klimaat lijkt de snelle groei eerder te stuiten maar kan volgens mij op lange termijn wel opbrengen. Ik heb niet de indruk dat er zo gedacht wordt.